Jump to content

Photo

Filmfest 2016! SFN drar på dejt med Greta Garbo...


  • Please log in to reply
77 replies to this topic

#51 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 November 2016 - 23:29

Jag har lite problem att hitta den här filmen. Alla versioner jag hittar är 46 min. och från vad jag har läst så ska filmen vara minst 91 min.


Du har PM Cruz. :)

Edited by Garm, 05 November 2016 - 23:31.


#52 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 November 2016 - 01:00

 

Jag har lite problem att hitta den här filmen. Alla versioner jag hittar är 46 min. och från vad jag har läst så ska filmen vara minst 91 min.


Du har PM Cruz. :)

 

Såg det. Tack!  :hug:


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#53 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 November 2016 - 20:29

Det var så lite. :hug:

Vi ser fram emot att få läsa vad du tycker om filmen efter att du har sett den. :)

#54 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 November 2016 - 02:07

The Divine Woman (1928)



Av det lilla som man får se så är det bra. Vid det här laget så gillar man ju både Lars Hanson och Greta Garbos skådespel och här har dom en enorm närvaro och personkemi. Båda två är dessutom bedårande vackra. Jag hade gärna sett hela filmen om det hade varit möjligt för scenen som dom har tillsammans här gav mersmak.

#55 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 November 2016 - 12:34

En Gudomlig Kvinna / Divine Woman, the (1928) [US]
¡Oi! Spoilers kan förekomma rakt föröver!
¤ Dediceras till Gosfilmofond i Moskva, Ryssland.


Endast 9 minuter återstår av det här dramat som i på tiden det begav sig klockade in på 80 minuter (enl Wikipedia). Lika upprörd som man kan vara att stumfilmerna åkte ut tillsammans med badvattnet när talfilmen föddes, lika glad skall vi kanske vara att somliga skådespelare var stora nog för att filmerna att sparas. Det här är, mirakulöst, tydligen den enda av Garbos filmer som saknas. Men i ett ryskt arkiv återfanns en rulle av filmen, och ett fragment på 9 minuter återfinns nu för eftervärlden att skåda och fragmentet i sig står sig likväl som vilken kortfilm som helst.

För att citera recensionen på IMDb: "vilka nio minuter det sedan är". För det första så gillar jag att se Garbo spela en mer vanlig kvinnoroll -- det känns som om hon ofta fått rollen som fresterska men här vill hon helt enkelt bara stjäla sin älskade/trolovade ett litet slag till. Som alltid när det handlar om Greta Garbo och Lars Hanson är dialogen nästan direkt påtaglig trots att det handlar om en stumfilm.

Som genom försynens försorg har vi fått del av ett fragment som står bra av sig själv, den hintar visserligen om mer och man vill gärna ta del av det. Det känns som om det är en hel scen som lyckats överleva och upplevelsen i sig blir snarare att titta på en kortfilm än ett kort fragment av en film som faktiskt är mycket längre.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#56 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 November 2016 - 20:01

Bra skrivet. Det är 9 riktigt vassa minuter som når fram till oss trots den korta speltiden. :)

Vi får skatta oss lyckliga som i alla fall har det här korta klippet att avnjuta. Och som någon skrev om filmen, har vi tur så kanske hela filmen för eller senare kommer att återfinnas. Vi har ju sett det hända förr när det gäller stumfilmen som tros ha varit förlorade för all framtid, så kanske att det händer även när det gäller den här filmen. Man ska aldrig säga aldrig.

#57 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 November 2016 - 11:29

Mirakel har ju skett tidigare vad gäller stumfilm/gamla filmer.

 

Jo vi har ju tur som haft produktionsbolag i Sverige som faktiskt sparat saker -- inte bara i filmväg utan även tv (Svt jag tänker på er). Och att saknade filmer/avsnitt hos oss beror på bränder och rena olyckor än platsbrist i arkivet.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#58 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 November 2016 - 14:47

Bättre sent än aldrig. :P Som jag har sagt tidigare så måste jag känna för en stumfilm för att njuta av den. Så jag har mått de senaste veckorna så är jag nog glad att jag inte så den här filmen då. Så orsaken att jag har hamnat efter är inte för att jag har struntat i det hela utan för att jag helt enkelt inte har mått bra.

