Jump to content

Photo

Bokläsandet ökar


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 September 2007 - 16:25

Bokläsandet ökar - bland vissa

Professor: De som alltid har läst läser ännu mer i dag

Bokläsandet är en klassfråga.

Trots att böckerna säljer som smör i Sverige är det bara vissa grupper som står för slukandet.

– De som alltid har läst läser ännu mer i dag och det handlar främst om högutbildade människor, säger Mats Myrberg, professor vid Lärarhögskolan i Stockholm till aftonbladet.se.

Sveriges läsfantasters största högtid har börjat - bokmässan i Göteborg. Och pengarna strömmar just nu in till bokbranschen. Enligt en färsk rapport från Svenska förläggareföreningen köpte varje svensk över tio år drygt tio böcker per person förra året. Bäst gick det för internetbokhandlarna som sålde böcker för 950 miljoner kronor.

Men det är långt ifrån alla som läser. Den typiske svenske bokslukaren är:

Ett barn mellan 9 - 14 år eller

En högutbildad kvinna som nått pensionsåldern.

Förra året läste drygt 60 procent i den första gruppen ur en bok varje dag. Bland de högutbildade kvinnorna ägnade sig 45 procent åt bokläsning minst en gång per dag. Minst intresserade av att läsa var lågutbildade män.
Unga läser mindre

– Bokförsäljningen ökar men slutsatsen man kan dra är att de som läste förut läser väldigt mycket mer i dag. De som inte läste tidigare läser inte nu heller, säger Mats Myrberg, professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet och som har forskat mycket kring svenskarnas läsvanor.

I vissa grupper har läsandet minskat.

– De unga mellan 14 och 15 år läser mindre nu än tidigare. Bland unga pojkar är det en mycket tydlig nedgång. Där har amerikansk forskning visat att det är datorspelen som konkurrerar ut böckerna.

Samtidigt behöver inte konkurrens från datorer, internet, tv och film vara negativt för bokläsandet.

– Om vi följer med i en tv-serie om någonting som intresserar oss så vill vi gärna också läsa om det. Tv-tittandet blir en anledning till att läsa, säger Mats Myrberg.

På sikt spår han att den traditionella bokens framtid är hotad.
Läsförmågan påverkas

– I dag skriver vi mycket jämfört med vad vi gjorde tidigare och framförallt skriver vi på jobbet. Min gissning är att inom 15 - 20 år så kommer våra datorer ha en taligenkänningsfunktion som gör att vi pratar med våra datorer som sedan själva skriver texten. Och när skrivandet avtar så påverkas också läsförmågan, säger Mats Myrberg.

Men forskningen pekar åt olika håll och alla är inte lika pessimistiska som Mats Myrberg.

– Andelen svenskar som läser regelbundet har ökat under det senaste decenniet. Jag tror att vi kommer att läsa traditionella böcker tills dess att ny teknik fungerar bättre. Det skulle förvåna mig om man inom tio år har gjort e-böckerna lika komfortabla som vanliga böcker är i dag, säger Lars Höglund, professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Göteborgs universitet.


Jag läser mer i dag än vad jag gjorde förut i alla fall. Men det har nog mer med att det finns lite mer att välja på och att man varvar mellan svenska och engelska böcker
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 27 September 2007 - 16:39

Men det har nog mer med att det finns lite mer att välja på...

Just det, nätbokhandlarnas genomslag måste vara en betydande faktor i ökningen. Alla som har en uppkoppling har tillgång till i princip alla böcker.

#3 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 27 September 2007 - 17:22

Jag läser mycket mer nu än vad jag någonsin har gjort. Jag hoppas att det blir mer också.
"There once was a man from Nantucket..."

#4 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 27 September 2007 - 19:41

Jag läser också mycket , men faktisk lika mycket som jag altid gjort,2-3 böckar i veckan.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#5 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 27 September 2007 - 20:18

Jag läser just INGENTING något mer. :) Diverse saker jag gör på datorn har helt konkurerat ut min gamle dammige vän boken.

Spel, grafiskt skapande, TV-serier i kopiösa mängde, och framförallt... TECKNADE SERIER, gör att jag knappt tänker på att läsa mer.

Förr, innan jag hade dator, eller internet för den delen, så kunde jag läsa ca 4 böcker per månad, för att illustrera skillnaden. Så nog förstår jag vad dom säger, när det finns nedgång i vissa grupper.

#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 September 2007 - 20:24

Definiera bok. Räknas opublicerade verk och fan-fiction? För räknar jag in böckerna som jag läser på datorn/mobilen så är det nog ungefär lika. :) Men bok i form av en historia utgiven förlag och där träd fått sätta livet till? Jag då har det gått ned lite sedan skoltiden. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 September 2007 - 12:03

Jag läser nog lite mindre nu än vad jag gjorde tidigare, fast å andra sidan väljer jag numera ut det jag verkligen vill läsa och hoppar över det jag inte har väldigt stort intresse för.

#8 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 29 September 2007 - 09:07

Jag for rätta mit förra inlägg , har räknat mit bokläsande og det er närmare 4-5 böcker i veckan . läser på toget så jag uptäckte jag läser mera end vad jag trodde :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling