Jump to content

Photo

Lone Wolf-böcker


  • Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 September 2013 - 18:13

Jag fastnade aldrig för de här när de kom ut, men upptäckte nyss att många (alla?) av dem numer finns utlagda som gratis eböcker:

http://www.projectao...g/en/Main/Books

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 30 September 2013 - 20:36

Hå hå! Nostalgitripp deluxe! :D


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 September 2013 - 21:27

Kanske dags att testa nån... Tankade ner första äventyret, men behöver nog extrahera det där statistikbladet först så jag slipper försöka rita av det.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 September 2013 - 22:29

Vad kul. :) Har velat testa det länge. :D


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 December 2013 - 15:39

Verkligen en nostalgitripp delux. Tack för tipset! Jag har en del av soloäventyren i bokform, men det hindrar mig inte från att ta del av hur dom är att spela via en epub.
 
På tal om soloäventyren och då specifikt i svensk översättning, ni har väl inte missat att det är nyutgåvor på gång samt även ett rollspel? Läs mer om det på projektets FundedByMe-sida.

https://www.fundedby...n/#.UqSCRf53vMw

 

Jag är definitivt intresserad av att bekanta mig med nyutgåvorna av soloäventyren lite närmare.



#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 June 2014 - 16:17

På tal om soloäventyren och då specifikt i svensk översättning, ni har väl inte missat att det är nyutgåvor på gång samt även ett rollspel?


Och den 16 augusti är det visst release för det första soloäventyret "Flykt från mörkret" samt lite annat smått och gott. Joe Deaver besöker dessutom SF-Bokhandeln i Sthlm.

Får nog se till att förboka soloäventyret och testa hur det står sig i en nyöversättning med ett utökat äventyr.

Edited by Garm, 19 June 2014 - 16:19.


#7 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 August 2014 - 20:29

Nu har jag fått hem mitt exemplar av nyöversättningen. Äventyret är mer omfattande vilket även gör själva boken tjockare, det är dessutom större storlek på det, mer likt en storpocket.

Spoiler


En liten jämförelse med en av dom äldre utgåvorna från Äventyrsspel.

Spoiler


Det enda soloäventyret i liknande format som jag har i samlingen och kan jämföra med är ett steampunk:igt sådant.

Spoiler


Tydligen lämnat nyöversättningen lite att önska, en del har vid stickprov rapporterat att det finns direkta stavfel samt konstiga meningsuppbyggnader som leder till att tro att allt, eller i vart fall en del, kan vara kört genom Google Translate. Jag kan varken säga bu eller bä då jag inte har hunnit med att läsa något ur äventyret.

Edited by Garm, 23 March 2016 - 02:23.


#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 August 2014 - 17:13

Härligt omslag är det hur som haver iaf! :D


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 August 2014 - 19:56

Instämmer till fullo. Det första äventyret släpps även i en specialutgåva, vad tycker du om det omslaget?

Jag har gjort ett antal egna stickprov (ca. 35 paragrafer/stycken) och har inte hittat ett enda fel. Börjar undra om det skiljer mellan dom som fick crowdfunding-utgåvan och oss som köper den. Jag tog mitt ex. för 99 kr via SF-Bokis och är hittills supernöjd. Längtar till höstrusket då jag ska ge mig ut på äventyr. Köper gärna övriga äventyr med om jag blir nöjd med denna utgåva.

Skulle gärna lägga beslag på lite äldre äventyr med, inte bara inom denna serie. Men det är sällan man springer på några.

#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 August 2014 - 21:23

Om det är olika tryckningar så kan det mycket väl passerat en korrekturläsare till (eller två).

 

Snyggt omslag det med (samma retrokänsla), men inte fullt lika bra som det första. Blir nästan sugen och införskaffa ett ex.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 August 2014 - 22:50

Gör't. Chansen finns att du kommer att spela det. Om inte annat så är det värt att stödja ett sådant här släpp. Soloäventyr är en utdöende konstform och det är sannerligen inte ofta man får se sådana releaser i vårat land. Inte annorstädes heller skulle jag tippa på.

#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 August 2014 - 15:49

Nu kan man ladda ner handlingsblad från den svenska hemsidan. Perfekt för oss som vägrar skriva direkt i boken.

 

För den som är nyfiken på upptäckta fel i nyöversättningen så läste jag om det här.

 

Ett annat tips som känns relevant i den här tråden är följande app till Android som gör att du kan spela böckerna i din smartphone. Man börjar med den första boken och kan spela dom andra först allteftersom man klarar den föregående. Dessutom så kan man inte fuska som man kan i dom fysiska böckerna. Är du död så är du död, du kan inte bläddra tillbaka utan får börja om, antingen från början eller från där du senast sparade. Och för att spara så får du köpa en sparplats. Rekommenderas varmt!



#13 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 August 2014 - 12:07

På tal om Lone Wolf-appar finns ju även den här: https://play.google....lkypix.lonewolf. Den är en blandning av textäventyr och rondbaserad RPG, och utgörs om jag minns rätt av fortsättningen från böckerna. Äger den men har dock inte spelat klart det, tröttnade lite efter ett tag.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#14 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 August 2014 - 16:29

Antar att du, när du har spelat det, har gjort det på en surfplatta? Det är kompatibelt med en av mina Androider, men jag vet inte hur spelet flyter på (1.4 GHz Dual Core) och inte heller hur det ser ut på en mindre (4.7") skärm. Nu är det ju gratis att ladda ner med IAP istället. Har för mig att det var annorlunda tidigare. Så man skulle ju kunna dra ner det för att testa hur det ser ut och uppför sig, innan man köper något mer. Lite synd att det är ett så stort spel att ladda ner. Men det ser ut, och verkar vara, ett intressant spel för oss bitna EV-fans.

***

På tal om EV så har man nu startat upp ett forum för nyutgåvan och där även bemött den kritik som uppstod kring nyöversättningen. Läs mer här;

http://www.rollspel....

Edited by Garm (M), 30 August 2014 - 16:34.


#15 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 April 2015 - 19:16

Soloäventyr #2 är nu i min ägo tack vare SF-Bokhandeln. :thumbsup:

Spoiler


Klart är också att man siktar på att få ut två till soloäventyr under 2015 och för att nå det målet så har man anlitat Zimeon som översättare, något som jag tycker är riktigt bra då han är väldigt duktig som översättare och en lika stor spelnörd som många av oss andra.

För att öka utgivningstakten har vi knutit fler personer till Ensamma Vargens svenska produktionsteam. Översättaren Simon Lundström tar över ansvaret för soloäventyren och Reine Rosenberg bidrar med nya bilder till alla bonusäventyr i soloäventyren (samt soloäventyr i Fenix och liknande). Det gör att vi räknar med att minst två böcker till kommer ut under 2015 (Kaltes Grottor och Domedagsklyftan).

För Sommerlund och Kai!

Tove & Anders


Edited by Garm, 23 March 2016 - 02:24.


#16 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 April 2015 - 06:41

Jo, man blir ju sugen att ta en sväng "down memory lane" :)


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#17 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 April 2015 - 17:29

Du får passa på att köpa en av böckerna nästa gång du är in en sväng till SF-Bokis. Jag tror inte att du blir besviken på dom här nya utgåvorna. :)

#18 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 October 2015 - 16:39

Soloäventyr #3 anlände tidigare idag till mig ifrån SF-Bokhandeln. Åskfågeln siktar ju in sig på att släppa 4 soloäventyr per år så soloäventyr #4 Domedagsklyftan beräknas att släppas till jul om allt går som det ska.

Spoiler

Edited by Garm, 23 March 2016 - 02:25.


#19 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 27 October 2015 - 23:21

"Fortsätter" äventyren (typ som en vanlig bokserie), eller är alla äventyr fristående? Har lovat mig själv att spela lite, men kom inte längre än första boken.. *ehum* Nå, nån dag när jag är ledig...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 October 2015 - 09:53

Har haft för avsikt att köpa de här böckerna. Men inte fått tummen ur häcken och gjort det. :(


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 October 2015 - 22:27

"Fortsätter" äventyren (typ som en vanlig bokserie), eller är alla äventyr fristående? Har lovat mig själv att spela lite, men kom inte längre än första boken.. *ehum* Nå, nån dag när jag är ledig...


Om de är som originalen (har själv bara första) så följer de närmast direkt på varandra. Man kan hoppa in i serien när som helst men tjänar på att ha läst/spelat de tidigare - både för historiens skull och för att det blir spelmässigt lättare.

Edited by Fiskrens, 29 October 2015 - 22:28.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#22 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 October 2015 - 05:56

Bäst är att spela äventyren ifrån början. Äventyren är så pass fristående att man kan hugga tag i vilket som helst och börja att spela. Men t.ex. föremål som man kan välja att plocka med sig i tidiga äventyr får man användning av framöver. Dessutom så följer ens stats, förmågor, pengar, föremål, osv, med över från äventyr till äventyr vilket gör det extra trevligt att spela från den första boken och framåt. Även för handlingens skull som Fiskrens nämner.

Edited by Garm (M), 30 October 2015 - 05:57.


#23 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 March 2016 - 02:53

Åskfågeln siktar ju in sig på att släppa 4 soloäventyr per år så soloäventyr #4 Domedagsklyftan beräknas att släppas till jul om allt går som det ska.


Soloäventyr 4 blev något försenat men släpptes i början av januari.

Spoiler


Och idag hämtade jag ut soloäventyr #5 Skuggor i Sanden som precis har släppts.

Spoiler


En av mina personliga favoriter bland dessa soloäventyr. Jag ser fram emot att få spela det igen nu under påsken då jag har tänkt att ge mig ut på äventyr igen.

Zimeon gör ett kanonjobb med översättningen och jag känner att hela utgivningen har fått ett uppsving tack vare hans gedigna arbete.

För er som ska till årets GothCon så gör Joe Dever ett besök där igen för att snacka med fans och även signera.

Utgivnigen av soloäventyren fortsätter väl att rulla på med 4 per år, jag har inte läst eller hört något annat. Så man kan väl således förvänta sig nya under juni, september och december.

Edited by Garm, 23 March 2016 - 03:03.


#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 March 2016 - 17:41

Kul att utgivningen fortsätter. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 October 2016 - 20:10

Idag så hämtade jag ut soloäventyr #6 Skräckens Länder.

Spoiler


Utgivningstakten har bromsat in av någon anledning, fråga mig inte varför för det vet jag inte, men kanske så hinner även soloäventyr #7 Slottet Död att komma ut innan året är slut. Personligen så skulle jag dock inte sätta några pengar på att det sker. ;)

En glädjande nyhet är i alla fall att Zimeon kommer att göra en nyöversättning av soloäventyr #1 och #2. När det har skett så står han således bakom översättningen i samtligt hittills utgivna soloäventyr. Det första soloäventyret hade ju en hel del missar och en lätt reviderad utgåva därefter var bättre men inte helt felfri. Så när Zimeon får sätta tänderna i det så ligger det inte bara mer i fas med hans andra översättningar i serien, utan det är troligen också en betydligt mer felfri översättning än dom två tidigare försöken.

Edited by Garm, 28 October 2016 - 20:12.