Jump to content

Photo

Batman v Superman: Dawn of Justice


  • Please log in to reply
122 replies to this topic

#1 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 20 July 2013 - 23:52

Så Warner Brothers gör äntligen en film där Stålis och Batman är båda med i. 

 

På tiden säger jag. En bra och intelligent strategi från WB/DC och mycket bra att man såg till att behålla kunskapen och stora delen av teamet från Nolans trilogi.  
 
Hollywood Reporter skrev att det WB går för är
 
2015:  Man of Steel II: Batman/Superman
2016: The Flash
2017: Justice League.
 
Om så, så är det en bra strategi. 
 
Jag är nöjd så far. Dock skulle jag anställa en extra manusförfattare till projektet. Både Snyder och Goyer är bra med stora koncept osv, men skulle gärna ha t ex Jonathan Nolan med för att putsa dialog etc. I en film som denna så är dialogen mellan karaktärerna väldigt viktig.  
 
 
 
 
 
:batman:

Edited by Garm, 23 October 2015 - 17:17.
Korrigering av filmtitel och kompletterande taggar.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 July 2013 - 00:07

Intresant. Jag hade visseligen velat haft en till Man of Steel film innan en team-up (för att t ex pressentera Lex Luthor och lite andra saker som Man of Steel inte hann med) men jag kan förstå att de känner sig stressade att få ut en Justice League film och det är en bra idé att pressentera en ny Batman innan. En Flash film har jag länge velat ha men jag är lite orolig om det kommer bli bra. Problemet med Flash i serierna är att han är aldeles för snabb där. Jag föredrar hur han t ex var i den gammla TV-serien att han var supersnabb men inte så han kunde springa jorden runt på en halv sekund som i serierna.

Verkar som att de kanske struntar i att reboota Green Lantern? Hoppas så är fallet. Det hade varit helt onödigt. Hur besvikna folk än blev på skurken så var det en bra origin film. Sluta vreboota en massa och förbättra istället saker i uppföljarna.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 21 July 2013 - 10:37

Flash måste vara betydligt snabbare än han var i TV-serien för att göra det intressant. Man måste göra "galna" koncept som att han typ kommer tillbaka från en "run" innan folk noterat att han lämnat stället etc. Annars är det ingen ide, eftersom Stålmannen redan också är väldigt snabb.  Med Flash så måste man kolla på de galnaste "springer så fort att han reser i tiden" typ av koncept från serietidningen för att det ska funka. Anser jag. 

 

Tror att det är skapligt stor chans att man introducerar både Lex Luthor och dent här universumets variant av Kryptonit i den här filmen. 


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#4 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 21 July 2013 - 18:57

En sak som jag tycker är särskilt spännande med det här är att vi får se en Batman som lever i en värld som har stött på intelligent liv från en annan planet. Det är något som vi aldrig har fått se i live action förut (bortsett från några referenser till Metropolis och Superman i Schumachers filmer). Jag spekulerade förut i Man of Steel-tråden om att vetskapen om att det finns utomjordingar skulle leda till att den teknologiska utvecklingen på Jorden får sig en rejäl push. I så fall skulle nog flera företag, typ LexCorp och Wayne Enterprises, tävla om att komma först med de mest revolutionerande uppfinningarna. Vilket i sin tur skulle kunna innebära att flera av Batmans prylar, som batmobilen, datorn och annat, skulle bli mer futuristiska än i Nolans filmer.

 

Det är som sagt bara spekulationer från min sida, men det skulle inte förvåna mig om nästa tolkning av Batman på något sätt präglas mycket av det faktum att han lever i samma universum som Superman.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 21 July 2013 - 19:00

Verkar som att de kanske struntar i att reboota Green Lantern? Hoppas så är fallet. Det hade varit helt onödigt. Hur besvikna folk än blev på skurken så var det en bra origin film. Sluta vreboota en massa och förbättra istället saker i uppföljarna.

 

 :pling: Jag diggar när man tillvaratar det som finns och får saker att hänga ihop. Det mumlades ju om eventuellt Bale som Batman också. Vet inte om det har hunnit bli ett officiellt definitivt inte på det. Men det finns ju diverse andra nya och gamla filmer och tv-serier man skulle kunna ta vara på. Att låta dem bli del av detta universum varierar väl i både lämplighet och möjlighet, tänker jag mig...



