Jump to content

Photo

Stargate SG-1: Säsong 7

• Please log in to reply
323 replies to this topic

#1 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 August 2007 - 12:00

Säsong 7 börjar idag. :D
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#2 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 August 2007 - 12:22

:hurrah:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#3 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 07 August 2007 - 14:30

20 dagar kvar till 7x21, 21 för 7x22! The countdown has begun!

#4 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 07 August 2007 - 16:19

All heder åt 6:an att dom fortsätter att satsa. Trodde verkligen inte det skulle ta sig förbi 2-3 säsonger.

S.7 håller jag väldigt högt, kanske tom en av de bästa säsongerna med Orpheus, Heroes, Lost City 1&2... Kör så det ryker!
Climbing to the Moon...

#5 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,005 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 August 2007 - 17:12

Fy... FAN vad förbannad jag blir. Bara för att de får tillbaka Michael Shanks så sparkar de ut Corin Nemec? <_<
Visst jag gillar Daniel som de flesta andra och är glad att han är tillbaka men jag har blivit riktigt fäst vid Jonas och att de sparkar ut honom som en jävla vikarie bara för att de får tillbaka en av orginalskådespelarna... det gör mig så jäkla förbannad. :angry:

Nu vet jag ju inte om Jonas försvinner helt, men att han inte längre är med i introt bådar inte gott. :(

Edited by Crusader, 07 August 2007 - 17:13.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 August 2007 - 17:14

Daniel är tillbaka :hurrah:

Crusader: Det var nog inte meningen att Corin Nemec skulle vara med mer än en säsong. Michael Shanks tog väl bara ett sabbatsår.

Edited by Georgia, 07 August 2007 - 17:15.

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#7 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,005 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 August 2007 - 18:02

Jo, det slog mig sen också. Men det är ändå riktigt irriterande. :(

Då var första avsnittet i säsong 7 av Star Wars: SG-1 slut. :D Riktigt bra avsnitt. :) Ser myckret fram mot nästa. :P

Synd att introt avslöjar hur det kommer gå för Jonas. :(

Edited by Crusader, 07 August 2007 - 18:03.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 August 2007 - 18:13

Gillar det här avsnittet av StarWars eh... jag menar StarGate ;)

Första scenen är också en ripp off upptäckte jag nu. :lol: Väldigt lik intro scenen till John Doe.

#9 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,085 posts

Posted 07 August 2007 - 18:16

Naturligtvis så ska Daniel kunna läsa andra skrifter. Kunde det inte dragit ut på tiden att han känner igen vissa tecken.
Det gick tydligtvis inte att klara sig utan Daniel eftersom han kom tillbaks.

Vad händer med Jonas då? Han blir väl bara i skymundan utan några stora roller.

#10 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,000 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 August 2007 - 18:16

Vilket intro? :unsure: (Älska chase play) :P

--
Lite Star Wars vibbar här och var, men det kan jag leva med. Kul att Daniel kommer tillbaka - även om jag tycker det var på ett lite väl enkelt sätt. Väntar nog ett avsnitt eller två innan jag hissar flaggan på halv stång över Jonas, håller tummarna för att han inte bara blir 'killed off'. Men som alltid i sådana här serier: finns det ett sätt att da död på en nyckelfigur så finns det ett sätt och kalla honom tillbaka också. :lol:

Och dubbelavsnitt? På en tisdag? :o Trodde det var tradition och timea dessa på fredagar numera. :P

giphy.gif

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#11 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 August 2007 - 18:24

Vilket intro?

Pratar du med mig?

När Daniel dimper ner på planeten och man får se honom ligga där helt näck uppifrån *dräggel* , är i stort sett likadant som i serien John Doe (som gått på TV4)

#12 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,000 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 August 2007 - 18:30

Är det inte liknande scener i terminator filmerna också? :unsure:

Vilket intro?

Pratar du med mig?

Nä... du lät ganska tänd på idén med chase play när jag nämnde den under säsong 6. :P

giphy.gif

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#13 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 August 2007 - 18:30

Här försvann sändningen från digitalboxen (inte Boxer) alldeles i inledningen och kom tillbaka med 5 minuter kvar av avsnittet. Stridscenen som vi hamnade mitt i var ju en direkt ripoff från Star Wars. Duh. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#14 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 07 August 2007 - 18:43

Så då har säsong 7 börjat, en del riktigt bra avsnitt men i helhet är det nu (eller ganska snart) serien börjar gå neråt sakta men säkert...i min åsikt alltså. ;) Men de 2 sista i säsongen är kalasbra avsnitt, bland de bästa i serien. :) Men ett bra avsnitt idag..

Blandade känslor med Daniel tillbaka, visst jag gillade honom jätte mycket i S1-5 men tycker det är skit tråkigt att Jonas inte blir kvar som ordinarie, vilket ju syns i introt. Serien klarade ju sig bra ändå, nu är jag inte helt 100 på om Shanks bara tog ett år och att detta var förbestämt....flyter ju runt olika anledningar till att han lämnade i första taget. Tycker Jonas var en bra karaktär med mycket potential. Satt och tänkte att man kunde ju kanske haft en 5-man team, men samtidigt skulle troligen en medlem vara ett 5e hjul i serien.

Det första jag tänkte på när Daniel kom tillbaka var Terminator, men jag har aldrig sett John Doe, så det kom jag inte att tänka på. ;)

#15 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 August 2007 - 18:43

:lol: Jaha
Chase play använde jag i går faktiskt, eftersom middagen inte var klar i tid :P

#16 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,000 posts

Posted 07 August 2007 - 19:15

Ser alltid avsnitten med 20 min fördröjning. Ingen reklam, inga trailers. :thumbsup:

giphy.gif

#17 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 August 2007 - 19:30

Jack: I thought we were going with Red Leader on this one?
översättningen blir något i stil med: Jag trodde chefen skulle vara med. Kommer inte riktigt ihåg hur det översattes men roligt tyckte jag det var iaf. :lol:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#18 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 07 August 2007 - 19:55

Var det inte så att Shanks faktiskt slutade rakt av över "creative differences" -och Nemec var menad som en permanent ersättare? Först senare när det värsta hade lagt sig kom dom överens om att han skulle återkomma då och då som gästskådespelare. Sagt och gjort, alla blev kompisar igen, nya kontrakt skrevs och stackars Nemec var snällt tvungen att packa väskan och återvända till ströroller i Navy NCIS m.m.

Känns som om ordningen är återställd med Daniel ändå...
Climbing to the Moon...

#19 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 07 August 2007 - 20:07

Fy... FAN vad förbannad jag blir. Bara för att de får tillbaka Michael Shanks så sparkar de ut Corin Nemec? <_<
Visst jag gillar Daniel som de flesta andra och är glad att han är tillbaka men jag har blivit riktigt fäst vid Jonas och att de sparkar ut honom som en jävla vikarie bara för att de får tillbaka en av orginalskådespelarna... det gör mig så jäkla förbannad. :angry:

Nu vet jag ju inte om Jonas försvinner helt, men att han inte längre är med i introt bådar inte gott. :(

Samma här. Jag tycker mycket om Daniel, men jag är också orolig för att hans återkomst kommer tvinga undan Jonas. Jag har läst hur man på vissa håll på Internet menar att Jonas bara är en kopia av Daniel, en rollfigur som fyllde samma funktion men hade ett annat namn, men jag tycker inte det är så enkelt. På något sätt är han mer "normal" än alla de andra gruppen; han är en relativt vanlig person som halkat in på ett bananskal efter att han frusits ut av sina egna. Hans storögdhet i början av sjätte säsongen, när han häpnade över allt han fick se, var riktigt uppfriskande i ett universum där möten med utomjordlingar blivit vardagsmat för resten av gruppen. Och så gillar jag hur han tar sig an alla uppgifter med samma framåtanda; medan Daniel kan känna tvivel inför vissa uppgifter, så jobbar Jonas alltid oförväget vidare. Motgångar och övermäktiga problem biter inte på honom.

För att kommentera själva avsnittet, så tyckte jag det var ganska medelmåttigt. Det att sjätte säsongen för ovanlighetens skull inte slutade med en cliffhanger gissar jag tyder på att beslutet att följa upp med en sjunde säsong kom ganska sent (det var väl Mjolnir eller Thinice som påpekade att avsnittet Disclosure skrevs medan man trodde att man närmade sig slutet på serien), och på nåt sätt kändes det som att man inte riktigt vet vad man ska ta sig för ännu - man kastar in alla element man har kvar i elden, och ser vad som kan komma ut av det. Fast man kanske ska vänta med att göra en bedömning tills man sett andra delen av episoden; kanske var allt det här bara en nödvändigt utdragen uppbyggnad inför en minnesvärd avslutning i morgon? Hur som helst så störde likheterna med Star Wars min upplevelse av avsnittet, och drog ned helhetsintrycket.

Största skrattet idag kom när en av nomaderna frågade om Teal'c var en Jaffa, och Jack svarade att "Nej, han bara spelar en på TV." Verkar som han blandade ihop Teal'c med Christopher Judge. ^_^
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#20 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 August 2007 - 20:27

Största skrattet idag kom när en av nomaderna frågade om Teal'c var en Jaffa, och Jack svarade att "Nej, han bara spelar en på TV." Verkar som han blandade ihop Teal'c med Christopher Judge.

:lol:
Det där måste ha varit en oplanerad replik, man såg hur Amanda (Sam) hade svårt att hålla sig för skratt.

#21 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 07 August 2007 - 21:01

Själv så tänkte jag på scenen i Buffy säsong tre när Angel dyker upp igen, när jag såg Daniel dyka upp i det här avsnittet.

Jonas: I got it!
Sam: Hopefully it isn't contagious.
Tehehehe... :)

Edited by Restless, 07 August 2007 - 21:03.

"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#22 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 08 August 2007 - 08:41

Angående Jonas framtid och Michael Shanks-grejen: (endast spoilers för dagens kommande avsnitt och en pyttespoiler för avsnitt 7x14 och en minimal spoiler för ett avsnitt i säsong 10)
Michael Shanks lämnade serien över "Creative differences" men gick med på att göra några gästinhopp, vilket han gjorde i säsong 6. Men fansen startade en "Get Daniel Back"-kampanj eller nåt och Shanks gick med på att komma tillbaka.

Det var från början meningen att Corin Nemec/Jonas skulle bli en permanent karaktär, inte bara en "vikarie", men när Shanks kom tillbaka bestämde de sig för att göra sig av med Corin.

Dock är saker och ting inte fullt så enkla som de verkar. Det var från början inte ens mening att det skulle bli en säsong 6. De trodde serien skulle läggas på hyllan och planerade att skippa direkt från 5x22 "Full Circle" till en långfilm om hur de försöker hitta Den Försvunna Staden, vilket skulle leda till serien Atlantis.

Men så fick de ytterligare en säsong. Och Shanks kom tillbaka. Och nånstans på vägen bestämdes det att Corin Nemec/Jonas skulle bli förflyttad till Stargate Atlantis. Av skäl som ledningen vägrar ge ut bestämde de sig slutligen för att bara låta Jonas försvinna för alltid.

Efter dagens avsnitt dyker han endast upp i ytterligare ett avsnitt (7x14 "Fallout"), ett avsnitt han själv skrivit. Detta var dock med i hans kontrakt så The Powers That Be (de som bestämmer över serien) ville säkert egentligen inte filma det avsnittet.

Fans har frågat PTB gång på gång om Jonas kommer komma tillbaka. Ordagrant har de sagt "Jonas kommer aldrig någonsin vara med i Stargate igen".

