Jump to content

Photo

Vem där?


  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 30 May 2010 - 21:32

En serie jag börjar jobba lite lätt på, tänkte kalla den Vem Där? bara arbetstiteln än så länge. Den handlar om Melek, det är bara ett namn han använder för att han gillar ordet, annars pressenterar han sig med orden: "Jag är mig själv" en ung blond man som tar hand om övernaturliga och intergalaktiska hot mot människor, till synes utan anledning. Visar sig snart att han är mer än en vanlig människa, med stora kunskaper om en okänd forntid och framtid, samt mycket annat ingen människa ska kunna veta.

Är en blandning av skräck, fantasy och scifi. Var tänkt som en svensk variant av Dr who, men den verkar utveckla sig annorlunda än vad jag trodde.

Den första skrivna delen utspelar sig i en stad, Melek får reda på av en slump om ett spöktåg som äter människor av ett gatubarn och bestämmer sig för att undersöka saken med pojken. Det visar sig snart att det är mer än ett vanligt spöktåg han har med att göra.

Edited by Sret, 30 May 2010 - 22:49.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#2 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 30 May 2010 - 23:29

Intressant... Diggar ju Doctor Who, så vi får se vad du gör av detta. Jag önskar dig all lycka i projektet, och att du hittar en tecknare förr eller senare.;)

#3 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 01 June 2010 - 16:07

Det blev svårt att få någon riktig handling på det, så jag började om på en ny handling med samma karaktär, lite rippoff från ett Buffy the vampire slayer avsnitt, men jag lägger helt enkelt in en liten del av min egna lilla touch på det.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#4 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 17 June 2010 - 22:07

Hittat en tecknare till den, skrev ett nytt manus för jag inte var helt nöjd med det förra, fast det andra blev lite för pratigt tror jag, inte lätt, när det är meningen att göra en serie utan superstrider som superhjältar har.

Här tar Melek sig för att lösa mystiska försvinnanden från en skola, han tar sig in som lärare för att lösa mysteriet men det visar sig att det är mer än bara kidnappningar, det är något mer, något äldre, och mörkare.

Så jag ska bara lista ut en titel och undertitel till den. Sedan skall jag bar vänta på att tecknaren börjar, han har andra projekt för sig också, men han får ta den tid det tar.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#5 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 18 June 2010 - 09:19

Hittat en tecknare till den, skrev ett nytt manus för jag inte var helt nöjd med det förra, fast det andra blev lite för pratigt tror jag, inte lätt, när det är meningen att göra en serie utan superstrider som superhjältar har.


Denna tecknare, har han möjligtvis en hemsida eller liknade så man kan titta lite förbi?

#6 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 19 June 2010 - 22:32


Hittat en tecknare till den, skrev ett nytt manus för jag inte var helt nöjd med det förra, fast det andra blev lite för pratigt tror jag, inte lätt, när det är meningen att göra en serie utan superstrider som superhjältar har.


Denna tecknare, har han möjligtvis en hemsida eller liknade så man kan titta lite förbi?


Lite osäker på det, han har en Devinart sida tror jag. Dreaming-Demon eller något, fast vad jag vet så har han inte lagt ut så mycket där på senaste tiden.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#7 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 12 September 2010 - 18:06

Här har vi honom, är nog så gått som klar med hans profil.

MELEK NOSTAGI
Verkligt namn: Okänt, han byter namn när han vill.
Alias: Stjärnan.
Yrke: Okänt.
Identitet: Okänt
Laglig status: Okänt
Civilstånd: Singel, vilket han gillar att påpeka.
Kända släktingar: Okänt
Födelseort: Någon annanstans.
Operationsbas: Jorden.
Historia: Lite är känt om Melek, men han visar tecken på att vara flera miljoner år gammal. Han vet saker från glömda tidsepoker och verkar ha personliga relationer till många kända personer genom historien.
Längd: 1,79 m
Vikt: 78 kg
Ögon: Döljs under solglasögon som han aldrig tar av. Hans ögon liknar en paddas ögon.
Hår: Kort blont.
Styrkenivå: Lite över en vanlig människas styrka.
Känd övermänsklig kraft: Han har ett högre immunförsvar och han har hög intelligens och ett utmärkt luktsinne. Han är extra stryktålig och hans skador läks snabbare än hos en människa. Kan hålla andan längre än människor. Han har extra uthållighet och snabba reflexer. Mest litar han på en handdator som han har inopererad i sin högra handflata. Han är även den bästa utbrytarkungen och en utmärkt hypnotisör. Han har även en otäck förmåga att röra sig ljudlöst. Han verkar ibland kunna se in i framtiden då han ibland nämner historiska händelser som inte har inträffat.
Personlighet: Han hatar människor, men älskar glass, han är oftast orädd. Han är intelligent, pratsam, skämtsam, (ironisk, sarkastisk är han när han blir irriterad), visar tendenser att vara impulsiv, men allt fungerar för honom som om han planerade allt i förväg. Han verkar vara vänlig, men kan plötsligt bli en kallblodig massmördare som utan problem kan utrota planeter för att rädda jorden och människor. Han presenterar sig bara som ”Mig själv.” Envisas man så kanske han presenterar sig med sitt namn. Han har mer uppmärksamhet för omgivningen än vad man kan tro när man ser honom.
Svagheter: Det mesta som kan döda en människa är dödliga för honom, men de behöver en större mängd av det. Han har ibland svårt att ta saker på allvar.
Datorn: Datorn kan öppna nästan alla lås, hacka sig in på alla datorer, undersöka omgivningen, personer, saker och skickar informationen direkt till hans hjärna. Den fungerar även som en multiverktyg och kan skruva upp skruvar, muttrar och även i vissa fall fungera som en tolk som översätter alla språk åt honom och för en av honom utvald person. Han måste hålla handen över de han skall använda datorn på och ge den en order, så som öppna, lås eller undersök. Den kan även söva och väcka levande varelser, och har en viss läkande förmåga.
Klädar: Han klär sig alltid i svart kostym, svart slips, svarta skor. Skjortan är oftast vit. Ibland bär han även en rock när det regnar eller snöar. Ibland kan han ha andra kläder på sig
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#8 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 04 October 2010 - 09:12

Jag antar att den här datorn är motsvarigheten till Dr.Whos psonic skruvmejsel. Det skulle vara roligt att komma på ett sådant universalverktyg.

#9 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 04 October 2010 - 14:09

Som du ser är serien starkt inspirerad av Dr Who. Och datorn är som hans sonic screwdriver, och lite bättre för den här datorn har några fler funktioner.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#10 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 31 October 2010 - 00:34

Har några idéer till historier med honom, tyvärr har de inte något namn än. Vågar tyvärr inte skriva mycket i risk att avslöja för mycket.

Han kommer till en herrgård och åker där på att bekämpa en alkemist som har en armé med golems som börjar döda alla i herrgården. Han försöker både rädda så många som möjligt och även stoppa det hela så att golemsen inte ger sig ut och dödar fler.

Efter ett mystiskt mord vid en sjö som han utan förvarning dyker upp och försöker lösa så möter han ett hot mot människorna som har överlevt i över 65 miljoner år.

Han åker ut till en gård och möter på en besatt flicka som snart utvecklar det hela till en kamp för överlevnad, inte bara för honom, utan för hela jordens befolkning.

Energier från andra sidan läcker in under en fest i en herrgård, och Melek dyker upp objuden och ska reda ut det hela. Som vanligt växer problemet och blir ett mer globalt problem ifall han inte stoppar det.

Genom en händelse så åker han och en till bakåt i tiden, där han möter ett hot som ifall han inte lägger sig i en historisk händelse, så skulle den utplåna verkligheten.

En resa till ett parallellt universum där han och två till färdas och han måste rädda en av dem, vilket leder till ett dilemma som skulle kunna förändra båda världarna på okända sätt.

Han åker till ett parallellt universum där han möter Nordens Stjärnor och även här står han i ett dilemma som skulle förändra båda världarna.

Några hittar en spegel som skapar kopior av dem som är raka motsatserna mot dem själva, det håller på att förvandlas till totalt kaos innan Melek dyker upp för att reda ut oredan.

En familj har problem med spöken som verkar förfölja deras tonåring, efter ett dödsfall så dyker Melek upp och försöker lösa problemet.

Jag har så många fler men jag orkar inte skriva om det ikväll. Så jag undrar bara vad ni tycker.

Edited by Sret, 31 October 2010 - 00:35.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#11 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 14 November 2010 - 03:38

Borde skriva lägre förklaringar för handlingar, för jag verkar glömma vis saker.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#12 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 24 April 2013 - 16:44

Det tog sin tid, men här är första utkastet till det första manuset som jag blev nöjd över.

 

Edit: Göta Lejons serie Kropp inspirerade mig så pass hårt att jag skrev det här manuset.

Attached Files


Edited by Sret, 24 April 2013 - 16:48.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#13 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 04 June 2013 - 21:13

Inga åsikter om manuset? Då är det alltså perfekt? Då skall jag endast övertala en tecknare...

 

Edit: Ni ser naturligtvis inte mig när jag gnider mina händer framför mig med ett elakt leende spelande på läpparna


Edited by Sret, 04 June 2013 - 21:29.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#14 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 June 2013 - 21:09

Jaja... Läser väl igenom det då.

 

Hmhmhm...

 

 

Journalisten borde heta någonting. Melek är ju bekant med henne, så han lär ju säga hennes namn när han pratar med henne, precis som med Jennifer.

 

När det önskas bevis för att de som styr robotarna styr robotarna, görs det då inte ordentligast genom att publiken får viska saker till dem som de ska göra?

 

Och så kan man ju undra varför datorn nödvändigtvis vill utrota mänskligheten, och varför den väljer en dödskalle som symbol. Men det kanske är så det är helt enkelt.

 

Det var nog de grejerna jag kom på nu. Bortsett från att man alltid kan mixtra med hur man uttrycker sig i vissa repliker och så.



#15 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 05 June 2013 - 23:26

Bra, då har jag något att arbeta med.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#16 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 June 2013 - 07:04

Skulle gärna läsa manuset men jag kan inte öppna filen. När jag försöker så ombeds jag att ladda ned Adobe Reader (som jag ju redan har). När jag sedan laddar ned så går det inte, för installationsprogrammet påstår att jag redan har en bättre version. Finns manuset i något annat filformat så tittar jag gärna på det.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#17 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 06 June 2013 - 10:38

Hmm, Jag kan ju lägga ut den i dess ordinarie form vilket är till programmet Celtix. Men jag skall se vad jag an göra.

 

Funkar det här bättre? naturligtvis är det endast första utkastet, och mycket kommer säkert ändras.

 

Attached File  Elektrisk Mardröm.txt   49.91KB   0 downloads


Edited by Sret, 06 June 2013 - 13:27.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.