#6 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 22 July 2013 - 14:28

Fan, det här låter ju jättebra! =) Ska bli spännande att se hurdant deras möte blir, på vita duken... kan tänka mig att dom väljer en väg som är relativt vanlig nuförtiden, att Batman i början är väldigt, väldigt misstänksam och skeptisk till en person som är så mäktig som Superman, kan hända att dom ryker ihop vid nåt tillfälle också, vilket ju ofta är rätt kul att se också! :D

Men självfallet ska dom bli bästisar i slutet, nåt annat är otänkbart i mitt tycke.



#7 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 23 July 2013 - 09:53

Zack Snyder specifikt säger att det är en ny Batman.

 

Bale har själv flera gånger sagt att han gjort sitt med rollen. Tidigare sa han att han kunde tänka sig att spela rollen en fjärde gång om Nolan regisserar. Och när Nolan hoppat ner till en producent roll så vet vi nog med säkerhet att de castar en ny skådis.

 

 

Skulle älska om Anne Hathaway skulle en cameo som Catwoman t ex. Men det lär inte hända heller. Nolans trilogi är färdig. 

 

Bättre bild på loggan.

 

http://www.comicbook...rticle&id=46829


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#8 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 23 July 2013 - 22:53

ÄNTLIGEN!!! Detta har jag väntat på hela mitt liv känns det som!


Winter is Coming


#9 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 23 August 2013 - 08:33

Så Ben Affleck har fått rollen som Batman i "Superman/Batman" filmen.
 
 
 
Jag har inte jättemycket emot castingen. För några år sedan hade jag inte velat ha honom i någon film. Men min åsikt om honom har ändrats efter ha sett filmer som "Hollywoodland" och "The Town". Han kan vara helt ok. Men visst är det lite överraskande, ett så känt namn, och att WB faktiskt kör med en Batman som är några år äldre.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#10 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 23 August 2013 - 14:07

Rätt överraskad av den här nyheten jag också. Precis som super85 hade jag reagerat ganska negativt på det här om de hade meddelat det för ett antal år sen, men han har tydligen mognat till en hel del på senaste tiden, särskilt som han har blivit oscarvinnare och allting.

 

Återstår att se hur lyckat det blir. Lustigt nog är jag mest bekymrad över hur det kan påverka Affleck snarare än själva filmen. Han har tydligen sagt att han inte trivdes något vidare med de filmroller han fick när han bl.a. gjorde Daredevil, så jag är en smula orolig att han hamnar i samma fälla som tidigare.

 

Edit: ComicBookMovie har samlat ihop kändisars reaktioner på castingen på Twitter. Många är positiva, medan en del är rätt elaka. http://www.comicbook...s/news/?a=85840


Edited by SwedishSuperhero, 23 August 2013 - 14:10.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#11 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 25 August 2013 - 21:32

Efter att chocken lagts sig så tänkte jag, varför inte? Han är ju inte samma skådespelare som spelade Daredevil för 10 år sen direkt (en film jag för övrigt gillade i Directors Cut Versionen)


Winter is Coming


#12 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 26 August 2013 - 11:21

Grejen är att Affleck är (anser jag) en bra skådis när han är med i en större ansamble, och har en av de viktigare rollerna, men bär inte hela grejen själv.  I mindre roller har han alltid varit rätt godkänd. Han har haft perioder då han gjort sämre filmer, och han har inte kunnat bära upp dem på ett sånt sätt som behövs. Finns många skådespelare som gör bra ifrån sig även om manuset/regin är sämre. Affleck har aldrig riktigt haft den talangen tycker jag. Han har dock utvecklats en hel del sen den tiden han gjorde "Daredevil".  Som regissör är han bra. Jag tror att Aflleck blivit intresserad av "Batman" för att han säkert förhandlat/förhandlar om att få regissera antingen en "Batman" film eller "Justice League" i framtiden.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#13 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 26 August 2013 - 15:28

 

Som regissör är han bra. Jag tror att Aflleck blivit intresserad av "Batman" för att han säkert förhandlat/förhandlar om att få regissera antingen en "Batman" film eller "Justice League" i framtiden.

 

Lustigt att du nämner just det, för i många av de vloggar och artiklar som har försvarat castingen har det spekulerats om att han kommer att samarbeta med Zack Snyder med den här filmen och sedan arbeta bakom kameran med Batmans nästa solo-film. Jag hoppas att det visar sig stämma, för vid det här laget tycker jag att han gjort sig förtjänt av det.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#14 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 15 October 2013 - 07:32

För att fira Stålmannens 75:års jubileum så gjorde Bruce Timm och Zack Snyder den här kortfilmen. Rätt coolt.

 

http://insidemovies....hort-exclusive/


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#15 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 October 2013 - 22:20

Mmm riktigt coolt indeed!


