Jump to content

Photo

World War Z


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 December 2008 - 20:47

MTV Movies Blog » J. Michael Straczynski On 'World War Z': 'The Scale Of What We're Doing Here Is Phenomenal'

When "Quantum of Solace" director Marc Forster was chosen to helm the adaptation of Max Brooks' "World War Z" zombie-stravaganza, we noted that it was a surprising pairing — but with noted television, movie and comics author J. Michael Straczynski already penning the screenplay and Brad Pitt's Plan B producing, the project was certainly developing some heat. Now, with "Solace" in its fifth impressive week at the box office, MTV News spoke to Straczynski about the addition of Forster to the already buzzworthy project and how he plans to adapt Brooks' novel.

"We talk about it as a thriller, the closest comparison being 'The Bourne Identity,'" explained Straczynski, who's also penning a "Forbidden Planet" revisiting. "Most zombie movies to this point have been small, focusing on a few people in a house. And this has got real scare. You're in India with hundreds of boats trying to get out of there with a tidal wave of zombies. The scale of what we're doing here is phenomenal."

Straczynski told us the first draft of the screenplay was completed in the Spring, and the "World War Z" team had been waiting for a director for several months before Forster was attached.

"Now that Marc is here, I'm working with his notes to make one final pass on the script," said Straczynski. "Our hope is to get it moving into production by the first of the year."

As for how he plans to adapt the novel, which is written from the perspective of a United Nations agent reporting on the events of the zombie outbreak through interviews and eyewitness statements, Straczynski said he plans to preserve that storytelling angle as much as possible. In fact, the movie will serve to show how the book was produced in Brooks' zombie-infested world.

"The fictional concept of the book is that its written by someone with the UN, so let's tell that story," he explained. "Let's show the book being written. We follow this guy all over the world as he goes on these interviews, and he has his own personal story as well. You're cutting between the past and the present, how he got to this point."

"It has that international feel to it, and because it goes backward and forward in time, we can cherry-pick our favorite moments in the book," continued Straczynski. "Some of it is crazy in scale. It's huge. It's as political as the book was. And it ends with that book being completed."



BD Horror News - 'World War Z' a Thriller... Like Bourne Identity?! Eww....

Edited by Georgia, 18 October 2011 - 18:45.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 December 2008 - 11:56

Låter avgjort intressant. :)

#3 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 July 2010 - 20:31

Dags att damma av tråden. J. Michael Straczynski skrev först manuset, men det skrevs senare om av Matthew Michael Carnahan. Senaste nytt är att Brad Pitt spelar huvudrollen?


World War Z

Release Date: Summer 2012
Studio: Paramount Pictures
Director: Marc Forster
Screenwriter: Matthew Michael Carnahan, J. Michael Straczynski

Plot Summary: Based on the Max Brooks best-selling novel about a worldwide infestation of flesh-eating zombies, Brooks -- the son of Mel Brooks and Anne Bancroft -- wrote a detailed tale in which a researcher for the U.N. Postwar Commission interviews survivors from countries all over the world, 10 years after the crisis, to gather a first-person post-mortem on a war that obliterated every country on the map.

SDCC: Brad Pitt to Star in World War Z!
July 21, 2010

MTV received a surprise announcement when interviewing World War Z author Max Brooks at the San Diego Comic-Con today. Brooks confirmed that the Marc Forster-directed adaptation of his novel is moving forward at Paramount Pictures with Brad Pitt attached to star in the lead role.

Brooks also revealed that Paramount has optioned the movie rights to "The Zombie Survival Guide" and "The Zombie Survival Guide: Recorded Attacks" graphic novel.

Pitt's production company Plan B first secured the rights to World War Z back in 2007.

Brooks says that the studio is targeting a Summer 2012 release for the film, about a worldwide infestation of flesh-eating zombies. Brooks -- the son of Mel Brooks and Anne Bancroft -- wrote a detailed tale in which a researcher for the U.N. Postwar Commission interviews survivors from countries all over the world, 10 years after the crisis, to gather a first-person post-mortem on a war that obliterated every country on the map.

The original screenplay was written by J. Michael Straczynski, but was later rewritten by Matthew Michael Carnahan.


Källa: ComingSoon.net

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 March 2011 - 22:28

Paramount letar med ljus och lykta efter någon som kan hjälpa dem att finansiera projektet som har en budget på hisnande $125 miljoner. Puh. Verkar som att de inte litar på Brad Pitt som dragplåster (han är även producent av filmen).

Källa: Vulture

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 10 August 2011 - 12:14

Paramount lyckades tydligen för premiärdatum är nu satt till 21 december 2011.

