Jump to content

Photo

Filmfest 2016! SFN drar på dejt med Greta Garbo...


  • Please log in to reply
77 replies to this topic

#76 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 February 2017 - 21:35

Jupp. Hela idén kan ju ha vart att få maken att vakna upp (och känna doften av sin fru).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#77 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 February 2017 - 03:19

Spoilervarning.
 
 
 
Anna Christie (1930)
 
Jag har sett den här filmen tidigare. Eller rättare sagt, jag har sett delar av den. Jag minns dom första 30-35 minuterna väl, då det mesta utspelar sig i den där baren. Jag uppskattar det faktum att det tar ett tag innan Garbo gör entré som Anna. Sedan så minns jag några få scener när dom är på sjön/havet och sedan scenerna när dom är på det där nöjesfältet. Jag gissar på att jag somnade förra gången som jag såg filmen eftersom det jag minns är så utspritt.
 
Somna gjorde jag inte den här gången, däremot så hade jag lite problem med att hålla mitt intresse uppe ifrån start till slut. Den här typen av relationsdrama är inte riktigt min grej, men det som kanske räddar det hela en aning är nog det faktum att det är en så pass gammal film och Garbo är ju bra som alltid. Med andra ord, hade det här varit en film ifrån ett par år bakåt i tiden så hade jag nog sågat den längs fotknölarna.
 
Varken Anna eller hennes pappa är speciellt övertygande som svenskar eller ättlingar till svenskar. Jag fick aldrig riktigt klart för mig vilket av det, det är som gäller.
 
Detta är ju Garbos första "talkie" så man bör väl nämna den biten med.
 
När pappan tar till orda så artikulerar han i överkant och allt blir överdriven svengelska. Men  som sagt, han låter ju i alla fall mera svensk när han pratar än vad Anna gör. När Garbo tar till orda så blir det kanske lite för teatralt, speciellt hur hon betonar sina r. Men annars så gillar jag Garbos djupa röst och medans jag kan förstå hur en del tyckte att hon som skådespelare gick lite förlorad när hon äntrade så kallade "talkies" så tycker jag att det snarare gav ännu ett lager till den begåvade skådespelerska som hon var.
 
Jag ser fram emot att få se någon annan film där hon inte medvetet måste försöka att låta som någon annan utan bara pratar engelska som hon skulle göra till vardags. Jag är övertygad om att vi får en sådan film framöver. Jag läste någonstans, jag tror det var via filmens artikel hos Wikipedia, där det påstås att hennes engelska var så bra när den här filmen spelades in, att hon var tvungen att lägga till en mera svensk accent när hon talade. Något som jag dock inte märker av i filmen.
 
Det skulle onekligen vara intressant att få höra hur det lät när hon pratade svenska. Undrar om det finns något sådant bevarat och som har letat sig ut på Internet. Det kan vara värt att forska i.
 
Karaktärerna som sådana är okej men inte mycket mer. Dom är inte så intressanta helt enkelt. Intressantast är helt klart Anna och minst intressant är Matt. Vad Anna ser hos honom kan man undra. Hade jag varit Anna så hade jag kastat honom överbord.
 
Handlingen är väl den svagare av beståndsdelarna. Anna står för en riktigt bra scen mot slutet av filmen, en klassisk "mig äger ingen"-monolog och det är väl filmens bästa scen rakt av. Själv så kan jag tycka att hon borde ha satsat på sig själv istället och inte som nu, berätta hur stark hon är och henne knäpper minsann ingen på näsan, bara för att vid scenen efter berätta att pappan och Matt är männen i hennes liv och kommer så alltid att vara på ett eller annat sätt. En annan sak om handlingen som jag läste mig till här efter att ha sett filmen, missade jag helt. Jag måste ha varit väldigt ouppmärksam under dom partierna i sådant fall.
 

There’s a cast of four, and two have been prostitutes! And there are two who are sailors, which isn’t quite as Pre-Code, but always worth noting.


Det kan ju bara vara Anna och Marthy som åsyftas och då jag kan tänka mig att den senare är eller kan ha varit en sådan så blev jag lite förvånad över att Anna skulle ha varit det med. Hon pratar ju förvisso mycket om det jobb som hon hade och kommer ifrån och det är möjligt att hon menade prostitution, bara att jag är för trög för att fatta det.
 
Jag tycker att filmen är okej. Typ mittemellan, varken dålig eller bra.


Edited by Garm, 28 February 2017 - 03:23.


#78 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 March 2017 - 18:37

Anna Christie (1930) [US]
¡Oi! Spoilers kan förekomma rakt föröver!
Greta Garbo gör sin första talroll i den här filmen baserad på en prisbelönt Broadway-pjäs från 1921. Pjäsen filmatiserades redan 1923 som stumfilm.
Det här är en sådan där film som gör att jag får allergiska utslag av drama: den har ett sådant där viktigt budskap som gör att jurygrupper kastar skinande statyetter efter den. Men är i verkligen ett snacksaligt sömnpiller.
Skådespelarna gör egentligen ett bra jobb i en film med ett manus som är mycket snack och liten verkstad och i en produktion som kanske är mer verkstad än snack. Garbo är väl inte riktigt lika självlysande här som i tidigare filmer och hennes del av dialogen känns ibland sammanbiten. Charmigt dock att man skönjer en viss accent när hon pratar. Det är dock uppenbart att adaptionen från pjäs till film varken är helt sömlös eller särkillt lyckad.
Jag är helt övertygad om att det finns folk som går igång på det här med läkande relationer, karaktärer med väl valda brister och kärlek som övervinner allt. Jag behöver dock något med lite mer krydda som bygger upp filmen.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)