Jump to content

Photo

Sockerbomber från Disney


  • Please log in to reply
308 replies to this topic

#251 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 31 March 2014 - 20:17

Igår hade vi möte med Laterna Magica. Det var nog en viss fascination för en särskild dansk filmskapare som ledde till att vi inledde mötet med att titta på denna något hyschade disneyklassiker:

 



#252 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 01 April 2014 - 11:53

Förstår inte varför den ska hyschas  hela tiden... är folk SÅ TRÖGA, på ren svenska, att dom INTE fattar att den är ANTI-nazistisk, och INTE pro-nazistisk??

Kan man vara så oerhört trög...? Tydligen.

Kan haja att den hyschas ner för att alla nazi-grejor är olagliga i tyskland, och det är ju en viktig marknad. Dock tycker jag dom lagarna är rätt överdrivna, i ett modernt kontext - för parodier och konstnärlig kritik av nazistmen måste ändå få ha ett spelrum. Att bara blunda och hålla för öronen istället, är i mitt tycke fel väg att gå.

Iof så sårar den kanske nån enstaka nynazist i andra länder, och dom måste vi ju vara snälla med... >: |

På en annan rolig notis: VANN inte den ovanstående kortfilmen en SPECIALOSCAR just för att den var bra på att förklara för barn att nazismen var dålig? =)



#253 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 02 April 2014 - 11:51

Man får vara väldigt ouppmärksam för att tro att den filmen skulle förespråka nazism. Jag tror grejen snarare är att det är ett känsligt ämne att skämta om. Men kanske framför allt egentligen sådant som att bilder på Kalle Anka i nazistuniform tagna ur sitt sammanhang kan skapa en sorts associationer som Disney kom på att de inte önskade.



#254 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 June 2014 - 13:02

Forumet har ju nyligen snackat Roger Rabbit både hit och här och där och dit, så jag bestämde mig för att när jag nu hade tagit mig igenom alla avsnitt av Yogis skattjakt så var det de tre Roger-kortfilmerna som stod på tur.

 

Och de var väl okej. Men jag tycker det är lite synd att de inte var mer envisa med illusionen om varifrån filmerna kommer. Det ska ju inte vara Disney-filmer. Det ska vara Maroon-filmer! Sedan att Disney och Amblin är inblandade, det kan de väl nämna i lite mindre stil. Det är kul att man får se människor och toons tillsammans i slutet av varje film, men i två av filmerna framgår det i det slutsegmentet att filmen aldrig blev klar. SÅ VAD ÄR DET JAG SITTER OCH TITTAR PÅ?? Och i en av filmerna lyckas Roger dessutom med att förstöra inte bara filmen, utan också hela Jorden. Alltså... Det kan han ju göra i en tecknad film. Men i den tecknade filmens ramverk som ska föreställa verkligheten?? Och hur kommer det sig att en film som påstås vara gjord 1947 innehåller en referens till en film från 1975? (Jo, visst, det blir ju lite roligt av att alla vet att killen som är exekutiv producent för kortfilmen man kollar på också regisserade filmen det refereras till.) Och varför är Droopy med i alla filmerna? Alltså, han är ju rolig, men vad gör han i en Maroon-film? Hör inte han hemma någon annanstans? Det är klart att med den logik som etablerats i WFRR kan man ju tänka sig att Droopy är med inte som sig själv, utan att han är skådespelare och spelar någon annan. Man kan ju tänka sig att flera berömda toons spelade diverse olika småroller i tecknade filmer för olika bolag innan de slog igenom och blev stjärnor hos de ena eller de andra. En sådan grej hade kunnat vara lite kul att använda sig av. Fast jag får inte riktigt uppfattningen att det är så det är i det här fallet. Droopy är snarare med som en kändiscameo. Tre gånger. Tydligen förekommer cameos av diverse disneyfigurer i filmerna med, men det händer mer i smyg, så det är mest roligt.

 

Dessa filmer hittade jag på YouTube i en spellista som även innehöll lite annat rogerrabbitrelaterat material, så jag fick även se en borttagen scen, en läskreklam och två filmer om hur WFRR gjordes. Dem kan jag verkligen rekommendera. Här har ni dem. Se!

 

 

 

Ska se om jag hittar något mer Roger Rabbit att kolla. Tills dess kan jag tipsa om att jag just hittade en trave Maroon-affischer samlade på DisneyWiki. Affischer för filmer som inte finns är alltid lite extra intressanta på något vis. Här är några exempel:

 

Pistol_packin_possum.jpgBabybuggyblunder.jpgHerman%27s_Shermans.jpg



#255 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 July 2014 - 01:15

Ska se om jag hittar något mer Roger Rabbit att kolla.

