Jump to content

Photo

Mitt Manus!


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 moonis

moonis

    Cadet Third Year

  • Members
  • 21 posts

Posted 26 February 2007 - 23:58

Halloj.

Jag vet inte riktigt om jag har postat detta i rätt delforum men iallafall. Nu är det så att jag har skrivit ett manus, superhjältemanus rättare sagt. Detta är mitt första manus och nu tänkte jag om några här hade lusten eller orken att ge mig lite konstruktiv kritik som jag kan ta åt mig för att förbättra osv.
Manuset finns att tanka på: http://download.yous...8019FA55FB3F3D8
Vet inte riktigt vad jag ska göra med det, men funderar lite på att trycka en egen serietidning med det i väldigt liten upplaga att ha själv/kanske lite polare. Jaja den som lever får se.

Tack på förhand.

#2 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 27 February 2007 - 17:47

Halloj.

Jag vet inte riktigt om jag har postat detta i rätt delforum men iallafall. Nu är det så att jag har skrivit ett manus, superhjältemanus rättare sagt. Detta är mitt första manus och nu tänkte jag om några här hade lusten eller orken att ge mig lite konstruktiv kritik som jag kan ta åt mig för att förbättra osv.
Manuset finns att tanka på: http://download.yous...8019FA55FB3F3D8
Vet inte riktigt vad jag ska göra med det, men funderar lite på att trycka en egen serietidning med det i väldigt liten upplaga att ha själv/kanske lite polare. Jaja den som lever får se.

Tack på förhand.


Halloj själv.
Jag har laddat ner ditt manus, mest av nyfikenhet då jag inte kan teckna. Vill du ha åsikter kring det innan det tas i produktion så ger jag dig gärna dem.
Sedan är tanken egentligen att du ska posta det här under det vi kallar "Samarbete" där du även ska göra lite kort reklam för vad ditt manus innehåller och vad du söker för sorts tecknare.

#3 moonis

moonis

    Cadet Third Year

  • Members
  • 21 posts

Posted 27 February 2007 - 19:36

Jag tar gärna emot åsikter. Vad jag har förstått har du skrivit en hel del manus så det skulle vara roligt =D.
Jo skulle ju kunna lägga den där men sen var ju grejen somsagt att jag var sugen på att ge ut den som egen tidning mest till mig själv och kanske lite kompisar, vi snackar typ 25 ex. eller något. Och då kanske itne det är rätt ställe att försöka få tecknare.

#4 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 27 February 2007 - 20:40

Nu har jag inte läst manuset än (trött kväll efter en hård arbetsdag) så jag kan inte uttala mig om innehållet. Men jag kan konstatera att manuset är långt. Ett tips är att tänka på att långa manus är jobbiga att teckna efter. Se om du kan komprimera serien, dra ned på sidantalet. Då blir den lättare att teckna. Det för dessutom med sig att du blir tvungen att plocka fram det viktigaste ur storyn. På så sätt kan den bli bättre.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 moonis

moonis

    Cadet Third Year

  • Members
  • 21 posts

Posted 28 February 2007 - 17:04

Snittar ungefär på cs 4 rutor sidan vilket kan förklara varför det är så långt. Men ja det är aningen långt och jag ska kolla över om något kan kortas ned eller liknande, det som läst det får gärna komma med förslag då det kan vara svårt att själv veta vad man borde klippa ner.

#6 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,015 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 February 2007 - 17:53

Jag ska återkomma med kommentarer när jag läst hela manuset men när det gäller rutor och längd så är det bästa att överlåta eller diskutera det med tecknaren när du väl hittat någon. Serien jag ritar nu har mellan 4 och 10 rutor per sida så det är mycket möjligt att korta ner din serie i sidantal utan att något går förlorat. När jag själv tecknar helt från början själv ligger rutantalet vanligen mellan 4 och 6.

Det man kan tänka på är:

Vad måste du som författare beskriva med ord i seriens text och vad kan du lika gärna överlämna åt tecknaren att visa? Det ger olika effekt att bara visa nåt, att bara beskriva något eller att både beskriva och visa.

Är det någon humorpoäng eller händelse som förstärks om fortsättningen kommer först på nästa blad (inte andra bladet i samma uppslag)?

Hur låter dialogen när du läser upp den för dig själv (viktigt för att se om folk verkligen kan prata så eller för att se om meningar är för långa eller har knasig kommatering)?

Har du inte gjort det redan så rekommenderar jag att du läser Scott McClouds Understanding Comics. (Som har nåt svenskt namn också som jag förträngt.) Finns på biblioteket och är otroligt inspirerande, upplysande och ett fantastiskt verk. Där får du en bunt tips om historieberättande för serier.

Det lilla jag läste var underhållande, men det är bland det mest fanatiskt tråkiga man kan göra att läsa manus så det kan ta några dagar för mig att ta mig genom det.

#7 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 February 2007 - 18:55

Understanding Comics är ett mästerverk i konsten att skapa, eller kanske snarare analysera serier. På svenska heter den Serier - den osynliga konsten. Köp!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#8 moonis

moonis

    Cadet Third Year

  • Members
  • 21 posts

Posted 28 February 2007 - 19:02

Tack för tipsen Daniel, och eftersom att både du och TFels pratar så gott om boken får jag kila ner till biblioteket och se om dom har den, jag betvivlar det då det är rätt kasst men man kan alltid kolla =D

#9 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,015 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 February 2007 - 22:06

Tack för tipsen Daniel, och eftersom att både du och TFels pratar så gott om boken får jag kila ner till biblioteket och se om dom har den, jag betvivlar det då det är rätt kasst men man kan alltid kolla =D


Om de inte har den inne kan de beställa genom bibliotekstjänst. Kostar en femma har jag för mig.