Jag hade som vanligt skrivit jättemycket om skådespelarna men tyvärr så kraschade Chrome för mig så allt försvann. :(

A Woman of Affairs (1928)

Syskonen Diana och Jeffry Merrick är de sista i den Engelska släkten Merrick. Jeffery är bitter, deprimerad och dricker för mycket då han ständigt känner sig värdelös och lever i sin fars skugga. Han avgudar sin bästa vän David Furnes och önskar att han var mer som honom. Diana är en vild och vårdslös kvinna som älskar snabba bilar och lever för dagen. Hon växte upp tillsammans med Neville Holderness och David men medans de båda älskade henne så var det Neville som hon föll för. Nu ska hon gifta sig med Neville men hans far Sir Morton Holderness är emot det och skickar Neville till Egypten på affärer i några år för att försöka förstöra deras förhållande, något som tar Diana hårt då Neville hade lovat att gifta sig med henne först. Dr. Hugh Trevelyan, som är en nära vän till dem alla, ogillar skarpt hur andra lägger sig i deras förhållande men kan inget göra.
Under två år så lever Diana ett mycket vårdslöst liv i ett försök att glömma Neville och sveket hon känner. Den säkrare David är ständigt vid hennes sida och tar hand om henne i hopp om att hon ska insé att han är den rätta för henne. Tillsist så ger hon med sig och gifter sig med honom, men inte utav kärlek utan av vilja att ge tillbaka för allt han har gjort för henne och för att kunna känna sig säker igen. Men under deras smekmånad i Paris så kommer två polisinspektörer till deras hotellrum och Dianas liv vänds upp och ned. Det hela blir början på ett mysterium när Diana vägrar att berätta vad som hade hänt med resultatet att Jeffry får ett brinnande hat för henne och hon varnas att hålla sig borta. Under 7 år så reser hon runt i världen och har diverse förhållanden med storheter men när Jeffery blir sjuk så återvänder Diana till England där Neville ska gifta sig med den vackra Constance.

Romantiskt drama mysterie tragedi stumfilm med bla. Greta Garbo som här återförenas med före detta fästmannen John Gilbert. Det här är John Gilbert under hans stortid som romantisk hjälte och näst sista filmen innan hans karriär, och liv, rasade i den misslyckade övergången till ljud. Vi ser även Lewis Stone som gjorde sammanlagt 7 filmer med Greta Garbo. Mest känd blev han som äventyrare i The Lost World (1925), som hjälten i The Mask of Fu Manchu (1932) och som domaren i Mickey Rooney's Andy Hardy filmserie 1937-1946. Han var aktiv tills hans död 1953, 73 år gammal, då han fick en hjärtattack medans han jagade 3 tonåringar som kastade stenar på hans tomt. Vi ser också Johnny Mack Brown som var en Amerikansk Football spelare som blev upptäckt när hans skulle göra reklamfilm för cornflakes 1927. Efter några romantiska filmer så slog han igenom i Billy the Kid (1930) och blev sedan känd som Western skådespelare. 1966 så drog han sig tillbaka tills hjärtat la av när han var 70 år, 1974. Sedan har vi även Douglas Fairbanks Jr., son till den legendariska äventyrs filmhjälte-ikonen Douglas Fairbanks. Han var egentligen en sjöman i Amerikanska flottan men gav sig in på filmbranschen och den här filmen blev lite av ett genombrott för honom. När Warner Bros. halverade lönerna 1934 pga Depressionen så flyttade han tillfälligt till England där han fortsatte att göra filmer. Då han talade flytande Franska så gjorde han även fransk film. Han återvände sedan till Hollywood och när USA drogs in i Andra Världskriget så gjorde han det med. Han blev känd för att vara en mästare på att lura fienden något som var ovanligt i Amerikanska flottan. När Nordafrika skulle invaderas så lyckades han övertala hans överordnade att ge honom en specialstyrka som skulle göra hemliga uppdrag för att lura fienden. Efter många farliga uppdrag i många länder (bla Frankrike och Italien) så fick han en massa medaljer från en massa olika länder, bla USA, Storbritannien, Frankrike, Italien och Brasilien samt 1982 även från Tyskland då han hjälpte de svältande där under ockupationstiden. Han drog sig tillbaka från flottan 1954, som Kapten. Efter kriget så försökte han att återvända till Hollywood men utan större succé. Istället så spenderade han mycket tid i England då han var en så kallad Anglophile (en som älskar England och dess kultur). Han blev heders Knight Commander i brittiska riddarorden Order of the British Empire och var även medlem i Order of Saint John. Han gjorde många filmer och TV-serier i England samt en del i USA tills han drog sig tillbaka 1986, hans sista film blev skräckfilmen Ghost Story (1981). Han dog 2000 i en hjärtattack, 90 år gammal.
Baserad på boken "The Green Hat" som var så skandalös att filmen inte fick ha något med den att göra och döptes därför om och många av bokens huvudteman om heroin, homosexuallitet och syfilies klipptes bort. Även namnen på karaktärerna ändrades. Det enda som var kvar var huvudpersonens gröna hatt som uppmärksammades speciellt i slutet. I boken så var David homosexuell (och hade troligen ett förhållande med Jeffry, vilket förklarar att han tog det så illa) och led av syfilis vilket var orsaken han tog sitt liv (undrar om han hade blivit påkommen). Det hela förklarar bättre varför Diana höll det hemligt för hennes brors skull. Jag antar också att hennes bror dog av syfilis i boken? Eller knarkade han ihjäl sig? Och Diana fick ett missfall när hon låg på sjukhemmet, något som hon gjorde även i filmen men de nämner bara aldrig det.
Filmen fick en remake 1934 vid namnet Outcast Lady som behöll namnen från boken.

Irriterande så spoilade Wikipedia genom att skriva Diana's namn som Diana Merrick Furness. Visserligen så är det en tidig spoiler men ändå en spoiler.

Det tar en liten stund innan man inser att de andra inte vet om att polisinspektörerna hade varit där. Då förstår man rätt snabbt vad som måste ha hänt, att Diana skyddar sin bror från att få veta att David inte var den han trodde att han var och bevara David's minne. Hon förstörde sitt liv helt i onödan för Jeffry blir ändå olycklig och super ihjäl sig med ett ständigt hat för sin syster som han tror förstörde hans liv.

Jag håller med doktorn. Jag ger inte mycket för Neville's "heder". Jag tycker synd om Constance som verkar vara en mycket snäll person som inte förtjänar att komma i andra hand. Hon är mer förstående än vad någon borde behöva vara.

Filmens moral är uppenbar rätt tidigt: Man ska inte lägga sig i andras affärer när det handlar om kärlek! Allt som händer i filmen, alla brustna hjärtan och all tragedi, är Sir Morton Holderness' fel. Han bröt upp ett kärlekspar för att han inte tyckte om Diana och allt som kom ur det var en massa lidande. En annan moral är IMO att stora lögner gör inte saker bättre. Diana menade väl och offrade sin lycka för sin brors skull men det bara förstörde allas liv ännu mer. Nu är väl inte det vad de tänkte med filmen utan snarare att lita på en person man älskar och inte bry sig om vad andra tror.

Den stackars medlidande doktorn försöker förgäves att hjälpa alla medans han ser dem falla en efter en. Speciellt Diana eftersom han är den enda som hon har berättat sanningen för och därför vet hur orätt behandlad hon blir. Och Diana försöker att hålla sig borta, hon försöker att fixa allt i slutet genom att offra sin egen lycka för andras skull och gå vidare med sitt liv. Tyvärr så vill inte Neville göra samma sak. Och tillsist får man veta att även han tror att hon dödade David. Och han vänder verkligen kappan efter vinden in i det sista.

Det slutet väntade jag mig rätt länge. När hon inser att Neville brydde sig mer om vad andra tyckte om Diana än om henne själv och att sanningen om David var det som fick honom att välja henne så hade hon inget kvar. 10 år av lidande kändes bortkastat då det enda som fick henne att orka leva var vetskapen att hon hade gjort något osjälviskt. Ett tragiskt slut.

Filmens svenska titel borde vara "Vilken soppa". :P

En bra och intressant film som inte precis är en "feel good" film utan en tragedi av klassiska mått. Den var verkligen inte vad jag hade väntat mig.

Betyg: 8 tragiska livsöden av 10 (Mycket Bra)




The Divine Woman (1928)

En kvinna bjuder sin soldat på middag medans han har en otrevlig nyhet för henne.

Sorgligt nog så finns bara 9 minuter kvar av den här filmen men som tur är så knyts scenen ihop så det blir som en kortfilm. Kortfilmen visar egentligen inget om filmens egentliga handling och utspelar sig en bit in i filmen.

Filmen var en filmatisering av Broadway pjäsen Starlight som i sig var inspirerat av Sarah Bernhardt's liv.

Det var trevligt att se Greta Garbo i en annorlunda roll. Här spelar hon en mer vanlig ung kvinna som visa känslorna med hela ansiktet och skrattar gott. Långt ifrån hennes mer typiska roller som förföriska damer med det stela ansiktet som hon blev känd för där bara hennes ögon visade känslorna. Mycket uppfriskande och jag hade gärna sett mer, om det hade funnits mer.
Här spelar hon åter mot Lars Hanson och vi ser även lite av komerskan Polly Moran.
I filmen fanns även [url=https://en.wikipedia.org/wiki/Johnny_Mack_Brown]Johnny Mack Brown men inget med honom finns kvar, tyvärr.

Det finns också en kort sekvens av bilder tillgängliga som spelar upp en scen. Jag vet inte om det här är 45 sekunders sekvensen som också skulle finnas.


Det var iallafall mycket trevligt att se.

Betyg: 8 förlorade minuter av 10 (Mycket Bra)

Edited by Crusader, 25 November 2016 - 15:18.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#59 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 November 2016 - 13:21

Helt okej Cruz -- man kan inte vara på topp jämt. Det är ju så lång tid mellan filmerna så man borde kunna jobba ifatt rätt lätt om man halkar efter. :)

 

 

 

»Irriterande så spoilade Wikipedia genom att skriva Diana's namn som Diana Merrick Furness. Visserligen så är det en tidig spoiler men ändå en spoiler.« – [Källa]

Hehe. Jo, det är ju en gammal diskussion men egentligen har ju spoilers ingen "sista förbruknings dag".


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#60 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 December 2016 - 03:40

Bättre sent än aldrig. :P

 

 

Sant. :) Håller tummarna för att du (eller någon av oss andra) inte ska halka efter.

 

Jag hade som vanligt skrivit jättemycket om skådespelarna men tyvärr så kraschade Chrome för mig så allt försvann. :(

 

 

Jag känner igen det där, fast i mitt fall FF. Irriterande minst sagt.

 

 

Jag antar också att hennes bror dog av syfilis i boken? Eller knarkade han ihjäl sig?

 

 

Bra fråga, jag satt också och funderade på det efter att jag hade sett filmen. Det och en del andra saker. Jag sökte lite efter en digital version av boken men hittade ingen sådan vilket är synd. Jag blev faktiskt intresseras av att läsa den. Jag såg dock via LIBRIS att det går att låna en bok i fysisk form, så jag gör kanske ett fjärrlån. Vore intressant att jämföra bok och film lite närmare.


Edited by Garm, 02 December 2016 - 03:40.


#61 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 December 2016 - 11:31

Jag har slutat skriva mina recensioner direkt i webbläsaren, råkat ut för det där flera gånger tidigare. Numera har jag dessutom ett tillägg installerat (FF) som sparar en historik över vad jag skriver i textrutor som finns kvar 5 minuter efter omstart av webbläsaren.

 

Skulle vara intressant att veta vad brodern dog av, filmen mörkade ju en hel del av originalbokens teman -- så troligtvis dog han inte av lunginflammation eller något annat ordinärt. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#62 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 December 2016 - 00:21

Vad heter tillägget till FF som du nämner? :)

 

Jag har ansökt om ett fjärrlån nu. Boken finns både på engelska och i svensk översättning. Jag bad om den svenska i första hand, så vi får väl se om någon av dom går att låna och vilken som i sådant fall kommer. Utlovar ett omdöme i sådant fall med lite info om skillnader i dom olika versionerna.



#63 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 December 2016 - 12:44

Textarea Cache. Vet inte om spara data mellan sessioner är påslaget som standard dock -- det får man kolla i inställningarna.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#64 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 December 2016 - 21:40

Tack för tipset. Jag ska se till att installera det omedelbums.

#65 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 December 2016 - 23:46

FÖRST! (som vanligt) :P

 

 

Wild Orchids (1929)

 

Det här är ett fint litet kammar/triangeldrama med tre lika utsökta skådespelare.

 

Ett tag undrade vad det var för version av filmen som jag hade fått tag på då den kom komplett med röster och ljudeffekter. Jag var övertygad om att det var något som hade lagts till i efterhand, långt senare, men av vad jag kan läsa mig till på Internet så verkar det som att det här faktiskt var något som fanns med redan när filmen hade premiär, vilket överraskar mig en aning.

 

Handlingen är bra om än något förutsägbar. Dessutom så kan man tycka att en del av dom inblandade beter sig allt annat än vuxet. Själv så kan jag tycka att den som är mest ursäktad för det som inträffar är John. Visst, man kan undra hur mycket som han egentligen bryr sig om sin fru och han är ju dålig på att se hennes behov. Och det är kanske lite av ett rävspel av honom när han inser vad Lillie och prinsen håller på med, men jag tycker att det är en godtagbar ursäkt om man ser till Lillie och prinsen som mer än gärna tar steget övergränsen. Lillie gör det nog både av egen vilja vid några tillfällen, men säkert så känner hon sig även tvingad då prinsen är väldigt framfusig.

 

Jag trodde att John hade kommit på dom redan ombord på båten där i början av filmen, men tydligen inte. Det dröjde bra mycket längre än så innan han började att lägga ihop ett och två.

 

Jag var övertygad om att Lillie skulle ryka där mot slutet när John och prinsen går ut i skogen för att skjuta tigern och man känner på sig att den "tiger" som John har tänkt att skjuta är prinsen. Jag lekte med tanken på att Lillie nog skulle dra till sig tigerns uppmärksamhet och sedan helt enkelt bli dödad av den. Vilket hade varit ett rätt intressant slut måste jag säga, att herrarna står där med skägget i brevlådan och har förlorat den som dom båda två älskar.

 

Det slut som vi istället får var rätt förutsägbart. När John lämnar Lillie utanför prinsens sovrum och man inser att han är på väg att lämna palatset och således även landet, så gissade jag på att hon sedan skulle vänta på honom ute i bilen och mycket riktigt så blev det så. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det slutet. Att allt det här som händer i filmens handling är för att Lillie vill påminna sin make om att han måste se henne och ta vara på hennes behov, intressen och kärlek? Lite så känns det och det lämnar en något fadd eftersmak måste jag säga. Men det är ju lite som i Hitchcocks "Mr. & Mrs. Smith", där funkar det dock bra eftersom det är en sådan uppenbar komedi att man inte tar något i den filmen på alltför stort allvar. Här är det ju menat som allvar och då tycker jag att det hade funnit bättre sätt att lösa dom äktenskapliga problemen än att bete sig som om man helt har tappat förståndet.

 

Skådespelarna är oerhört bra måste jag säga. Garbo är helt bedårande vacker och bortom skönheten så är hon väldigt bra på att gestalta Lillie genom att använda hela kroppen. Jag kan förstå Lillie, att hon dels vill ha lite mera drag under galoscherna här i livet och lätt rycks med när prinsen uppenbarar sig. Även att hon vill väcka hennes makes uppmärksamhet igen, men samtidigt så tycker jag att hon får skylla sig själv lite då hon ju uppenbart både ha insett att det här är fel sätt att göra det på. Lewis Stone kändes jag igen, men jag vet inte exakt varifrån. Han gjorde ju rätt många filmer tillsammans med Garbo, men jag tror att det måste vara ifrån något annat som jag känner igen honom. Kan vara något som jag har sett av honom senare i karriären. Han är i alla fall också riktigt bra och det finns flera scener där man vill ruska om honom för att han inte ägnar sin maka tillräckligt med uppmärksamhet. Och sedan så har vi Nils Asther som jag bara har hört talats om tidigare i dom biografier om Mauritz Stiller som jag har läst då det ryktades om att han och Mauritz Stiller hade ihop det. Om det är sant eller ej är egentligen ointressant, men det var i alla fall i det sammanhanget som Nils först dök upp. Jag måste säga att Nils var väldigt bra i rollen som prinsen. Han är ju oerhört charmig, vacker och creepy på en och samma gång. Man ryser lite när han tvingar sig på Lillie, samtidigt som man tycker att det är ljuvligt vackert när Lillie och prinsen har en del kärleksfulla scener tillsammans. Så man blir ju helt klart kluven till det hela, men det är det som jag gillar.

 

På tal om Mauritz Stiller så gick han bort under inspelningen av den här filmen, något som Garbo tog hårt enligt rykten. Med Garbo vet man ju inte vad som är sant och falskt eftersom hon höll så hårt på sitt privatliv, men i det här fallet så tror jag att hon tog det hårt. Han var ju lite av en mentor för henne och av vad jag förstår, en av få som kom henne nära inpå livet och som hon kunde kalla för vän. Och det blev ju omvända roller när dom åkte över till USA. Garbo gick spikrakt uppåt medans Stiller återvände hem efter bara några få filmer och år i USA.

 

Samtliga tre skådespelare är i alla fall riktigt bra och oerhört vackra. Det sista känns lite ytligt att påpeka gång på gång, men jag har helt enkelt svårt att värja mig mot hur vackra så många människor var på den här tiden.

 

Jag gillade i alla fall filmen och det är en sådan där som man säkert skulle vilja återvända till och se om en dag. En del av dom filmerna som vi nu ser med Garbo har ju den effekten, medans en del andra känns som att det räcker med att ha sett en gång.


Edited by Garm, 06 December 2016 - 23:59.


#66 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 December 2016 - 10:50

Var meningen att jag skulle försöka se den igår men fick förhinder av annat. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#67 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 December 2016 - 19:14

Vilda Orkidéer / Wild Orchids (1929) [US]
¡Oi! Spoilers kan förekomma rakt föröver!

Egentligen den typ av drama som jag helst hoppar över, men den här lyckas på någotvis vara någorlunda intressant hela tiden. Kanske för Lillie Sterling inte är den typ av karaktär som på ett ögonblick och med liv och lust kastar sig in i ett litet äventyr med en javanesisk prins. Det här är en relativt välskriven historia, om än något som kan kallas en rätt standardmässig kärlekstriangel.

Regin är bra, miljöerna övertygande och skådespeleriet (speciellt i Garbos fall) superbt. Gillade speliellt att den här filmen producerats med visst bakgrundsljus som verkligen förhöjde upplevelsen. det är påtagligt igenom hela filmen just hur nära talfilmen man ligger. Det är väl kanske bara själva kärleksintrigen som inte riktigt uppfyller önskemålen i mina ögon. Jag gillar faktiskt att Lillie omedelbart får avsmak för prinsen som obarmhärtigt piskar en av sina tjänare; och jag uppskattar att det inte direkt ändras under större delen av filmen. Hur John kunde missa delen där Lillie smäller den gode prinsen på kinden övergår dock mitt förstånd, han måste ju sett det hela.

Skall man gnälla på något är det faktiskt att Lillie till slut ändå ger vika för prinsens försök och charma henne. Frågan är dock, med tanke på hur fort hon vänder på slutet, hur ärligt det var. Var det bara för att doppa tårna i sjön som hon besvarade kyssen, och nr hon äntligen fick ett emotionellt gensvar från sin make var prinsens uppvaktning inte lägre nödvändig?

Nåväl, en rätt trevlig film är det iaf (även om den påminner mer om en såpa än om långfilm) som även om den inte är min kopp te ändå var helt okej.

 

**


»På tal om Mauritz Stiller så gick han bort under inspelningen av den här filmen, något som Garbo tog hårt enligt rykten. Med Garbo vet man ju inte vad som är sant och falskt eftersom hon höll så hårt på sitt privatliv, men i det här fallet så tror jag att hon tog det hårt. Han var ju lite av en mentor för henne och av vad jag förstår, en av få som kom henne nära inpå livet och som hon kunde kalla för vän.« – [Källa]


Ryktet säger väl att han till och med "regisserade" henne om kvällarna när hon repeterade sina roller?

Nåväl -- från vad jag har läst försökte hon resa hem till Sverige inkognito för att sörja honom (och gå på begravningen kanske) men avslöjades redan under resan.
 

»Jag gillade i alla fall filmen och det är en sådan där som man säkert skulle vilja återvända till och se om en dag. En del av dom filmerna som vi nu ser med Garbo har ju den effekten, medans en del andra känns som att det räcker med att ha sett en gång.« – [Källa]


Håller med, filmerna hittils med Garbo har varit långt över förväntan. Ser verkligen fram och få se filmen med hennes första talroll.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#68 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 December 2016 - 21:58

Hur John kunde missa delen där Lillie smäller den gode prinsen på kinden övergår dock mitt förstånd, han måste ju sett det hela.


Du menar scenen där Lillie och prinsen står ute på däck och prinsen tvingar till sig en kyss, varpå Lillie ger honom en välförtjänt lavett och när dom båda två vänder sig om så står John där som om han precis har beskådat hela spektaklet? Jag funderade mycket över just den scenen och tyckte att han borde ha sett det hela och redan där har börjat att ana oråd. Så frågan i sådant fall är ju varför han inte gjorde något åt saken redan då.

Frågan är dock, med tanke på hur fort hon vänder på slutet, hur ärligt det var.


Jag tycker att Lillie är allt annat än oskyldig. Det finns ju gott om scener då hon visar att hon har ett intresse för prinsen som inte är så hälsosamt. Därför blir man inte riktigt klok på henne med tanke på att hon även visar upp ett förakt mot prinsen och dennes stundtals rätt pissiga beteende. Så om hon bara spelar med i dom mer passionerade scenerna så är Lillie en lika bra skådespelare som Garbo är, för mig kunde hon ha lurat. Men nä, jag tror mer på att hon allt hade lite känslor för prinsen, han var väl lite spännande och exotisk men i slutänden så valde kärleken John. Att Lillie helt enkelt själv inte riktigt vet vad hon kände, utan det tog hela filmen för henne att komma underfund med det.

Ryktet säger väl att han till och med "regisserade" henne om kvällarna när hon repeterade sina roller?


Jo, det ryktas om det. Och precis som i fallet med Garbo så vet man ju inte vad som stämmer eller ej. Det mesta känns som ren hörsägen och så värst många levande personer som kan bekräfta eller dementera det hela finns ju inte nuförtiden. Men det är väl halva tjusningen med människor som Garbo, Stiller, m.fl. som inte lämnade så mycket anteckningar, brev, osv. efter sig, att man liksom inte vet vad man ska tro på. Den "mystiken" är ju minst lika intressant att ta del av som fallen där det finns en massa bevis som styrker det som kommer fram.

Nåväl -- från vad jag har läst försökte hon resa hem till Sverige inkognito för att sörja honom (och gå på begravningen kanske) men avslöjades redan under resan.


Jag läste en sådan artikel med. Denna tror jag att det var.

http://www.tcm.com/t...s/articles.html

Ser verkligen fram och få se filmen med hennes första talroll.


Många säger ju att det var början på slutet för Garbos karriär. Har läst många kommentarer på andra forum, sajter och i artiklar där reaktionen är synonymt med missnöje när Garbo och hennes röst kommer på tal i en och samma mening. Blir intressant att särskåda det med egna ögon och öron.

Edited by Garm, 07 December 2016 - 22:10.


#69 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 December 2016 - 22:23

Hur John kunde missa delen där Lillie smäller den gode prinsen på kinden övergår dock mitt förstånd, han måste ju sett det hela.

Du menar scenen där Lillie och prinsen står ute på däck och prinsen tvingar till sig en kyss, varpå Lillie ger honom en välförtjänt lavett och när dom båda två vänder sig om så står John där som om han precis har beskådat hela spektaklet? Jag funderade mycket över just den scenen och tyckte att han borde ha sett det hela och redan där har börjat att ana oråd. Så frågan i sådant fall är ju varför han inte gjorde något åt saken redan då.


Just den. Kanske är den helt enkelt lite osmidigt klippt. Kanske får man ha överseende med att det här med film var relativt nytt. :)


Frågan är dock, med tanke på hur fort hon vänder på slutet, hur ärligt det var.

Jag tycker att Lillie är allt annat än oskyldig. Det finns ju gott om scener då hon visar att hon har ett intresse för prinsen som inte är så hälsosamt. Därför blir man inte riktigt klok på henne med tanke på att hon även visar upp ett förakt mot prinsen och dennes stundtals rätt pissiga beteende. Så om hon bara spelar med i dom mer passionerade scenerna så är Lillie en lika bra skådespelare som Garbo är, för mig kunde hon ha lurat. Men nä, jag tror mer på att hon allt hade lite känslor för prinsen, han var väl lite spännande och exotisk men i slutänden så valde kärleken John. Att Lillie helt enkelt själv inte riktigt vet vad hon kände, utan det tog hela filmen för henne att komma underfund med det.


Lustigt det dr, jag tycker hon genomgående ser ut att välja sin man -- men att denne inte riktigt plockar upp signalerna. Att hon har intresse för prinsen, behöver inte gå lngre än att han erbjuder något hon f.n. inte får av sin make.


Ser verkligen fram och få se filmen med hennes första talroll.

Många säger ju att det var början på slutet för Garbos karriär. Har läst många kommentarer på andra forum, sajter och i artiklar där reaktionen är synonymt med missnöje när Garbo och hennes röst kommer på tal i en och samma mening. Blir intressant att skärskåda det med egna ögon och öron.


Garbo har absolut en säregen röst, och som kanske inte direkt klassas in bland disneyprinsessorna. Från vad jag läst så var just det en av anledningarna till att hon överlevde övergången från stum- till talfilm.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#70 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 December 2016 - 00:18

Lite OT, men ändå någorlunda relevant.

Då har den anlänt, fjärrlånet á 20 kr* ifrån Sveriges depåbibliotek.

Den gröna hatten: en roman för de utvalda av Michael Arlen i bemyndigad översättning av Siri Thorngren-Olin.

Sjunde upplagan. Hugo Gebers Förlag, Stockholm. Isaac Marcus' Boktr.-Aktiebolag, Stockholm 1926.

Så den här utgåvan har många år på nacken och det märks. Men den är i fint skick.

Jag hoppas hinna med att läsa klart den men det är lite osäkert då jag bara får ha boken till 5:e januari. Omlån brukar aldrig fungera på fjärrlån, trots att det står i lånerglerna för biblioteken här i länet att man kan låna om 2 ggr under förutsättning att ingen står i kö. Det funkar när man lånar något här, men inte på fjärrlån.

Jag ska i alla fall ge det ett försök att hinna med att läsa klart boken.

*Jag blev lite orolig när jag såg att boken kom därifrån, för när man gör ett fjärrlån härifrån så säger reglerna att om boken går att låna ifrån ett annat bibliotek inom landet så kostar det 20 kr per lånat medie, måste man ta ifrån Sveriges depåbibliotek så kostar det 220 kr och behöver man ta utanför landets gränser så var det än ännu mera astronomisk siffra.

Men 20 kr var avgiften och det räcker gott och väl. ;)

#71 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 December 2016 - 12:16

Ser fram emot omdömet -- om så bara efter att ha läst delar av boken. :)

 

Vem vet -- den blev ju populär när den kom så kanske är det en sådan där man inte kan släppa ifrån sig?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#72 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 December 2016 - 01:55

Jag hoppas att det är en riktig bladvändare, då kan jag se mig själv hinna med att läsa färdigt boken. :)

Ett omdöme för det som jag har läst, hur mycket eller lite det än är, utlovas så klart.

#73 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 February 2017 - 01:34

Efter många om och men och ett mindre inbördeskrig så har jag äntligen sett den här filmen. Jag har börjat på den 2 gånger tidigare den senaste månaden men fick båda gångerna avbryta pga att jag var för trött.
Tanken var att se den tidigare i veckan men jag har inte mått bra och har sovit dåligt. Men skam den som ger sig.

Wild Orchids (1929)

Lillie Sterling och hennes ständigt arbetande make John ska åka på en affärsresa och andra smekmånad med båt. Ombord träffar hon på en lång mörk främling som är stilig men behandlar sitt tjänstefolk illa vilket får henne att genast fatta avsky för honom. Mannen, som är Prins de Gace, får snabbt åtrå för henne och startar en vänskap med John för att bjuda hem dem till hans teaplantage i Java, allt för att komma åt Lillie.


Klassiskt romantiskt drama semi-stumfilm (den släpptes som ljudfilm men rösterna spelades inte in) med bla. Greta GarboLewis Stone och Nils Asther. Lewis Stone har jag skrivit om tidigare när vi såg "A Woman of Affairs". Jag vet inte om vi har fler av hans filmer kommande med Greta Garbo (han gjorde 7 med henne). Nils Asther var en Svensk skådespelare som var känd för sitt vackra ansikte och ofta kallades "the male Greta Garbo" då han aldrig sökte berömmelse utan ville vara för sig själv, mycket pga sin rädsla att folk skulle få veta att han var homosexuell. Trots att han gjorde över 70 filmer (de flesta ljudfilmer) så är han egentligen bara ihågkommen för de 2 filmer stumfilmer han gjorde med Garbo. Eftersom hans föräldrar inte var gifta så föddes han i hemlighet i Danmark och spenderade första året på fosterhem tills de gifte sig. Efter att ha tränat med ett flertal kända Nordiska skådespelare/regissörer/manusförfattare (bla. Mauritz Stiller och writer Hjalmar Bergman som det sägs att han hade ett förhållande med) och gjort några filmer (bla. en om homosexualitet 1915) så flyttade han till USA där han umgicks mycket med Greta Garbo, som han kände redan i Sverige. I USA hade han ett kort "lavender marriage" (ett skenäktenskap för att dölja ett den ena eller båda är homosexuella) med en av The Duncan Sisters Vivian Duncan (efter att Greta Garbo sa nej). 1935 blev han svartlistad i Hollywood pga ett påstående att han hade brutit ett kontrakt och han tvingades att göra film i England i 5 år. Efter det så fick hans karriär aldrig riktigt fart igen och efter många försök och ett par TV-serier så återvände han till Sverige 1958 där gan gjorde ett försök med 4 filmer innan han tillsist drog sig tillbaka och blev konstnär. Han dog 1981, 84 gammal.

Jag ogillar filmen rätt snabbt när jag ser vart det börjar bära hän. Jag har aldrig lockats till filmer om otrohet (mycket för att det är något jag avskyr) och när man dessutom från början avskyr mannen i det hela så blir det inte bättre. Jag hoppades att filmen skulle ta en annan vändning när John verkade komma på dem men han var lika blind, naiv och självupptagen som jag misstänkte att han var. En verkligen tråkig man. Men när han väl ser det så kan han inte rationalisera bort det utan allt faller på plats.
Men där finns en hel del komik som underlättar och en viss undran över vad som kommer att hända. Mot slutet blir den riktigt spännande då man vet att något kommer att gå hemskt fel. Filmen blir väldigt mörk i slutet när det roliga tar slut, så att säga, och den komiska karaktärer blir full av hat.
När det gäller slutet så tolkar jag det som att John ångrade sig och därför slöt Tigern innan den hann döda prinsen. Antingen det eller att det aldrig var tänkt att prinsen skulle dö utan bara få bli tilltygad lite. Eller så ändrade han sig först när han såg sin fru. Svårt att veta. Jag gillade iallafall slutet och jag hoppas att all lärde sig en läxa (prinsen att hålla tassarna borta från andra mäns kvinnor, Lillie att faktisk våga säga till sin make, och John att öppna ögonen och inte ta sin fru för givet).
Precis som XC så ogillade jag hur Lillie tillsist gav efter för prinsen i slutet då jag hela tiden hoppades att hon inte skulle göra det.

Prins De Gace ser ut som en kvinna klädd till man. :P
 
I slutet fick jag en ordentlig dos av Déjà vu som att jag redan hade sett det här.

Ljudeffekterna är imponerande och ger mycket till filmen.

Jag trodde jag skulle avsky filmen men som tur är så blev det aldrig för illa och slutet räddade mycket.

Betyg: 6,5 påtvingade kyssar av 10 (OK+)


Jag måste hålla med er om att Garbo-filmerna har varit över även min förväntan, som visserligen var lite låg men ändå. :P Några har varit riktigt minnesvärda och någon var en stor upplevelse. Det ska bli spännande att se hennes första talfilm, som borde bli nästa film eller?


 

Då har den anlänt, fjärrlånet á 20 kr* ifrån Sveriges depåbibliotek.

Låna från bibliotek... :skull: Jag har återkommande mardrömmar om att hitta böcker/filmer som jag har lånat från bibliotek/hyrbutik för många år sedan. :P Seriöst, säkert minst en gång per månad. <_<


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#74 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 February 2017 - 13:21

Intrigen hittar aldrig riktigt den där balansen för att det skall bli riktigt bra. Och här och där tas beslut som är underliga och som känns som billiga dramaturgiska grepp vars avsikt bara är att driva på intrigen ytterligare. Just det där med att Lillie till synes ger efter för prinsens ligger t.ex. inte helt rätt i storyn.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#75 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 February 2017 - 21:29

Nej, jag håller med. Tanken kanske var att det var pga att hennes make övergav henne i den där hyddan men ändå.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif