Jump to content

Photo

Andra versioner av etablerade superhjältar?


  • Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 28 June 2006 - 11:40

Är det bara jag som tycker att det börjar bli tröttsamt med varianter på etablerade manliga hjältar?
Alltså Batgirl/woman/boy Supergirl/man/woman/boy Spider-girl/woman/kid/gris etc.
Ofta har de inget verkligt samband heller som om jag som nybliven hjälte skulel stjäla Spider-mans namn och design, mycket osannorlikt.

Jag förstår att det görs för att hjälpa upp intresset för den nya tidningen men alltså de blir bara skal av vad den manlige hjälten är utan riktig egen mening eller mål i längden.
Fins även med andra namn än orginalet som den där Wolverine-girl tex som har nåt X namn.

Sen ogillar jag den här familjetrenden som med Batman den ensamme hämnaren i mörkret, jovisst du med förtifjorton kopior som ränner runt i samma stad och är Batman-lite versioner blah!
Det räcker med Batmans nu TACK! ge huvudkaraktären lite omtanke i stället för en ny ihålig kopia.

Äkta familjekonsellationer kan säkert funka som med FF men det är ju en helt annan sak än en mystisk skuggkrigare som bekämpar brottslighet på EGEN hand.

Jag förstår att det är frestande att exploatera en figur som säljer med kopior som kan ge några spänn mer, men det är lite tröttande, dock är det inget nytt men är ständigt pågående trots att det i princip alltid i längden givit rätt misslyckade resultat.

#2 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 June 2006 - 15:53

Jag tycker de flesta varianter av etablerade figurer känns överflödiga. Inte nog med det, de sabbar lite av känslan och meningen med orginalet.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 28 June 2006 - 18:40

Bra skrivet, jag håller definitivt med :)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#4 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 June 2006 - 18:41

I Batmans fall tycker jag det är lite av ett undantag. Att denna asociala människa som inte kan ha något slags normalt fungerande förhållande, vare sig vänskapligt eller kärleksfullt kan ha något av en surrogatfamilj i Gotham. Och att han då t. ex gjorde ett rätt bra jobb med att uppfostra Dick Grayson.
*Hockey och superhjältar*

#5 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 28 June 2006 - 19:27

Jag brukade tycka att det var löjligt med så många sidekicks och små kopior av de stora hjältarna, men nu är man så van vid det. Jag stör mig inte alls på det längre, tycker att det är lite småkul att få se varianter av de stora. DCs Supergirl, Superboy och Wondergirl har ju tagit sig ganska bra från skuggan av sina föregångare, även om det gjorts så många olika versioner av dem att man nästan får huvudvärk när man tänker på det!

Edited by Nille, 28 June 2006 - 19:27.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#6 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 28 June 2006 - 19:36

Håller med Stan Lee att småbarn som sidekicks inte är nåt vidare, han vägrade göra sånna serier hehe, snacka om att utsäta barn för faror om man klär dem i grälla färger för att följa med ut på skurkjakt i natten medans man själv bär mörka färger.

Fast jag vet varför det uppkom från början, för att läsaren (på den tiden ett litet barn) skulle kunna identifiera sig med någon.
Men idag tycker jag barnsidekicksen gjort sitt, jag är faktiskt inte mycket för den nya Robin, ser inte någon nytta med figuren annat än som ett upphållande av ett namn.
De kan ju ha fler team i stället, 2 vuxna helt enkelt.

Håller med om att vissa sidekicks själva slagit sig fria på äldre dagar, så tex Dick Grayson ser jag ingen vits med att bli Batman i framtiden, han är sin egen även om han är Batman-lite i mångt och mycket, om inte annat är han en bättre team ledare än Batman någonsin varit.

Edited by Agentum, 28 June 2006 - 19:39.


#7 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 28 June 2006 - 19:59

snacka om att utsäta barn för faror om man klär dem i grälla färger för att följa med ut på skurkjakt i natten medans man själv bär mörka färger.


Ser sidekicks som något rätt ologiskt från superhjältarnas värld som alltid funnits och är en del av genren. Lika korkat är det med hjältar som har mantel. Det är förbannat svårt att gå runt med en mantel bara för skojs skull,sådana fastnar överallt och igentligen kan bli en dödsfälla för den som bär den. Ändå skulle det suga med en Batman eller Superman som inte har sin snygga cape.



Men idag tycker jag barnsidekicksen gjort sitt, jag är faktiskt inte mycket för den nya Robin, ser inte någon nytta med figuren annat än som ett upphållande av ett namn.



