Jump to content

Photo

Fejkat innehåll/domänsquatting?


  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 December 2016 - 01:37

Intressant sak.

Jag har i mitt liv ägt tre domäner:

scifinytt.se (som jag fortfarande har)

levandeljud.se (mitt gamla företag, som jag gjorde om till en slags blogg innan jag beslutade att jag inte behövde den mer.

tv-land.se (stort forum som tvärdog för ett gäng år sedan som jag i princip drev de sista åren innan jag bestämde mig för att det inte var någon idé längre).

Trots att de två sista domänerna löpt ut så "lever" de tydligen fortfarande genom att squatters tagit över dem och tydligen skrapat innehållet på hur det såg ut innan domänen löpt ut.

Vilket jag personligen tycker är lite lustigt, trots allt.. :P

Jag minns den gamla goda tiden, då de bara satte upp en sida med reklam och grejer. Nu är de lite mer sneaky (eftersom det faktiskt finns lite knepig reklam under "sponsorer" på tv-land.se iaf...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 December 2016 - 11:00

Scary. Har de plockat en caschad version från waybackmachine eller liknande?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 December 2016 - 11:32

Antagligen, eftersom iaf Tv-land var nerstängd den sista tiden medan domänen löpte ut.

Många av länkarna fungerar ju inte och det verkar vara rena html-sidor på de som fungerar, så jo, archive.org eller liknande gissar jag på.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 January 2017 - 19:42

tv-land.se...  :cry:  Det gör fortfarande ont att den dog. Man hade ju aldrig kunnat ana det under dess stortid. Snarare var diskussionen hur länge Sci-Fi Nytt skulle överleva i dess skugga. Jag kan fortfarande inte förstå hur det gick så snabbt. Det var som om någon drog ur en propp och alla medlemmar rann ut.

Även här så har ju saker dött rätt ordentligt. Vi är en handfull medlemmar som är inne ofta, en handfull som dyker upp då och då och en handfull på serieforumet. Men alla gamla medlemmar som innan var inne ofta och sedan plötsligt försvann utan ett ord var smärtsamt. Georgia var den sista (OK, kanske XC är det :P ) som man hade väntat sig skulle lämna forumet, även om jag i efterhand förstår varför. Jag har iallafall kontakt med henne på Facebook. Men alla andra. Wylie, Synon (hon kom iallafall inom och berättade att hon inte hade tid mer), Cartman, Robert (fast jag är vän även med honom på Facebook), FX... det är en lång lista.  :upset: Tur att där är några härliga människor kvar iallafall. :hug:

 

Sorry, blev lite sentimental där och kom OT.  :blush:


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 January 2017 - 13:11

Nädå.Jag har då inga omedelbara planer på att överge er än. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 17 January 2017 - 19:35

For what it's worth, så tittar jag in lite var och varannan dag. :) Postar alldeles för sällan bara. 

Hade en lång (ofrivillig) paus härifrån för ett par år sen när datorn kraschade och jag inte kunde logga in, då jag glömt användaruppgifterna. Samt att jag kom inte åt mejlen mitt konto var kopplat till. Kaka på kaka... 


Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 17 January 2017 - 22:11

Haha. Har ni sådana problem så är det bara att maila mig så fixar jag.. :P

 

I värsta fall finns kontaktlänk på scifinytt.se (som jag för övrigt uppgraderade i går. Märks inte så mycket för att det är samma skin (uppgraderat till B2Evo 6.8.3 naturligtvis). Dåligt med färdiga mörka skins till den bloggen.. :(


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."