Jump to content

Photo

StarGate SG-1 säsong 1


  • Please log in to reply
447 replies to this topic

#426 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 29 April 2009 - 19:46

Jag antar att jag skulle kunna klaga på att alla dom möter pratar engelska trots att dom etablerat både i filmen och piloten att dom (naturligtvis) pratar andra språk.

Tja, jag tror det det sagts förut att det beror antagligen på att avsnitten bara är c:a 45 min. Det skulle nog bli lite enahanda med språkproblem i var och varannat avsnitt. Det blir bättre flyt i avsnitten på bekostnad av realismen. :unsure: Welcome to the Englishspeaking galaxies. :P
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#427 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 29 April 2009 - 20:50

Jo jag förstår varför, det är precis som med dom andra serierna jag nämnde, det skulle bli sjukt opraktiskt om dom var tvungen att ha en tolk med sig hela tiden och därför hittar man på olika lösningar på det. Mitt lilla klagomål är att man inte hittat på någon lösning i Stargate. Inte för att det spelar så stor roll men det är anmärkningsvärt.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#428 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 24 May 2009 - 18:44

Jag hade ju tänkt kommentera första säsongen när jag sett den klart men nu har jag nästan sett klart säsong 2 också. Så kan det gå.

Spontant tycker jag väl att det var få riktigt bra avsnitt i s1. Många plot points känns igen från Star Trek och andra sci-fi serier ofta så pass mycket att det i det närmaste är remakes. Många avsnitt är också av standard sci fi mallen. SG-1 kommer till en ny planet där ett problem uppstår som dom måste lösa. Ofta orsakat av dom själva. (läs: Daniel)

Bästa avsnitten:
Thor's Hammer - Bygger vidare på mytologin och intoducerar Asgardians. Tyvärr har det ett väldigt korkat slut där dom räddar Teal'C till priset av att invånarna på Cimmeria blir fösvarslösa mot Goa'uld vilket såklart får konsekvenser i s2.

The Torment of Tantalus - Jag måste säga att jag faktiskt glömde bort Catherine Langford efter filmen och reagerade inte att hon inte var med i piloten men jag är glad att man fick se vad som hänt där även om det är konstigt att hon bara försvann från SG programmet. Hur som helst var det ett fint avsnitt.

Singularity - Kunde ha varit det bästa avsnittet i hela säsongen men slutet drar ner ganska mycket. Ett tag trodde jag nästan att Carter inte skulle återvända men så kom jag på att det inte är BSG jag tittar på. :P Det är dock det sockersöta slutet efter det som blev way too much. "Every child must have a puppy" Really???

There But for the Grace of God - Domedags scenarion är alltid roligt. Jag önskar att det kunde hända lite mer sånt här framöver utan att det utspelas i ett parallellt universum. Sen kan man ju fråga sig hur dom lyckades lösa problemet med Stargaten ungefär samtidigt utan Daniel. Dom måste ju ha varit väldigt nära en lösning i filmen i såna fall.

Within the Serpent's Grasp - Är lite hit and miss egentligen men tillräckligt bra och spännande ändå.

Sämsta avsnitten:
Emancipation - Typexempel på tråkigt - kommer till en ny planet där ännu en gammal civilisation har blivit föflyttad till för flera tusen år sen men har inte utvecklats en millimeter framåt under den tiden. Ibland är såna avsnitt ok men det här var bara korkat.

The Broca Divide - Too stupid for words.

Hathor - Sällsynt dåligt med tanke på att det inroducerar en ny Goa'uld. Jag tror någon nämnde att det är ett bra avsnitt för Amanda Tapping att få stå i centrum men då är Singularity ett betydligt bättre avsnitt. Det här var bara dumt.

Cor-Ai - Yawn. Det förvånar mig dock att dom inte åker dit oftare på att ha med sig Teal'c. Så svårt är det ju inte att dölja hans tatuering i pannan. Jag tror t.o.m. att han säger att han varit på planeten tidigare i början av avsnittet. Är inte det ett bra tecken på att skicka tillbaka honom? Men sånt händer hela tiden så det är sånt man får svälja även om det går tungt ibland.

Politics - En clip show är en clip show och sånt otyg måste man förakta. Det här är dock iofs en av dom bättre ramberättelser jag sett till någon clip show eftersom det påverkar handligen i stort väldigt mycket. Det gör å andra sidan att man är tvungen att se på avsnittet men man får spola mycket men kan man inte det så blir avsnittet lika fullt olidligt jobbigt att se på.

Lite övriga observationer:
Varför tar dom aldrig upp fiendens stav vapen??? Dom är helt överlägsna SG teamens vapen och hade dom gjort det vid varje tillfälle (då det varit säkert att göra det) så hade alla SG-team kunnat var utrustade med dom. Ändå är det bara Teal'c som har en. I 1.22 hittar dom faktiskt nya pistoler som dom plockar på sig. Men hur ofta används dom sen? Utan att spoilra s2 kan jag säga att det sker väldigt sällan. Det här kommer aldrig sluta reta upp mig.

Sen kan jag tycka att det är märkligt att Daniel (och till viss del Carter) följer med på uppdrag som är strikt militära. Alltså när dom ska frita någon eller överfalla något ställe eller bara väntar sig motstånd. Vad har dom för användning av en antroplog då? (Carter är ju inte heller direkt special forces som O'Neil är) Nu visade sig iofs Daniel vara lite bad ass i säsongsfinalen men ändå. Men jag förstår att det blir enklare ur produktionssynpunkt att inte hålla på och bryta upp teamet hela tiden. Återigen sånt som man får acceptera.

Kanske lite om karaktärerna:

O'Neil gillar jag mer än jag hade förväntat mig. Dels är Kurt Russell så pass bra filmen och dels är det...MacGuyver liksom. Men det funkar. Jag småskrattar åt hans one liners. Enda grejen är väl att han inte har någon som helst disciplin på Carter och framför allt Daniel. (antagligen för att han inte är militär men ändå)

Carter... är ok. Jag har inte så mycket att säga om henne. Hon spelar den typiska science karaktären. En händelse i s2 (ni som sett vet vad jag menar) gör henne lite intressantare. (och lite mer irriternde också ibland)

Jag förvånar mig själv att jag inte stör mig på Daniel mer än jag gör. Det är nästan alltid hans fel när något går snett i ett avsnitt för att han inte kan följa order eller bara för att han är dum-nyfiken och allmänt naiv. Det känns verkligen som en karaktär som jag borde tycka riktigt illa om men som det är tycker jag bara att han är småirriterande.

Spock.. förlåt jag menar Data.. Teal'c! :P Det kanske bara är hur han pratar och bristen uttryckta känslor för han är inte direkt hjärnan i gänget. I övrigt har jag inte så mycket att säga om honom heller. Han är en ok karaktär.

Vanligtvis, om man jämför med t.ex. Star Trek så brukar det ta ett par säsonger innan karaktärerna verkligen kommer till sin rätt. Jag skulle gissa att det stämmer här också.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#429 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 24 May 2009 - 19:06

Det gör det. Säsong 1-3 är en slags "learning curve" för författare och regissörer tycker jag. Sedan så börjar de leka lite med vad de har istället för alla dessa tråkiga "mission through the gate of the week"-avsnitt. Inte för att alla dem är dåliga, men hur många gånger kan man se gänget smyga sig igenom Kanadas skogar, egentligen.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#430 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 November 2009 - 16:00

Är det någon som har mer info om vad det egentligen är som skiljer denna version av pilotavsnittet jämfört med det vanliga?

Något som är värt att köpa eller mer ett onödigt köp?

Stargate SG:1 - Children of the Gods: Final Cut

Det legendariska pilotavsnittet av science fictionfavoriten Stargate finns äntligen tillgängligt på dvd - i digitalt förbättrad och omklippt version. Scener som aldrig visats förut, snyggare specialeffekter och helt ny filmmusik gör att "Children of the Gods Final Cut" förverkligar seriens ursprungsvision.



#431 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 12 November 2009 - 16:43

Jag har den (så klart). :P Den är omgjord så att den mera är som en film. Några nya scener och i några scener har de ändrat replikerna. Nakenscenen har tagits bort.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#432 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 November 2009 - 17:14

Mer som en film säger du. Det låter ju faktiskt riktigt inbjudande. Man blir ju lite osäker ibland då jag vet av egen erfarenhet att det inte alltid är av positiv natur att köpa något som kallas för "final cut", "ultimate cut", director's cut" osv. Tror jag ska slå till när det blir ett bra pris på den. Tack för hjälpen. :)

#433 Dengar

Dengar

    Cadet Second Year

  • Members
  • 11 posts
  • Gender:Male
  • Location:Corellia
  • Interests:Star Wars, Stargate, Bounty Hunters, SWTOR

Posted 30 December 2009 - 01:34

Jag hoppas på att serien visas på Internet, gratis streamat, dygnet runt, utan reklam och digitalt restaurerad med sann HD-kvalitet, Förbättrad ljud med god använding av Surround sound. Ifall ni hittar detta kontakta mig.
"You can imagine that someone as famous as me gets more bounties than he can accept."
―Dengar

#434 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 31 December 2009 - 01:12

Det gör det. Säsong 1-3 är en slags "learning curve" för författare och regissörer tycker jag. Sedan så börjar de leka lite med vad de har istället för alla dessa tråkiga "mission through the gate of the week"-avsnitt. Inte för att alla dem är dåliga, men hur många gånger kan man se gänget smyga sig igenom Kanadas skogar, egentligen.

Känner lite detsamma som du. Sista meningen: så sant :lol2:
Måste erkänna att de första åtta avsnitten fick jag verkligen tvinga mig igenom <_< Så fruktansvärt tråkiga och jag undrade lite vad jag gett mig in på.
Efter att ha sett alla säsongerna tycker jag inte den är en av världens bästa tv-serier, utan ser den mer som underhållning för stunden.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#435 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 28 November 2017 - 22:18

Tycker TV6 repriserar denna serie hela tiden utan att ta paus några år och sända tex Star Trek istället.

På DVD utgivningarna är bilden i 16:9 men jag vill minnas att när TV6 visade SG-1 för första gången runt 2007 var bilden i 4:3 format ?

Får se när hela SG-1 kommer på Blu-ray.

#436 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 November 2017 - 15:28

TV6 var en kanal jag slutade titta på för många år sedan. Och de gånger jag flimrade förbi så var det alltid Simpsons.

 

StarGate är väl producerad i 4:3 format, och personligen ser jag det som en styggelse att cropa ned bilden till 16:9 för att "fylla ut hela bilden".


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#437 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 29 November 2017 - 19:44

TV6 var en kanal jag slutade titta på för många år sedan. Och de gånger jag flimrade förbi så var det alltid Simpsons.

 

StarGate är väl producerad i 4:3 format, och personligen ser jag det som en styggelse att cropa ned bilden till 16:9 för att "fylla ut hela bilden"

Bilden på DVD:erna är inte på något sett inzoomad utan är i riktig 16:9 format så det är ju ett plus, bara dem trailers som finns med bland extramaterialet är i 4:3.

 

Så det verkar som att man sände i 4:3 på tv med flit eftersom det var standard på 90 talet.



#438 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 December 2017 - 19:04

Antagligen köptes serien in av mtg i 4:3 en gång i tiden (då det formatet var standard) och jag har svårt att se att en uppgradering till 16:9 skulle vara gratis. Så man kör helt enkelt på de kopior man har. det är inte direkt så TV6 och StarGate är det hetaste vi har i tv-tablån. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#439 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 01 December 2017 - 21:03

Antagligen köptes serien in av mtg i 4:3 en gång i tiden (då det formatet var standard) och jag har svårt att se att en uppgradering till 16:9 skulle vara gratis. Så man kör helt enkelt på de kopior man har. det är inte direkt så TV6 och StarGate är det hetaste vi har i tv-tablån. :)

Enligt mig så är väl Stargate SG-1 det enda TV6 visar som är bra numera men som jag sa innnan så repriseras den för ofta men det gör dem med nästan alla serier dem sänder.

Hursomhelst så är Stargate franchisen enligt mig en av det bästa som gjorts innom Sc-Fi i klass med Star Trek och Battlestar Galactica.

#440 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 03 December 2017 - 12:33

Mm, TV6 har ett underligt upplägg. Man spelar ett program tlills man tagit sig igenom alla säsongerna, och då börjar man om från början utan att göra någon grej av det.

 

Men nu sänds Stargate även på SvT. Fast under titeln Jakten på Tidskristallen.

 

julkalender-2017-svt.jpg



#441 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 10 December 2017 - 14:55

Mm, TV6 har ett underligt upplägg. Man spelar ett program tlills man tagit sig igenom alla säsongerna, och då börjar man om från början utan att göra någon grej av det.

 

Men nu sänds Stargate även på SvT. Fast under titeln Jakten på Tidskristallen.

 

Jag vet inte vem det är på MTG så bestämmer programmen på TV6 men man hade mer variation under kanalens första år.

 

Ingen som svarar via mail när man frågar dem varför samma serier visas om hela tiden.

 

Det finns många fler Science fiction serier att visa tex Star Trek serierna, Battlestar Galactiica eller Babylon 5.


Edited by joakim95, 10 December 2017 - 14:56.


#442 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 31 August 2019 - 22:52

Jag har svaret. Frågade för nån vecka sen varför dom bara visar Stargate men inte byter till Stargate Atlantis.

Svaret var att Stargate är en populär serie som många ser på men det är kan vara möjligt att Stargate Antlatis kommer att visas.



#443 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 08 September 2019 - 20:26

Jag har svaret. Frågade för nån vecka sen varför dom bara visar Stargate men inte byter till Stargate Atlantis.
Svaret var att Stargate är en populär serie som många ser på men det är kan vara möjligt att Stargate Antlatis kommer att visas.

Har sett i tablån att från den 18:e september så sänds inte SG-1 längre, antar att rättigheterna har gått ut.

Som jag nämnde innan så hade det varit kul om dem plockat fram en annan Sci-Fi serie istället.
Hade varit nice om dem visat Highlander tv serien igen, den får dem gärna visa om flera gånger :)

#444 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 12 September 2019 - 19:40

Jo, Highlander är bra.. :) Minns när SVT bara visade första säsongen (verkar som om de fick kalla fötter efter det), och jag har fortfarande inte sett alla avsnitt.

 

Nu tittar jag extremt lite på "vanlig" TV nu för tiden när Netflix m.m. existerar, visserligen.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#445 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 16 September 2019 - 21:25

 

Jag har svaret. Frågade för nån vecka sen varför dom bara visar Stargate men inte byter till Stargate Atlantis.
Svaret var att Stargate är en populär serie som många ser på men det är kan vara möjligt att Stargate Antlatis kommer att visas.

Har sett i tablån att från den 18:e september så sänds inte SG-1 längre, antar att rättigheterna har gått ut.

Som jag nämnde innan så hade det varit kul om dem plockat fram en annan Sci-Fi serie istället.
Hade varit nice om dem visat Highlander tv serien igen, den får dem gärna visa om flera gånger :)

 

 

Det var ju väldigt usel stil när dom precis är beredda att leta efter Atlantis så får man inte se det



#446 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 21 September 2019 - 15:28

 

 

Jag har svaret. Frågade för nån vecka sen varför dom bara visar Stargate men inte byter till Stargate Atlantis.
Svaret var att Stargate är en populär serie som många ser på men det är kan vara möjligt att Stargate Antlatis kommer att visas.

Har sett i tablån att från den 18:e september så sänds inte SG-1 längre, antar att rättigheterna har gått ut.

Som jag nämnde innan så hade det varit kul om dem plockat fram en annan Sci-Fi serie istället.
Hade varit nice om dem visat Highlander tv serien igen, den får dem gärna visa om flera gånger :)

 

 

Det var ju väldigt usel stil när dom precis är beredda att leta efter Atlantis så får man inte se det

 

Frågade också TV6 varför dem visade om SG-1 från början hela tiden för nått år sen och fick samma svar från dem som du.

 

Annars hade dem gärna kunnat visat nån Star Trek serie istället.

 

Är mest förvånad över hur lite Sci-fi som visas på tv över huvud taget i Sverige, hade inte möjlighet att se TV4 Sci-FI innan den lades ner men har sett i gamla tablåer vilka bra serier dem sände.



#447 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 26 September 2019 - 21:09

 

 

 

Jag har svaret. Frågade för nån vecka sen varför dom bara visar Stargate men inte byter till Stargate Atlantis.
Svaret var att Stargate är en populär serie som många ser på men det är kan vara möjligt att Stargate Antlatis kommer att visas.

Har sett i tablån att från den 18:e september så sänds inte SG-1 längre, antar att rättigheterna har gått ut.

Som jag nämnde innan så hade det varit kul om dem plockat fram en annan Sci-Fi serie istället.
Hade varit nice om dem visat Highlander tv serien igen, den får dem gärna visa om flera gånger :)

 

 

Det var ju väldigt usel stil när dom precis är beredda att leta efter Atlantis så får man inte se det

 

Frågade också TV6 varför dem visade om SG-1 från början hela tiden för nått år sen och fick samma svar från dem som du.

 

Annars hade dem gärna kunnat visat nån Star Trek serie istället.

 

Är mest förvånad över hur lite Sci-fi som visas på tv över huvud taget i Sverige, hade inte möjlighet att se TV4 Sci-FI innan den lades ner men har sett i gamla tablåer vilka bra serier dem sände.

 

 

Men det gå minsann utmärkt för tv6 att ständigt visa samma komediserie och cops 

Gillar man inte komedi så har tv6 inte mycket att ge.

 


 


Edited by Supertreck, 26 September 2019 - 21:12.


#448 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 29 September 2019 - 20:05

Men det gå minsann utmärkt för tv6 att ständigt visa samma komediserie och cops 

Gillar man inte komedi så har tv6 inte mycket att ge.

Ja precis men Buffy brukar jag småkolla på ibland även om jag inte är så fort fan av serien men kollar hellre på Buffy än alla sitcom serier i världen :)