Jump to content

Photo

Stålmannen 75 år!


  • Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 18 April 2013 - 17:29

Upptäckte denna födelsedag i morgontidningen, kvällstidningen och min lokala gratistidning.

 

Enligt diverse källor gjorde soldyrkande seglivade kryptoniska rymdvarelse gjorde sitt första framträdande i USA 1938, och ett år senare i Sverige under det i vår nutid inte så politiskt korrekta namnet Övermänniskan... <_<

 

Kan väl var kul att med en liten notis eller tribut om Stålis i nästa nummer kanske?


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#2 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 18 April 2013 - 20:57

Fick en idé och inspiration på denna topic. Så här är ganska snabb photoshoppad teckning och layout på det.

 

http://i1246.photobu...nen75_skiss.jpg

 

...om länken nu funkar som den ska.


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#3 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 18 April 2013 - 21:27

Trevlig bild.

 

Jag har länge fascinerats av det här... Stålmannen har funnits i sjuttiofem år och hela tiden hållt sig i samtiden. Årtalen tickar men Stålmannen och hans kompisar blir inte äldre. Samtidigt ger DC ut western-serier. De utspelar sig där emot alltid i liksom western-tiden. Det luriga är att den ursprungliga Stålmannens samtid har närmre till western-tiden än till vår samtid.

 

Egentligen hade det kanske inte varit någon dum idé att göra någon stålmansreferens i tidningen. Men det skulle väl vara i det numret som kommer nu då, och det är ju liksom för sent.

 

Men han syntes ju i alla fall till lite i #14.



#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 April 2013 - 01:56

Snygg bild! :)

 

Håller inte riktigt med om att Superman håller sig till samtiden. Tycker att de serierna känns som att oftast utspela sig i en nära framtid. Nu var det säkert över 10 år sedan jag läste serierna sist men då var Metropolis ett tekniskt underverk med flygande bilar osv (President Lex tiden). Visst, det hela hade med Brainiac att göra, om jag minns rätt, men ändå.

Fast det där med samtid gäller alla superhjältar. Marvel som DC. Något jag alltid tyckt varit synd. Jag hade velat att serierna utvecklades med att tiden gick på. När de sedan blev för gammla så kunde de fortsätta med en mindre Next Generation och samtidigt reboota universumet i nya serier. Det är lite orsaken varför jag tröttnar på serier efter ett tag. Det och att de flesta serievärldar flippar ut nuförtiden.

 

Men åter till Topic så får man väl gratta den gammle och hoppas på yttligare 75 år med nya äventyr!

En sak jag tyckte var underligt är att Man of Steel inte hade premiär idag.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 April 2013 - 15:34

Riktigt snygg bild Göta Lejon!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#6 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 19 April 2013 - 20:15

Kul att ni gillade bilden. ^_^

 

Upptäckte just att jag inte verkar ha #14. :wacko: Blir en sväng till Seriehörnan igen. B)

 

Bevis på att en serievärld flippat ur är väl när man lägger in schimpanser som skurkar eller hjältar. Superdickery (.com) har ju en hel kategori kallad "Everything's Better With Monkeys". :D


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#7 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 19 April 2013 - 22:40

Awesome bild! Självklart borde vi ha en sån bild med i vårat fanzine, förresten! =) Måste nästan komma ut ur min påbörjade pension och influera dom glada gossarna i redaktionen att ta med den.

Kunde det inte vara kul med en specialare om Stålmannen i Sverige av anledning till detta?? Kanske med ovanliga trivia som inte finns med i andra tidningar, som t ex Bild o Bubbla.
 

Trevlig bild.

 

Jag har länge fascinerats av det här... Stålmannen har funnits i sjuttiofem år och hela tiden hållt sig i samtiden. Årtalen tickar men Stålmannen och hans kompisar blir inte äldre. Samtidigt ger DC ut western-serier. De utspelar sig där emot alltid i liksom western-tiden. Det luriga är att den ursprungliga Stålmannens samtid har närmre till western-tiden än till vår samtid.

 

Egentligen hade det kanske inte varit någon dum idé att göra någon stålmansreferens i tidningen. Men det skulle väl vara i det numret som kommer nu då, och det är ju liksom för sent.

 

Men han syntes ju i alla fall till lite i #14.

 

Upptäckte denna födelsedag i morgontidningen, kvällstidningen och min lokala gratistidning.

 

Enligt diverse källor gjorde soldyrkande seglivade kryptoniska rymdvarelse gjorde sitt första framträdande i USA 1938, och ett år senare i Sverige under det i vår nutid inte så politiskt korrekta namnet Övermänniskan... <_<

 

Kan väl var kul att med en liten notis eller tribut om Stålis i nästa nummer kanske?

Lite lustigt dock, för Övermänniskan är ju egentligen en väldigt korrekt översättning i den benämning som hans amerikanska namn menar det - i det nietzcheanska/liknande mening som var väldigt populär bland filosoferna på den tiden.


Måste bara posta den här fina bilden förresten, då den verkligen personifierar Mannen av Stål för mig. =)

allstarsuperman.jpg

 

Dock så känner jag mig även tvingad att posta den här bilden, för den personifierar lite skillnaden mellan Superman och hans kusin. :-|

9-1.jpg


Edited by PredaBot, 19 April 2013 - 22:46.


#8 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 20 April 2013 - 17:20

Nu äger man #14 också. Samlingen är åter komplett. <djup suck av lättnad>. Och jag hittade Stålmannen. ^_^

 

Crusader: Antar att de flesta superhjälteserier baseras på tanken att hjältar ska vara odödliga; bokstavligt talat. Har dock för mig att de "dödade" Stålmannen och gjorde flera olika Stålmannenserier, typ spinoffs med personer som på något sätt fått delar av Stålmannens krafter och axlade manteln tills den äkta Stålis kom tillbaka. Osäker. Har inte följt den amerikanska superhjältemarknaden på flera år! Särskilt inte nu när superfilmerna rullar på. PS! Godzilla som dansar Gangman Style?

 

PredaBot: Jag kan bara misstänka att de bytte namnet Övermänniskan till Stålmannen när ordet fick en negativ klang, ungefär som solkorset. Schysst kontrast mellan Superman och Supergirl.


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 April 2013 - 21:30

Jo, de dödade honom en gång fast det var alltid planerat att han skulle återvända igen. De brainstormade för nya äventyr efter hans bröllop till Lois och försökte komma på något som Superman inte hade gjort och så sa någon på skoj "Dött". Idén fastnade så körde de med den. En gång lät de också Superman splittras i 2 olika versioner med nya karafter för att förnya men det blev inte populärt.

Men du har rätt. Folk vill att superhjältarna ska vara odödliga och ha samma grund helatiden (något jag har upptäkt när vi har diskuterat t ex Spider-Man här på forumet) men jag har alltid velat se en utveckling och se vad som händer sedan.

 

 

Ang. PS! Det är Godzilla's Victory Dance från Godzilla vs Monster Zero (1965). :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 20 April 2013 - 21:54

Håller inte riktigt med om att Superman håller sig till samtiden. Tycker att de serierna känns som att oftast utspela sig i en nära framtid.

Tja, det kan ju lätt bli så när det inte finns några bromsar på vilka fantatiska uppfinningar olika författare kan slänga in i världen. Det hela är ju till stor del science fiction, oavsett vilken tid det utspelas i. Men jag uppfattar det inte som framtid. Det blir ju stundom väldigt tydligt att DC:s serier inte utspelas i vår värld, utan i ett parallellt universum, och i ett sådant kan man ju tillåta en annan teknologisk nivå.

 

Nu var det säkert över 10 år sedan jag läste serierna sist men då var Metropolis ett tekniskt underverk med flygande bilar osv (President Lex tiden). Visst, det hela hade med Brainiac att göra, om jag minns rätt, men ändå.

Det där tror jag mig inte ha läst, så den saken kan jag i och för sig inte direkt kommentera.

 

Fast det där med samtid gäller alla superhjältar. Marvel som DC.

Inte alla. Men de flesta. Så nej, det är verkligen inte unikt för Stålmannen. Det är liksom standardgreppet. Inte bara för superhjältar heller, utan för serier över huvud taget, vågar jag nog påstå.

 

Något jag alltid tyckt varit synd. Jag hade velat att serierna utvecklades med att tiden gick på.

Instämmer. Slirande tidslinjer har sina poänger, men jag är rätt trött på dem.

 

När de sedan blev för gammla så kunde de fortsätta med en mindre Next Generation och samtidigt reboota universumet i nya serier. Det är lite orsaken varför jag tröttnar på serier efter ett tag. Det och att de flesta serievärldar flippar ut nuförtiden.

Ja, om tillräckligt många för ägna sig åt en historia tillräckligt länge blir det nog i allmänhet rätt utflippat förr eller senare.

 

Har dock för mig att de "dödade" Stålmannen och gjorde flera olika Stålmannenserier, typ spinoffs med personer som på något sätt fått delar av Stålmannens krafter och axlade manteln tills den äkta Stålis kom tillbaka. Osäker. Har inte följt den amerikanska superhjältemarknaden på flera år! Särskilt inte nu när superfilmerna rullar på.

Det var rätt länge sedan, Stålmannen dog, men ja, när han hade gjort det, dök den här klasen upp och härjade ett tag innan han kom tillbaks:
reignsuperman01.jpg

 

Jag kan bara misstänka att de bytte namnet Övermänniskan till Stålmannen när ordet fick en negativ klang, ungefär som solkorset.

Eller så kom de på att Övermänniskan inte börjar på S.



#11 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 21 April 2013 - 13:42

Eller så kom de på att Övermänniskan inte börjar på S.

 

LOL! Jag tror det är närmare sanningen, ja. Den förklaringen är iallafall roligare.

 

Tack för infon båda två. Bilderna på de olika Stålmannen-versionerna som uppstod efter hans "död" var några av dem jag kom ihåg.

 

För övrigt tycker jag att Stålmannen också ska ha en victory-dance...


Edited by Göta Lejon, 21 April 2013 - 13:44.

Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#12 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 April 2013 - 16:33

Hmmm... *tänker Superman dansa Gungham Style* ....barf



#13 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 23 April 2013 - 22:17

Hmmm... *tänker Superman dansa Gungham Style* ....barf

 

"Kan vi får en städare till topic tre. Städare till topic tre, tack." :D

 

Stålmannen skulle aldrig dansa Gungnam Style. Det skulle ju så klart bli Super-Gungnam Style i så fall. Eller Kryptonitdansen (tänk "karamelldansen"). ;)


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#14 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 24 April 2013 - 18:09

..GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!! *explosion*