Jump to content

Photo

Motorsågsmassaker-fest!


  • Please log in to reply
52 replies to this topic

Poll: Motorsågsmassaker-fest!

Sämsta Motersågsmassakern?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Bästa Motersågsmassakern?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Näst bästa Motersågsmassakern?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 November 2013 - 22:38

Edit: Jag har nu lagt till en undersökning! Frågorna är:

 

OBS! Läs igenom dem så att ni inte missuppfattar!

 

1. Sämsta Motersågsmassakern?

2. Bästa Motersågsmassakern?

3. Näst bästa Motersågsmassakern?

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Då var det dags för filmfest igen!  :) Några på forumet är sugna på att se Chainsaw Massacre/Motorsågsmassakern filmerna och jag, som vanligt, hänger med.  :D
 
Filmerna som finns att se är:
 
Orginalserien
 
The Texas Chain Saw Massacre (1974)
The Texas Chainsaw Massacre: Part 2 (1986)
Leatherface: The Texas Chainsaw Massacre III (1990)
The Return of the Texas Chainsaw Massacre / Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation (1994/1997)
Texas Chainsaw 3D (2013) [Räknas numera som The Texas Chainsaw Massacre 2, och alla efter The Texas Chainsaw Massacre räknas nu inte längre som canon]
 
Yttligare 7 filmer i orginalserien är planerade, med Texas Chainsaw 4 som nästa.
 
Remakeserien
The Texas Chainsaw Massacre  (2003)
The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning (2006)
 
 
Som vanligt, fritt fram om man vill vara med eller inte, vilka man vill se osv.
 
 
Ordningen vi ska se dem och tiderna är:
 
Ons.  6/11 - The Texas Chain Saw Massacre (1974)
Sön. 10/11 - Texas Chainsaw 3D (2013)
 
Ons. 13/11 - The Texas Chainsaw Massacre: Part 2 (1986)
Sön. 17/11 - Leatherface: The Texas Chainsaw Massacre III (1990)
Ons. 20/11 - Return of the Texas Chainsaw Massacre / Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation (1994/1997)
 
Sön. 24/11 - The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning (2006)
Ons. 27/11 - The Texas Chainsaw Massacre  (2003)
 
2 filmer per vecka med byte varje Söndag och Onsdag.
 
 
Ang. Return of the Texas Chainsaw Massacre / Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation så hette orginalet Return of the Texas Chainsaw Massacre från 1994 vars resultat blev så dåligt att filmen drogs tillbaka från biograferna och sedan inte visades igen fören 1997 (när huvudrollerna hade blivit berömda skådespelare) då den hade klipts om i ett desperat försök att rädda den och gav den namnet Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation.
Skådespelarna som medverkade (framförallt Renée Zellweger och Matthew McConaughey) försökte desperat stoppa filmen från att släppas men misslyckades.
 
Hur ofta tycker ni det blir lagom att se filmerna? Ska vi se remakefilmerna i ordningen de utspelar sig eller i ordningen de är gjorda?


Edited by Crusader, 28 November 2013 - 00:42.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 November 2013 - 14:56

Vilket är bäst? Det känns iaf som att man skall se originalserien för sig och remakeserien för sig.

 

Det är rätt många så var 3e/4e dag? (typ 2 i veckan).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 November 2013 - 15:56

Tycker inte heller att vi ska blanda remaken med orginalserien. När det gäller remaken så är jag lite sugen på att se dem i ordningen de utspelar sig.

 

Låter som en bra idé med 2 filmer i veckan för att inte totalt tröttna. :)

 

När tycker du vi ska starta?


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 November 2013 - 16:23

Skall vi säga "ny" film varje måndag och onsdag (eller torsdag)?

 

I vilken ordning utspelar de sig?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 November 2013 - 16:33

Låter bra. :) När ska vi börja?
 
 
Ordningen de utspelar sig är:
 
The Texas Chain Saw Massacre (1974)
The Texas Chainsaw Massacre: Part 2 (1986)
Leatherface: The Texas Chainsaw Massacre III (1990)
The Return of the Texas Chainsaw Massacre / Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation (1994/1997)
 
Alternativt:
 
The Texas Chain Saw Massacre (1974)
Texas Chainsaw 3D (2013) [Läste att den visst är en uppföljare på första filmen. Eftersom nästa skulle heta Texas Chainsaw 4 så tog jag förgivet att det var efter 2:a filmen den utspelar sig.]
 