 

 

Ja, det visade sig finnas en hel del på YouTube. Dokumentärer, intervjuer och så vidare. Många av dem är riktigt intressanta.

 

 

Utöver sådant har jag även sett Soccermania:

 

 

Något av en föregångare till DuckTales. Men med Sport Goofy i en stor roll. (Det tydliggörs inte i filmen, men Sport Goofy och J. Långben är inte samma person. Enligt det här släktträdet är de kusiner.) En vit kanin skymtas på läktaren. Han antas vara en ofärdig version av Roger Rabbit. Jag vet inte om det har bekräftats att det är avsikten.

 

 

...och Disneyland Fun:

 

 

Inte en film med någon egentlig handling. Upplägget är allsång. Disneysånger sjungs alltså och texten visas på skärmen så tittarna kan sjunga med. Och eftersom den är från 1990 så är Roger Rabbit med i den.

 

 

Mer Roger är att vänta...



#256 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 21 July 2014 - 22:56

Ja, som sagt, jag kikar vidare på diverse rogerrabbitrelaterat. Har nu till exempel tagit mig igenom några avsnitt av Tiny toon adventures och House of Mouse som refererar åt det hållet på lite olika vis.

 

För övrigt kan det på samma ämne nämnas att en nyhet om Who Wacked Roger Rabbit? nyligen setts till. Jag trodde det innebar att den var alldeles ny, men det verkar som att den kom förra året, så det kanske är eboksutgåvan som är ny.

 

Vad det är fråga om är alltså Gary Wolfs tredje bok om Roger. Han skrev även Who censored Roger Rabbit? som filmen bygger på, men filmen och boken är väldigt annorlunda från varandra. Så när han skrev andra boken Who p-p-p-plugged Roger Rabbit? gjorde han den snarare som en uppföljare till filmen än till boken. Jag antar att tredje boken i alla fall är en typ uppföljare till den andra.



#257 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 August 2014 - 10:59

Nu står här plötsligt ett par papperskassar. Verkar som syrran har hittat ännu fler vehåässer som hon vill bli av med. Innehållet är blandat, fast mest är det Astrid Lindgren. Men det är också en utökning av Disney-avdelningen, som nu alltså inte bara innefattar...

 

Som jag har nämnt, så har filmlagret hos mina föräldrar fyllts på lite. Och när Viktor nu beordrade mig att se Skattkammarplaneten, bestämde jag mig för att inventera tillskottet, och se om den fanns där. Det gjorde den inte. Vet inte om den finns på vhs över huvud taget.

Vad som där emot finns är... eh... Ja, både Följ dina drömmar och Aladdin och rövarnas konung har jag ju redan skrivit om. De finns alltså här på dvd. Jag tror mamma köpte dem vid något tillfälle.

Och så finns alla de här kvar:

 

 

Nu har jag i alla fall rotat igenom filmhyllan i det här huset och hittat följande Disney-märkta filmer. Tycks vara lite blandat mellan Classics, Touchstone, DisneyToon och Pixar. Med andra ord tillika blandade förväntningar på om filmerna kommer att vara bra eller dåliga.