#10 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,015 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 01 March 2007 - 22:00

Har läst hela manuset nu, ganska kul rakt genom faktiskt. Någar synpunkter:

Gör om morden och dödsfallen till överfall och våld istället, det tar udden av det roliga för mycket i mina ögon.

Skaffa en riktigt bra tecknare, att få en sak som himlande med ögonen att se naturligt ut exempelvis är svårt. Du kommer troligen få leta länge för att hitat nån som vill rita och tuscha så många sidor gratis...det är svårt.

Som jag skrev tidigare, låt sedan tecknaren bestämma hur många rutor det ska vara på varje sida, det finns ett par onödiga rutor där man kan berätta lika mycket i en ruta exempelvis. Om du lämnar det fritt hittar du lättare en tecknare och du kan få ner sidantalet som också gör det lättare för en tecknare att gå med på det.

Färgläggningen är ytterligare ett hinder i vägen. För att hitta nån som vill göra det gratis vet jag inte vad du ska göra. Om de bara vill öva så kan de ju dra ner olika proffs tuschade bilder på nätet exempelvis. Så du måste hitta nåt sätt att slå det.

Det kan tyckas nedslående. Ibland kan man aldrig hitta någon som vill samarbeta med en, ibland har man tur. Jag gör ju en del grejer gratis men då måste jag känna att jag gör det för mig, och då måste jag vara mer delaktig i processen eller så måste jag ha nåt annat lockbete. Jag ritade serien Avatar åt Dan Degerman bara för att få in en fot i Svenska Superserier. På Endeavour 1 testade Martin och jag "Marvelmetoden". På andra delen så ville jag att den skulle få bli publicerad och jag har kunnat påverka lite.
På tredje delen som kommer har jag tänkt att lägga samma energi som på de illustrationer jag får betalt för för att ha seriesidor att visa upp för kunder och för att jag måste skaffa mig disciplinen att inte slarva som jag lätt gör annars på gratisprojekt.

Du har fått några tips på seriefrämjandets forum. Kolla också in serieforum.se, elfwood.com, penciljack.com, comicbookresources.com. Googla för att hitta fler platser.

Ett till tips kan vara att kanske ragga fler tecknare och be dem göra ett mindre antal sidor var. Det blir inte lika enhetligt men jag tror det har större chans att lyckas.

Du kan ju alltid ragga här i vårt samarbetsforum, men då vore det väl mest rätt att publicera det i SSS först?

#11 moonis

moonis

    Cadet Third Year

  • Members
  • 21 posts

Posted 01 March 2007 - 22:53

Jag har tänkt lite på det du nämner om morden där Daniel, de kändes lite väl seriösa i min annars rätt oseriösa historia. Ska nog göra om dom till överfall istället. Angående tecknare går jag gärna med på en frihet angående rutor osv. men tänkte att manus måste ju alltid finnas, sen som du säger blir det nog jävligt svårt att hitta tecknare.. vad kan det tänkas kosta om man skramlar ihop lite cash tror du? Får annonsera lite på sidorna du tipsade om, verkar fint =D.

Jo jag funderade på att publicera dom i SSS först (eller snarare sagt försöka få den publicerad) fast då såklart uppdelad, för att sedan trycka upp i kompis ex, mest för att ha själv. Men sen blir det inte heller riktigt bra då SSS tyvärr kommer ut väldigt väldigt sällan.

#12 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,015 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 March 2007 - 07:16

Jag har tänkt lite på det du nämner om morden där Daniel, de kändes lite väl seriösa i min annars rätt oseriösa historia. Ska nog göra om dom till överfall istället. Angående tecknare går jag gärna med på en frihet angående rutor osv. men tänkte att manus måste ju alltid finnas, sen som du säger blir det nog jävligt svårt att hitta tecknare.. vad kan det tänkas kosta om man skramlar ihop lite cash tror du? Får annonsera lite på sidorna du tipsade om, verkar fint =D.

Jo jag funderade på att publicera dom i SSS först (eller snarare sagt försöka få den publicerad) fast då såklart uppdelad, för att sedan trycka upp i kompis ex, mest för att ha själv. Men sen blir det inte heller riktigt bra då SSS tyvärr kommer ut väldigt väldigt sällan.



Jag tror att det aldrig kommer röra sig om lite cash tyvärr. Jag tror man får räkna med åtminstone en 500 per sida och där hittar man folk som antingen verkligen vill få in något publicerat, folk som inte är bra nog att ta mer och folk som vill öva. Med lite tur inkluderar det både teckning och tuschning. Du kan komma undan med mindre för att det är en ganska stor mängd teckningar också så det blir ju en hyffsad totalsumma för en som bara gör det på sin fritid. Innan du postar något på olika forum, kolla upp vad som uppfattas som korrekt sätt och betalning, annars kommer du ha skaffat dig ett väldigt dåligt namn direkt. Många av dem har sektioner för non-paying jobs så börja där och läs forumsfaqsen.

Vet tyvärr inte vad färgläggning kostar alls.

Just det, erbjud en generös deadline "bli klar när du blir klar". Då kan personen prioritera ordentligt betalda uppdrag om den har sånt men ändå jobba på ditt. Räkna med en vecka per sida ungefär som normal amatörtakt, kanske 2 om du lyckas få det billigt.

Om du vinner på Lotto så kan du få ett lågt betalt proffs för runt 1200-1500 per sida med tuschning. Vill du ha ett erkänt proffs så kan du räkna med upp till det tiodubbla.

Om en tecknare bantar ner ditt manus kan du nog kunna klocka in det på strax över 20 sidor som är SSS gräns.