 
Remaken:
 
The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning (2006)

The Texas Chainsaw Massacre  (2003)


Edited by Crusader, 04 November 2013 - 22:13.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 November 2013 - 17:02

På onsdag?

 

Är det bara att välja en av förgreningarna sedan? ^_^

Men om de fortsätter efter 3/3D så är det kanske mest logiskt att köra på den grenen?


Edited by XC, 04 November 2013 - 17:03.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 November 2013 - 17:16

Jo, det är ju det. Men det bli bara 2 filmer då. :P Men jag tycker vi kan börja med den. (Jag ändrade mitt tidigare inlägg ifall du inte märkte det)
The Texas Chain Saw Massacre (1974)
Texas Chainsaw 3D (2013)

 

Sedan efter de 2 kan vi besluta vilket vi tar efter det. Jag vet ju att Garm verkade vara intreserad av att se The Return of the Texas Chainsaw Massacre / Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation (1994/1997) samt se om de andra klassiska filmerna från hans ungdom. ;)


Edited by Crusader, 04 November 2013 - 22:13.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 November 2013 - 17:54

Ahh, ser det nu, det var 3 när jag postade. :)

 

Men om man tar nya/alt-sekvensen först och fyller på med de tidigare uppföljarna efter det.

 

Med lite flyt kanske man mäktar med remaken uppe på det sedan?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 November 2013 - 20:28

Låter som en plan. :) Är så jag tänkte själv.
 
Onsdagar och Söndagar, tog jag. Det blir jämnare än Måndagar och Onsdagar. ;)
 
 
Ons. 20/11 kommer jag att bryta mot det löfte jag svor heligt för så många år sedan, att jag aldrig någonsin skulle se The Return of the Texas Chainsaw Massacre / Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation igen. :P Jag har förresten uppdaterat första inlägget med info om den här filmen samt när vi ska se filmerna.


Edited by Crusader, 04 November 2013 - 22:14.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 November 2013 - 00:45

Först! :D Men eftersom jag igentligen är en hel dag scen så undrar jag lite var XC är?

 

[sjunger]Motersågsmassakern... i den staden där jag bor...[/sjunger]
 
 
The Texas Chain Saw Massacre / Motersågsmassakern (1974)
 
Någon plundrar gravar i en liten gammal kyrkogård i Texas' ödemarker och gör om kropparna till monument. Sally Hardesty, hennes rullstolsbundna bror Franklin, samt vännerna JerryKirk och Pam har åkt dit för att kolla om något har hänt med farfar Hardesty's grav. På vägen planerar de att stanna vid det gammla familjeherrgården Franklinhouse.

Löst inspirerad av mördaren Ed Gein (som även låg grunden till bla. Psycho och The Silence of the Lambs). Något de använde för att påstå att hela filmen var verklighetsbaserad.
En film som var extremt kontroversiell när den kom pga sitt extrema våld. Den blev förbjuden i många länder, drogs in pga klagomål i många biografer och blev sönderklippt i andra länder. Trotts det så blev den en av tidernas största skräckfilms succéer på bio.
 
Filmen är regiserad och skapad av Tobe Hooper, bäst känd för Poltergeist (1982) och Salem's Lot (1979).
 
Jag tycker allt att Franklinhouse ser lite väl förfallet och överväxt ut för att ha varit övergivet i mindre än 15 år. Och väldigt vad mycket trafik där är för att vara ödemark. Det förstör lite känslan av att de ska vara mitt ute i ingenstanns.
 
Jag måste säga att Kirk är nog en av tidernas största idiot. Är mitt ute i ingenstanns i Texas, ser ett hus, bestämmer sig för att olovligt gå in på deras mark och snoka igenom deras hem som är fullt med jakttroféer, trotts att han hittat en människotand på trappan, gömda bilar och personliga saker upphängda i träd. Tror inte det ens är olagligt att slå ihjäl en inkräktare i Texas.
 
Jag undrar om jag inte har sett den här innan. Känner igen väldigt mycket. Kanske har jag bara sett klipp? Bitvis bra men mot slutet blir den riktigt långtråkig. Fast trotts det en klassiker som alla skräckfantaster borde se.
 