  • Snövit och de sju dvärgarna (Snow White and the seven dwarfs), 1937
  • Bambi, 1942
  • Pongo och de 101 dalmatinerna (One hundred and one dalmatians), 1961
  • Svärdet i stenen (The sword in the stone), 1963
  • Djungelboken (The jungle book), 1967
  • Aristocats, 1970
  • Filmen om Nalle Puh (The many adventures of Winnie the Pooh), 1977
  • Mästerdetektiven Basil Mus (The great mouse detective), 1986
  • Vem satte dit Roger Rabbit? (Who framed Roger Rabbit?), 1988
  • Bernard och Bianca i Australien (The rescuers down under), 1990
  • Ringaren i Notre Dame (The hunchback of Notre Dame), 1996
  • Lejonkungen II: Simbas skatt (The lion king II: Simba's Pride), 1998 (Den har jag inte sett.)
  • Tarzan, 1999 (Den har jag inte sett.)
  • Monsters, Inc., 2001
  • Tillbaka till Landet Ingenstans (Return to Never Land), 2002 (Den har jag inte sett.)
  • Björnbröder (Brother Bear), 2003 (Den har jag inte sett.)
  • Musse · Kalle · Långben: De tre musketörerna (Mickey · Donald · Goofy: The three musketeers), 2004 (Den har jag inte sett.)
  • Musses jul i Ankeborg (Mickey's Twice upon a Christmas), 2004 (Den har jag inte sett.)
Dessutom finns här några samlingar med kortfilmer, tv-serie-avsnitt eller klipp (innehållsförteckning framklickbar för den nyfikne):
  • Musses galna sommar (Mickey's summer madness), sex klassiska kortfilmer: (Har nog inte sett samlingen, men troligen varje film var för sig eftersom de förmodligen har gått på tv.)
    Spoiler
  • Knatte, Fnatte och Tjatte på äventyr volym 1 (DuckTales volume 1), sex DuckTales-avsnitt från 1987, men till min besvikelse inte pilotavsnitten: (Den här såg jag för inte så länge sedan, men jag tror att jag av någon anledning blev distraherad så att jag missade delar av den.)
    Spoiler
  • Puh bland molnen (Bearly cloudly), fem avsnitt från Nalle Puh (The new adventures of Winnie the Pooh). Förmodligen är alla från säsong 3, 1990: (Har nog inte sett samlingen, men troligen varje avsnitt eftersom serien gick på tv när jag var liten.)
    Spoiler
  • Nalle Puh - Jullovet (A very merry Pooh year), två Puh-stycken på ett uppenbart tema: (Den har jag inte sett.)
    Spoiler
  • Musse räddar Jultomten (Mickey saves Santa), tre avsnitt från första säsongen av Musses Klubbhus (Mickey Mouse Clubhouse) och ett avsnitt från dito säsong av Små Einsteins (Little Einsteins): (Den har jag inte sett, men min systerdotter envisas med att titta på den hela tiden oavsett årstid, så jag har hört den många gånger och blivit oerhört trött på den.)
    Spoiler
  • Kalle Anka och hans vänner önskar god jul (From all of us to all of you), tror med tanke på vilket klipp från en nyare långfilm jag har för mig ingår, att den är inspelad från tv 1989
Bland det snäppet svårsorteratare hittas här även tre band märkta Disneydags, ett märkt Disneyklubben samt tre märkta Tecknat.

 

 

 

Och så alltså en mäktig trave band, vars nyligare invasion innebär att vi nu även har följande Disney-filmer:
 

  • Pinocchio, 1940 (Den har jag inte sett.)
  • Askungen (Cinderella), 1950
  • Lady och Lufsen (Lady and the Tramp), 1955
  • Robin Hood, 1973
  • Micke och Molle (The fox and the hound), 1981
  • Skönheten och Odjuret (Beauty and the Beast), 1991
  • Aladdin, 1992
  • Lejonkungen (The lion king), 1994
  • Toy story, 1995
  • Djungel-George (George of the jungle), 1997
  • Herkules (Hercules), 1997 (Den har jag inte sett.)
  • Mulan, 1998 (Den har jag inte sett.)
  • Musse Pigg och hans vänner firar jul (Mickey's Once upon a Christmas), 1999 (Den har jag inte sett.)
  • Fantasia 2000,1999 (Den har jag inte sett.)
  • Lady och Lufsen II: Ludde på äventyr (Lady and the Tramp II: Scamp's adventure), 2001 (Den har jag inte sett.)

 

 

Och samlingar (Jag ids inte lista innehållet den här gången, så jag länkar i stället till några som redan har gjort det.):
 

 

  • Musse Piggs julafton (Mickey's Christmas Carol), fyra julrelaterade filmer. (Jag har inte sett alla på detta band, och jag är osäker på om jag sett någon av dem i sin helhet.)
  • Benjamin Syrsas jul (Jiminy Cricket's Christmas), kortfilmer och klipp från långfilmer. (Jag har sett en del av dem, men inte alla.)
  • Knatte, Fnatte & Tjatte på äventyr: Hotell Spökankan (DuckTales: Hotel Strangeduck), två avsnitt från första säsongen av DuckTales. (Jag tror att jag har sett båda.)
  • Nalle Puh: Jullovet (Winnie the Pooh and Christmas too), två avsnitt av Nalle Puh och en julspecial. Innehållet är bara delvis det samma som på tidigare nämnda dvd med samma svenska titel. (Jag har sett en del av avsnitten, men kanske inte alla.)
  • Långbens galna gäng: Max och Långben i sjönöd (Trouble afloat), två avsnitt från första säsongen av Goof Troop. (Vet faktiskt inte om jag har sett dem eller inte.)
  • Jorden runt med Timon & Pumbaa (Around the world with Timon & Pumbaa), sex avsnitt från två olika säsonger av Timon och Pumbaa. (Jag tror mig ha sett en del av dem, men kanske inte alla.)
  • En helkväll med Timon & Pumbaa (Dining out with Timon & Pumbaa), lika många avsnitt från samma två olika säsonger av samma serie. (Vet inte om jag sett dem eller inte.)
  • Kalle Ankas önskejul med Musse Pigg och vänner (Celebrate Christmas with Mickey, Donald & friends), sju filmer med varierad grad av julanknytning. (Jag har sett en del av dem, men kanske inte alla.)
  • I väntan på julen (Countdown to Christmas), sju filmer. (Jag har nog sett en del av dem, men inte alla)
  • Härliga vintertid (Winter Wonderland), kortfilmer och klipp från långfilmer. (Även här är det nog blandat av sådant jag sett och inte.)