Brad Pitt, Mireille Enos, Anthony Mackie och James Badge Dale är klara för filmen. Ev joinar Bryan Cranston de andra.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 09 June 2012 - 09:18

Filmen har problem. Eller ok, kanske inte filmen i sig (höhö), men Paramount är inte nöjda med resultatet so far. Premiären är framflyttad till 21 juni 2013 och nu ska manuset - än en gång - skrivas om, denna gång av inte helt obekante Damon Lindelof. Nya scener förväntas börja spelas in i höst. Hm. Låter inte så bra det här. Får väl se hur resultatet blir. Om det nu blir en release av filmen inom en rimlig framtid! :)

http://movies.yahoo....-175612933.html

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 November 2012 - 17:22

Trailer:


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 09 November 2012 - 20:11

Heh, från det lilla man såg av handlingen i trailern så verkar den inte följa boken särskilt noga men det är kanske lika bra. Det ser definitivt intressant ut men det tyckte jag även när jag såg trailern för The Amazing Spider-Man <_<
ಠ_ಠ

#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 November 2012 - 23:14

Jo, många retar sig på det. Speciellt då Producenterna lurades många. J. Michael Straczynski skrev ett manus väldigt troget bo0ken som gjorde att de vann rättigheterna till matrialet och fick grönt ljus till filmen. Sedan skrotar producenterna manuset och har någon annan skriva om det totalt för att göra en actionfilm då det säljer bättre.
Det hela är så idiotiskt och falskt IMO. J. Michael Straczynski får en massa beröm för sitt manus och så skrotas det för de vill ha en actionfilm.

I ärlighetens namn så hade nog World War Z passat bättre som TV-serie än film. Och jag är så förbaskat trött på super-zombies.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 10 November 2012 - 04:31

Ser oerhört ointressant ut. Ännu inte lyssnat på boken (ligger på skall-göra-listan men jag har så mycket annat att lyssna på).

Zombie-filmerna har gått ner sig sedan...


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 March 2014 - 01:17

Jag tog mig an den här filmen under kvällen och även om det där lilla extra saknas så måste jag säga att den var över förväntan. Eller förväntan och förväntan, dom fanns väl knappast där från första början, men då jag har läst boken (som jag gillar) och sett trailern (som inte gav någon mersmak) så får man ändå säga att filmen gjorde ett visst intryck. Min största farhåga var det här med hur man framställer alla zombies, det finns ju en del gyllene regler att hålla sig till om man ska göra mig nöjd och dom flesta av dagens zombiefilmer brukar gå rakt motsatt väg och därmed få underkänt av mig. Efter att ha sett trailern så var jag inställd på en till gestaltning som jag skulle ogilla, men det blev faktiskt inte så tokigt i slutänden. Filmens zombies passar bra in till handlingen som man vill berätta och är inte fullt så korkade som många andra av dagens filmzombies är. Dessutom så tycker jag att man har hittat en bra balans på det hela, där man inte får en zombie i både tid och otid, utan när det helt enkelt spelar roll.

Handlingen är bra och intressant, även om man så klart har fått frisera till den när boken överfördes till ett filmmanus. Men det är skickligt gjort och helt klart passande. Och givetvis så har man fått tagit bort och lagt till saker, men även det har man lyckats bra med.

Skådespelarna i filmen känns rätt rollsatta och det är trevligt. Några tar givetvis upp mer plats än andra, men när dom gör ett bra jobb och inte framstår som att vara mer värd än andra så flyter allt på som det ska. Lite kul ändå att man får återse någon som Brad Pitt i den här filmen, på pappret något oväntat men med slutresultatet i bakhuvudet så kan man inte säga annat än att det blev lyckat och var ett smart drag av filmskaparna. Ser man till vad han brukar göra för filmer och vad han verkar ha för värderingar så känns det som att han och den här filmens handling och budskap går hand i hand. Det finns flera andra bra skådespelar med, en av dom som jag fastnade lite extra för är Daniella Kertez som spelar karaktären Segen. Henne ser jag gärna i något mer.

Manus och regi har jag inga problem med, båda två komponenterna känns genomarbetade. Det som gör att filmen inte känns helt klockren är väl att det är svårt att göra förlagan riktigt rättvis i det här mediet och eftersom jag har läst den så kan jag inte helt bortse från den när jag ser en filmatisering. Men det är helt okej, filmen är ju bra som den är i mitt tycka och nu får man det bästa av två världar.

Det sägs att man arbetar på en uppföljare och jag vet inte vad man ska tycka om det. Görs det bra så skulle det vara intressant att se en sådan, även om jag skulle vara fullt nöjd med att bara ha sett den här. Intressant är att senaste ryktet är att man har anlitat Juan Antonio Bayona att regissera den och han gjorde ett stabilt jobb med filmen Barnhemmet (El Orfanato) (2007) så om han bara får ett bra manus så kan jag tänka mig att han kan tillföra något bra till en eventuell film. Slutet på den här filmen är ju gjord som så att den lämnar en del öppet så att man skulle kunna göra fler filmer. Själv så tyckte jag att slutet var aningen klent och för tillrättalagt, så jag hade gärna sett det alternativa slut som man först hade tänkt sig. Inte sagt att det hade varit bättre, men jag är klart nyfiken på det.

Gillar man filmer som Outbreak (1995) och Contagion (2011), och vill se liknande filmer fast med zombies och ett helt eget mythos så kanske man ska ge den här filmen en chans. Jag blev i varje fall underhållen och nöjd och det får man tacka samtliga inblandade för.