Jump to content

Photo

Varför har vi olika forum?


  • Please log in to reply
44 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 August 2008 - 11:37

Slänger in nyheten här på TV-Spoilers för det kommer nog inte bli frågan om någon bio film skulle jag tro.


Men även om det inte är en film som går upp på bio, så ska väl tråden ligga under Film Spoilers? Det finns ju en massa filmer där som är direkt-till-DVD filmer. Så varför skulle denna tilltänkta film behandlas annorlunda? :)

#2 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 20 August 2008 - 11:52

Därför att det är en film som är en fortsättning på en TV-serie. Stargate filmerna ligger t.ex. också på TV spoilers.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#3 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 August 2008 - 11:55

Så om en film på en bok kan ses som en fortsättning på boken så är det bara att placera den tråden under böcker med andra ord? Ibland undrar jag varför vi ens har olika avdelningar på forumet...

Edited by Cartman, 20 August 2008 - 11:57.


#4 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 August 2008 - 12:27

Det är betydligt mindre skillnad mellan en TV-serie och film och en bok och en film. :rolleyes:

Uppdelningarna är helt enkelt till för att enklare hitta saker. Söker du efter Veronica Mars information går du för 17 gubbar inte in på filmforumet och letar, du letar på TV-serieforumet.

Det här är dock en sak som inte borde diskuteras här. Jag klipper ut det och flyttar till rätt forum istället.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 20 August 2008 - 12:44

Påminner om diskussionen om filmer som baseras på serietidningar, men den här gången är argumenten tvärt om istället, vad jag kan se.

Eller?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 August 2008 - 12:45

Om det är en TV-Film eller en direkt-till-DVD film så tänker jag knappast på TV och skulle således knappast börja med att söka under TV-delen av forumet. Film är film oavsett om den är gjord för TV eller för att släppas direkt på DVD. Så söker jag efter information om Veronica Mars filmen går jag inte in och söker under TV utan tänker genast på film.

Ser inte varför man skulle skillja på en film för bio och en film för TV/DVD. En film är en film är en film, så är det iaf för mig.

Påminner om diskussionen om filmer som baseras på serietidningar, men den här gången är argumenten tvärt om istället, vad jag kan se.

Eller?


I den diskussionen var jag för att ta bort den delen av forumet och lägga den typen av film under Filmer Spoilers. En film är en film oavsett om den handlar om superhjältar, Abba eller Versonica Mars.

Edited by Cartman, 20 August 2008 - 12:47.


#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 20 August 2008 - 12:50

Jo, jag tycker väl att det skall vara lika över hela bordet. Ifall serietidningsfilmer inte kan ligga (i ett eget underforum till och med) i serietidningsforumet så känns det väl inte helt rätt att stoppa in filmer bland böcker och TV-serier heller, eller?

Bara kommenterar här, har inte tänkt på problemet förut och försöker sondera lite.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 August 2008 - 14:05

Vart letar du efter information om Terminator: The Sarah Connor Chronicles? Inte går du "för 17 gubbar" (citat SoD) in på TV-forumet då, eller?

Min poäng är, om nu någon missade den, att med den logiken borde den TV-serien i så fall ligga under filmer, eftersom den är en offspring på Terminator-filmerna. Detsamma för alla andra som bygger vidare på en film. Jag håller alltså med Carty, filmer i filmforumet och TV-serier i TV-forumet: allt annat blir bara rörigt och lämnar öppet för tolkningar.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 August 2008 - 15:31

När det gäller tv-filmer som tex Battlestar Galactica: Razor och Stargate: Ark of Truth som mer eller mindre hör ihop med en serie så hamnar de lite i en grå-zon. Jag och Georgia pratade om det och tyckte att dessa kunde hålla till på TV:forumet de hör ju trots allt ihop med serien. (Den sistnämnda är tex det avslut som Stargate aldrig fick i serien). BSG: Razor har inte ens en egen tråd - den ligger i säsong 4 tråden.

Det går inte och jämföra med Sarah Connor Cronicles tycker jag. Den associeras med en TV-Serie till skillnad från tex BSG: Razor som kanske inte i första hand tänks på som film. Och att jämföra med serietidningar är också lite fel - där handlade det om en regelrätt linje att samla serietidningsfilmer för sig. Här handlar det mer eller mindre om undantagsfall och inte splittra familjer i onödan.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 August 2008 - 15:35

BSG: Razor som kanske inte i första hand tänks på som film.


Hur tänker man på den då? Knappast som en TV-Serie väl? Det är ju trots allt en film, inte någonting som styckades upp i flera deler och visades vid vad man skulle kunna kalla för avsnitt.

För övrigt tycker jag att Fiskrens är inne på samma linje som mig. Det han skriver om Terminator: The Sarah Connor Chronicles håller jag med om. Ska man skilja på Stargate, Veronica Mars and what not, kan man ju lika gärna lägga Terminator: The Sarah Connor Chronicles under filmdelen av forumet.

