Jump to content

Photo

Nummer 20 - 10-årsjubileum i FÄRG!


  • Please log in to reply
43 replies to this topic

#26 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 18 October 2014 - 15:09

Ok, det här är inget 100-procentigt men nu har jag en idé som jag kanske kommer bidra med till 20-årsnumret. En kort akvarellmålad serie i samma snitt som Alex Ross Marvels, Kingdom Come och liknande i form av en slags framtida intervju med någon angående Nordens Stjärnors historia. Rutorna kommer mest föreställa fotografier och nyhetsartikelbilder från olika tillfällen i deras karriär.  (Etablerade publicerade avsnitt/äventyr, etablerad historia/fakta, men inget som låser något för andra skapare.) Eventuellt blir detta första delen av flera och jag siktar på 3 sidor i dagsläget.

 

Vi får se hur långt jag kommit när en deadline utannonserats. Jag har en semester som delvis börjar denna helg och under den kommer jag arbeta på denna, Mordet i bunkern och Golden Gang vol 2.



#27 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 October 2014 - 19:25

Jüste!

 

Eftersom Flickan Med Svavelstickorna numera är hedersmedlem i Nordens Stjärnor och kan tänkas träffas på igen i framtida dimensionsöverskridande äventyr får du gärna blanda in en framtida version av henne med. Då givetvis under namnet Kvinnan Med Svavelstickorna.

 

Om du inte tycker att det blir för spretigt av det, vill säga.



#28 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 25 October 2014 - 15:18

Inledningsbilden kommer vara ett gruppfoto med de första medlemmarna. Om det går skulle det vara kul att avsluta med ett med alla medlemmar inklusive hedersmedlemmar. Kanske tog de ett foto i samband med slutet av Förgöraren?

 

Det som talar mot är förstås att såna bilder tar fantastiskt mycket tid att måla.



#29 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 November 2014 - 09:11

Om det går skulle det vara kul att avsluta med ett med alla medlemmar inklusive hedersmedlemmar. Kanske tog de ett foto i samband med slutet av Förgöraren?

 

Och om de inte gjorde det då, kanske de gjorde det vid en senare återträff.



#30 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 01 December 2014 - 17:37

Jag skulle ursprungligen haft semester sedan tre veckor tillbaks, men på grund av leveransproblem har inte det blivit av. Därför måste jag meddela att mitt tänkta bidrag inte kommer kunna bli klart förrän runt årsskiftet.



#31 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 December 2014 - 21:26

Eftersom #19 inte är klar än behöver du nog inte oroa dig för att någon ska kräva dig på material till #20 i år.



#32 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 07 January 2015 - 15:12

Eftersom att nummer 20 nu är det numret där Johan blir soloakt så lämnar jag det helt i hans händer.



#33 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 January 2015 - 22:00

En aning kryptiskt. Vad händer? Ändras red? Vad sker med nr 19 och nr 20?


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#34 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 January 2015 - 22:13

#19 är på gång. Men det är för närvarande ett rätt statiskt på gång. Sebastian slutar efter #19. Jag vet inte riktigt om Viktor har bestämt sig för när han ska sluta. Om det blir efter #20 som han sagt, eller om det blir tidigare. I alla fall tänker jag inte koncentrera mig #20 förrän #19 är klar. Men har någon några idéer till #20 går det likväl bra att nämna dem för mig redan nu.



#35 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 11 January 2015 - 10:15

Men vad är problemen då? Varför kommer inte tidningarna? Ni måste ju kommunicera lite med oss andra. Vi andra kan ju komma med tips om vi vet vad problemet är, men ni måste berätta i så fall. Det är ju därför vi har ett forum!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#36 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 14 January 2015 - 21:25

Problemet är detta.

 

Viktor ville ha ett temanummer med skräck. Jag sa nej, inte såhär nära färgnumret och tioårsmärket, men något som jag inte kommer ihåg skjöt ner mina argument. (Och i de flesta fall så vet jag bäst, jag har det efter min mor)

 

Viktor skulle snickra ihop en intervju med Dylan Dog-utgivare, men sedan så tog han den som gisslan för att han ville ha in sin skräckserie... SOM SKULLE HA VARIT FÄRDIG FÖR LÄNGE SEN!!!

 

19 är fortfarande i "development hell" och vi missade tioårsjubiléet, jag är trött på att kompromissa... Jag har helt enkelt fått nog.

 

Jag vill egentligen sluta redan nu, med då jag fortfarande har den sista epilogen (som är helt färdig) i Förgöraren som jag vill få tryckt... Jag har bara själviska skäl kvar till att stanna. Men så negativ som jag är så känner jag att jag inte kan göra mer för tidningen. Passionen är inte kvar längre, och jag känner att jag vill verkligen inte göra ett nummer till, jag vill bara sluta...


Edited by Virtus, 14 January 2015 - 22:15.


#37 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 January 2015 - 18:00

Tack för förklaring! Sebastian, som jag ser det är du en hjälte för SSS och har gjort massor av bra insatser! Tack!

 

Fråga till er som är kvar i red. Vad kan vi andra göra för att nr 19 och 20 ska komma ut?


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#38 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 January 2015 - 19:15

Och frågan går till Sebastian också, som kanske är kvar lite till?


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#39 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 January 2015 - 17:33

Fråga till er som är kvar i red. Vad kan vi andra göra för att nr 19 och 20 ska komma ut?

 

Hm... Inte så mycket just nu. Åka hem till Viktor kanske, och stirra på honom tills han säger något.

 

Och om det inte hjälper ska jag försöka få ordning på viktorrelaterade komponenter i den nära framtiden. Nästa vecka, tror jag. Jag inväntar en skräckserie som sägs bli färdig då. Så fram tills dess har Viktor på sig innan jag börjar gapa.

 

När jag sedan har alla delar ska jag pussla ihop helheten. Då kan jag säga till er om det är några mellansidor eller något som behöver göras.

 

Gällande #20, så tar vi den huvudsakligen när #19 är färdig. Men göra serier till den får man gärna göra redan, om man är på det humöret. Hur är det med det där, förresten? Har några serier till #20 skickats till dig redan, Sebastian?



#40 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 17 January 2015 - 18:47

Några råd från mig som gav ut mitt första alster för 25 år sedan:

 

Om passionen/orken/tiden inte finns där - låt det ligga till den är tillbaks eller låt någon annan ta vid/över. När det är mer jobb än kul är det dags att göra något åt det.

Stressa inte fram något även om det finns jubileum eller nåt annat sådant, det finns inte några krav på att ha jubileumen i synk.

Man kan jobba på mer än ett nummer i taget, att ha saker förberett är bara bra.

Kommunicera ordentligt sins emellan, att tiga löser inga problem utan skapar bara frustration hos andra.

 

Och från mig personligen så tycker jag neored har gjort ett riktigt bra jobb, speciellt Sebastian som verkar vara den huvudsakliga drivkraften.

 

 

Och relaterat till nummer 20, så är jag fortfarande osäker på när/om mitt tänkta bidrag blir klart. Har en semester som blir ständigt uppskjuten och majoriteten av den ska användas till Golden Gang eftersom jag hoppas hinna få ut volym 2 i år. Har humorstrippidéer och ensidor så nån form av bidrag kommer jag skicka in iaf.



#41 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 January 2015 - 18:59

Det som är lite förvånande är att red inte vet vilka serier som kommit in. Det är som Daniel säger, kommunicera ordentligt!

 

Till nr 20 har jag skickat in "En annan tid" på 5 sidor. Och så finns det flera redan färglagda avsnitt av Nordens Stjärnor att tillgå som inte gått i SSS än. De kan ju även gå i svartvitt i nr 19, t ex avsnittet Diamant i Olja, tecknat av Peral. Ghast är ju en liten aning skräckig och han är med i DIO.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#42 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 17 January 2015 - 22:03

Nummer 19 har redan ett NS-bidrag från mig. Därmed inte sagt att man kan ha mer än ett NS-avsnitt i varje nummer.



#43 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 27 January 2015 - 21:28

Jag tror Thomas får skicka om En Annan Tid till Johan, för jag kan inte hitta den bland mina filer.

 

Vad gäller min passion för serier och skapandet så är det inget fel på den. Det är min passion för SSS som är borta, jag vill göra något nytt, något där jag själv tar alla besluten. Så nu önskar jag bara Johan lycka till med att få ihop numret till SIS om han kan, men min tid på tidningen är officiellt slut. Planen var alltid att sluta vid årskiftet och jag hade verkligen hopp för att ha nått ända fram till nummer 20 vid det laget. Men det var som sagt sista droppen.



#44 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 January 2015 - 20:23

Sebastian, lycka till med vad det nu är för nåt du vill jobba med själv. Det finns en del absoluta fördelar med att jobba själv mot att jobba flera (jag har själv svurit att inte jobba i grupp i omgångar, oftast pga att alla inte drar ett jämnstort lass). Jag hoppas att vi får se dina framtida alster presenteras här på forumet i alla fall även om de inte är till SSS.