Jump to content

Photo

Maleficent


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 November 2013 - 19:10

(Hittade ingen tråd - så jag startar en).
 
Sedan länge är det känt att Angelina Jolie skrivit på för att spela Maleficent (den onda féen) i en Live Action version av Törnrosa (som centrerar sig på just Maleficent givetvis och inte direkt Törnrosa).
 
Igår fick vi en teaserposter:
1c2b71f1bc8558c9687e63e2376dd1fc.jpg
 
Idag en första Teaser Trailer:

 

Det ser riktigt bra ut, även om Jolie inte direkt är någon favorit så är hon helt klart lovande i dettaa första smakprov.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 November 2013 - 16:24

Teaser trailern gav mersmak. Som du säger så är ju inte Jolie någon direkt favorit, även om hon har gjort några bra filmer, men av det man fick se i teaser trailern så känns hon rätt i sin roll. Och samma sak gäller även Elle Fanning som jag gillar skarpt.



#3 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 January 2014 - 17:48

Filmens synopsis som släpptes nu till trailer 2 har fått fans att grimasera illa:
 

The untold story of Disney's most iconic villain from the 1959 classic "Sleeping Beauty." 
A beautiful, pure-hearted young woman with stunning black wings, Maleficent has an idyllic life growing up in a peaceable forest kingdom, until one day when an invading army of humans threatens the harmony of the land. Maleficent rises to be the land's fiercest protector, but she ultimately suffers a ruthless betrayal - an act that begins to turn her pure heart to stone. Bent on revenge, Maleficent faces an epic battle with the king of the humans and, as a result, places a curse upon his newborn infant Aurora. As the child grows, Maleficent realizes that Aurora holds the key to peace in the kingdom - and to Maleficent's true happiness as well.


Filmen tar alltså Disney's ikoniska superskurk och gör henne till en hjältinna som kämpar för fred och filmen kommer handla om hur Aurora får hennes hjärta att smälta och säkerligen sluta med att Maleficent sätter förbannelsen på riket för att skydda henne och att hon i slutet offrar sig för hennes skull.
Vad kommer härnäst, Cruella om en djurvän som blir känslokall när en djurrättsaktivist förstör hennes föräldrars modehus men lär sig att älska igen tackvare Pongo? Eller kanske Ursula om en godhjärtad sjöhäxa som ser sina föräldrar dödas av fiskare och svär hämnd mot mänskligheten men inser genom en ung sjöjungfrus kärlek att hennes hat är felriktat och i slutet offrqar sitt liv för att rädda en man från att köra på grund med sin båt?


Trailer 2:


Edited by Crusader, 20 January 2014 - 17:50.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 January 2014 - 23:51

Ett par varv i mixern är ju standard numera när det kommer till klassiska sagor. Så egentligen är jag inte förvånad. Inget fel med att ge karaktären lite mer dimension, det gör mig faktiskt mer nyfiken på filmen.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 21 January 2014 - 11:43

Någon som har fått klart för sig om den här är menad att stämma med den tecknade disneyfilmen eller om den berättar ur en vinkel som är okompatibel med den?



#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 January 2014 - 12:07

Så vitt jag vet så har man inte lämnat några direkta garantier. :) Eftersom Disney ligger bakom filmen så borde skarven mellan den här och den animerade klassikern vara tillputsad tyckes det mig.

 

F.ö. har jag inga problem med att man framställer Maleficent som en riktig karaktär. Ingen föds ond trots allt. För min del så har jag "alltid" läst in en rågad portion mobbing i Maleficent/Törnrosa.


Edited by XC, 21 January 2014 - 12:09.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 03 June 2014 - 19:12

Den här filmen tyckte jag om.

 

Själva idén kan man säga allt möjligt om. Associationerna går lätt till Wicked. Eller till Star Wars för den delen. I Star Wars är det ju fråga om en historia om hur hjälten blir skurk. Men inte genom att man berättar historien ur ett annat perspektiv. Så är det ju där emot i Wicked, men mer specifikt vad som händer där kan jag inte säga så mycket om, eftersom jag varken läst boken eller sett musikalen. Ett annat intressant exempel är att Team Starkid förra året gjorde en musikal med namnet Twisted. Gissningsvis något av en parodi både på Wicked och på Maleficent (eller åtminstone på förväntningarna på den). Huvuperson i Twisted är Jafar. Den har jag inte sett, men känner nu att jag kanske borde.

 

En sak som är lite paradoxal med Maleficent är att den vill etablera Disneys animerade Törnrosa som någon slags kanon, samtidigt som den vill säga att denna kanon är opålitlig. I själva verket är ju Törnrosa en folksaga, och således finns det ingen kanon på det sättet. Men det är kanske roligare att säga att publiken har fått historien felberättad om man kan säga exakt vilken felberättelse det är man syftar på...

 

Det är alltså inte fråga om en film som är kompatibel med ovan nämnde tecknade. Det finns ganska gott om tydliga motsägelser dem emellan. Men också gott om syftningar. Alltså mycket av det som hände i Törnrosa händer i Maleficent också, men på ett annat sätt. Till exempel så förekommer de obligatoriska taggarna. Maleficent får törnrankor att växa upp, men inte runt slottet, utan runt Hedlandet för att skydda det mot människor. Också för att ta sig in till den sovande Aurora måste man ta sig förbi taggar, men de är gjorda av järn. I slutet förvandlas någon till en drake, men det är någon annan än Maleficent . Philip kysser Aurora, men det är inte därför hon vaknar. Den grejen tyckte jag om på många vis. Dels det där med att han måste övertalas till det och tycker att han ju liksom inte kan ge sig på en medvetslös tjej som han knappt känner. Och dels själva grejen med varför hon vaknar i stället. När man såg hur saker utvecklades mellan Maleficent och den blonderade prinsessan tänkte jag att det skulle ju vara ett lite häftigt slut om det hände så, men så lär det ju inte hända. Fast det gjorde det, och så kom de ifrån den något banalare och konventionellare lösningen, men ändå fick de på sätt och vis med både och .

 

Sedan förekommer ju även referenser till andra sagor från samma familj, vilket jag också tycker är kul. Jag tänker då på att Aurora ser Maleficent som sin fairy godmother .

 

En berättelse om hur hjälten blir skurk är det inte riktigt. Snarare en berättelse om en person som blir sviken och i en svag stund låter sin hämndlystnad gå ut över ett oskyldigt barn, vilket hon sedan ångrar . En lite intressant grej med själva förbannelsen är att den, i enlighet med den traditionella berättelsen, uttalas när alla utom en av de goda féerna har gett prinsessan sina presenter, men att det i den här versionen inte används. I stället för att den sista presenten blir en lindring av förbannelsen, så lindrar Maleficent förbannelsen själv. Fast på ironiskt vis, eftersom hon för tillfället har övertygats om att botemedlet inte existerar . (Hur det än är med det kan man ju tycka att om det enda som kan rädda Aurora från sin eviga sömn är äkta kärlek kanske det är en jättedålig lösning att isolera henne från civilisationen och således minimera hennes chanser att träffa människor som kan älska henne, men vad begär man liksom...)

 

Lite nutänkerjagbliond finns förvisso med och visst går det i viss mån även ut över varelserna i hennes eget land . Men man fattar ju att hon blir sur när någon som står henne nära sviker och invalidiserar henne för sin egen karriär. (Själva stympningen läker ju i och för sig i slutet av filmen, men ändå!) Maleficent börjar i alla fall som god och slutar som god och är inte riktigt ond däremellan heller .

 

Men visst finns det en skurk i filmen . Efter hand blir det tydligare och tydligare att det är Stefan som är SKURKEN. Väldigt sorgligt förstås, eftersom de var varandra så kära från början . På många vis är det här i alla fall en typisk disneyfilm, och ett av dem är att skurken dör som en disneyskurk .

 

Snygg var filmen också, tycker jag. En av de filmer där det där med 3d är som närmst att nästan inte kännas meningslöst.



#8 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 June 2014 - 01:12

Och så ett svagt rykte om en uppföljare. Vad kanske betyder i sammanhanget framgår inte. Filmen känns ju inte riktigt gjord för att få en fortsättning, men kommer någon på en fantasifull idé, så varför inte?



#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 June 2014 - 08:08

Spännande om Jolie gillade rollen så mycket. Och de flesta av oss gillar ju "försonings"-strylines, så vill man göra en uppföljare så finns det säker en lucka att peta in den i. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 June 2014 - 13:21

*Psst* Filmen har haft svensk premiär nu... ;)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 June 2014 - 01:42

Plus 5-10 andra filmtrådar i spoilerdelen som man kan flytta på vid samma tillfälle som den här.



#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 June 2014 - 08:32

Malificent flyttad.

 

Skicka över en lista så fixar jag de andra med.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 April 2023 - 21:48

Vad kommer härnäst, Cruella om en djurvän som blir känslokall när en djurrättsaktivist förstör hennes föräldrars modehus men lär sig att älska igen tackvare Pongo?

Den gissningen låg ju någorlunda nära den film som faktiskt kom sju år senare. Och som jag också gillade. Den stämmer inte överens med någon av de tidigare filmerna, så det får man finna sig i, om man ska se den. Inför att filmen skulle komma passade jag på att se de prickigahundarfilmer som jag inte hade sett redan. Och då inte bara 102 dalmatians och Patch's London adventure från Disney, utan också Auf der Suche nach den Dalmatinern och ...noch mehr Dalmatiner från Dingo, samt Dalmatinerna räddar Jultomten (Dot & Spot's magical Christmas adventure) från... ytterligare någon annan studio som ingen har hört talas om. Vill ni slippa se dessa filmer, kan jag glädja er åt att det finns människor på YouTube som redan gjort det åt er. Exempelvis här:

 

 

Ursula om en godhjärtad sjöhäxa som ser sina föräldrar dödas av fiskare och svär hämnd mot mänskligheten men inser genom en ung sjöjungfrus kärlek att hennes hat är felriktat och i slutet offrqar sitt liv för att rädda en man från att köra på grund med sin båt?

Tja, jag skulle vara mer benägen att se på det än på rimäjken som är på gång. Dock svårt att jämföra en film jag inte sett med en film som inte finns. Hur som helst kan det nämnas att Ursula dyker upp i en scen i Twisted, och snart får sällskap av både Maleficent och Cruella. Och även av Scar, Gaston och kapten Krok. Allihop anser sig vara missförstådda och orättvist stämplade som skurkar. De har allihop förståelse för varandra, utom för just Cruella. Hon har ju varit taskig mot hundvalpar. Där går gränsen.


 

Spännande om Jolie gillade rollen så mycket. Och de flesta av oss gillar ju "försonings"-strylines, så vill man göra en uppföljare så finns det säker en lucka att peta in den i. :)

Mm, filmen blev av. När jag frågade min syster om vad hennes dotter (som hade berättat att hon skulle se den) tyckte om den, fick jag svaret "Har för mig att hon tyckte typ att det var den bästa film hon sett." För min del har jag också sett den. Jag tyckte att den var okej, men sämre än ettan. Och enligt vad jag mindes av ettan så stämde tvåan inte med den, vare sig handlingsmässigt eller formmässigt. För övrigt reagerade jag på att det i början av filmen förekommer ett tydligt överanvändande av konceptet spara på ansikten.