Jump to content

Photo

Eurovision Song Contest Moskva 2009


  • Please log in to reply
58 replies to this topic

#26 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 May 2009 - 22:07

Sverige vidare, trots dundertabbe från ljudteknikerna. :D Hoppas det inte var på jury röst som förra året bara.

"På 500 år har Sverige har utkämpat tio krig i Ryssland. Malena vann första slaget i det elfte. "Källa

:lol:

--
I final:

Armenien
Bosnien och Hercegovina
Finland
Island
Israel
Malta
Portugal
Rumänien
Sverige
Turkiet


Edited by XC, 12 May 2009 - 22:09.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#27 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 May 2009 - 22:19

Satt och tittade på annan kanal medan det gick och under en reklampaus bytes det kanal och vi hamnade mitt i hennes uppträdande. Tyckte väl att ljudet lät lite lamt, och var vad det där med att göra hela scenen vit? Hon syntes ju knappt. Sen läste jag rubrikerna om ljudet.

Kul att hon gick vidare fast ljudet strulade.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#28 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 12 May 2009 - 22:41

vad var det för miss? hörde inte jag. :P

Hoppas det inte var på jury röst som förra året bara.

så var det säkert i år också. får vi reda på det efter finalen?
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#29 SaberBlade83

SaberBlade83

    Captain

  • Members
  • 516 posts

Posted 12 May 2009 - 22:55

Trodde nästan inte att Island skulle ta sig till final. Lyssnade inte så noga visserligen (pysslade med annat samtidigt som TVn stod på), men den var nog ett av ytterst få bidrag som var bra denna rond. :) Kul att Sverige kom till final också sen undrar jag hur Norges låter då många verkar se den som en vinnare iår.

#30 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 13 May 2009 - 11:57

Betygsatte alla låtar under programmets gång. 9 av mina 10 högst betygsatta gick vidare till final. Det var bara Andorra som jag prickat in som fick ge plats för Malta.

Jag verkar ha samma smak som Europa :)

#31 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 May 2009 - 15:25

Music - News - Georgia 'disappointed' over Eurovision ban - Digital Spy
Är jag :unsure:

:lol2:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#32 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 13 May 2009 - 16:50

Jag gillar också Turkiets bidrag i år. Mycket angenämt, på min ära! :D

#33 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 14 May 2009 - 16:56

Ernman kommer sjunga som #4 i finalen. Finlands bidrag sjungs näst sist, #24.

http://www.oikotimes...e...les&id=5763

Edited by GaterGirl, 14 May 2009 - 16:57.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#34 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 May 2009 - 22:14

Vidare i kväll:
Albanien
Azerbajdzjan
Danmark
Estland
Grekland
Kroatien
Litauen
Moldavien
Norge
Ukraina

Personligen gillade jag Albaniens bidrag - trots att den låten var lite blek i videon. Trist att Irland inte gick vidare. Och Norge är klart överskattade, även om de kanske var bättre än de flesta i det här startfältet.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#35 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 14 May 2009 - 22:53

Trist att Serbien föll ur idag. Är lite förvånad att alla tycks avsky deras låt så mycket, medan jag tycker det är ett av årets bästa :P

Moldavien var iaf lite av en överraskning. Hade hört låten en gång innan utan att tycka att den var så speciell, men idag steg den till min andrafavorit i den här semin.

Tror dessutom att jag blev kär i Estlands sångerska. Oh så vacker hon är :)

Roligt också att alla nordiska länderna är i final :)

#36 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 May 2009 - 18:17

Jury-grupperna gör ju som bekant comeback i år och får halva makten i poängfördelningen. På många vis skiljer sig inte saker och ting från från vår svenska omröstning (bortsett från att poängen som delas ut är färre:

"När alla 25 låtar i finalen har framförts får tv-tittarna i alla de 42 deltagande länderna rösta på ett eller flera bidrag genom att ringa in eller skicka sms.

Det går att rösta maximalt 20 gånger från varje telefonnummer och man kan inte rösta på sitt eget land. Telefonnumret är 099-430 xx, där xx är låtens startnummer (01-25). För att SMS-rösta, skickar man låtens startnummer (01-25) till 72211.

Varje lands tv-tittar-röster räknas samman och omvandlas till poängen 1 till 8 och 10 och 12 som sedan ges till de tio populäraste bidragen.

Varje lands professionella jury, beståendes av fem personer, delar ut 1 till 8 och 10 och 12 poäng till tio av de 25 bidragen.

När ett lands tv-tittares och jurys poäng är klara, slås de samman. De tio översta bidragen i denna nya sammanslagna resultatlista tilldelas sedan 1 till 8 och 10 och 12 poäng. Det är sedan dessa poäng som kommer att presenteras i tv-sändningen.

Om två länder får samma poäng efter sammanslagningen av tv-tittarnas och juryns röster, vinner det land som fått flest antal röster från tv-tittarna. "
Källa


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#37 Loch Lomond

Loch Lomond

    Lieutenant

  • Members
  • 88 posts

Posted 17 May 2009 - 07:50

Jag röstar inte av princip, men igår gick min tanke till Ukraina. Endast, och endast, för att det fanns tre små Mini-Stargates på scenen

Posted Image

#38 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 May 2009 - 08:02

Hyffsad låt, men som påminde om en annan låt från förra året.