Betyg: OK+


Edited by Crusader, 08 November 2013 - 00:46.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 November 2013 - 01:14

Jag såg den tidigare idag. Innan så var jag väldigt sugen på att skriva ett omdöme och jag hade tänkt att fördjupa mig och gå in lite på betydelsen som filmen har haft för den svenska filmcensuren, men jag finner ingen som helst inspiration till att göra det längre. Den bara dog. :/

 

Men jag kan i alla fall konstatera att filmen fortfarande är bra och intressant ur just sagda perspektiv.



#12 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 November 2013 - 13:11

Jag kommer inte att göra er sällskap. Dels så har jag som sagt inte alla filmerna och inspirationen att skaffa fram dom som jag saknar är det lite si och så med. Men jag är sugen på att se filmerna. Men sedan så bestämdes det här så snabbt, ena dagen pratades det om filmerna i SSF-tråden, denna tråd skapades och när man loggade in dagen efter så var det redan bestämt i vilken ordning filmerna ska ses och när man ska se dom, att jag helt enkelt tappade sugen. Det känns bättre om ni kör på själva, det känns mer som erat projekt och så lånar jag kanske tråden om jag får lust att se filmerna själv framöver. Det ska i alla fall bli intressant att se vad ni tycker om filmerna. :)

Edited by Garm 2.0 (Test User), 08 November 2013 - 13:17.


#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 November 2013 - 13:58

Du får givetvis haka på dem filmer du känner för oavsett om du kär hela racet. :)

 

Skall f.ö. första se första filmen idag - har haft lite att göra och inte hunnit med ngn film alls senaste dagarna.


Edited by XC, 08 November 2013 - 13:58.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 November 2013 - 16:35

Jag såg den tidigare idag. Innan så var jag väldigt sugen på att skriva ett omdöme och jag hade tänkt att fördjupa mig och gå in lite på betydelsen som filmen har haft för den svenska filmcensuren, men jag finner ingen som helst inspiration till att göra det längre. Den bara dog. :/
 
Men jag kan i alla fall konstatera att filmen fortfarande är bra och intressant ur just sagda perspektiv.

Vad synd. Hade varit intresant att läsa annars.
 
 

Jag kommer inte att göra er sällskap. Dels så har jag som sagt inte alla filmerna och inspirationen att skaffa fram dom som jag saknar är det lite si och så med. Men jag är sugen på att se filmerna. Men sedan så bestämdes det här så snabbt, ena dagen pratades det om filmerna i SSF-tråden, denna tråd skapades och när man loggade in dagen efter så var det redan bestämt i vilken ordning filmerna ska ses och när man ska se dom, att jag helt enkelt tappade sugen. Det känns bättre om ni kör på själva, det känns mer som erat projekt och så lånar jag kanske tråden om jag får lust att se filmerna själv framöver. Det ska i alla fall bli intressant att se vad ni tycker om filmerna. :)

Ja, det blev lite väl hastigt. :P XC var ivrig och otålig så jag fick allt sätta fart. ;) :P

Skämt åt sidan så ber jag om ursäckt. Var inte alls meningen att köra över dig på något sätt. Om sanningen ska fram så var jag inte så speciellt sugen på att se filmerna utan mer hängde på för att hålla er sällskap. Jättetråkigt att det blev så fel. :(
Men jag säger som XC, du är välkommen att haka på när du vill om det så bara är för en film. :) T ex Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation, som jag personligen har 0 intresse av att se igen. :P
 
 

Du får givetvis haka på dem filmer du känner för oavsett om du kär hela racet. :)
 
Skall f.ö. första se första filmen idag - har haft lite att göra och inte hunnit med ngn film alls senaste dagarna.

Det är lugnt. :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 November 2013 - 18:23