Winter is Coming


#16 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 07 November 2013 - 10:53

Som alltid, så finns det en massa rykten om olika karaktärer som ska ha cameos. Ofta är ju mycket rätt påhittat,ibland finns det lite sanning i dem.

 

Senaste 

 

Olga Kurylenko som Wonder Woman 

 

http://www.bleedingc...an-batman-film/    

 

Nightwing skulle vara med i filmen 

 

http://www.aintitcool.com/node/65004


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#17 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 November 2013 - 13:28

Yttligare tecken på att Warner Bros. vill göra göra film och TV-universumet till samma. Tanken ska vara att Barry Allen ska ha en cameo i filmen spelad av Grant Gustin men bara om karaktären bli populär i Arrow och TV-serien The Flash blir av. De ska också vilja att Diana ska ha en cameo.

 

Planerna ska också vara att Bruce Wayne ska ha en flcikvän i filmen som känner till hans hemligheter och Warner Bros. ska vilja ha en Afrikan-Amerikansk kvinna i rollen.

 

Det ska också vara planerat att Lex Luthor ska vara som i All-Star Superman. En karismatisk person älskad av folket (tillochmed Lois Lane ska gilla honom) som kallar Superman för "Alien".

 

Vill bara påpeka att det här ännu bara är rykten och ska tas men en stor nypa salt! Men mycket av det stärker saker vi har hört innan.

 

Källa


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#18 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 22 November 2013 - 13:21

Det ska också vara planerat att Lex Luthor ska vara som i All-Star Superman. En karismatisk person älskad av folket (tillochmed Lois Lane ska gilla honom) som kallar Superman för "Alien".

 

Vill bara påpeka att det här ännu bara är rykten och ska tas men en stor nypa salt! Men mycket av det stärker saker vi har hört innan.

 

Källa

Ja, det får nog kallas ett rejält rykte, för inte är ju Lex Luthor en älskad offentlig person i All-Star Superman - det är mer av den klassiska Silver Age galne-vetenskapsmans -Luthor istället, som bott stora delar av livet i fängelse.

Tror dom antagligen menar som i John Byrne's Man of Steel - där han har en bättre public image, men förmodligen har dom så dålig koll, att trots att dom läst båda serierna nyligen, blandar ihop dom ändå.



#19 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 November 2013 - 15:51

Jag har själv inte läst All-Star Superman eller sett filmen än, så jag vet inte. Men när du säger det så låter det helt åt skogen. :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 December 2013 - 19:03

Nu är det klart att Gal Gadot (känd från Fast & Furious-serien) kommer att spela Wonder Woman i filmen! Reaktionerna på valet verkar hitils vara rätt negativa utom de som gillar henne som skådespelare. Största kritiken är att hon är för smal och inte ser tillräckligt stark ut.

 

Källa


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 December 2013 - 20:11

"För smal" är väl knappast ett problem hos en kvinnlig karaktär som är unikt för den här filmen. :P

 

Ropen skalla! Mer muskler på alla!


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 December 2013 - 22:46

Kanske inte fast nu är det ju meningen att hon ska vara en Xena-liknande Amazonkrigare. ;)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#23 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 05 December 2013 - 08:30

Hon är en helt ok skådis. Jag är rätt säker också att hon redan börjat träna för rollen. Jag är väldigt nöjd att de castat en Wonder Woman. Äntligen. Verkligen på tiden. 

 

Sen har jag inga problem alls med det att hon kanske "snor screentime" från grabbarna.  WB har gjort så många film och tv projekt med Superman och Batman att det är på tiden att Wonder Woman får uppmärksamhet.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#24 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 December 2013 - 16:15

Sant. Fast samtidigt kan man förstå deras tvekan då varända försök att på sista tiden göra något med karaktären har blivit en flopp. Animerade filmen t ex som var tänklt att bli en serie filmer floppade så pass att de la ner alla planer på att göra fler. För att inte tala om TV-serien vars pilot floppade och deras försök att göra en annan.

Men jag tror nog att de dunkar huvuded i väggen nu att de skrotade Joss Whedon's Wonder Woman film. :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 December 2013 - 16:39

@super85: Förhoppningsvis har du rätt och hon tränar upp sig lite, att muskler inte är lika självklart på action-tjejer som action-killar är lite trist. Gardot har avgjort varit helt OK i sin roll i F&F-filmerna. Och visst har du rätt i att det är dags att WW (och tjejerna överlag) får lite uppmärksamhet på superhjältefronten.

 

@Crusader: Kan inte säga något om den animerande filmen - har ingen koll på det - men av tv-piloten att döma så har man lite svårt att närma sig karaktären på ett vettigt sätt.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)