Dessutom finns här nu en och annan av dem i dubbel upplaga.


Och så innehöll lasset inte bara Disney-filmer, utan också en och annan film vars idé gissningsvis är att de ska kunna förväxlas med Disney-filmer, av ouppmärksamma köpare. Till exempel finns här sju stycken som bär etiketten "DVD Production". (Just det. Sju stycken vhs-filmer märkta "DVD Production". Jag fattar inte.) Det är fråga om Dalmatinerna (Auf der Suche nach den Dalmatinern), Djurens konung (Der König der Tiere), Balto, Goldie (Goldie - Abenteuer im Zauberwald), Tvättbjörnen Wabuu (Wabuu, der freche Waschbär), Svärdet från Camelot (Das Schwert von Camelot) och Herkules. Vidare finns här en film som heter Snövit och de sju dvärgarna (Snow White) och som ingen på Internet tycks vilja stå till svars för. Och så har vi Kul så in i vassen (The wind in the willows). Jag är på något vis särskilt förtjust i att framsidan berättar att detta är "Bästa filmen i år" enligt vår barnjury! Ytterligare en annan film är Ulysse. Den hittar jag heller ingen som vill stå till svars för, men det verkar vara typ Iliaden och Odysséen på franska, så hur den har hamnat här kan man ju undra. Svaret är möjligen just den redan nämnda förutsättningen: Ouppmärksamma köpare. Nu har väl Disney i och för sig aldrig gjort någon film om Odysseus, vad jag vet, men jag tyckte ändå att den här filmens omslag var hafsigt nog för att den skulle förtjäna ett omnämnande. En film som ser oerhört proffsig ut, jämfört med de nyss nämnda, är Rudolf med den röda mulen (Rudolph the Red-Nosed Reindeer: The movie). Icke desto mindre är den gjord av tidigare nämnda GoodTimes Entertainment. Men detta verkar ha varit den första av deras filmer som visades på bio, så det kan ju tänkas att den är mer påkostad än det mesta de har gjort. Rudolf finns ju inte heller som DIsney-film, men det är ändå fråga om att göra en film om en figur som folk redan är bekanta med från andra håll. Jag skulle ana att den rådande uppfattningen i Amerika är att det är dockfilmen av Rankin/Bass som är den riktiga Rudolf-filmen. Men jag skulle faktiskt gärna se båda två. Jul-lore är ett intressant ämne.


Ännu ett par tecknade filmer som ingick i invasionen, tänker jag i förbifarten nämna, fast de inte har med Disney att göra. Samson & Sally, som jag minns att jag såg mer än en gång när jag var liten, och Fievel i vilda västern (Fievel goes west), som jag inte har sett, men velat se sedan jag såg trailern... när jag var liten. Jag hade sett ettan förstås.

 

 

Och sedan är här... ännu fler. Men ska jag redogöra för alla dem blir avvikelsen från ämnet lite större än att den kan beskrivas som "i förbifarten", så det håller jag mig från.

 

...utan också:

 

Långbens galna gäng: Max och Långben får rampfeber (Goof Troop: The ramp champ), 1994

Tigers film (The Tigger movie), 2000

Lilo & Stitch, 2002

Atlantis: Milos återkomst (Atlantis: Milo's return), 2003

Mulan 2 (Mulan II), 2004

 

Jag har inte sett någon av dem, utom möjligen och förmodligen de båda gooftroopavsnitten som utgör den förstnämnda.

 

Sedan verkar det ha blivit ännu fler dubletter, och dessutom triplett av Djungelboken. Och Shrek.



#258 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 15 October 2014 - 17:29

Ett annat intressant exempel är att Team Starkid förra året gjorde en musikal med namnet Twisted. Gissningsvis något av en parodi både på Wicked och på Maleficent (eller åtminstone på förväntningarna på den). Huvuperson i Twisted är Jafar. Den har jag inte sett, men känner nu att jag kanske borde.

 

Nu har jag sett den. Och jag kan verkligen rekommendera att alla andra härmar mig gällande den saken. Team Starkid har den trevliga vanan att lägga upp sina föreställningar på YouTube, och inspelningskvalitén har utvecklats till det bättre sedan de gjorde A very Potter musical som jag tror var deras första. Glo här:

 



#259 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 November 2014 - 19:17

Tipset om Mother Goose rock 'n' rhyme fick jag här. På samma ställe tipsas jag också om Duck Dodgers. Men i rätt ordning ska saker göras, så nu har jag tittat på:

...och efter det har jag börjat på första säsongen av tv-serien. Så småningom ska jag väl komma fram till det berörda avsnittet.
 
Duck Dodgers lär även förekomma i Star Warners (1998) men den hittar jag tyvärr bara första halvan av, och Looney Tunes: Back in Action (2003) som jag också hittar ett klipp från.
 
Sedan vet jag inte om det finns något mer att se med Duck Dodgers.

 

Nu har jag sett alla avsnitt av Duck Dodgers (och det kan jag rekommendera att ni andra också gör) inklusive Talent show a go-go, i vilket drottningen av Mars mycket riktigt visar vissa likheter med Jessica Rabbit, men inte så stora likheter att jag tycker att det nödvändigtvis behöver vara en referens till Jessica i större grad än till de personer som varit inspiration för Jessica. Där emot har jag på YouTube hittat gott om andra rogerrabbitrelaterade filmer. Jag tänkte att jag skulle lägga dem allihop i en spellista, men det visade sig att det finns oproportionerligt många människor som gärna vill visa världen hur man sminkar sig till Jessica, så en del filmer har jag utelämnat. I alla fall kan filmerna på listan skådas här. Där finns en hel del intressant. Och också en del som är betydligt mindre intressant.

 

 

 

För övrigt såg jag i söndags (strax innan jag såg på An unexpected journey) på Frozen. Den var fin, men till favoriterna bland disneyfilmer hamnade den inte hos mig. Många verkar vara förtjusta i musiken. Jag tycker att den är okej. Ibland spelas Let it go på gymet och det uppskattar jag. Men sedan vill jag ju att de ska spela fler disneylåtar och det gör de inte. Nå, åter till filmen. En sak jag tycker om är att den på många vis är uppbyggd som en typisk disneyprinsessfilm men att den snurrar på några saker. Vi har ju till exempel två prinsessor i stället för en. Fast den ena blir drottning rätt snart. Två killar har Anna också att välja på, och saken är ju att oavsett vilken hon väljer så blir det ganska klyschigt. Men valet förenklas förstås något när det visar sig att den ene är en skurk . Redan innan det tydliggörs påminner han om Gaston , tycker jag. Annas förhållande till Hans är konstigt på många vis, men i den här filmen är det inte bara publiken som tycker det, utan i minst lika hög grad rollpersonerna . Dessutom visar det sig alltså att den där kärlekvidförstaögonkastetgrejen faktiskt inte var så lyckad i det här fallet, vilket alltså ger Annas kritiker rätt . Även fortsättningsvis bjuds paralleller till tidigare disneyfilmer och även där slutar det med en vridning, som visserligen kanske inte var jätteoväntad, men som jag uppskattar ändå . Men är det förresten inte osedvanligt mycket gamla skämt i den här filmen? Trollen tycker jag om.



#260 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 December 2014 - 22:18

Nu har ett par gamla försvunna Oswald-filmer hittats på ett bibliotek i Norge, berättas det lite varstans på Internet. Bland annat här. En av dem benämns som Disneys första julfilm. Empty socks, heter den. Hoppas att Sveriges Television inser vad de måste göra åt detta.

 

Oswald_the_Lucky_Rabbit_Empty_Socks_post



#261 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 January 2015 - 20:16

Förresten så ser jag nu att andra prinsessor också listas på The Disney Wiki. Visserligen saknas här några som stod med på det andra stället som jag hittade, men å andra sidan finns några med här som saknas där, inklusive den förmodade tolfte officiella, prinsessan Anna. Disney ger sig nämligen på Andersen igen. Filmen som kommer senare i år baseras på Snedronningen, men har fått titeln Frozen. Gissningsvis kände någon för att namnge den enligt samma modell som Tangled. Den fick ju heta Trassel i Sverige, så jag undrar vad Frozen kommer att kallas här.

 

Och nu är ännu en ny prinsessa på väg. Men inte till den stora skärmen, utan till den lilla. Det har jag läst här. Så som vanan varit på sistone utbreder de variationen i ursprung men inte i kroppsbyggnad.



#262 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 January 2015 - 21:56

Håller med, synd att man inte lade ned lite mer arbete på karaktären, hon ser ut lite som om hon är släkt med alla de andra klassiska prinsessorna.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#263 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 March 2015 - 17:43

Överraskning!
 
--
Modig / Brave (2012) [US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
VAD? Merida hade egentligen inte planerat att åstadkomma så mycket väsen, hon avsåg egentligen bara att få sin mamma att se saken från sin sida... Men som alltid när det gäller magi så verkar den inte på det vis man förväntat sig...
VEM? Filmen är inte bara dedicerad till Steve Jobs (som var en av studions stöttepelare de första åren) utan karaktären Macintosh måste vara en del i det homaget.
VAR? Utspelar sig i Skottland, och är den första Pixar-filmen att utspela sig i en helt historisk era.
HUR? Jag har undvikit den här länge, mycket då jag inte tyckte om porslinsglansen man lagt på Meridas hud. Men nu är det gjort och på det hela taget är det en trevlig film, Pixar hanterar sin första film med en tjej i huvudrollen bra och man undviker smidigt att Disneyfiera Merida allt för mycket. Visuellt är den tipptopp och speciellt uppskattar jag hur man fått till håret på vår hjältinna (Pixar utvecklade en speciell programvara bara för att simulera 1500 hårstrån).
NÄR? Med på DVDn följde även kortfilmerna Månen / La Luna och Legenden om Mor'du / The Legend of Mor'du. Sedan är det kul att se både meny och förtexter på svenska.
BETYG? 3 nyplockade korgar nattskatta av 5 möjliga.
 
--
Månen / La Luna (2011) [US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
VAD? Sagan om en pojke som för första gången får följa med och arbeta på familjeföretaget...
VEM? Enrico Casarosa som står för manus och regi här står även för storyn i den kommande filmen Den gode dinosaurien.
VAR? På havet, någonstans i grannskapet kring månen...
HUR? Det är snyggt, det är fantasifullt och tyvärr till stor del obegripligt vad man vill säga med den här filmen.
NÄR? Visades ihop med Modig / Brave på Bio.
BETYG? 2 nyinköpta kepsar av 5 möjliga.
 
--
Legenden om Mor'du / Legend of Mor'du, the (2012) [US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
VAD? Hela historien om hur Mor'du snuvades på sin födslorätt, satte sina bröder på plats och fördömde ett helt kungarike...
VEM? Ewa Fröling stod för rösten till Häxan i filmen Modig, antagligen repriserar hon rollen här.
VAR? Häxan stuga finns där du minst anar det, följ bara de blå irrblossen in i den nattsvarta skogen...
HUR? Det är kul att se Pixar leka med mer traditionella animationstekniker, och det är väl kanske vad den här mest tillför. För storymässigt berättas den här historien redan i filmen, här berättas den bara kronologiskt och utan annat som stjäl fokus.
NÄR? Som svensk drar jag ju vissa paralleller mellan den här historien och stridigheterna mellan Gustav Vasas söner.
BETYG? 2 brustna familjeband av 5 möjliga.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#264 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 March 2015 - 00:09

Verkligen en överraskning. Kul att blir fortfarande blir sugen på att se animerat ibland. :)

Och det var ju trevligt att din farhåga kring vissa aspekter av den här filmen inte visade sig vara så dåliga som du först hade på känn. Riktigt kul att du gillar Modig. :)
 
Här nedan är mitt omdöme från tidigare i tråden när jag senast såg filmena. Har inte sett om dom sedan dess. Jag tänkte att göra det nu när jag såg att du hade gjort det, men det kom en massa annan film i vägen.

Betygsmässigt sett så skulle jag ge Modig 4/5. Minst. Månen skulle jag väl ge 2 eller 3/5 och samma sak med även Legenden om Mor'du.

 

Modig (2012)

Det här är andra gången som jag ser filmen och den här gången så blev det tacksamt nog på Blu-ray. Filmen som sådan är nog en av mina absoluta favoriter när det gäller filmer signerade Pixar, men det måste sägas att dom, i min mening, bara har gjort bra filmer och att det därmed är svårt att rangordna dom. Men den är helt klart riktigt vass och oerhört vacker. Och det gäller både när det kommer till animeringen som är smått fantastisk med sin speciella stil, alla detaljer och färger. Men gäller även när det kommer till handlingen som också är väldigt vacker. Man har sett filmens handling tidigare, fast i annan skepnad, men man kan se den om och om igen när det är så välgjort som här. Filmen är dessutom vansinnigt rolig på sina ställen. Vanligtvis så sitter man och ler för sig själv, ibland fnissar man till och med. Men det är inte många gånger som man sitter och gapskrattar rakt ut när man ser på animerat. Om man inte ser en sådan här film vill säga. Filmens karaktärer är riktigt intressanta och bra, speciellt Merida. Både i egna scener, men även när hon är tillsammans med sin familj. Mamma, pappa och tre häftiga bröder. Om det är någon som verkligen förtjänar att bli invald i Disneys egna "Princess Hall of Fame" så är det väl Merida. Här pratar vi om någon med ett enormt hjärta och som dessutom kan ta hand om sig själv. Men som för den delen inte är blind när någon annan sträcker ut en hjälpande hand. Jag slår även ett slag för röstskådespelarna (original) som är helt "outstanding". Jag har testat den svenska dubben och visst, den är också bra. Men den här filmen ska man se med originaltal. Och så får det även bli ett extra slag när det kommer till filmens musik som verkligen återspeglas i vilken miljö som handlingen utspelas i. Och känner man mig så vet man att jag går igång på sådant.

Med på Blu-ray:en var även kortfilmerna La Luna samt The Legend of Mardu, vilka båda var helt okej. La Luna är främst oerhört vackert gjord, men den hinner inte att väcka så många känslor på dom 6 minuter som speltiden är. The Legend of Mardu, med en lika lång speltid, har kanske lite mer handling, men den är inte speciellt intressant. Sedan är den inte heller hälften så fint gjord som La Luna eller Modig, så det är en film som snart lär falla i glömska.



#265 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 March 2015 - 12:04

Merida tror upphöjts till disney prinsessa, hon är den enda tror jag som nått statusen utan att komma från Disneys egna stall. (Även om Pixar givetvis ägs av Disney).

Tror det nämndes här i tråden, många fans av filmen hade åsikter på att Merida fått en glassig ny grön klänning.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#266 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 May 2015 - 17:52

Pocahontas (1995) --- En film som jag tycker var helt okej faktiskt. Jag är dock inte speciellt intresserad av vare sig handlingen eller dess karaktärer, men intresset hålls upp från början till slut och det är allt man kan begära. Fint tecknad och bitvis riktigt rolig. Dessutom vacker musik och sång.

 

Den såg jag nu på planet från Kina till Korea. Var väl på tiden. Såg Den lilla sjöjungfrun till och med Lejonkungen på bio. Sedan bröts det där när det inte blev av att se Pocahontas. Erinrar mig att min bryssling inte ville se den. Men nu blev det alltså av till slut. Och den är... helt okej. Jämfört med andra Disney-filmer är den inte bäst i något avseende över huvud taget. Men å andra sidan kanske inte sämst heller. Se'n då? Ringaren i Notre Dame har jag sett på video, men Herkules har jag fortfarande inte sett. Och det har jag länge anat att jag borde...



#267 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 May 2015 - 05:59

Vad gjorde du i Kina och Korea?

Det är aldrig försent att kunna bocka av osedda Disney-filmer. :) Kul att du har sett Pocahontas nu. Med originaltal antar jag?

Jag har själv några kvar, både äldre som nya, och jag har väl tänkt att ta hand om det så fort jag blir sugen på att se tecknat och då specifikt Disney.

Jag har sett ett gäng Disney-filmer på bio. Mitt allra första biobesök var faktiskt Djungelboken tillsammans med föräldrarna. Jag minns det som igår. Magiskt. Sedan så såg jag Oliver & Gänget tillsammans med några klasskamrater. Kan ha sett någon mer, men det är inget som jag minns i skrivande stund.

#268 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 May 2015 - 18:45

Vad gjorde du i Kina och Korea?

Såg efter hur där set ut, och hälsade på bröder. (Majoriteten av mina sådana har praktiskt nog samlat sig i det hörnet av världen just den här terminen).


 

Det är aldrig försent att kunna bocka av osedda Disney-filmer. :) Kul att du har sett Pocahontas nu. Med originaltal antar jag?

Korrekt antaget. Hade tänkt se Big Hero 6 också, men givetvis fanns den att se just när jag valde att se Pocahontas, men inte på någon av de tre följande flygsträckorna. Så jag fick se några andra filmer i stället. (Pocahontas fanns nog där emot att välja på alla sträckorna (utom från Helsingfors till Köpenhamn, då det inte fanns några filmer över huvud taget).)


 

Jag har själv några kvar, både äldre som nya, och jag har väl tänkt att ta hand om det så fort jag blir sugen på att se tecknat och då specifikt Disney.

Mm, de har ju hunnit producera en hyfsat ansenlig trave vid det här laget, så visst finns det en hel del kvar att se.


 

Jag har sett ett gäng Disney-filmer på bio. Mitt allra första biobesök var faktiskt Djungelboken tillsammans med föräldrarna. Jag minns det som igår. Magiskt. Sedan så såg jag Oliver & Gänget tillsammans med några klasskamrater. Kan ha sett någon mer, men det är inget som jag minns i skrivande stund.

Jag har sett några fler på bio än dem jag räknade upp nu, men det tror jag mig ha redogjort för tidigare i den här tråden.