Motorsågsmassakern / Texas Chain Saw Massacre, the (1974) [#101] [US]
?: Sally och Franklin Hardesty i sällsap med tre vänner besöker de förras mor/farföräldrars hus långt ut på vischan. De hittar ett ödehus, torrlagd bäck, en tystlåten mördare med motorsåg och kannibaler. Allt inom promenadavstånd från den parkerade bilen.
Ikonisk skräckfilm vars arv inte går att underskatta. Har man sett en skräckfilm producerad efter 1974 har man sett skräck som hämtat inspiration från den här produktionen ...MEN... till skillnad från mycket modernare skräck så hade den här faktiskt en scen som var direkt obehaglig och nästan fick mig att blunda.
Den här kallar fram obehag utan att använda sig av billiga skrämselmetoder som "plötsliga ljud eller rörelser" och "plaskande blod". Och det behöver den heller inte ...MEN... oavsett hur realistisk reaktionen är så är de sista 20 minuterna nästan enerverande skrikig... Och jag har svårt att gå igång på sånt.
Isländaren Gunnar Hansen gör en ikonisk roll som alla - även dem som inte sett Motorsågsmassakern känner till. Och det är helt fantastiskt hur väl han gestaltar Leatherface; vi känner direkt att det inte är någon diabolisk mördare utan snarare någon - inte allt för snabb i hjärnan - som inte vet bättre ...MEN... jag vet inte om hur Jim Siedow kusliga likhet med Reodor "Flåkrypa Gran Prix" Felgen i bilens mörker tillhör filmens kanske mer obehagliga element.
!: Den här filmen fick bära hundhuvudet när SVTs Studio S startade debatten om videovåld. Klyftan mellan "svensk kvalitetsfilm" och den här är kanske lika bred idag som då. Kanske beskrivs det bäst av Pidde på Toppraffel i recensionen för filmen "Mig äger ingen":

»Ännu ett tungt, svenskt drama har premiär och då vet vi ju precis vad vi kan förvänta oss. 
Trista hyreshus - check! 
Gråmurrigt foto - check! 

Skilsmässa - check! 
Arbetslöshet - check! 
Alkoholism - check! 
Mikael Persbrandt - check! 
Barn som kommer i kläm - check! 
Bråk - check! 
Skrikande - check! 

Slagsmål - check! 
Mustasch - check! 
Den sämsta ljudmixen sedan stumfilmstiden - check! 
Förståsigpåare brukar ju anklaga underhållningsfilm för att oftast bara vara ett gäng trötta klyschor staplade på varandra, men det är nog trots allt så att den mest klichétyngda genren är det svenska dramat.«
- TOPPRAFFEL! Film, DVD, serier, konst, kultur

 

*

 

Jag kan förstå vad du menar med långråkig där på slutet Crusader, den är inlednnigsvis rapp och entusiastisk i berättandet men mot slutet blir det mycket skrik (något som fick mig att tänka på [REC] faktiskt) och får lite mindre spänst i berättandet.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 November 2013 - 19:31

Ja, det glömde jag nämna att den hade sina obehagliga scener. Som när Kirk blir ihjälslagen och sprattlar, eller den levande tjejen i frysen och att bli levande upphängd i en krok. Eller när man väntar på att hon ska få huvudet inslaget av hammaren i slutet. Vilken scen var det som fick dig att vilja blunda?
 
Sedan måste jag erkänna att jag började skratta när hon blivit jagad av Leatherface en stund. Det såg väldigt lustigt ut. :P Men sedan blev det bara tråkigt. Precis som du så får jag inte ut mycket av skrikande och psykologisk skräck.
 
Gunnar Hansen gjorde verkligen inte ett halvdant jobb. Faktum är att han mycket skapade Leatherface då han fick nästan fria händer. Personligheten var helt hans idé då han i manuset rätt mycket bara stod som en tyst galning med motersåg. Han gick till en skola för mentalt handikappade och lärde sig hur de beter sig samt studerade folk som aldrig lärt sig prata.

Han är förövrigt med i nästa film vi ska se fast i en annan roll.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 November 2013 - 20:00

Scenen med kroken, det var effektfullt när man fick se henne släpas in i "slaktrummet" med kroken i förgrunden . Men alla tre scenerna du nämner är obehagliga. Ha inte dåligtsamvete för att du inte nämnde det - jag är bara så faschinerad när jag faktiskt har små ögonblick när jag reagerar som man skall under en skräckfilm. Det händer inte ofta.

 

Läste att Hansen haft mer eller mindre fria händer med karaktären, han gjorde ett gedigert jobb - annat kan man inte säga. Och i kombination med karaktärens bror ('liftaren') så är det ju så man nästan börjar leka lite med tanken att familjen dessutom ägnat sig åt inavel. (Minns ett rätt bra Arkiv X-avsnitt på temat).


Edited by XC, 08 November 2013 - 20:01.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 November 2013 - 22:18

Jag antar att du menar Home? Jo, troligen är det tanken bakom det hela och jag tror att de kommer visa mer på det i de andra filmerna.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 November 2013 - 22:46

Precis det avsnittet. :)

 

Skall bli intressant om det spåret är rätt eller om det "bara" handlar om människor som dels levt isolerat och dels "brutits ned" mentalt pga kannibalismen.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 November 2013 - 03:37

Texas Chainsaw 3D (2013)
 
Dagen efter motersågsmassakern i Texas bränner de upprörda grannarna ner familjen Sawyer's hus och dödar alla utom ett litet barn.
Många år senare åker Heather Miller och några vänner till Texas för att hämta ut ett arv innan de ska åka vidare till New Orleans och fira Halloween.

