Jump to content

Photo

Seriemagasinet/Dylan


  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Pål Potta

Pål Potta

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 22 January 2005 - 15:03

hallå! Har inte så bra koll på serietidningsvärlden, men jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig. Är det nån som vet hur många Dylan Dog tidningar släpptes? Jag har alla upp till nr sex och undrar om det kan finnas en nr sju. Vilket var den sista seriemagasinet som släpptes? Hur kan man hitta schyssta Dylan som inte är på italenska? Tack på förhand

#2 Professor Decevio

Professor Decevio

    Senior Commander

  • Members
  • 332 posts

Posted 22 January 2005 - 15:10

hallå! Har inte så bra koll på serietidningsvärlden, men jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig. Är det nån som vet hur många Dylan Dog tidningar släpptes? Jag har alla upp till nr sex och undrar om det kan finnas en nr sju. Vilket var den sista seriemagasinet som släpptes? Hur kan man hitta schyssta Dylan som inte är på italenska? Tack på förhand

<{POST_SNAPBACK}>

¨
Dark Horse har släppt en samlingsvolym med Dylan Dog serier i. Jag vet inte var man kan få tag på den dock.
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#3 Pål Potta

Pål Potta

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 22 January 2005 - 15:27

Tack, kollade upp Dark Horse hemsida och de verkar ha 6 st tidningar vissa av dem verkar vara samma som de som släpptes i Sverige men alla Dark Horses släpp verkar inte finnas jag har nämlingen en Dark Horse Dylan som inte finns på deras hemsida...konstig.

#4 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 January 2005 - 16:48

Kolla www.serieborsen.se t. ex. Om det inte finns inne på albumlistan kan du ju maila/ringa och fråga om han kan ta in dem.
*Hockey och superhjältar*

#5 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 22 January 2005 - 23:31

Om du bor i Gbg så finns de på Dolores (om inte jag hinner dit först ;) )

#6 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 23 January 2005 - 17:25

Det kom 6 nr av tidningen Dylan (med två Dylan-avsnitt i varje nummer) och därefter publicerades 23 Dylan-episoder i Seriemagasinet. En lista över alla Dylan-episoder publicerade i Sverige finns på den här hemsidan. Sista numret av Seriemagasinet var nr 2/2001.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#7 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 23 January 2005 - 18:37

Var det en bra serie? Jag läste ett reklamnummer men fastande aldrig...borde man införskaffa dem begagnat?

Edit Kermit: tog bort en särskrivning. ;)

Edited by Kermit, 23 January 2005 - 19:15.


#8 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 23 January 2005 - 18:48

Den kan vara värd att spana in i alla fall. Jag gillar serien skarpt, så till den grad att jag har börjat köpa italienska Dylan-böcker och lärt mig italienska för att förstå bättre :)
Nåja, alla kanske inte är lika frälsta som jag men jag gillade den "italienska" serieberättarstilen. Långa komplicerade berättelser - i original ges Dylan ut i pocketformat och varje avsnitt är ca 128 sidor. I Sverige redigerades avsnitten om till "vanligt" serietidningsformat och ca 50 sidor per episod. Mycket oväntade vändningar i berättelserna och grym mörk humor. Allt avsnitt kanske inte är mästerverk, men en hel del av dom är faktiskt det ;)
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#9 Pål Potta

Pål Potta

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 23 January 2005 - 20:09

Det kom 6 nr av tidningen Dylan (med två Dylan-avsnitt i varje nummer) och därefter publicerades 23 Dylan-episoder i Seriemagasinet. En lista över alla Dylan-episoder publicerade i Sverige finns på den här hemsidan. Sista numret av Seriemagasinet var nr 2/2001.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för det. Äntligen har jag koll på vilka Dylan som finns utgivna dels i Dylan och i seriemagasinet. Tyvärr upptäckte jag att jag hade alla nr av Dylan och Seriemagasinet. Återstår alltså bara att hitta fantomen nr7 1993. Kanske kan jag hitta de 6 Dark Horse utgivningarna också (har dock lyckats köpa pocketen Zed) eller lära mig italenska. Jag läste nånstans att det kommer en film om Dylan. Jag tror att skulle vara tecknad men det är inte Sclavi och grabbarna som har gjort den. Finns det några andra serier av Sclavi som är utgivna i Sverige? Har för mig att han har gjort lite annat också.

#10 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 23 January 2005 - 22:55

Tack för det. Äntligen har jag koll på vilka Dylan som finns utgivna dels i Dylan och i seriemagasinet. Tyvärr upptäckte jag att jag hade alla nr av Dylan och Seriemagasinet. Återstår alltså bara att hitta fantomen nr7 1993. Kanske kan jag hitta de 6 Dark Horse utgivningarna också (har dock lyckats köpa pocketen Zed) eller lära mig italenska. Jag läste nånstans att det kommer en film om Dylan. Jag tror att skulle vara tecknad men det är inte Sclavi och grabbarna som har gjort den. Finns det några andra serier av Sclavi som är utgivna i Sverige? Har för mig att han har gjort lite annat också.

<{POST_SNAPBACK}>


Fantomen 7 innehåller bara en preview från Dylan nr 1, så det är alltså inget "nytt" där. En film om Dylan har varit på G länge, men just nu tror jag det står still. Det finns dock en film som baseras på ett avsnitt ur Dylan, men där man bytt namn på huvudpersonen. Den heter Dellamorte Dellamore och huvudrollen spelas av Rupert Everett, som enligt Sclavi är den skådis han helst vill se spela Dylan. Har inte själv sett den tyvärr. Känner inte heller till några fler Sclavi-serier på svenska.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.