Den nye Robin som har väl ändå runt 15-16 år i nacken och en egen tidning som har sin skara läsare. Jag gillar Tim Drake,och många av fansen verkar göra det också. Det var ett av sakerna folk ogillade innan OYL hoppet. Att Batman och Robin löser inte fall ihop längre.


så tex Dick Grayson ser jag ingen vits med att bli Batman i framtiden, han är sin egen även om han är Batman-lite i mångt och mycket, om inte annat är han en bättre team ledare än Batman någonsin varit.



mmm,Fast så har ju Batman aldrig varit påtänkt igentligen som en team-ledare(även om vissa författare vill något annat),även om han nu varit ledare för Batman and The Outsiders och Giffens och Dematteis JLA. Batman är mer av teamets hjärna,vilket är en "realistisk" plats för honom. Sen dock så gjorde han ett bra jobb i de sista nummren av Infinite Crisis som en ledare.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#8 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 28 June 2006 - 20:01

Sant det handlar ju inte om realism egentligen, då hade de som du säger inte mantlar som kan fastna i allt möjligt under en strid, de har det ju för att det ser fränt ut.

Edited by Agentum, 28 June 2006 - 20:01.


#9 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 28 June 2006 - 20:38

Tänker bara på The Incredibles när ni skriver om mantlarna :lol:
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#10 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 28 June 2006 - 20:57

Jo,men det är just det, Incredibles ser jag mer som en parodi på superhjältar,det där skulle hända, men det händer inte. Förutom just då i saker som parodierar genren.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#11 Dilly

Dilly

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 62 posts

Posted 29 June 2006 - 04:58

Jag tycker DC gjorde ett riktigt bra jobb med att få ur Dick Grayson ur Batmans skugga.. Han är sin egen man.. Trist att IC bara tryckes i sju nummer.. Det fanns mkt uttrymme för att utveckla på bland annat Nightwing, och Johns själv har sagt att han ville skriva mer... Men aja, man får ta det man får.. Btw, Nightwings nummer OYL? Hemska, kan bara beskrivas som det..

DC har ju "isolerat" Batman mer nu OYL och nu har vi den klassiska duon igen bestående av Batman och Robin.. Batwoman som sägs dyka upp igen kommer antagligen inte ha stor anknytning till Batman & Co..

Jag har precis som ni varit skeptisk mot sidekicks fast först när jag blev äldre, när jag var yngre fanns det inget häftigare.. Men Johns gör ett hyfsat jobb i sin första story i Teen Titans för att få ngt slags resonemang om varför yngre tillåts bekämpa brott..

Men i Batmans fall anses Dick Grayson vara ljuset i Batmans mörker... Han är betydligt mörkare solo.. Detta är väl huvudanledningen till att vi fortfarande har kvar en Robin mer än att det är ett slags "arv". Så visst, sidekicks går jag med på, så länge det finns ett syfte bakom denna sidekicken.. Till exempel är Marvels senaste Spider-Girl är ett rent skämt, och jag tror hennes titel också är nedlagd? Arana hette hon om jag inte minns fel... Hon är ett typiskt exempel på "sidekick-sjukan" som dyker upp ibland.. Men jag tycker i somliga fall som Batman är det berättigat att ha en sådan figur..

#12 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 29 June 2006 - 11:18

I Sky High förklarar de det här med sidekicks med att de mindre begåvade eleverna i hjälteskolan hamnar i sidekick-klassen och sen blir utvalda som assistenter av de i hjälte-klassen när de tagit examen. Ganska hjärtlöst och elitistiskt om ni frågar mig, men en intressant tolkning av hur det skulle kunna se ut om superhjältar fanns på riktigt.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#13 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 29 June 2006 - 12:03

Kom på att det mest är Batman och Robin som har diskuterats, trots att tråden heter "andra versioner av etablerade superhjältar". Det gällde väl mest typ Supergirl, Batgirl och She-Hulk? :unsure:
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#14 Dilly

Dilly

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 62 posts

Posted 29 June 2006 - 14:20

Kom på att det mest är Batman och Robin som har diskuterats, trots att tråden heter "andra versioner av etablerade superhjältar". Det gällde väl mest typ Supergirl, Batgirl och She-Hulk? :unsure:


Även de varianterna faller i samma kategori skulle jag tro hehe Så länge dom gör dessa spin-off versioner av våra bekanta superhjältar till sina egna figurer, har jag absolut inget emot dom.. Nightwing,She-Hulk,Kid Flash osv är av denna typen.. Batgirl var nära på att undvika denna fällan, men när dom väl gav henne talförmåga, då försvann sakta men säkert hennes unikhet.. Spider-Girl funkar enbart pga att det utspelar sig i framtiden och kan anses som en förlängd "What If the Clone Saga had continued forever?".. Annars hade jag velat skriva av henne som en pinsamhet tillsammans med den andra Spider-Girl Arana..

Fast jag vet inte om Jeph Loeb bara drev med oss i hans sista story på Superman/Batman när han tog fram en drös varianter av Superman och Batman.. Där kan vi snacka om ett överflöde av andra versioner =P Superlad, Superwoman osv?