Direkt uppföljare på The Texas Chain Saw Massacre (1974) som tar vid dagen efter händelserna i första filmen men för det mästa utspelar sig under 90-talet. Fast filmen innehåller vissa fel. T ex skulle man tro Vera's gravsten så dog hon 2012 vilket skulle betyda att Heather var 39 år gammal, vilket hon inte är. Troligen var det en miss av de som gjorde rekvesitan eller kanske en producent som tvingade dem för att inte skrämma bort folk med en film som utspelar sig på 90-talet. Min gissning är det senare eftersom de har döljt döds-året på de som dog i början av filmen. För att förvirra det hela ännumera så säger tidningen att första filmens händelser hände 1979 och användandet av en Smartphone. Men polisfilerna säger klart att orginalfilmens händelser var 1973. Som sagt, rörigt så in i förbaskat.
Alexandra Daddario och hennes magiska ögon spelar huvudrollen. I filmen ser vi också Marilyn Burns som Verna (spelade Sally i orginalet), Gunnar Hansen som Boss Sawyer (spelade Leatherface i orginalet), John Dugan som åter spelade Grandpa Sawyer och Bill Moseley som tog över rollen som Drayton Sawyer eftersom  Jim Siedow inte längre var vid livet (spelade annars en annan familjemedlem i de gammla filmerna).
 
Ver de verkligen tvugna att ha hela "bästa väninnan låg med bästa väninnans pojkvän" grejen? Får en ju bara att hata karaktärerna. Och där fanns ingen mening med det.
Sedan är där en hel del grejer jag inte gillade. T ex att polisen råkade sjuta den ena tjejen, att hela staden verkar full med galna mördare som vill att Heather ska dö, att den unga polisen som räddade hennes liv visade sig vara ett svin, att de förvandlar Leatherface till en antihjälte och framförallt att Heather verkar stolt över sitt familjeärv och verkar inte bry sig att hennes familj var en grupp psykopatiska kannibaler, och att hon räddar Leatherface som dödade hennes vänner och tar hand om honom. Och att familjen Sawyer portretteras som offer och de "vanliga" invånarna som skurkar. Och hela grejen med att Sheriffen lät dem gå i slutet vill jag inte ens komentera.
Och att de tog bort respecten för Leatherface. Han kändes ju inte så värst farlig mot slutet.

 
Måste säga att jag faktiskt skrek till ett par gånger. De lyckas rätt bra med att ha väntade händelser ske oväntat under första halvan av filmen. Faktum är att första halvan av filmen är en riktigt bra slasher-film. Det är sedan, när de börjar komplisera saker, som filmen faller och den faller ordentligt.
Halvägs genom filmen tänkte jag "varför hatar så många den här? Den är ju jättebra." men mot slutet så tänkte jag "tar det här skitet aldrig slut?".
Jag var possitiv till en seriösare reboot av serien men det här var verkligen inte vad jag ville ha.
 
En uppföljare är planerad men ligger på is eftersom den här filmen blev så sågad (heheh) och rykten säger att den kommer att ignorera den här filmen, vilket jag just nu känner är en bra sak.
 
Började som en riktigt bra slasher men blir bara konstig sedan. Gillar ni kompliserade slasher där saker inte är svart/vita, där man ska heja på de onda och saker är kompliserade så ska ni ge den här en chans. Men föredrar ni det klassiska med slasher eller gillade de gammla filmerna så ska ni strunta i den här.
 
Betyg: Dålig


Edited by Crusader, 11 November 2013 - 03:39.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 November 2013 - 03:45

@Crusader: Oops, missade det du skrev tidigare. Det är lugnt, sådant händer ibland och det är inte mycket att göra någonting åt nu. Jag tittar in i tråden och läser era omdömen. Blir jag sugen på att se någon av filmerna så placerar jag mina omdömen här.

@XC: Intressant att få reda på vilken scen i den första filmen som du fann obehaglig. Själv är jag så skadad att jag inte ens reagerar när jag ser filmen.

#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 November 2013 - 19:07

Texas Chainsaw Massacre 3D (2013) [#122] [US]
?: Heather återvänder till platsen där hon föddes för att acceptera ett arv från sin biologiska farmor. Snart inser hon att inte bara huset utan hela hemstaden ruvar på mörka hemligheter. Rättvisa skipas med fördel med en nyservad motorsåg.
Tar vid där den första slutar och förtexterna ger snyggt tittaren en tillbaka blick till originalet från 1974 ...MEN... de små homagen till originalet är kanske lite för många och drar ned helhetsupplevelsen en aning.
Ironiskt nog så är den stora behållningen i filmen Heather och hennes upptäckt av vilka hemligheter som finns i hennes förflutna. Det är nästan synd att prångt måste vara skräck ...MEN... det gör ju inte att det inte finns obehagliga scener. En av dem som berörde mest var kanske när Leatherface skar ansiktet av polisen . (När han sydde fast ett ansikte på sig själv var rätt obehaglig den med ).
Dan Yeager tar över rollen som Leatherface, han är kanske inte riktigt lika vass i rollen som Gunnar Hansen var främst för att han inte har samma outvecklade finmotorik som Hansen gav rollen ...MEN... Alexandra Daddario gör en bra roll annat kan man inte säga, men är så blek, tanig och glåmig filmen igenom så jag nästan ifrågasätter om hon mår riktigt bra.
!: Jag gillar själva storyn, visst kan det kännas lite klyschigt med sydstatare/Texasbor som åsidosätter både lag och rätt till förmån för lynchning och hämndaktioner, men det fungerar. Filmen känns inte lika enerverande skrikig som andra halvan av originalet, vilket är positivt. Sedan tar man en del beslut som är för mig helt obegripliga. framför allt grejen med att Heathers pojkvännen vänstrat/-r med Heathers väninna. Var det den bästa lösningen för att se till att Heather blev ensam i huset? Eller var det för att minimera sympatin för karaktärerna senare? Förstärka Heathers och Jed's anti-hjälte status mot slutet? Oavsett avsikt så blir det bara en fotnot i berättandet som mest irriterar.
 


*

 
Jag håller med sig Crusader att man tar en hel del konstiga beslut, framför allt hur man upphöjer Leatherface till en slags anti-hjälte. Jag kan iofs uppskatta man man velat ge Leatherface en mer uttalad karaktär (och inte bara en utvecklingsstörd rånare med fabläse för kvinnokläder och smink). Sedan (som du säger) byter Heather sida lite väl snabbt, vet inte om man tolka det hela som en genetisk defekt eller nått. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 November 2013 - 01:12

Motersågsmassakern... i den staden där jag bor...[/sjunger] Dags igen. :)
 
The Texas Chainsaw Massacre: Part 2 (1986)
 
14 år har gått sedan den hemska motersågsmassakern i södra Texas. Trotts flertal attacker över hela Texas så har Texas Rangers inte lyckats hitta kannibal-familjen och de flesta har givit upp sökandet. Men inte Lieutenant 'Lefty' Enright. Han minns fortfarande vad som hände hans systerbarn, Sally och Franklin Hardesty, och tänker inte ge upp fören han har hittat motersågsmördaren Leatherface.
Nu har han följt spåren till norra Texas där radio-DJ Vanita 'Stretch' Brock vill hjälpa till att hitta mördaren, oanandes om vilket helvete hon ger sig in i.

Skräck-komedi och uppföljare på The Texas Chainsaw Massacre (1974).
Efter 12 år beslutades det att göra en uppföljare och att ta serien mot en mer komisk riktning. Manus och regi står åter Tobe Hooper för. Med bl a. Dennis Hopper och Caroline Williams i huvudrollen. Vi som har sett Texas Chainsaw 3D känner igen Bill Moseley som där tog över rollen som  Drayton Sawyer men här spelar 'Chop-Top' Sawyer (tvillingbror till hitchhikern Nubbins från första filmen vars kropp här är en buktalardocka som Chop-Top använder) som var i Vietnam under händelserna av första filmen. Och Jim Siedow gör sitt 2:a och sista framträdande som familjens kock, Drayton Sawyer, som här gjort sig berömd på sin Chili con Humano, mycket tackvare hans speciella kött. ;)
Trotts att den gick rätt bra på bio så floppade filmen. Fans kritiserade den högre budgeten, bättre specialeffekterna, det extrema gore och framförallt den svarta humorn, något som Tobe Hooper ansåg fanns med i första filmen men som fans tycker sig ha missat pga den realistiska stilen.
Tror jag aldrig har njutit så av att se några bli dödade som de där 2 idioterna i början. :P
 
