Jump to content

Photo

X-Men: First Class


  • Please log in to reply
174 replies to this topic

#126 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 12 June 2011 - 01:50

NU har man ju sett filmen själv, och jag måste nog falla in i kören, trots allt! :thumbsup:

Hade verkligen skepsis till denna film, och så blev den ändå såhärpass bra! Fantastiskt nästan... Min tro på Singer är nog nästan återställd nu, producent och manusskribent som han var här.

Dom gul-svarta ( tyvärr något gul-BLÅa senare i filmen, vilket jag ogillar, för ursprungligen menades dom vara svarta i serierna) dräkterna funkade också över all förväntan! Mycket bra jobbat. Logiska och realistiska, shockdräkter för att stå emot bla g-krafter som dom är.

Samspelet mellan McaVoy och Fassbender är verkligen bra, och förmodligen det som verkligen ger filmen sin själ och hjärta. Båda skådisarna finner verkligen kärnan i sina karaktärer, och spelar dom helt enkelt just rätt.

Vet inte om jag kan ge den så högt betyg som ovan, men en 8.7 kan jag nog ge. ;) Ibland är den bra nog att vara en 9a också faktiskt. Men bara nästan.

Är det nån fler som blev lika förvånade, att en studio som inte äger sina hjältar faktiskt kan göra en bra Superhjälte-film?? Särskilt då FOX, av alla! :blink:

#127 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 12 June 2011 - 09:50

På sätt och vis kan jag förstå varför splittringen mellan Charles och Magneto hände så tidigt. Det har hänt med vissa filmer, som Hulk och Superman Returns, att jag har varit optimistisk att saker skulle hända i deras uppföljare, utan att de nånsin blev av. Så jag tror att de gjorde så här ifall de inte skulle få göra en X-Men: Second Class eller First Class 2.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#128 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 12 June 2011 - 11:01

Min tro på Singer är nog nästan återställd nu, producent och manusskribent som han var här.



Producent och sen var han inblandad i handlingen, eftersom det var en hel del av hans idéer och koncept, men själva manuset skrev han inte. Troligtvis kan han ha skrivit en outline nån gång, eller medverkat med notes.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#129 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 12 June 2011 - 18:46

Han fick en credit med manuset i eftertexterna iallafall, var därför jag antog att han måste varit inblandad.

#130 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 13 June 2011 - 11:55

Jo, en "Story By" tillsammans med någon annan om jag inte mistar mig. Själva screenplayet/manuset var det sen en väldans massa andra människor som creddats med.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#131 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 June 2011 - 18:40

Själv är jag nöjd med att splittringen skedde i den här filmen, det var den enda logiska klimax som kunde ske, egentligen. I alla fall om man vill ha ett dramatiskt och känslosamt slut, och det ville väl vi alla. Sen var det massor av saker som inte var som i serierna, bara en sån sak som att Xavier har hår, att Beast, Havok, Banshee och de andra var bland de första X-Men osv. osv. Därför stör jag mig inte heller på att Mystique var "syster" till Xavier här eller att han lät henne gå med Erik i slutet .Det här var en film som tog sig många friheter, men ändå kändes mer som X-Men än något annat, och det var otroligt skönt att slippa en Wolverine-centrerad film, för att istället få uppleva lite gruppdynamik. När X-Men är som bäst är det en familj, så jag hoppas få se mer av det i eventuella uppföljare. :)
*Hockey och superhjältar*

#132 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 June 2011 - 13:59

Det var en trevlig film, det här. Tycker om att berättelsen har placerats i ett historiskt sammanhang. Samtiden kan lätt bli neutral på ett tråkigt sätt.

Att X-Men-medlemmarnas ordning är en annan än i serierna får man väl acceptera. Vid det här laget har vi väl hunnit gå med på att Iceman inte var en av de första som han var i... ehm... verkligheten. Att de släpper fram några av de mindre kända mutanterna i den här filmen känns mest trevligt. Och så måste de ju liksom göra det för att det ska stämma med de andra filmerna... vilket det i och för sig inte verkar göra i alla fall. Det är lite synd, tycker jag förstås, men jag stör mig inte mycket på det. Där emot stör jag mig något på vissa väl uppenbara och onödiga klyschor.