Edited by Cartman, 20 August 2008 - 15:38.


#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 August 2008 - 15:41

Jag tänker på den som en integrerad del av den flytande storyn i BSG. Till skillnad från tex Sarah Connor Cronicles och X-Files: I Wanna Believe som är yngel av tidigare avslutade produktioner. Den ena en regelrätt alternativ tidslinje och den andra en fristående film baserad på en tv-serie som redan avslutats.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 August 2008 - 15:42

Filmerna är en del TV-seriens kronologi, inte en fristående enhet. Det är skillnaden. Så nej, det är ytterst självklart att TSCC inte kan läggas i Filmforumet.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#13 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 August 2008 - 16:07

Jag går på samma linje som WT och Sentinel att vissa TV-Filmer som hör ihop med en TV-serie passar bäst under TV-forumet, för det är där man letar.
Visst, det finns undantag där också, så som Arkiv-X filmerna men dom var redan från början en produkt för biograferna.
Det är som sagt en liten grå zon där.
Men min tanke när jag la VM tråden som startade den här diskussionen i TV-forumet var att många kopplar VM till TV och inte Film.
Och som XC skriver, hon och jag har diskuterat det här tidigare (ang. StarGate filmerna) eftersom vi är moderatorer på respektive forum, och kom då fram till att det var den bästa lösningen.

Är det en vanlig TV-film utan koppling till en TV-serie så ska dom ju självklart finnas på Film-forumet.

Edited by Georgia, 20 August 2008 - 16:08.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#14 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 August 2008 - 16:19

Men det är ju fortfarande filmer vi pratar om. Varför ska man lägga filmer av dess olika slag som utgår från en TV-Serie under den delen av forumet? Det är väl bättre om vi har allt samlat på ett och samma ställe, får så svårt är det ju inte att hitta det man söker efter genom sökmotorn. Film är film och TV är TV.

Förstår inte varför det skulle vara nödvändigt att blanda ihop dessa två på detta sätt. Har svårt att se hur det är motiverat bara på grund av dom anledningarna som listas här. Det är väl bättre att ha lite struktur än att ha en massa undantagsregler till höger och vänster. Ska vi ha sådana hoppas jag det är okej att jag startar upp en tråd under böcker om/när det kommer en film som är en direkt fortsättning på boken eller ligger i dess kronologi.

Dessutom tror jag knappast att det gör någon skillnad för dom som vill diskutera t.ex. Stargate-filmerna eller BSG: Razor om tråden ligger under TV bara för att dom råkar ha en anknytning till det. Vill man skriva lite om den typen av relaterad film så hittar man ju som sagt tråden i vilket fall som helst även om den ligger under filmdelen.

Risken finns ju även att nya som kommer hit söker efter t.ex. Stargate: Ark of Truth under filmdelen av forumet inte hittar en tråd och startar en ny tråd bara för att (IMO) den tråden ligger under fel avdelning och den personen kanske tänker på samma sätt. Känns så onödigt när man som sagt kan ha lite struktur & ordning och låta TV-Serier, dokumentärer, andra program med mer ligga under TV och Filmer ligga under just filmdelen av forumet.

EDIT:

Jag går på samma linje som WT och Sentinel att vissa TV-Filmer som hör ihop med en TV-serie passar bäst under TV-forumet, för det är där man letar.


Vem säger att alla tänker så? :)

Varför ligger t.ex. tråden om en Dead Like Me film under spoilerdelen av filmforumet? och inte under TVdelen? Eller har den också kanske en undantagsregel som har tagits fram allteftersom?

Edited by Cartman, 20 August 2008 - 16:24.


#15 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 August 2008 - 16:28

Jag har nu bara skummat inläggen och kan inget om detaljerna vad gäller filmer, tv-serier och vad som hör ihop med vad, men som princip och grundregel så anser jag att alla filmer ska ligga i filmforumet, alla tv-serier i tv-forumet etc. Sedan är det inget som hindrar att man hänvisar till respektive trådar för de som kanske inte tänker på att inte allt diskuteras i en enda jättetråd.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#16 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 August 2008 - 16:31

För det första så är det lika logiskt och blanda ihop Film/Böcker som Film/Serietidningar. Det är i båda fallen två skilda medium. Här handlar det om inte regelrätt om "Film" och "TV" eller ens om "TV-film". Här handlar det om en "tv-serie-film" där det finns en grå-zon.

Ingen har iöht ansett det som fel att BSG: Razor diskuteras i BSG: Säsong 4 tråden.
Ingen har tidigare reflekterat att SG: AoT och SG:C ligger i TV:Spoilers.
Ingen var iöht intresserad av att nämna att jag postade previews till serietidningen Fringe i TV-Tråden Fringe.