Den här filmen avslöjar också namnet på Leatherface i orginalserien, Bubba (men som kan vara ett smeknamn för "broder"). Om någon minns namnet som något annat så beror det på att han har olika namn i varje serie. Medans hans namn här i orginalserien är Bubba Sawyer så heter han Thomas Brown Hewitt i remaken och i Texas Chainsaw 3D så heter han Jedidiah "Jed" Sawyer. De avslöjar också att familjens namn är Sawyer. I orginalfilmen var tanken att familjen hette Slaughter vilket är orsaken att bensinstationen's ägare hette "W.E. Slaughter". Vem W.E. var avslöjades aldrig riktigt men en del tror att det var vad Drayton Sawyer från början var tänkt heta. Senare film hintar om att det var en för oss okänd broder i familjen.

Usel musik. Och vissa scener, som t ex när Leatherface onanerar medans han smeker Stretch mellan benen med motersågen, skulle aldrig ha sett dagens ljus.
Jag gillade inte heller hur Lefty plötsligt blev en religös galning med motersåg i slutet. Det började bra med hur han utnyttjade Stretch som bete men sedan ångrade sig lite, fast sedan blev det bara underligt. Karaktären var verkligen dåligt skriven.
Fast jag hade lite roligt åt Leatherface och den lilla skinnar mini-motersågen. :P
Måste också säga att filmen har den nog underligaste kärlekshistorian jag har sett.
Grandpa Sawyer är också med, 137 år gammal. Och man får också veta vad man länge har misstänkt, att Drayton Sawyer är oskuld och inte gillar kvinnor. ;) Och vi fick träffa Great-Grandma Sawyer som måste ha varit betydligt äldre än Grandpa. (hon rörde ju på huvudet så antagligen levde hon men dog).
De lämnade det rätt oklart om vilka som levde eller dog i filmen vilket troligen var för att de planerade att göra fler filmer. Men då filmen floppade så beslutades det att nästa film inte skulle innehålla några karaktärer från första filmerna utom Leatherface och att det skulle vara upp till tittaren om det var en uppföljare eller reboot. I slutändan blev det alltså att i slutet av den här filmen så dog alla utom Leatherface (hur nu han kunde överleva), Stretch och Grandpa (vilket är ännu otroligare).
 
En bitvis underhållande och bitvis tråkig film men mäst dålig. Ibland skrattade jag men skrämmande vare den verkligen inte.
 
Betyg: Dålig-


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 November 2013 - 18:37

Motorsågsmassakern 2 / Texas Chainsaw Massacre 2, the (1986) [#112] [US]
?: Dennis Hopper med en motorsåg!
Äckligare, bisarrare och skrikigare ...MEN... trots en i grunden bra story fullständigt ap-tråkig film. Hade stora fokusproblem under andra halvan av filmen.
Caroline Williams och Dennis Hopper är kanske de stora behållningarna i filmen - trots den förras enerverande skrikande filmen igenom ...MEN... de tre återvändande karaktärerna (aka Bröderna Sawyer) har kokats ned till "vad som troligen gjorde dem bra förra gången" vilket ger oss tre bisarra, hysteriska och raljerande karaktärer som gör mer skada än nytta. (Face it, filmen är bra fram tills dess att de tre gör comeback).
Filmen hade kanske vunnit en del om inte "Lefty" flippat helt mot slutet, mycket går förlorat i att man gjort biståndsdelarna lite för bisarra ...MEN... ärligt LG; spotta inomhus? Den enda delen av filmen som var riktigt äcklig.
!: Tycker man den "nya tvåan" är dålig så skall man se (om) Tobe Hoopers originalförsök. Jag tyckte det var en konstig idé att helt enkelt bestämma att två filmer inte längre skulle tillhöra canon. Men efter att ha sett den här så kan jag förstå hur man tänkte. Men den lär ha gett "vännerna av ordning" i Studio S (programmet, inte Sveriges coolaste dvd-bolag) kollektivt slaganfall.

 

*

 

@Crusader: Svart humor? Säg död humor. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 November 2013 - 18:58

@Crusader: Svart humor? Säg död humor. :P

Jo, verkligen. :P

Skönt att du höll med om att 2:a delen var tråkig. Jag trodde det kanske bara var jag. :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif