Jump to content

Photo

TV-kompassen - TV Frågor


  • Please log in to reply
102 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 06 March 2006 - 14:48

XC_Edit: Officiella "Frågor om TV-Serier" tråden.

--
Efter Xena trodde jag allt var kört , men lyckligtvis " upptäckta " jag då Buffy , Angel , och nu Battlestar Galactica , Lost , MillenniuM och inte minst Babylon 5 .

Men när Babylon 5 tar slut ( altså mina dics ) vad skal man då titta på :(

Har även kollat på Mutant X , Highlander och diverse annat smått och gott.

Har ångest vill inte B5 tar slutt , vet inte vad jag skal " upptäcka " för " ny " serie då Posted Image

Nogra förslag ? Skal kunna undhandlas på dvd :)

Edited by XC, 24 July 2007 - 15:02.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#2 Imperator Yax

Imperator Yax

    Commander

  • Members
  • 192 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg

Posted 06 March 2006 - 14:51

Har du verkligen sett alla Star Trek, Stargate mm?

Glöm för all del inte bort B5 spinoffs som "crusade"-serien.
/Yax av klanen Yax, född på Heera år 12345 e.a.u - den yngsta Cam-Haar mästaren av första graden genom tiderna år 12406 vid den ringa åldern av 61 år - grundare av det triponska imperiet år 12487 (eller år 0 e.t)

#3 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 06 March 2006 - 14:55

Har du verkligen sett alla Star Trek, Stargate mm?


nej det har jag inte , men Star Trek drar jag mig för . Stargate skal jag nog börja indhandla så småningom.

Crusade var ett bra tips :thumbsup: Är det med de samma skådespelare som i B5 ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 06 March 2006 - 15:34

Nix, men Crusade är en spinoff av B4. Blev dock inte mer än en halv säsong. Ett gäng TV-filmer där också...

tips.. *tittar mot bokhyllan*

Stargate är sådär. Om du nån gång blir nyfiken på Star Trek så rekommenderas nog Deep Space Nine (har jämförts med Babylon 5, vilket jag tycker är rätt och riktigt). De liknar varandra på bästa sätt. Speciellt från och med säsong 3 av DS9.

Jag kommer nog inte på nåt mer just nu. Rain check på det där.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 06 March 2006 - 15:38

Star Trek drar jag mig för

Jag med normalt, fast Voyager gillade jag. Den rekommenderas.

#6 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 March 2006 - 17:29

Nix, men Crusade är en spinoff av B4.


Ehum... Det var mer än vad jag visste ;)

I alla fall... FarScape är en helt okej serie. Inte alls lika stark som B5, men helt klart värd att se. För mig är den serien långt mycket bättre än Stargate (i alla fall de fem första säsongerna som jag sett av den).
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#7 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 06 March 2006 - 18:10

Farscape är absolut nästa serie du bör kolla upp. Jag skulle ranka den trea bland sci-fi serier. (efter B5 och BSG)

Sen skulle jag även rekommendera Doctor Who.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#8 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 March 2006 - 18:16

Om jag inte minns fel så står Farscape redan i FX's bokhylla ;)

Star Trek är nästan ett måste tycker jag :)
DS9 är bra, håller på att tittar om på s.1 just nu.
Många verkar ogilla Voyager, men precis som Illyria kan jag rekomendera den.

Sen gillar jag StarGate också, och den nya Atlantis, men innan du ser den ska du nog ha sett s.7 av StarGate SG-1.

Vill man bara fördriva tiden så är Sliders en bra serie för det.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#9 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 06 March 2006 - 18:51


Nix, men Crusade är en spinoff av B4.


Ehum... Det var mer än vad jag visste ;)


B5! B5! B5!

Nöjd?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#10 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 06 March 2006 - 18:58

Om jag inte minns fel så står Farscape redan i FX's bokhylla


Japp , säsong 1 och 2 , men har än så länge bara sett första säsongen. Retar mig ngt så grymnt på Rygel <_< Han spolerar hela serien för mig <_<

Sen har jag säsong 1 av nya Dr Who som väntar på mig :)

Är det de " gamla" Dr Whos man skal se ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#11 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 06 March 2006 - 20:19

Börja med nya doktorn och om det faller dig i smaken kan du börja kolla upp den gamla.

Jag tycker inte att Rygel är så jätte irriterande som dom flesta verkar tycka. Kanske i början men eftersom serien går finns det andra som jag definitivt stör mig mer på. Framför allt den gamla gumman som dyker upp i slutet av s3. (Grandma och Wrinkles som Crichton kallar henne :) )

Edited by Wylie Times, 06 March 2006 - 20:20.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#12 Krian

Krian

    Commander

  • Members
  • 188 posts
  • Location:Kalmar
  • Interests:Spider-Man serier, superhjältefilmer, musik, träning och äta gott :)

Posted 06 March 2006 - 21:26

Smallville finns ju alltid, kanon bra ju :)

#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 March 2006 - 21:43

Farscape är absolut nästa serie du bör kolla upp. Jag skulle ranka den trea bland sci-fi serier. (efter B5 och BSG)


Så högt upp skall den defintivt inte vara.

Om jag inte minns fel så står Farscape redan i FX's bokhylla ;)


Ah, visste inte det. Sorry.

Star Trek är nästan ett måste tycker jag :)
DS9 är bra, håller på att tittar om på s.1 just nu.


Deep Space Nine, ja! Glömde den. Den skall du helt klart se FX! Den är snäppet vassare än B5 och har en liknande ton i sig. Det är för övrigt den enda bra Star Trek-serien enligt mig.

Är det de " gamla" Dr Whos man skal se ?


Nej, nej, nej. Det är skräp. Peak försökte promota det för mig med massa promos - men det var det sämsta skräp jag sett. Så jag drog mig för att se säsong 27, men vad skedde? Då jag såg den blev jag förälskad. Se säsong 27 direkt. Det är det enda som behövs.

Om du vill, FX, kan jag ta mig i kragen och skicka över VHS-kassetter till dig med teveserien SeaQuest (och resterande MillenniuM om du inte redan har sett dem) om du känner dig intresserad av att se den?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#14 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 06 March 2006 - 22:47

Deep Space Nine, ja! Glömde den. Den skall du helt klart se FX! Den är snäppet vassare än B5 och har en liknande ton i sig. Det är för övrigt den enda bra Star Trek-serien enligt mig.

As if! Den är inte i närheten av B5. Främst tack vare mycket svagare säsonger i början.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#15 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 March 2006 - 23:48

As if! Den är inte i närheten av B5. Främst tack vare mycket svagare säsonger i början.


Sant att den är svagare i början - men den blir också starkare i slutet än B5 är (säsong fem är tyvärr svagare än vad jag önskat - vilket har sina förklaringar). Dessutom är kulisser och effekter ganska B om man jämför dem med DS9.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#16 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 07 March 2006 - 00:10

Måste det vara sci-fi-serier?

#17 SavedByZero

SavedByZero

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,173 posts
  • Location:Linköping
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 07 March 2006 - 00:26

Jag kan rekommendera Steven Spielberg presentsTaken om du inte redan vet om den :) miniserie i 10 långfilmslånga avsnitt...
Och en annan miniserie om sex avsnitt som jag tyckte var bra Invasion: Earth
en annan att hålla utkik över om den skulle komma ut på DVD är Dark Skies konstigt att den inte finns utgiven...
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#18 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 07 March 2006 - 00:53


As if! Den är inte i närheten av B5. Främst tack vare mycket svagare säsonger i början.


Sant att den är svagare i början - men den blir också starkare i slutet än B5 är (säsong fem är tyvärr svagare än vad jag önskat - vilket har sina förklaringar). Dessutom är kulisser och effekter ganska B om man jämför dem med DS9.

Visst är effektern sämre i B5 men det är knappast därför man ser på det. B5s starka kort är storyn och där har inte DS9 en chans. Inte imho vad gäller karaktärer heller.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#19 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 March 2006 - 01:06

Nej, det är inte skälet till att man ser en serie - men det blir utslagsrösten mellan de två.

B5 skulle blivit bättre om det varit i fyra säsonger (eller om JMS hade fått veta att det var säkert med en femte säsong i början av fjärde). Som det är nu drar säsong fem ned mycket av intrycket på serien. Där DS9 har sin svagaste säsong i början, har B5 den i slutet. Det är inte bra.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#20 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 07 March 2006 - 01:56

Nja jag tycker tycker att B5s svagaste säsong är den första men sen kommer den femte som tyvärr lämnar ett ordentligt anticlimax efter fjärde men den rycker ändå upp sig mot slutet och är bättre än dom flesta av DS9s säsonger. Dessutom är dom sista avsnitten av B5 otroligt grymma. Speciellt det sista. Vilket inte stämmer om DS9 där slutet stressas ihop.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#21 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 07 March 2006 - 07:36

Om du vill, FX, kan jag ta mig i kragen och skicka över VHS-kassetter till dig med teveserien SeaQuest (och resterande MillenniuM om du inte redan har sett dem) om du känner dig intresserad av att se den?


Om du har lust ser jag gärne Seaquest ( har nämligen köpt alla MillenniuM på dvd nu :) )

Vilket påminner mig om att jag fortfarende inte får skickat dig de resterande 2 säsonger av Xena :blush: Sorry. Skal genast åtgärde det :)

Deep Space Nine står nu på min lista :thumbsup: Påminnar den om B5 er den en måste se :D

Dark Skies låter också väldig intressant :D den får i alla fall beröm på IMDB i motsätning till Invasion Earth som verkar hatat ???


Måste det vara sci-fi-serier?

Hälst eftersom det er scifi och fantasy som er mina favorit genrer :) Men om du har ett bra tip på annat er det också mycket välkommet :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#22 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 March 2006 - 10:04

Om du har lust ser jag gärne Seaquest ( har nämligen köpt alla MillenniuM på dvd nu :) )


Okej, då skall jag se till att paketera ned dem (vilket betyder att så fort jag köpt ett paket skickas dem...)

Vilket påminner mig om att jag fortfarende inte får skickat dig de resterande 2 säsonger av Xena :blush: Sorry. Skal genast åtgärde det :)


Ingen fara...

Deep Space Nine står nu på min lista :thumbsup: Påminnar den om B5 er den en måste se :D


Det gör den. Och till skillnad från vad Wylie Times skriver, så anser i alla fall jag attDS9 är klasser bättre. De sista säsongerna är bland de mest intensiva som gjorts. Fördelen med att det är Star Trek är att budgeten varit mycket större än B5.

Dark Skies låter också väldig intressant :D den får i alla fall beröm på IMDB i motsätning till Invasion Earth som verkar hatat ???


Dark Skies är en bra och välskriven serie. Det irriterande är att den lades ned. Visserligen blir slutet riktigt kusligt som det är nu och fungerar på egen hand, men det märks att det var planerat en säsong till.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#23 SavedByZero

SavedByZero

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,173 posts
  • Location:Linköping
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 07 March 2006 - 10:42

....i motsätning till Invasion Earth som verkar hatat ???

här är en recension på SciFi.com som ger en mer sansad syn på den och jag håller med till 100%... :)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#24 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 07 March 2006 - 11:42

Ja man kanske skulle ge Invasion Earth en chance också , det er bara så trpkigt att det er så korta " säsonger " eller halva säsong man kanske skulle säga.

Hur många säsonger var det Deep Space Nine hadde ? 5 ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#25 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 07 March 2006 - 13:23

Deep Space Nine hade 7 säsonger. De flesta på 26 avsnitt/säsong, så många avsnitt är det.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."