Som en sista förolämpning mot Jonas/Corin Nemec nämns Langara (nya namnet på Jonas hemplanet) flyktigt i ett avsnitt i säsong 10. Langara har fallit till fienden. Jonas namn nämns inte och inte en enda av karaktärerna i serien verkar oroade över Jonas eller ens tillkännage att han finns. "Jaha, den planeten har fallit också", typ.

Hela scenen varade i typ 1 minut. "Five more planets have fallen. Two of them are ****** and Langara." och så var det med det.

Edited by FAII, 08 August 2007 - 08:44.

#23 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 08 August 2007 - 09:37

Tack för den utförliga informationen, FAII. Det var mycket intressant.

En liten korrigering, dock

Dock är saker och ting inte fullt så enkla som de verkar. Det var från början inte ens mening att det skulle bli en säsong 6. De trodde serien skulle läggas på hyllan och planerade att skippa direkt från 5x22 "Full Circle" till en långfilm om hur de försöker hitta Den Försvunna Staden, vilket skulle leda till serien Atlantis.

Du menar förstås säsong 7. Full Circle var avslutningen på säsong 6.

Men så fick de ytterligare en säsong. Och Shanks kom tillbaka. Och nånstans på vägen bestämdes det att Corin Nemec/Jonas skulle bli förflyttad till Stargate Atlantis. Av skäl som ledningen vägrar ge ut bestämde de sig slutligen för att bara låta Jonas försvinna för alltid.

Ah, vad tråkigt att det inte blev på det sättet. Det hade ju varit en utmärkt lösning (även om det med facit i hand är lite svårt att tänka sig vilken roll han skulle ha fått i Atlantis. De har ju inte någon funktion som motsvarar hans.).

Efter dagens avsnitt dyker han endast upp i ytterligare ett avsnitt (7x14 "Fallout"), ett avsnitt han själv skrivit. Detta var dock med i hans kontrakt så The Powers That Be (de som bestämmer över serien) ville säkert egentligen inte filma det avsnittet.

Fans har frågat PTB gång på gång om Jonas kommer komma tillbaka. Ordagrant har de sagt "Jonas kommer aldrig någonsin vara med i Stargate igen".

Det låter som det måste blivit någon slags falling-out mellan Corin och producenterna. Ren spekulation från min sida, men kanske han blev förbannad när han plötsligt skulle bytas ut igen, och började ställa krav, så att det eskalerade i stridigheter när producenterna nekade?
Hur som helst är det trevligt att höra att det finns fans som efterlyser honom. Det hade varit tråkigt om folk bara glömde honom direkt.

Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#24 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 08 August 2007 - 16:49

Men var inte det bara ett rykte? Har svårt att tro att det någonsin var uppe som förslag, speciellt med tanke på att Nemec alltid har svarat "no chance" på frågan.

Utöver det (som Groundsplitter säger) det fanns aldrig någon roll för honom egentligen i den nya serien. Jonas skapades för att ta över Daniels huvudsyssla så smärtfritt som möjligt och inte rubba dynamiken i gruppen. Att han skulle bli överflödig efter Shanks återkomst var givet, och då var det i princip slut på det roliga för hans del. Om man skalar bort Daniel-dragen finns det inte mycket att hämta - hans bakhistoria i sig skulle inte vara tillräcklig för att motivera en flytt till Atlantis.

Edited by Thinice, 08 August 2007 - 16:54.

Climbing to the Moon...

#25 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,085 posts

Posted 08 August 2007 - 18:10

Självklart så råkar dom av misstag hamna på Jonas hemplanet. Antingen kunde han ha dött
men han överlevde och valde att stanna kvar. Naturligtvis för att få en enkel lösning för att sudda ut Jonas
och nu har Daniel fått tillbaks sin monopol över sin roll.

Att vara för många i gruppen tycks ju inte gå.