Edited by XC, 20 August 2008 - 16:33.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#17 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 August 2008 - 17:21

Jag tycker både Georgia och XC har sagt rätt klart varför det borde vara så. Det är skillnader på medium, så referensen till serietidning vs. film som tidigare fanns är inte relevant att ta upp i samband med det här. För det andra, som XC säger... Ytterst konstigt att det inte sagts något tidigare om det nu är på liv och död. För det tredje, de nämnda sakerna började som en TV-serie så då man letar efter information om den är det logiskt att man so mny kollar på forumet där TV-serien är. Det är överhuvudtaget inte säkert man känner till att det finns en film (många här är duktiga på att posta nyheter så det är rätt nya saer här som en ny annars missar). Det är vad vi i första hand bör tänka på, inte vilka som letar efter filmen för det brukar vara en betydligt midnre procent som söker sådant. (Det är svårt att söka efter något man inte vet om. ;) )
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#18 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 August 2008 - 17:42

Varför ligger t.ex. tråden om en Dead Like Me film under spoilerdelen av filmforumet? och inte under TVdelen? Eller har den också kanske en undantagsregel som har tagits fram allteftersom?

För att SwedishSuperhero har postat det ämnet där, och att varken jag eller WT har väl tänkt så mycket på det. Vi är faktiskt bara människor med de normala fel och brister som kan komma med det släktskapet. Men det är enkelt att flytta över den tråden till TV-Spoilers.


[Edit]Tillägg:
Det är faktiskt inte så vanligt att en TV-Serie får en (Direkt-till-DVD) film som är så starkt förknippat till själva TV-serien.

Edited by Georgia, 20 August 2008 - 17:48.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#19 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 August 2008 - 17:47

Ingen har iöht ansett det som fel att BSG: Razor diskuteras i BSG: Säsong 4 tråden.
Ingen har tidigare reflekterat att SG: AoT och SG:C ligger i TV:Spoilers.
Ingen var iöht intresserad av att nämna att jag postade previews till serietidningen Fringe i TV-Tråden Fringe.


Ytterst konstigt att det inte sagts något tidigare om det nu är på liv och död.


Ingen som har sagt att det är på liv och död. Det vara bara jag i min enfald som reagerade på detta och ställde en fråga, som sedan du delade och en diskussion uppstod. Har inte själv tänkt så mycket på det innan men om folk reagerer så här på att denna diskussion uppstår nu men inte tidigare bara för att någon undrar över något så ska jag försöka att inte yttra min framöver.

Varför ligger t.ex. tråden om en Dead Like Me film under spoilerdelen av filmforumet? och inte under TVdelen? Eller har den också kanske en undantagsregel som har tagits fram allteftersom?

För att SwedishSuperhero har postat det ämnet där, och att varken jag eller WT har väl tänkt så mycket på det. Vi är faktiskt bara människor med de normala fel och brister som kan komma med det släktskapet. Men det är enkelt att flytta över den tråden till TV-Spoilers.


Jag vet att vi alla är människor och jag har inte klandrat någon för att tråden ligger där den ligger, tog mer fram det som ett exempel och för att jag inte visste vad som gällde. Om det vara samma regler där eller om det fanns något annat som jag missat.

#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 August 2008 - 17:51

Bygger den visare på serien eller är den fristående? TV? DV? Bio? DLM anses väl rent allmänt vara en avslutad serie? Det samma kan ställas om VM-filmen som är på G. Är det en film som bygger vidare på kronologin eller är den direkt fristående från övriga serien? Som jag sade tidigare är det frågan om undantagsfall - inte en regel.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 August 2008 - 17:57

Kan man inte ha en sektion i Filmforumet för serietidnings relaterade filmer och liknande för de som är länkade till TV serier? Det hade jag röstat på.
I vilket fall tycker jag att det är enklast om alla filmer ska vara just i filmavdelningen på forumet. Helt klart smidigast enligt mig.

#22 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 21 August 2008 - 18:22

Här håller jag med Cartman och Peak. Rätt ska vara rätt, så gör om och gör rätt nu, XC och Georgia.

En film ska vara i filmforumet, och en TV-serie i tv-forumet. Det har etablerats sen förut, och att börja tumma på reglerna lite som moderatorerna själva vill, känns närmast befängt.

#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 August 2008 - 18:31

Och var går gränsen mellan film och tv-serie?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 August 2008 - 18:42

Och var går gränsen mellan film och tv-serie?

Eh... Var det där en retorisk fråga eller? ;) För mig är gränsen rätt självklar, om man inte tänker sig att det kan gå några år mellan "avsnitt" på TV-filmer förstås. :P

Men jag kan också förstå att det kan bli rätt jobbigt som moderator att hålla på och 'städa' mellan olika forum som flyter samman också. Vill inte lägga den bördan på er. Lösningen skulle kunna vara att ha fler och samma mods för båda forumen.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 August 2008 - 18:48

Men det är ju så uppenbart? :unsure: Definiera Film. Definiera TV-Serie.

Ärligt. För mig var/är det uppenbart och göra ett undantag för tex SG:AoT.

Edited by XC, 21 August 2008 - 18:49.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)