Jump to content

Photo

Superhjältar på bio/tv


  • Please log in to reply
82 replies to this topic

#1 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 October 2007 - 14:25

Nu kom jag sent och såg inte omröstningen. Inte för att det skulle spela någon roll. Men jag måste säga att jag håller med Predabot och lite av farhågorna vi hade i superhjälteforumet när vi flyttade hit verkar stämma mer och mer. Vi superhjältenördar har mindre och mindre ett ställe att hänga på, och det märks nog på att serietidningsforumet inte verkar ha så mycket liv heller. Det som Cappy gör/kommer att göra ser jag nästan som en dödsstöt för det gamla superhjälteforumet. Snyft. :mellow:

Så jag ville bara göra en stilla protest och påpeka att serietidningsforumet lär dö ut mer och mer.

Edited by Kermit, 22 October 2007 - 14:28.

*Hockey och superhjältar*

#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 22 October 2007 - 14:43

Som du kanske såg så var jag emot det hela, men eftersom det hade tagits upp så kände jag att det krävdes en diskussion. Plus att jag faktiskt trodde (vadå, jag naiv) att "vår" sida skulle vinna omröstningen.. :\

Nå, även om ett forum knappast är en demokrati så måste man ändå se på vad den övergripande majoriteten tycker, även om man förlorar några slag ibland. Det kan nog gå att få ett levande serietidningsforum ändå.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 October 2007 - 14:46

Jo, jag såg det. Tack för det i alla fall, Peak.
*Hockey och superhjältar*

#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 22 October 2007 - 14:53

Och ironiskt nog har inte Sentinel, som tyckte det hela var jätteviktigt och ju är officiell överflyttare av trådar, inte slutfört uppgiften ÄN...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 October 2007 - 14:56

Var det ett tag sedan det beslutades eller? Suck, nu försvinner en av de saker som i alla fall gav serieforumet lite liv... :(
*Hockey och superhjältar*

#6 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 October 2007 - 14:57

Det blir vad man gör det till. Vi intresserade kan samlas under en enad flagga och se till att hålla den högt. På så sätt kommer diskussionerna om superhjältar på bio/tv aldrig att dö ut oavsett var trådarna om dom ligger. :)

Edited by Cartman, 22 October 2007 - 14:58.


#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 22 October 2007 - 15:03

Det är väl lite att det forumet var/är ett subforum under serietidningar också, vilket hjälper till att dra folk dit. Superhjälte-filmer kommer givetvis forfarande att diskuteras, fast i "vanliga" film-forumet. Serietidningsforumet lider ju redan av att inte vara sådär jättevälbesökt, men det kan ju förstås fixas genom att fixa hit lite vettigt (?) ( :P ) folk...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 October 2007 - 15:06

Det jag är rädd för är att vårt lilla hak för oss superhjältefantaster mjölkas ur. Det är redan en liten men mycket intresserad och kunnig grupp, men i och med detta kanske det snart inte direkt finns någon naturlig samlingspunkt längre.
*Hockey och superhjältar*

#9 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 October 2007 - 15:10

Kan man inte göra lite reklam för den delen av forumet på något sätt?

Har inga direkt bra idéer just nu men sprida länken i sin signatur på andra forum och hoppas att någon blir nyfiken och hittar dit... Lite långsökt förslag kke?

Jag postar inte så ofta i den delen men det beror på att jah inte läser så mycket serier just nu. Men bara för den skull så vill jag inte se den delen av forumet dö ut.

#10 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 22 October 2007 - 15:11

Det tror jag nog. Restrerande av serietidningsforumet finns ju här.. Och de restrerande underforumen går ingenstans. Och jag har ju hört att SeF:s forum är rätt öde av sig, kanske dags att absorbera lite nya forums.. Bwahahahahaha-- *host, harkel*

:P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 October 2007 - 18:33

Och ironiskt nog har inte Sentinel, som tyckte det hela var jätteviktigt och ju är officiell överflyttare av trådar, inte slutfört uppgiften ÄN...


Sorry, men jag har varit på gränsen till ett mentalt nervsammanbrott de senaste två veckor. Löpande skoluppgifter, omfattande instuderingsfrågor att skriva på helger där jag inte är hemma alls och hålla löpande översikt på boken innan den gick iväg till tryck. Nu är jag mest nollställd :P

Jag har i alla fall börjat med arbetet igen att flytta trådar. Det går sakta men säkert framåt.

Värt att nämna att jag trodde allt skulle få vara i det dåliga status quo (eftersom jag kämpade för att driva igenom förändringen), så jag är jättenöjd med hur det utspelade sig. Nu kan alla få diskutera filmer där de hör hemma och inte oroa sig över att posta rätt. Kudos till demokratin! :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#12 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 October 2007 - 19:59

Du är i dålig dager för mig utan tvekan, Cappy. :P
*Hockey och superhjältar*

#13 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 October 2007 - 20:18

Det gamla forumets placering funkade säkert ypperligt för alla som redan var insatta i kopplingarna mellan filmer och serier/superhjältar, men för alla andra var det en onödigt krånglig uppdelning som kändes väldigt ologisk för forumet som helhet. Allt detta har redan diskuterats i den tidigare tråden.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#14 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 October 2007 - 20:36

Jag har läst den tråden, men vi som flyttade över hit från det gamla superhjälteforumet gjorde det med önskemålet att vi skulle få ha lite av ett "underforum", därför det t. ex finns en logga och dessutom ett underforum för serier på tv och bio. Vi var annars rädda att vårt forum skulle försvinna i mängden, och det är precis vad som är på väg att hända här.
*Hockey och superhjältar*

#15 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 22 October 2007 - 21:26

Jag hade inte tänkt på det hela på det här sättet men Kermit, Peak m.fl. har verkligen en poäng i sitt resonemang :) Det gamla superhjälteforumet och även serietidningsforumet här på scifinytt har enligt mig varit de bästa serietidningsforumen jag har besökt. Jag hittade till det gamla superhjälteforumet när mitt intresse för superhjältar hade blommat upp igen. Genom åren har jag fått väldigt många bra tips och haft många givande diskussioner med kunnigt och trevligt folk som delar intresset. Det har verkligen varit det enda svenskspråkiga alternativet för den typen av diskussioner.

Tyvärr har jag sett en negativ trend det senaste åren med mycket folk som försvunnit från forumet och det är väldigt få intresserade kvar som skriver. Skulle vara kul med lite nytt folk, eller är det så att vi serietidningsintresserade är en utdöende grupp? Iaf i Sverige?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#16 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 October 2007 - 22:39

Jag förstår er önskan att ha seriediskussionerna sammanhållna, men jag upplever nackdelarna som större än fördelarna i det här fallet.

Fördelarna för er är känna att ert forum lever kvar i någon mån, att bibehålla sammanhållningen i gruppen.

Nackdelarna är att ni blir en liten isolerad grupp som har svårt att nå ut till andra och som dessutom kan uppfattas som en exklusiv klick (jag säger inte att ni är det, bara att ni kan uppfattas så utifrån!) som det är svårt att komma in i. Plus att om diskussionerna om filmerna som är kopplade till serier och superhjältar då blir förbehållna de redan invigda och att andra som inte har den bakgrunden kan känna sig utanför och ovälkomna och att deras åsikter inte är lika mycket värda som de som redan känner till allt om filmen eller figurerna.

Därför ser jag det som en fördel att filmforumet omfattar alla sorters filmer för att besökare enkelt ska hitta "sin" film. Vill de söka djupare kunskap och diskutera utifrån serieaspekten är det ju lätt för er att fånga upp dem och bjuda in dem till seriedelen av forumet. Det är en bättre väg att hitta nya medlemmar än tvärtom, på det gamla viset.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#17 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 October 2007 - 22:55

Du är i dålig dager för mig utan tvekan, Cappy. :P


What else is new? :P

Värt att notera också är att komma och klaga så här efteråt är högst märkligt. Om du hade postat dagligen på forumet kanske det varit en sak, men att nu säga att identiten bryts och yadda-yadda-yadda är ytterst märkligto m man inte postat där på katten vet hur länge.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#18 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 23 October 2007 - 07:19

Kan tillägga att jag inte har något emot förändringen, speciellt om det leder till mer aktivitet. Det var trots allt flera år sen forumen slogs ihop och när det är så låg aktivitet är det kanske dags att göra lite förändringar. Men det skulle vara kul med mer folk på seriesidorna! :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#19 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 October 2007 - 07:39

Du är i dålig dager för mig utan tvekan, Cappy. :P


What else is new? :P

Värt att notera också är att komma och klaga så här efteråt är högst märkligt. Om du hade postat dagligen på forumet kanske det varit en sak, men att nu säga att identiten bryts och yadda-yadda-yadda är ytterst märkligto m man inte postat där på katten vet hur länge.