Nu läste jag nyss att den här filmen är tänkt som början på en ny trilogi. Om det verkligen ska bli så, kan man ju tycka att det var lite konstigt att splittringen skedde redan i första filmen. Ska de två andra vara X-Men vs Magneto då? Har vi inte sett det redan? Kan ju i och för sig vara intressant med en fortsättning i senare delar av nittonhundratalet, oavsett vilket.

#133 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 17 June 2011 - 16:14

Lite intressant detalj ang. Darwin där förresten. =)

Hans förmåga är ju att anpassa sig så han kan överleva nästan vad som helst, så jag skulle inte bli förvånad om han dyker upp ändå i uppföljaren, om det blir nån.

Som du såg försökte hans kropp omvandla sig till olika former som kunde stå emot den kinetiska energin som släpptes loss på hans molekyler, men ändå exploderade till slut. Är möjligt att han då helt enkelt omvandlades till ENERGI för att kunna överleva alltihop.

Faktum är att det gjorde han i hans allra första uppträdande, där han blir energi för att hans lagkamrat Vulcan ska kunna få dom att överleva att bli svalda av den Levande Ön - Krakoa! =)

Kan hända vi får se han ombildas igen i en uppföljare.

#134 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 18 June 2011 - 08:17

X-Men vs. Magneto behöver inte vara gammalt, det vill jag gärna se mer av om de gör det på ett bra sätt. Mycket av motorn i X-Men är ju trots allt de olika ideologier som Xavier och Magneto har, och att de på något sätt både har "rätt" och "fel" på samma gång. Och det är ju ett spår som de verkligen har valt att följa i filmernas värld, där vi inte har sett röken av Shi'ar-äventyr, och det kan jag lite förstå. Och jag skulle gärna slippa röran med Apocalypse, Mr. Sinister och alla de där i filmerna också, så mer av Magneto tycker jag! Gärna mera Hellfire Club också. :)

Angående en sak du sade tidigare, Predabot, så är det väl inte ett "måste" att en film som blir bra görs av "Marvel" eller "DC"? Två av mina absoluta favoriter inom superhjältefilmgenren är Spider-Man 2 och X-Men 2, som ju gjorts av andra studior. Och Iron Man 2 blev ju senast inte särskilt lyckad alls...

Det är ju inte omöjligt att Darwin fick sig en "comic book death", men han är ju inte direkt en framstående figur inom serierna som fansen kommer vilja se mycket mer av.
*Hockey och superhjältar*

#135 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 18 June 2011 - 09:23

Jo, alltså det är ju verkligen inte nån garanti att något blir fantastiskt bra bara för att serietidningsmänniskor jobbar med en film. Serietidningsfans gillar ju inte allt(understatement!) man gör i serietidningar så inte måste det betyda att om samma människor byter från tidningar till film så blir det automatiskt felfritt och lysande.

Nu spoilar man ju en del från X-Men 3, men den tydligaste grejen som inte funkar ihop med kontinuiteten mellan First Class och The Last Stand är väl att i början på den filmen så besöker Xavier och Magneto en ung Jean Grey, och det utspelar sig nån gång på 70-talet(kanske början av 80 jag minns inte) men ja, hursomhelst, nu märker jag att jag börjar spoila First Class också. Men den scenen funkar ju inte med vad som visas i First Class.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#136 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 18 June 2011 - 12:48

Nej, och i vissa fall kan det ju vara bra med någon som kommer lite utifrån och tittar på vad som faktiskt är bra och funkar med franchisen i fråga, lite som Bryan Singer gjort med X-Men och att han tydliggjort alla paralleller med minoriteter och Xavier och Magneto som Martin Luther King respektive Malcolm X till exempel. Och vissa idéer som de fått i serievärlden är ju helt enkelt inte bra - så jag är glad att X-Men och Spider-Man finns på andra filmbolag så man slipper se Wolverine och Spidde i Avengers t. ex. ;)

Japp, det är ju en grej som inte riktigt stämmer, sen är ju Emma Frost med i Wolverine-filmen också, vilket inte riktigt stämmer heller. Men som sagt, en slags soft reboot vore trevligt. :)
*Hockey och superhjältar*

#137 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 18 June 2011 - 17:27

Mycket av motorn i X-Men är ju trots allt de olika ideologier som Xavier och Magneto har, och att de på något sätt både har "rätt" och "fel" på samma gång. Och det är ju ett spår som de verkligen har valt att följa i filmernas värld, där vi inte har sett röken av Shi'ar-äventyr, och det kan jag lite förstå.

Ja, det är filmer om mutanter, helt enkelt. Drar man in utomjordingar och magi och en massa andra grejer blir det spretigt. Det behöver inte nödvändigtvis bli dåligt av den anledningen. Avengers verkar ju behålla spretigheten från serierna så hur det gör sig ska bli intressant att se. Hur som helst är det lätt att se att det kan finnas goda anledningar att inte göra på det sättet.

#138 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 18 June 2011 - 17:33

Nej, det behöver absolut inte bli dåligt, men X-Men har fortfarande en klar och tydlig premiss i och med att de är mutanter, Avengers är ju mest om man ser till kärnan av det hela en grupp superhjältar som slåss tillsammans emot olika hot. En del av hela grejen med Avengers är att det är spretigt, även om de har försökt att hålla det relativt "jordnära" hittills i filmerna i alla fall. I X-Mens filmvärld så tror jag mest att det skulle vara distraherande, ungefär som att det inte riktigt går ihop med för övernaturliga grejer i Chris Nolans Batman-filmer. Men visst, jag skulle hellre se Shi'ar än 90-talstrams med Apocalypse och Mr. Sinister...
*Hockey och superhjältar*

#139 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 20 July 2011 - 15:55

Efter röran som var den tredje filmen behövdes det en ordentlig vitamininjektion i den här serien och det lyckas Matthew Vaughn leverera. Att transportera handligen till 60-talet visar sig vara riktigt lyckat och vi få stifta bekantskap med en rad karaktärer från serierna som inte dykt upp tidigare, samt förstås yngre versioner redan kända karaktärer som Mystique, Professor X och Magneto. Det är just relationen mellan de två senare som är riktigt intressant. James McAvoy och Michael Fassbender är utmärkta i rollerna och den största behållningen i filmen. Kevin Bacon är också kariskmatisk som Sebastian Shaw. January Jones däremot… Nja. Hon är väldigt bra i Mad Men, men av det jag sett av henne annars börjar jag undra om det bara inte är den rollen som hon är väldigt bra anpassad för.
Relationen mellan Xavier och Mystique känns lite märklig sett till dom tidigare filmerna.

Nu var det länge sen jag såg dom men är det nåt som nämns i dom eller är det helt retcon?

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#140 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 July 2011 - 22:41

Det nämns inte (och var inte heller så i serierna), men jag tycker det passar in riktigt bra i filmerna. Det ger lite extra bakgrund till den där scenen när Mystique smyger in och laddar Cerebro med någon vätska som gör att Xavier hamnar i koma, för man fattar ju att hon hittar i huset. Du glömde förresten nämna att vi även fick se en yngre version av Beast. ;)
*Hockey och superhjältar*

#141 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 21 July 2011 - 01:45

Det nämns inte (och var inte heller så i serierna), men jag tycker det passar in riktigt bra i filmerna. Det ger lite extra bakgrund till den där scenen när Mystique smyger in och laddar Cerebro med någon vätska som gör att Xavier hamnar i koma, för man fattar ju att hon hittar i huset.

Hm, just det. Antar att hon blivit lite mer kallhjärtad mot honom på äldre dagar. Iofs bara koma men ändå.

Du glömde förresten nämna att vi även fick se en yngre version av Beast. ;)


Var han med i de tidigare filmerna? Gud, vad man glömmer. Det skulle faktiskt vara intressant att se om dom filmerna nu och se hur bra det egentligen passar in.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#142 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 July 2011 - 05:29

Japp, han har en stor roll i trean, där han spelas av Kelsey Grammer. Ganska perfekt casting, egentligen, det var en av få grejer som var lyckade med den filmen. Egentligen skulle ju Matthew Vaughn regissera den, men han hoppade av och då fick vi *ryyyys* Brett Ratner. Sen var ju det största problemet med trean att de hade spikat premiärdatum utan att ens ha en regissör klar. Nåja, ska inte börja ranta om den där filmen kanske. :)

En del saker passar utmärkt in med X-Men 1-3, en del är sådär klassiska retcons kan man säga. Det om X-Men vi får se i Wolverine bortser de helt ifrån. Men jag skulle ju gärna se att First Class var en reboot ändå, det vore kul att se yngre varianter av Cyclops, Jean och sådär.
*Hockey och superhjältar*

#143 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 21 July 2011 - 10:50

Japp, han har en stor roll i trean, där han spelas av Kelsey Grammer. Ganska perfekt casting, egentligen, det var en av få grejer som var lyckade med den filmen. Egentligen skulle ju Matthew Vaughn regissera den, men han hoppade av och då fick vi *ryyyys* Brett Ratner. Sen var ju det största problemet med trean att de hade spikat premiärdatum utan att ens ha en regissör klar. Nåja, ska inte börja ranta om den där filmen kanske. :)


Just ja, nu tändes det en lampa någonstans. Jag måste ha förträngt rätt mycket av den filmen som vi nog helst ska vara tysta om ja. :)

Men jag skulle ju gärna se att First Class var en reboot ändå, det vore kul att se yngre varianter av Cyclops, Jean och sådär.


Håller med där.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#144 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 21 July 2011 - 20:08

Ja First Class skulle passa mycket bättre som reboot, vad har de officiellt sagt om den saken egentligen? Om de sagt något i överhuvudtaget dvs.

Winter is Coming


#145 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 August 2012 - 18:19

Det här var en helt OK film i X-Men-universat, och en snygg reboot om det nu är en sån med tanke på kopplingen till Kubakrisen. Framför allt är det ju kul att se samspelet mellan McAvoy och Fassbender, och för mig som inte läst serierna ger det en bra skildring av deras tidigare historia, som ju är tydligt i de tre första filmerna men som man aldrig får förklarat. Lawrence skildrar också Mystique/Ravens våndor på ett bra sätt, men jag håller med Wylie om Betty... jag menar January Jones: hon verkar tyvärr bara kunna spela en sorts karaktär.

Upplägget med Kubakrisen är som sagt bra och ger lite verklighetsförankring, vilket behövs eftersom jag inte kan låta bli att tycka att mutanter med insektsvingar som skjuter eldbollar blir rätt fånigt. På det hela en underhållande stund, om än lite för lång.

Betyg: Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#146 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 August 2012 - 10:06

First Class är ingen reboot, utan de har ansträngt sig för att knyta ihop den här med X-Men 1-3. Det är lite av varierande resultat, men öppningsscenen i First Class är ju t ex en längre version av öppningen av X-Men 1. Sen är det här väldigt fristående från serierna, inte heller där har man fått se mycket av tiden när Xavier och Magneto är unga, men det funkar ändå riktigt bra!

Vadå fånigt med mutant-action? ;-)
*Hockey och superhjältar*

#147 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 August 2012 - 10:47

First Class är ingen reboot, utan de har ansträngt sig för att knyta ihop den här med X-Men 1-3. Det är lite av varierande resultat, men öppningsscenen i First Class är ju t ex en längre version av öppningen av X-Men 1. Sen är det här väldigt fristående från serierna, inte heller där har man fått se mycket av tiden när Xavier och Magneto är unga, men det funkar ändå riktigt bra!

I så fall tycker jag de gjorde en riktigt snygg lösning med Xaviers och Magnetos bakgrund i den här filmen. Sen kanske det i praktiken blir lite retcon gentemot de senare filmerna iom att det uppenbarligen nu funnits ett gäng mutanter som verkat "rätt öppet" ända sedan 60-talet. Men det är inget stort problem, kan ju förklaras med att de alla går under jorden sen eller nåt. Fast om de planerar fler filmer så... ;)

Vadå fånigt med mutant-action? ;-)

"I'm too old for this shit" ;)

En hel del mutantaction är så klart häftig, är nog bara så att jag gillar de mer subtila mutationerna bättre.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#148 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 August 2012 - 11:21

Xavier tömde ju minnet på Moira i slutet av filmen, så han har nog inga skrupler att göra det på andra heller. Sen är ju mutanter också allmänt kända i X-Men 1, de debatterar ju t om en lag om att registrera mutanter i senaten.

Äh, sånt kommer i alla fall jag aldrig bli för gammal för! :-D
*Hockey och superhjältar*

#149 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 August 2012 - 16:32

Det är en del grejer som inte stämmer mellan filmerna. I tillbakablicken i X-Men III till exempel, har Charles kvar sin gångförmåga och sin polare, men inte sitt hår.

#150 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 August 2012 - 05:47

Precis. Det har du helt rätt i. Men förhoppningsvis går de vidare i och med nästa film, så att detta blir en reboot ändå.
*Hockey och superhjältar*