Kul att det gick bra för Norge (även om Ryback inte övertygar mig) men jordskredssegern var fruktansvärt tråkig. När Norge passerade 100p och hade dubbelt så många röster var jag nästan beredd och stänga av och gå och lägga mig.

Malena tycker jag hade en bra mycket bättre låt än den placering hon fick. Men då är väl jag lite jävig. :P

BTW Sverige var 4a i sin semifinal (med gårdagens resultat så blev man ju lite orolig) och Finland var juryns val (de lär väl fly tilllbaka till hårdrocken nu lär tänka).

ESC 2009, resultatlista för första semin.
ESC 2009, resultatlista för andra semin.
ESC 2009, resultatlista för finalen.

Edited by XC, 17 May 2009 - 08:03.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#39 SaberBlade83

SaberBlade83

    Captain

  • Members
  • 516 posts

Posted 17 May 2009 - 10:03

Kul för Norge, även om de inte var min favorit. Tyckte inte den var så bra som man velat få den att bli innan tävlingen och enligt rösterna man fick igår. Långt ifrån sämst men som sagt inte i min topp 3 åtminstone. Som XC säger så visste man ju ganska snabbt vem som skulle vinna, vilket gjorde hela poäng utdelningen tråkig.

Överraskad egentligen att Sverige kom så långt ner, ännu mer efter att ha kollat in länkarna ovan och sett resultaten från semin. Fast jag tyckte att framförandet var lite suspekt. Vet det pratades om ljudproblem semifinalen men kan det verkligen hända två gånger till en och samma artist? Kanske det bara var mina TV-högtalare som för övrigt inte är bra för musik. :D Men jag tror operastil är svårt, inget som kommer tilltala alla...inte mig heller så speciellt mycket. Men trodde ändå på en högre placering, hon kom väl till och med bakom Tyskland som hade en riktigt dålig låt.

#40 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 May 2009 - 12:07

I semin lyckades ljudteknikerna lägga kören högre volymmässigt än Malena. Det var lite tjall igår också - men betydligt bättre än i semin. Och visst är det underligt med ett sådant jätte tapp?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#41 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 May 2009 - 12:11

Det konstiga var att de på repetition inför finalen däremot lyckades perfekt (vilket är vad juryn fick kolla på), så just vajsingen där sänkte inte oss alls.

Vi var helt enkelt inte omtyckta. :upset:

;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#42 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 May 2009 - 12:13

*Rycker på alxlarna* Vi är väl nere i en svacka just nu - förhoppningsvis så vänder det. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#43 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 May 2009 - 13:50

Just nu? Understatement. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#44 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 17 May 2009 - 13:51

Inte för att jag har hört några av låtarna som skulle vara med (såvitt jag vet, i alla fall), men att La Voix skulle hamna långt ned var inte särskilt förvånande.
Opera i all ära, men den var mest "meh" för min del.

Hög tid att vi slutar med sk*ten, i mitt tycke.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#45 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 May 2009 - 14:03

Det har jag sagt om de flesta vm, em och os i flera år nu... :P

Edited by XC, 17 May 2009 - 14:03.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#46 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 17 May 2009 - 15:29

..och jag har såvitt jag kan minnas aldrig sagt emot dig på den punkten :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#47 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 May 2009 - 16:21

Vet det. :) Jag var bara tvungen.

Som i alla typer av bedömnings-tävlingar så tror jag inte det någonsin kommer bli helt bra. Jag tror helt enkelt att just nu så passar inte våra bidrag - oavsett vad vi skickar. Vi hade kunnat skicka Lili och Susie, BWO, Caroline af Ugglas eller till och med kebabpizzan som var med för några år sedan och vi skulle fortfarande ha hamnat på 20e plats (+/1 några placeringar).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#48 Fantastix

Fantastix

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 59 posts

Posted 17 May 2009 - 18:58

Den enda värd att nämnas i hela ESC är nog Ukrainas helt fantastiska uppträdande. Detta är allt vad ESC står för. Alla andra låtar/uppträdande väckte inget som helst reaktioner men när man mitt i uppträdandet började dra omkring på ett trumset var jag helt såld.

Nu väntar jag endast på actionfigurer på dessa skumgummi och staninolpapper figurerna.

För mig har alltid ESC varit något som har en massa skit i olika förpackningar och här far den packat i bästa c-klass. :thumbsup:

#49 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 May 2009 - 19:03

Ukraina hade ett hyffsat uppträdande, men jag tyckte det var lite kaotiskt stundvis.

Personligen gillade jag Portugals låt. Härligt gung i låten och samtliga på scen verkade ha kul hela tiden.


--
Edit: Länk till Ukrainas låt.

Edited by XC, 17 May 2009 - 19:08.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#50 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 17 May 2009 - 22:29

Gah, jag som var så nöjd över att jag hade lyckats pricka in 9 av 10 finalister från semi 1 ... igår röstade jag på finland, som kom sist :D