Nej, det var därför jag skrev så redan i min första post. Att jag kom för sent och att det inte skulle spela någon roll. Jag tror knappast att jag kan göra något åt det, så många ville ha det så. Men jag måste få säga vad jag tycker, och det är att precis det som många var rädda för när vi flyttade över hit sker mer och mer nu.

Marie har en poäng, men för det första var detta en av få avdelningar som faktiskt hade liv på serieforumet. Och nu kommer det mer och mer bli så att man väl ofta inte ens vet vilka filmer som bygger på serietidningar. Hur många vet att V för Vendetta gör det t. ex? Hur fångar man i så fall upp ett intresse för serietidningar?

Men nä. Det finns ingen och har inte heller funnits någon anledning att argumentera för det här. Det har redan hänt. Cappy och alla andra har fått sin vilja igenom. Och serieforumet blir en liten parentes.

Edited by Kermit, 23 October 2007 - 08:24.

*Hockey och superhjältar*

#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 October 2007 - 11:18

I de flesta fallen så brukar det nämnas att en film baseras på en serie, i de nyhetsartiklar som postas. Det går ju och "tagga" trådar som har med serier och göra.

T.ex: V för Vendetta [SpB&T]

Eller vilken tagg man nu vill använda sig av. (Varför finns ingen bra svensk motsavighet till engelskans "graphic novel"?)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 October 2007 - 11:34

Förstod inte alls ditt techno-babbel där, men det stämmer säkert. ;)

Grafisk roman borde vara mest passande då. Men jag brukar bara säga seriealbum.
*Hockey och superhjältar*

#22 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 October 2007 - 11:42

Precis, Spidde. Antagligen hade jag inte tagit upp det om de personer som var med där i första läget alla varit kvar och skrivit där reguljärt. Som det är nu är som du skriver, det har tonat ned för länge sedan. Det finns inte längre en grupp i helhet att tala om och det var snarare det jag reagerade på i Kermits inlägg. Det låter som om ett forum har tagits från en grupp folk, vilket är helt felaktigt. Gruppen flyttade bort för länge sen och den har stått tomt därefter med undantag för ett fåtal besök.

Jämför det med ett barn som flyttar hemifrån och förväntar sig att hans rum ska stå orört i all framtid. Om det ska göra det kräver det att man faktiskt besöker hemmet reguljärt. Alltså, om alla fortsatt och posta hade kunnat finnas fog för kritiken. Nu? Inte alls.

Detsamma om Kermits kritik om att det inte längre finns några ställen att diskutera serietidningar på. Det finns fortfarande lika mycket utrymme att skriva om det. Men om vad som diskuteras är filmer och inte serietidningar, så visar det snarare på debattörernas ovilja att faktiskt diskutera serietidningar. Det ligger med andra ord på Kermit (och hans gelikar) planhalva - se till att diskutera. Bästa sättet att få aktivitet är att faktiskt själv bidra med måpnga poster av intressant kvalité. Man kan inte förvänta sig att nadra gör jobbet åt en. Rätt sätt är inte att ge forumet konstgjordandning, så som det tidigare var. Det är missvisande och hjälper inte att öka intresset att diskuterar serietidningar - bara filmerna.

Det är klart du får tycka till Kermit, det är inte vad jag opponerar mig mot. Det är snarare det orimliga i det du säger osm jag opponerar mig emot.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#23 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 October 2007 - 11:50

Det finns visst andra ställen att diskutera serier på. Förvisso amerikanska, där de också är längre i utgivningen. Det är därför det var kul så länge ett fungerande superhjälteforum fanns. Håller med dig på många sätt, det är väl vi medlemmar som har blivit sämre på att diskutera helt enkelt. Och jag har knappast hållit lågan uppe på senare tid. Jag kan bara tala för mig själv, men att vi skulle ha ett eget litet hörn i detta forum var fortfarande den övervägande anledningen att åtminstone jag valde att rösta "ja" på frågan om vi skulle flytta hit. Vi tappade många som också var rädda för samma sak jag har pratat om, och ärligt talat funderar jag på att ta fler och längre pauser också.
*Hockey och superhjältar*

#24 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 October 2007 - 12:03

Mmm... Men det är just ni som är orsaken till att det blev som det blev. Ni har skapat en självuppfyllande profetia med andra ord.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#25 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 October 2007 - 12:05

Eller så borde vi aldrig ha flyttat hit och blivit en liten del av något större istället för att ha något eget men mindre.
*Hockey och superhjältar*