#269 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 May 2015 - 02:33

Kul att du fick ge dig ut på ett äventyr för att hälsa på bröderna. Hoppas att allt gick bra och att du hade det trevligt. :)

 

*

 

Så, vad tycker du om att se Disneyfilmer med originaltal? Själv så är jag kluven. Lite nyare filmer brukar ofta gå bra, men ska man se klassikerna som man växte upp med så är det närmast omöjligt att ta sig igenom filmerna. Jag bara måste ha den svenska dubben, annars så går det inte. Vet inte om det är så för dom flesta, eller om det bara är jag som är lite skadad. ;)



#270 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 28 May 2015 - 12:25

Jag har absolut inget emot originaldubbningarna. Som regel föredrar jag dem. Men Disneys svenska dubbningar brukar vara välgjorda så jag tittar gärna på dem också. Och det är ju inte ovanligt att de slänger in svenska skådespelare som man gärna lyssnar på. Den engelska dubbningen av Lejonkungen funkar bra, men det är förstås en grav nackdel att den saknar Peter Rangmar och Jan Rippe. I alla fall så tycker jag att det är intressant att jämföra olika versioner. Jag har inte sett Robin Hood med engelskt tal, men enligt andrahandsinformation är den svenska versionen bättre. Kanske blir allt bättre när man blandar in John Harrysson.



#271 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 May 2015 - 19:33

Jag föredrar den svenska dubben när det kommer till tecknat från förr. Till mer nyare filmer också, men där är jag betydligt mer flexibel.

Det finns untantag från regeln. T.ex. Alladin är ju klockren mycket tack vare Robin Williams.

Robin Hodd är min absoluta favritfilm bland Disneys tecknade filmpärlor och jag har vid en handfull tillfällen försökt att se den med origianltal utan att lyckas att ta mig igenom den.

#272 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 May 2015 - 22:02

Ett av påpekandena som gjordes om den var att sheriffen inte lät som att han var sheriff av Nottingham så mycket som av Dodge City.



#273 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 July 2015 - 17:16

Nu har jag tagit mig igenom alla avsnitt av Captain N, och därefter kollat lite grejer på Öppet Arkiv. Jag började med revyn Dax igen från 1963, klickade mig vidare till några aprilskämt, och började sedan kolla igenom Partaj, vilket jag håller på med nu. Och då pratar jag alltså inte om Christine Meltzer och Johan Petersson, utan om Lars Ekborg och Carl-Gustaf Lindstedt.

 

 

Efter att ha betat hela första säsongen (vilket nog är den enda som finns att tillgå) av Partaj, återvände jag till tv-spels-avdelningen och gav mig på att se The Legend of Zelda. Men det har väl inget med Disney att göra? Nä, det har det inte! Men vid det här laget har jag redan sett alla avsnitt, och övergått till att titta på The Wuzzles. En av de första tv-serierna Disney gjorde. Kom i samma vända som Bumbibjörnarna, men är nu något bortglömdare.

Dessa figurer minns jag från min barndom, men jag har aldrig sett tv-serien innan. Det jag stötte på då var bilderböcker och grejer. Tv-serien börjar rätt svagt, tycker jag, men nu efter några avsnitt börjar jag tycka om det här. Kanske främst själva världen. Den är ju inte logisk ur ett logiskt perspektiv, men någorlunda logisk ur ett subjektivt perspektiv. Själva grunden är att allting som finns i Wuz är en blandning av två olika saker, och det gäller inte bara djur och växter, utan också danser, maträtter, maskiner och så vidare. Det tycker jag är kul. Men skurkarna är lite tråkigt designade. De tillvaratar inte grejen riktigt. En blandning av krokodil och dinosaurie liksom! Kunde de inte hitta på någon meningslösare kombination?? Och varför har alla huvudpersonerna vingar??? Det fattar jag inte alls. Visst, att Butterbear och Bumblelion har det är förstås logiskt, men de andra... Varför???? Och de verkar inte ens kunna använda dem!! Ja, och utöver att saker är blandningar av saker så förekommer också sådant som bara är allmänt konstigt. Som att det regnar frukt och att fruktregnet följs av en fruktregnbåge. Och... eh... bland alla djurkombinationer som syns och/eller nämns, förekommer givetvis en sharkapus!

 

 

 

wuzzlestitle.png



#274 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 July 2015 - 08:36

Wuzzlarna minns jag att jag och mina syskon hade på VHS när jag var yngre, gillade det skarpt och skulle gärna se om den vid tillfälle.

 

Jag minns att jag gillade att allt var en blandning av två saker. Tror Bumbelion hette Humlon på svenska, sedan minns jag namnet Aping på ap-figuren. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#275 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 August 2015 - 18:41

Det stämmer. Jag hade en bilderbok om Eleru. Undrar just vart den tog vägen...