Jump to content

Photo

Kostnader?


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 moonis

moonis

    Cadet Third Year

  • Members
  • 21 posts

Posted 21 February 2007 - 16:16

Jag undrar lite bara vart ni trycker tidningen, vad det kostar att trycka och i hur stor upplaga ni trycker, vet ni vad minsta upplaga de trycker är?

Edited by moonis, 21 February 2007 - 16:17.


#2 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 February 2007 - 18:14

Nr 4 tryckte vi hos Tryckkedjan i Mölndal, söder om Göteborg. 400 ex, ca 18 kr/styck (extremt billigt för att vara i Sverige). Om vi trycker i Kina blir det ännu billigare. Typ 10-15 kr/styck för 500 ex. Synd bara att de firar kinesiskt nyår en månad nu och att de är lediga då.

När vi säljer tidningen måste vi lägga på för kostnader för porto och annat.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 21 February 2007 - 22:25

Nr 4 tryckte vi hos Tryckkedjan i Mölndal, söder om Göteborg. 400 ex, ca 18 kr/styck (extremt billigt för att vara i Sverige). Om vi trycker i Kina blir det ännu billigare. Typ 10-15 kr/styck för 500 ex. Synd bara att de firar kinesiskt nyår en månad nu och att de är lediga då.

När vi säljer tidningen måste vi lägga på för kostnader för porto och annat.


Måste säga att jag är imponerad över att ni lyckats få ner priset på tidningen samtidigt som trycket blivit bättre. Papperskvalitén är också föredömlig.

#4 moonis

moonis

    Cadet Third Year

  • Members
  • 21 posts

Posted 23 February 2007 - 17:26

Tack för svaren!

#5 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 23 February 2007 - 17:35

Om du är intresserad av att trycka upp nåt eget, kolla in www.ka-blam.com också. Upptäckte dem idag efter tips på penciljack.com.

#6 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 23 February 2007 - 17:53

Nr 4 tryckte vi hos Tryckkedjan i Mölndal, söder om Göteborg. 400 ex, ca 18 kr/styck (extremt billigt för att vara i Sverige). Om vi trycker i Kina blir det ännu billigare. Typ 10-15 kr/styck för 500 ex. Synd bara att de firar kinesiskt nyår en månad nu och att de är lediga då.

När vi säljer tidningen måste vi lägga på för kostnader för porto och annat.


Måste säga att jag är imponerad över att ni lyckats få ner priset på tidningen samtidigt som trycket blivit bättre. Papperskvalitén är också föredömlig.

Det här låter ju riktigt lovande, bra papper bra tryck. :) Mycket bra, dina grå-läggare kommer bli mycket nöjda och entusiastiska TFels. ^^

#7 moonis

moonis

    Cadet Third Year

  • Members
  • 21 posts

Posted 24 February 2007 - 13:03

ka-blam.com var riktigt bra, de kör hur liten upplaga man vill till ett väldigt lågt pris.. dessutom helt i färg!

#8 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 05 March 2007 - 18:55

JASÅ?? :o Hörde du det herr Fels?? FÄRG!! 0_0

Om du kan få till nåt där, så tror jag nog att ALLA läsare såväl som serieskapare kommer bli MYCKET entusiastiska! :)

Errm... tror jag ska PM'a herr Fels om en sak förresten..

Edited by PredaBot, 05 March 2007 - 18:56.


#9 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 March 2007 - 20:43

JASÅ?? :o Hörde du det herr Fels?? FÄRG!! 0_0

Om du kan få till nåt där, så tror jag nog att ALLA läsare såväl som serieskapare kommer bli MYCKET entusiastiska! :)


Det är en hel del arbete med att färglägga en serie dock så man måste dämpa sin entusiasm lite grann. Det har jag lärt mig av att märka hur mycket arbete det är att bara grålägga en serie. Men jag håller med om att det vore bra glassigt att få till även om man bara har det ibland. Eller så kan man sätta ett nummer från vilket man börjar med helt i färg så hinner folk lära sig eller hitta färgläggare.

Edited by DanielSchenström, 05 March 2007 - 20:44.


#10 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 05 March 2007 - 21:36

Det låter väl som en bra ide? :) Annars tror jag att göra som i storbrittanien på Marvel UK's tid, att en längre huvudserie med en mer populär figur får vara i färg då och då, medans resten blir grått.

#11 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 11 March 2007 - 09:36

Det låter väl som en bra ide? :) Annars tror jag att göra som i storbrittanien på Marvel UK's tid, att en längre huvudserie med en mer populär figur får vara i färg då och då, medans resten blir grått.


Det låter som en gyllene medelväg. Jag vet att det finns intresse av att få göra serier i färg och vi har även en del material som redan är färglagt. En serie som "Nicodemus" (se serier-tråden) måste nästan tryckas i färg. Annars gör den sig inte rättvisa.

På tal om "den gyllene medelvägen" kan jag nämna att vår asiatiska medelväg i kina verkar vara full av farthinder och stopsignaler. Det kommer inte mycket nyheter därifrån och de lider kanske fortfarande av baksmälla efter sitt nyårsfirande. Gott nytt grisår förresten!