Jump to content

Photo

Felet med dagens Spider-man ?


  • Please log in to reply
164 replies to this topic

#151 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 09 January 2008 - 23:32

Jag tänker såhär. Jag bortser från spektaklet med Mephisto och njuter av de Spider-man-serier som kommer att göras, nu under bättre förutsättningar. Detta med Mephisto och magin kommer inte att märkas av, det är jag övertygad om. Det kommer att komma en massa bra Spider-man-serier att njuta av och jag fullständigt struntar i Mephisto. Det är ju i alla fall bara påhittat. Och man kan fortsätta njuta av de gamla serierna (90-00-talet) även om en del av innehållet inte ingår i kontinuiteten längre.

Enda sättet för Marvel att undvika liknande spektakel i framtiden är att man ser till att serierna inte tillåts spåra ur. Varje serie måste vara sann mot sig själv. Då slipper man konstla till det som man gjort nu. Alltså, Marvel måste göra sin läxa och sluta fuska! För fusket kan bara rättas till med nytt fusk, vilket vi fått se nu.


Word där Tfels. Speciellt ditt första stycke. Och tilläggas bör att klonsagan var ett försök att göra precis det som har gjorts nu - få tillbaka en singel Spidde, fast i det fallet fegade Marvel ur. Som tur är gjorde de inte det nu. Strunta i Mephisto och njut av de bra serierna som kommer istället. Jag tänker göra det i alla fall. Sen kan man argumentera fram och tillbaka som bland annat jag redan har gjort, men jag har sagt samma sak några gånger nu, och står fast vid min åsikt - jag är glad att det här hände och jag struntar i Mephisto. Det här räddade Spider-Man för mig och många andra. Nu är det bara att hoppas att det kommer bra serier, och det tror jag att det finns en riktigt bra förutsättning till. Spider-Man känns mer lovande än på länge, länge.
*Hockey och superhjältar*

#152 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 January 2008 - 00:14

Kan tycka det att allting upp till nu varit ganska meningslöst när de gjort såhär. Å andra sidan som Kermit och TFels säger kan det ju leda till lite kvalité-serier. Får se vad som händer.

#153 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 10 January 2008 - 10:47

Jag trodde inte Brand new day skulle komma förrän om flera veckor, men den är redan här :D

Kanske inte en överdrivet intressant serie, men faktiskt riktigt bra. Ungefär en sån Spidde-serie man har velat läsa i många ur nu, men som bara har gått att läsa i Ultimate-tappning. Teckningarna är jättesnygga, Harry är tillbaka, ingen känner till Spiddes identitet, J.J.J. har en stor roll igen och Spider-man använder nätskjutare igen! :D Tycker också att det är skönt att det inte finns några "parallella" Spidde-serier längre. Det blir lättare att hålla reda på vad som händer och fortsättningen kommer redan nästa vecka :) Bara en sån sak att få läsa Spider-man med snygga teckningar när serien sett rent ut sagt förjävlig ut det senaste året är riktigt kul :) Hoppas att de lyckas hålla den här kvalitén även i fortsättningen :)

Serien avslutas med två sidor som presenterar Spiddes nuvarande status (egentligen kan vem som helst hoppa på serien nu, man behöver inte ens ha sett filmerna eller ha minsta "humm" om vad det handlar om), samt kortare serier på 2-3 sidor om diverse bifigurer.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#154 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 January 2008 - 08:36

Också väldigt nöjd. Allt känns väldigt bra med Spidde just nu - hoppas bara att det lockar nya och fler läsare. :)
*Hockey och superhjältar*

#155 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 January 2008 - 15:41

Så nu är allt som vanligt igen.

Hur löste Marvel efterspelet från CivilWar, var Spidermans demaskering bara en ond dröm eller?

Har inte följt tidningen sedan CivilWar så jag är lite nyfiken på hur de har gått.

#156 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 January 2008 - 16:27

Nja, Peter gjorde en deal med djävulen (Mestipho eller vad han nu heter) om att helt radera äktenskap och minnen av hans ansikte i utbyte mot att faster (var det väl?) May överlever i ännu några år.

Blech

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#157 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 January 2008 - 18:07

De har inte helt suddat ut allt, men ingen minns att Peter är Spindelmannen. Civil War har dock fortfarande hänt, och Spider-Man är en inte registrerad, olaglig superhjälte. Annars är det inte så mycket man behöver hålla reda på, snarare så är det ett perfekt tillfälle för många att börja läsa Spider-Man, vare sig det är igen eller för första gången. OMD var inte en perfekt berättelse på långa vägar, men skit samma helt enkelt. Alla fans av Spider-Man borde vara nöjda, för nu är han räddad!

Demumbrum of SpazDog Comics said he believes the change in continuity regarding Spider-Man is a positive for sales because the title is now more appropriate for all ages. "I ordered the first three issues higher than One More Day because I finally feel that there is a decent Spider-Man comic that I can sell to kids and adults," he said. "I was not happy with the decisions of the writing and editorial staff to have Morlun eat Spider-Man's eyeball in an all ages comic. Things got better, but I still didn't feel like I could recommend any Spider-Man title to kids outside of Marvel Adventures Spider-Man. After reading last year's FCBD Spider-Man: Swing Shift and now having read the opening pages of Brand New Day, I have a Spider-Man comic that I can recommend to everyone."


En ägare av en seriebutik i USA som sammanfattar precis vad jag tycker är den stora fördelen med OMD:s följder.

Edited by Kermit, 15 January 2008 - 18:13.

*Hockey och superhjältar*

#158 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 January 2008 - 18:39

Låter som allt har ordnat sig till det bästa, Parkers hemlighet räddat samtidigt som Civilwar var en realitet. Att CivilWar enbart varit en ond dröm hade varit en dålig lösning. Får ta mig en titt på nya tidningen, eller åtminstone tjuvläsa i butiken ;)

Så vad är haken i Parkers deal med den där Mestipho-figuren? Har han sålt sin själ eller vadå? Hur löste "Mestipho" föresten problemet med all tekniskt bevisning för demaskeringen? Tog upp det i höstas i en annan tråd, borde finnas miljontals tidningar, tv-inslag, youtubeklipp som visar upp sanningen om Spider-man. En meningslös detalj förvisso, men nog så viktig när Marvel försöker ge illusion av en slags semiverklighet där Johnny Storm festar med Paris Hilton. Har tidningar upplöst i atomer, FoxNews bandarkiv smält samman, youtube crashat eller vad?!

Edited by Walker, 15 January 2008 - 18:40.


#159 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 January 2008 - 18:47

Magi, magi är svaret. ;)
*Hockey och superhjältar*

#160 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 January 2008 - 18:59

Magi, magi är svaret. ;)


"Självklart", tänk var dom kan dom där trollgubbarna :D

Visst inte att magi funkade mot youtube, är imponerad :P :P

#161 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 January 2008 - 19:31

Är man Mephisto så tror jag att en sak som you tube är en bagatell. Ärligt talat skiter jag i det så länge vi får se Spider-Man som han ska vara. :)
*Hockey och superhjältar*

#162 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 May 2008 - 23:22

*Stretchar.*

Min tur att fälla några kommentarer...


Serier som utvecklas? Ja, tack. Serier med vettigt tidsflöde? Vore oerhört trevligt.

Se'n funkar förstås olika utvecklingar olika bra.


Äktenskap? Inget som störde mig. Ingen underlig utveckling av Peters liv.

Klon-härvan? Tja... Tyckte den var rätt fånig först, men ändrade mig så småningom. Den är jüste.
Fast hur de kunde tro att pöbeln skulle gå med på att Ben ersatte Peter som Spindelmannen, har jag svårt att förstå. Själv skulle jag dock föredra det framför den genomdrivna lösningen på äktenskaps-problemet.

Dotter? Varför inte? Tycker det var oerhört fegt av dem att bara sopa undan Lill-May på det där viset. För att inte tala om att de plockar tillbaks Stor-May på samma gång. Kan inte någon få vila i frid???
(Och den May Peter träffade i en nära-döden-upplevelse var väl bara en inbillning, förmodar jag.)

Avengers? Där är jag lite skeptisk faktiskt. Han har ju gjort gästinhopp förr, men det har inte känts riktigt som att det skulle vara hans grej. Se'n vet jag inte om det har med hans personlighet att göra, eller om det mest är en dramaturgisk lustighet...
Hur som helst har jag inte läst tidningen regelbundet på sistone, så om serierna också var så dåliga som ni säger, kan jag inte uttala mig om.

Nätskjutare? När filmen överraskade med att ge Peter organiska nätskjutare, störde det mig faktiskt inte alls lika mycket som att Flash Thompson hade fel hårfärg. Känns inte som en helt dum grej att han slapp uppfinna nätvätska. Klohänderna såg där emot lite mystiska ut. (De hade väl låtit sig inspireras av 2099-spindeln.)
Men att ge honom organiska nätskjutare i serierna också... Det verkar mest onödigt.
En liten fundering:
Spindlar spinner inte nät från handlederna.
Att Spindelmannen gör det kan jag acceptera.
Men att Spindelmannen först bygger nätskjutare, och sedan får organiska diton på samma plats, låter ju totalt osannolikt. (Ja, jag vet.)
Möjligen hade jag kunnat tro på det om han fick nätskjutare vid fötterna också...

Mephisto? NEJ! NEJ!! NEJ!!! Det här är ju pinsamt och oerhört jättelöjligt!
Vill de nödvändigtvis ha en singel-spindel kan han väl få skilja sig!?! Ja, de skulle kunna döda Mary Jane också, men det skulle kännas lite tråkigt och lite väl "flickan i frysen". (Eller är det "kvinnan i kylen" det heter?)
Nu vaknar hon upp och upptäcker att Harry Osborn står i duschen.
Grattis alla Dallas-fans!!

Kanske är dags att börja betrakta MC2 som sanningen.

#163 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 27 May 2008 - 23:26

Spider-Girl är väl den Spidde-tidningen som har varit bäst de senaste tiden, imho.

Hoppas lill-May hittas så småningom och M2 canoniseras.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#164 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 May 2008 - 05:33

Ville de hålla Spindelmannen någorlunda "ung och fräsch" var det närmast ett måste att bli av med äktenskapet. Och klonsagan som nämnts var bara ett av alla dessa försök i att göra just det, den enda anledningen att Peter Parker fick barn var att han ändå skulle ersättas av Ben Reilly, "Peter", MJ och lilla May skulle stadga sig och leva lyckligt i alla sina dagar osv i Portland. Så Peter Parker som en pappa var aldrig någonsin tänkt som en "status quo". Det är viktigt att komma ihåg det innan man börjar gnälla för mycket om att Marvel fegade ur där, de fegade ur när de inte lät Ben Reilly ta över som Peter/Spindelmannen, och det var på sätt och vis synd - men nu har Marvel ändå lyckats få till en Spindelmannen som är mer som den borde vara...

säger som Tfels och några andra här sagt ett antal gånger - jag skiter i alla fall fullständigt i Mephistoförklaringen. Det enda man får göra nu är att se framåt, och glömma bort en hel del misslyckade beslut Marvel tagit med Spidde på senare år. Det är en halv omstart (om ens det) och jag älskar det. :)
*Hockey och superhjältar*

#165 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 May 2008 - 16:47

I love it. De spindelserier vi får nu hör till de... tja, kanske inte allra bästa, men nästan.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier