Jump to content

Photo

Lägesrapport - Svenska SuperSerier planerar TEMAnummer!


61 replies to this topic

#1 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 15 April 2011 - 20:00

Jajjemen! Efter feedback från försäljare, och serieproffs ute i landet, så har Svenska SuperSerier tagit fram lite nya fina TEMANUMMER!

Vårt skräck-tema nummer har sålt allra bäst, och fick till och med ett trevligt litet pris på SPX för några år sedan, därav inspirationen till att skapa fler temanummer.

Dom flesta nummer kommer ha samma fria upplägg som tidigare, men vi planerar att hålla på serier med vissa teman tills vi kan placera in dom i dom fina tema-numren, så att det blir bättre fokus på just dessa serier.
Vi kommer därför att sortera in dom serier vi får i efter dom olika teman, samt självfallet placera redaktionens egen produktion därefter.

Just nu har vi spikat följande temanummer som vi börjat jobba på att placera material in i:

1.Fantasy
2.SCIENCE FICTION
3.Antirasism/Hjältar världen över
4.Open Source/Public Domain

Vi funderar även på att samla samman våra uppkommande crossovers, längre serier, i särskilda temanummer, där man får hela äventyret i en fet tidning. Vad tror ni, kära läsare, kan det vara en bra idé?

Kom gärna in i vår TEMA-tråd på vårt forum och berätta vad ni skulle vilja se! Vi kommer att ta till vara era önskemål och idéer och anpassa vår utgivning därefter. =)

tematråd:
http://www.scifinytt...showtopic=10331

#2 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 April 2011 - 14:49

Vi funderar även på att samla samman våra uppkommande crossovers, längre serier, i särskilda temanummer, där man får hela äventyret i en fet tidning. Vad tror ni, kära läsare, kan det vara en bra idé?


Tror det kan vara en bra idé! Alltså att inte sprida ut fortsättningsserier över för många nummer. När jag satt i red fanns en regel som sa max 3 nummer, sedan skulle äventyret vara avklarat. Och i så fall får ju de riktigt långa serierna publiceras i långa avsnitt, vilket ofta innebär trevlig läsning och att man slipper så många väntan på nästa del. Dessutom blir ju de tjockare tidningarna snyggare med sina ryggar.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 16 April 2011 - 19:12

Mmm-hmm. =) Det är helt klart en tanke vi hade där ett tag, men det var svårt att få ihop det för alla serier. Dock ska jag nog försöka att knyta samman potentiella Crossovers jag själv medverkar i, på det viset. ( iaf kontrollera spridningen till ca 3 fetare nummer känns rätt bra.)

#4 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 17 April 2011 - 03:21

Jag kan personligen tänka mig att vi drar ner på flerdelar-serier till två delar som högst, med undantag för min egna Förgöraren då det handlar om specifika omständigheter.

#5 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 April 2011 - 08:38

Max två delar låter rimligt (med ett fåtal undantag av särskilda anledningar). Man får ju tänka på att läsarna bör få goda läsupplevelser.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#6 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 17 April 2011 - 09:39

Max två delar låter rimligt (med ett fåtal undantag av särskilda anledningar). Man får ju tänka på att läsarna bör få goda läsupplevelser.

Och då kommer vi fram till min enorma NS följetongserie, Ragnarök. sju delar om man räknar med prologen. Personligen hade jag tyckt att det vore bättre att vi hade tryckt in hela serien i två nummer istället att hålla på och vänta i sju nummer att bli klar. Och vi vetju hur lång tid DET kan ta att få ihop.

#7 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 April 2011 - 10:21

Mitt förslag är att ni trycker ihop den i två-tre nummer. Det blir mycket roligare läsning och mindre väntan.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#8 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 17 April 2011 - 14:08

Det låter faktiskt alldeles utmärkt, så det tycker jag vi borde sikta på. =)

#9 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 17 April 2011 - 15:40

Det låter faktiskt alldeles utmärkt, så det tycker jag vi borde sikta på. =)

Oj fan, då gäller det att jag är klar med allt då O.o

#10 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 June 2011 - 07:40

Har ni bestämt något om detta?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#11 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 23 August 2012 - 13:15

Efter vad sett och läst här så verkar det rulla på ganska bra med olika äventyr med Nordens Stjärnor, allt från ensidingar upp till längre äventyr. Vore det inte en idé att köra ett rent nummer med bara Nordens Stjärnor?

#12 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 23 August 2012 - 15:07

låter logiskt....! (Spock)

#13 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 23 August 2012 - 15:38

Om vi någon dag får ett överskott på NS-serier och brist på annat, så jojomän, då kanske vi kör en NS-specialare. Som det ser ut nu så lär det dock inte bli förrän nån gång efter SSS #17.

#14 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 23 August 2012 - 16:43

Jag fick intrycket av alla smakprov som publicerats här på senaste tiden, att det finns ett överskott av NS-serier som bara väntar på att få läsas av mig!

#15 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 23 August 2012 - 16:46

Ganska många av dem är inte klara och inskickade. Det är en extra rush av arbete inför albumsläppet. Du lär få läsa dem före oss andra, om än på datorn. I genomsnitt kan man nog räkna med ett år från det man får se bilder till dess man kan läsa serierna.

#16 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 23 August 2012 - 17:07

Får jag bara läsa dem är jag nöjd!

#17 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 March 2020 - 11:28

Då jag är redaktör, men inte moderator på forumet så tar jag denna tråd i anspråk.

 

Redaktionen består idag av mig, Johan Ragnarsson, Richard Pålvik och Håkan Storsaeter.

Det har varit andra saker som liv och sånt som kommit mellan men nu är produktion på gång.

 

Serierna för nummer 19 är klara, sånär som på en liten korrektur av några ord i en av dem, och tecknandet av 1-2 sidor.

Vi arbetar nu med det redaktionella materialet, omslag, baksida, ledarsida, innehållsförteckning, i kommande nummer, skaparpresentationer och sådant.

Planen är att trycka hos Lasertryck och vara ute till SIS 2020 om det inte ställs in. Även om det ställs in är planen att det numret ska vara färdigt till när mässan skulle ha inträffat.

 

Då det finns en massa seriematerial att tillgå är det möjligt för oss att hålla en god takt framöver och vi har en bunt saker på gång framöver, en del som vi diskuterar här, och en del som vi diskuterar internt för att komma överens om.



#18 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 17 April 2020 - 09:08

Ungefär en månad senare så har vi kommit en bit närmare. Seriesidan som nämns ovan är rita exempelvis.

 

På tapeten är ämnen som om nummer 19 ska vara 80-nånting sidor, 90-nånting sidor eller 100-nånting sidor, exakt vad som ska få plats på omslaget, och den exakta ordningen på allt innehåll. Hittills ligger vi gott till mot preliminärt utgivningsdatum.

 

SIS 2020 är ju inställt men det hindrar ju oss inte. Men det skulle vara kul om det kan bli av senare i år.



#19 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 May 2020 - 10:22

Vi fortsätter att närma oss ett färdigt nummer med en handfull sidor kvar att göra färdigt. Några av dem är i princip färdiga utan väntar på exempelvis svar om en viss person kommer med i numret eller inte. Om jag räknat rätt är det 5 sidor som ska fixas kvar. Vi kommer delta i några digitala mässor här snart med de första 18 numrena. Nummer 19 kommer bli strax över 100 sidor, och om vi inte får ut den till digitala SIS så är vårt nästa mål juni och en dansk mässa.



#20 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 15 June 2020 - 18:07

Sen senast har vi deltagit i de digitala mässorna, putsat vidare på omslaget och en av de interna sidorna men inte mycket mer. Vi vet inte hur det blir med vår närvaro vid den danska mässan än.



#21 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 17 July 2020 - 14:13

Vi har nu börjat sätta tidningen, dvs skapa filen som ska iväg till tryck, valt papperstjocklek och lite sånt skoj. Vi håller på med lite andra slutdetaljer som reklam på vissa sidor.

 

Annat som diskuteras är webpublicering av äldre nummer. Om någon har rekommendationer eller önskemål, eller åsikter är det bara att komma med dem.

 

Vi har inte bestämt en absolut slutdeadline än, utan just nu är det saker som görs där det beror på andra arbeten och projekt när vissa saker är färdiga.



#22 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 01 September 2020 - 09:23

De sista sidorna håller på att skapas samtidigt som vi hör rykten om att man snart kan komma att läsa det andra albumet med anknytning till vår tidning.



#23 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 03 October 2020 - 23:22

Två sidor är kvar att göra, sen är det bara småfix kvar. Det är ett ljus i slutet av tunneln..



#24 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 12 November 2020 - 17:01

Jag försöker rapportera kring varje månads slut och har inväntat lite info från mina medredaktörer. Jag är färdig med i princip allt utom små grejer för omslaget som väntar på pris och tryckmånad. Vi har hållt på med lite logistik också som nya mailadresser, enklare webadresser och liknande. Just nu ligger några sidor att bli fixade samtidigt med andra projekt hos en av redaktörerna.

 

Nummer 19 är vår prioritet och efter den kommer vi ta lite tid att gå genom en massa kring SSS för att få igång den och få ut den oftare, närmare den vanliga takten.

 

Jag har påbörjat arbetet med att samla ihop materialet för nummer 20 och håller på med översättning av material för nummer 21.



#25 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 06 December 2020 - 12:36

Inget nytt att rapportera från senaste månaden.





Reply to this topic