Jump to content

Photo

Spider-Man 1/2010 - ute 6 April?


  • Please log in to reply
37 replies to this topic

#1 Tuulikk

Tuulikk

    Ensign

  • Members
  • 38 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg/Malmö

Posted 03 April 2010 - 19:42

Hej alla! Tagsedan jag var inloggad och skrev. Jag var i seriebutiken på Lilla Torg i Malmö idag, pratade lite med ägaren om nylanseringen av Serie Paraden och vi kom in på ämnet superhjälteserier i Sverige. Han verkade sitta på smått info om vad som var på gång och han sa att Egmont vill lansera Spider-Man på nytt!

Jag ville ha bekräftelse på att något var på gång, så jag bestämde mig för att kolla runt lite. En källa jag brukar använda mig av (som jag inte rört på länge) är Tidsam, distributören av tidningar i Sverige. Mycket väl hittade jag info hos dem. Aktuell tidning: 2009/05, nästa utgåva utkommer: 2010/04/06. Skulle det stämma så är det mycket snart!

Någon annan som vet eller har hört nått? Vad tycks om nylansering och hos Egmont igen? Kan tidningen överleva längre än ett år?

#2 Johan Åberg

Johan Åberg

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 68 posts

Posted 04 April 2010 - 17:36

Bra att de ger det ett till försök. Ska kolla i butikerna efter den. De borde kanske satsa på en tjockare tidning som kommer ut mindre ofta.

#3 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 05 April 2010 - 22:05

Kul att det här har fått en egen tråd. Vi snackade lite om ämnet på Spider-Man 1/2009 tråden, men det här är ett ämne som givetvis förtjänar en egen tråd :).

Hoppas Egmont får lite fart på tidningen så att läsarsiffrorna är på acceptabel nivå. Är ju ett bra tillfälle numera att läsa Spider-Man går att läsa för de flesta människor som inte följt serien med extrem noggrannhet. Varje tidning ska ju alltid vara någons första nummer :).
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#4 Tuulikk

Tuulikk

    Ensign

  • Members
  • 38 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg/Malmö

Posted 06 April 2010 - 09:11

Jag kollade runt i serieforumet efter prat om nylanseringen av Spider-Man, men på nått sätt missade jag det innan jag skapade tråden. Men du har rätt, det förtjänar sin egen tråd. :)

Jag jobbar inte idag (vad jag vet), så ska nog ut lite senare och spana efter tidningen. Ska bli intressant att se hur tjock tidningen kommer att vara och vilka serier som kommer finnas med.

Jag håller med. Jag tycker att Egmont borde göra TV-reklam för tidningen, köpa annonsplatser för den på internet, mm. Lär vara färre butiker nu som kommer att sälja tidningen, då behövs det mer jobb för att folk ska veta att den finns.

#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 April 2010 - 16:56

jag kollade lite på Egmonts sida för någon vecka sedan och såg inte ens något om Spider-Man där. Så ja, lite mer reklam hade varit trevligt. Jag minns när Janne Helander hängde här och hade lite koll på sånt där. Är det någon som vet vem som blir redaktör nu förresten? :)
*Hockey och superhjältar*

#6 Tuulikk

Tuulikk

    Ensign

  • Members
  • 38 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg/Malmö

Posted 06 April 2010 - 17:39

Jo, Egmont borde i alla fall lagt ut info om Spider-Man på sitt serieförlags hemsida då de publicerar sina tidningsnyheter där.

Jag har köpt första numret på årets Spider-Man. 49 kr för sedvanliga 52+ sidor från pärm till pärm, vilket är på gränsen till för dyrt för två samlade amerikanska serier i mitt tycke. Sedan finns det faktasidor bak i tidningen, men verkar vara felskrivet på ett ställe.

Serierna i sig var rätt bra och utspelar sig under "Dark Reign". Ej utskrivet vilka nummer tyvärr.


Ska tidningen kosta så hade jag hellre sett fler sidor och lite dyrare. Kanske i storpocketformat.

Tillägg: tidningen är ingen månadstidning, nästa nummer kommer ut 15 juni.

Edited by Tuulikk, 06 April 2010 - 17:42.


#7 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 06 April 2010 - 18:16

Så den finns ute i butik nu?? Det här visste jag inte! Spider-man #1 2010 då, med andra ord? :)

Kanske nån som kan ladda upp en bild på omslaget, kanske? Så man vet vad man ska leta efter.

Får hålla med om att tidningen känns lite för dyr... dom fortsätter med Schibstedts MISSLYCKADE prissättning. :\ Hur farao tänker dom då, om jag får fråga? Nä, sänk den några kronor. 40 kr känns som ett skäligt pris.

Vad är det för papper på omslag och insida förresten? Kanske att dom skulle ta och gå tillbaka till det billiga skitpappret som väl finns kvar på andra tidningar ( läs: Fantomen) istället för det dyra, dyra glansiga papperet som Schibstedt använde.

En bra kompromiss hade varit att använda det tjocka men oglansiga papper som Egmont använde på både Spider-man och X-men just innan dom tappade licenserna.

Edited by PredaBot, 06 April 2010 - 18:28.


#8 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 06 April 2010 - 18:44

Bi-Monthly då typ. Priset är väl ungefär vad jag förväntade mig. Inte billigt men inte extremt dyrt om den då kommer ut såpass sällan. Men ja absolut, det borde ha varit någon form av reklam till det. Jag läser inga av Egmonts andra serier, hade de någon form av reklam för dem i de andra tidningarna de ger ut?

Tuulikk

Hur är de där serierna som utspelar sig under Dark Reign, är det sådana att man kan hoppa in i den utan att fatta något av Dark Reign? har de på Egmont tänkt att det ska vara en "easy jump in point"?
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#9 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 April 2010 - 18:47

Det är inte jättesvårt att komma in i de där serierna, det man behöver veta är väl typ att Norman Osborn och hans "Dark Avengers" som består av skurkar styr över det som en gång var SHIELD. Men det är ingen stor crossover eller så.
*Hockey och superhjältar*

#10 Tuulikk

Tuulikk

    Ensign

  • Members
  • 38 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg/Malmö

Posted 06 April 2010 - 18:52

Så den finns ute i butik nu?? Det här visste jag inte! Spider-man #1 2010 då, med andra ord? :)

Jupp, nu från och med idag! Jupp, första numret för i år.

Kanske nån som kan ladda upp en bild på omslaget, kanske? Så man vet vad man ska leta efter.

Kolla efter ett omslag med Fantastic Four och Spider-Man på, vill du se en bild så kan du gå in på http://www.tidsam.se, sök sedan på "spider" i sökfältet ovanför tidningar som visas (inte det längst upp till höger).

Får hålla med om att tidningen känns lite för dyr... dom fortsätter med Schibstedts MISSLYCKADE prissättning. :\ Hur farao tänker dom då, om jag får fråga? Nä, sänk den några kronor. 40 kr känns som ett skäligt pris.

Marvel har höjt sina priser på sina tidningar och förlag höjer gärna priserna för att ta hand om kostnader, trotts att de borde se vad det leder till vid det här laget. 9 kr upp på ett år är minst sagt saftigt! Har jag inte fattat det fel så är serier i England både billigare och tjockare.

Vad är det för papper på omslag och insida förresten? Kanske att dom skulle ta och gå tillbaka till det billiga skitpappret som väl finns kvar på andra tidningar ( läs: Fantomen) istället för det dyra, dyra glansiga papperet som Schibstedt använde.

En bra kompromiss hade varit att använda det tjocka men oglansiga papper som Egmont använde på både Spider-man och X-men just innan dom tappade licenserna.


Omslag är rätt tjockt och glansigt, men inte stelt. Sidorna är helt ok faktiskt, ungefär som Schibsteds Spider-Man i tjocklek och färg, fast mer glansigare. Kanske lite vaxig känsla? Jag håller med, är Egmonts sidor dyrare än Schibsteds så tycker jag Egmont ska byta ner sig och sänka priset på tidningen. Pappret spelar inte så stor roll om inte trycket direkt lider.

Hoppas det inte blir galet med mitt "quotande". :D

#11 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 06 April 2010 - 18:56

Ok, tänkte själv att man hamnade liksom mitt i någon pågående story så att man inte skulle fatta nånting när man läste det. Typ som att man skulle lansera Batman och man får börja med att läsa "Blackest Night: Batman" miniserien utan att ha läst något av Blackest Night.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#12 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 April 2010 - 19:09

Näe, Dark Reign var inte en miniserie på samma sätt som Blackest Night eller alla de där andra sjuttioelva eventsen, mer en "status quo" som Marvel väl brukar säga.
*Hockey och superhjältar*

#13 Tuulikk

Tuulikk

    Ensign

  • Members
  • 38 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg/Malmö

Posted 06 April 2010 - 19:22

Bi-Monthly då typ. Priset är väl ungefär vad jag förväntade mig. Inte billigt men inte extremt dyrt om den då kommer ut såpass sällan. Men ja absolut, det borde ha varit någon form av reklam till det. Jag läser inga av Egmonts andra serier, hade de någon form av reklam för dem i de andra tidningarna de ger ut?

Tuulikk

Hur är de där serierna som utspelar sig under Dark Reign, är det sådana att man kan hoppa in i den utan att fatta något av Dark Reign? har de på Egmont tänkt att det ska vara en "easy jump in point"?


De gör reklam för Agent X9, Fantomen och Elvis i Spider-Man tidningen, så Spider-Man kanske får vara med på ett hörn i någon annan tidning, vad vet jag. Jag läser inte direkt någon annan Egmont tidning heller, så har inte någon vidare koll egentligen.

Jag tyckte Egmont valde en bra serie att börja det hela på då man får vara med om en stor grej för Marvels universum. Förutom det får man ingen direkt större bild av Dark Reign i denna tidningen vilket gör att det fungerar som ännu ett nytt äventyr för Spider-Man, typ. Har man läst Schibsteds Spider-Man känner man igen sig lite mer. Men skulle de historier i Spider-Man snart bli inblandad i Dark Reign, kanske nästa nummer som exempel, så vet jag inte hur pass förberedda Egmont är på att tackla allt som kommer att saknas tack vare Eventet, så jag är lite orolig där. Samtidigt vet jag inte ens om det blir något större event för Spider-Man, tror de bitarna håller sig mer till Avengers och miniserier än de tidigare eventen. Men jag har inget bra svar, tyvärr.

Vet du något om de tidigare events som Civil War och Secret Invasion?

Kermit, det är inte så illa som tidigare under Civil War och Secret Invasion, men en del saker kan nog bli lite jobbiga för återvändande läsare. Men dina förklaringar hjälper en del.

Jag hoppas Egmont tar med någon faktasida om Events som hänt i Marvel och lite om Spider-Mans liv för att fylla ut lite frågor och tomrum.

#14 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 April 2010 - 19:25

Japp, hela Dark Reign håller på att lösa sig i en annan event som mest rör sig kring Avengers, Siege. Så Spider-Mans serier går att läsa helt för sig själv. Spider-Man har varit lite mer så sedan dess "Brand New Day".
*Hockey och superhjältar*

#15 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 April 2010 - 18:52

Har köpt tidningen men inte satt mig ner och läst än. Någon som gjort det och i så fall, vad tycks? :)
*Hockey och superhjältar*

#16 Tuulikk

Tuulikk

    Ensign

  • Members
  • 38 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg/Malmö

Posted 10 April 2010 - 19:35

Någon mer än mig och Kermit som köpt Spider-Man ens? :)

Jag tyckte storyn var bra, men gillar inte riktigt tidningen i sig. Ska bli kul att höra vad du tycker, Kermit.

Jag är i alla fall glad över att tidningen är tillbaka i en ICA butik som tog tidningen ur sortimentet innan föregångaren la ner tidningen. Fast Egmont kanske är ett förlag som butiker föredrar?

#17 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 11 April 2010 - 02:00

Köpte den själv nu! :) Var rätt kul nummer, ett team-up med Fantastic Four, som omslaget nämner. Det pratas lite om vad Peter har gjort för att hålla sin identitet hemlig, och Johnny Storm blir sur på honom för att han inte vet vem han är längre. Allt medans dom försöker befria en del av det OFANTLIGT OMÖJLIGT STORA Macroversum.

Intressant nog så verkar det faktiskt finnas flera alternativa nivåer av Macroversum, ( tydligen så bor Eternity, förkroppslingen av Marvels Universum i ett sånt Macro-universum) om vi ska tro flera relativt olika versioner av conceptet som Marvel har lanserat på senare tid. Vilket väl är logiskt, då detsamma gäller för Universum av samma storlek som vårt eget.

Allt som allt så var det väl ett skapligt kul nummer, om än man blev lite konfunderad i början, då det verkar ha hänt en hel del mellan sista Schibstedt och dessa nummer.

Vette sjutton om man kan följa tidningen i fortsättningen dock... Priset på 50 riksdaler är verkligen i ÖVERKANT. :\ Visst, hade jag haft jobb eller ersättning för mer än dom 3500kr jag har nu, så hade jag köpt varje nummer, men nu så vette sjutton. Om dom sänkte till 40kr blankt så skulle det genast kännas mer befogat...

Bra kvalité på insidor och omslagspapper dock, det var det. En trevlig liten artikel om Spider-mans historia i Sverige dessutom, vilket var en bra kick-off tycker jag. Den nya redaktören introducerade sig också, tror jag! Hon döpte sig till "Spider-girl" i "redax-namn" om jag inte helt misstar mig. :) Undrans om det är samma kvinnliga person som hade redaktörsskapet under Schibstedt? Kul om hon bestämmt sig för att köra med en mer traditionell och öppen redaktörsstil den här gången.

#18 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 April 2010 - 02:10

Jag har inte lyckats hitta tidningen än. Jag letar inte direkt, men jag brukar kolla in tidningshyllan när jag står i kön. Tre affärer hittills.

Hemköp på stan, Matmagasinet (ICA) och COOP är de tre jag kollat.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#19 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 April 2010 - 07:04

Femtio spänn är mycket för en så relativt tunn tidning, men å andra sidan kommer den inte ut varje månad heller. Fast då hade man ju hellre sett att det blir ett tjockare nummer nästa gång. Och jo, det verkar vara samma tjej, det var väl hon som var med i P3 Kultur också va?
*Hockey och superhjältar*

#20 Tuulikk

Tuulikk

    Ensign

  • Members
  • 38 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg/Malmö

Posted 11 April 2010 - 13:33

Köpte den själv nu! :) Var rätt kul nummer, ett team-up med Fantastic Four, som omslaget nämner. Det pratas lite om vad Peter har gjort för att hålla sin identitet hemlig, och Johnny Storm blir sur på honom för att han inte vet vem han är längre. Allt medans dom försöker befria en del av det OFANTLIGT OMÖJLIGT STORA Macroversum.

Intressant nog så verkar det faktiskt finnas flera alternativa nivåer av Macroversum, ( tydligen så bor Eternity, förkroppslingen av Marvels Universum i ett sånt Macro-universum) om vi ska tro flera relativt olika versioner av conceptet som Marvel har lanserat på senare tid. Vilket väl är logiskt, då detsamma gäller för Universum av samma storlek som vårt eget.

Allt som allt så var det väl ett skapligt kul nummer, om än man blev lite konfunderad i början, då det verkar ha hänt en hel del mellan sista Schibstedt och dessa nummer.

Vette sjutton om man kan följa tidningen i fortsättningen dock... Priset på 50 riksdaler är verkligen i ÖVERKANT. :\ Visst, hade jag haft jobb eller ersättning för mer än dom 3500kr jag har nu, så hade jag köpt varje nummer, men nu så vette sjutton. Om dom sänkte till 40kr blankt så skulle det genast kännas mer befogat...

Bra kvalité på insidor och omslagspapper dock, det var det. En trevlig liten artikel om Spider-mans historia i Sverige dessutom, vilket var en bra kick-off tycker jag. Den nya redaktören introducerade sig också, tror jag! Hon döpte sig till "Spider-girl" i "redax-namn" om jag inte helt misstar mig. :) Undrans om det är samma kvinnliga person som hade redaktörsskapet under Schibstedt? Kul om hon bestämmt sig för att köra med en mer traditionell och öppen redaktörsstil den här gången.


Jag har också en sån där låg ersättning, pendlar mellan 3500 till 4000 i månaden. Dock har jag börjat jobba ibland, men så otroligt mycket mer blir det ej. Hård ekonomi när man är serieberoende. :)

Fast artikeln om Spider-Mans historia verkar vara fel, är hos min flickvän så har inte tidningen tillgänglig, men står det inte nått om att tidningen var död under nått eller några år i slutet av 90-talet? Något som inte stämmer om det är det som är menat. Annars fattar jag inte.

Jag hoppas på fler artiklar och en eller annan ledare. Sen utskrivet vilka serier som publiceras och en kontaktadress. Sen undrar jag om det inte hade varit bättre med att ändra formatet på Spider-Man till storpocket. Förr blev det billigare per sida med tryck/papper ju fler sidor som var i tidningen plus att mindre sidor borde innebära mindre tryck och papperskostnad på sitt sätt. Om inte något för Spider-Man så kanske något för X-Men eller en ny Mega Marvel. På så sätt kanske tidningen hade kunnat komma in på vissa seriebutiker, bokhandlar och få längre hyllliv precis som Kalle Ankas Pocket. Jag kan tänka mig betala 69 kr för över 115 sidor, men 49 för 52-54 känns lite surt, speciellt om man får vänta så länge på serierna.

#21 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 April 2010 - 14:21

Nej, det var väl ett litet missförstånd där, för det var väl så att Spindelmannen lades ner, men Spider-Man genast kom? Alltså att det handlade mer om ett namnbyte...
*Hockey och superhjältar*

#22 Tuulikk

Tuulikk

    Ensign

  • Members
  • 38 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg/Malmö

Posted 11 April 2010 - 14:38

Men hon fick väl lite fel på årtalen också? Var kul med imprint namnen som Semic Press använde på Marvel tidningarna, Satelitförlaget och Marvel Mästarna. Sen var det 1999 som Egmont la ner Spindelmannen och starta upp Spider-Man. Var då man fick se massa hemska omtolkningar på Spider-Mans ursprung av John Bryne. Mega Marvel hade två extratjocka nummer med Spider-Man det året, något jag tyckte om.

#23 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 April 2010 - 14:56

Jag tänkte ungefär som du när jag läste det också, men sen utgick jag att hon som faktiskt jobbar på Egmont hade koll på deras historia. Nåja, det är ingen stor sak sådär. :)
*Hockey och superhjältar*

#24 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 11 April 2010 - 16:18

Ni har faktiskt helt rätt grabbar. Missade det lite först, men nu när jag skummat igenom artikeln igen, så ser jag att ni har rätt. Det var aldrig nåt uppehåll där emellan ( verkligen inte på flera år), endast ett namnbyte.

Sen vet jag inte riktigt... det här med storpocket, det tar ju bort en hel del av detaljerna i rutorna. :\ Originalen ritas ju på 2x storleken av en vanlig tidning, och blir redan hoptryckt, och att sen trycka ihop dom ännu mer...? Nä, jag är inte så säker på att det är nå vidare bra idé.

Men att göra tidningen betydligt tjockare, det är en riktigt bra idé. :) Då kommer vi ju ganska nära USA-utgivningen också, efter ett litet tag.

#25 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 April 2010 - 16:25

Nu är ju steg ett ens att Spider-Man klarar sig, men på sikt blir vi ju mer och mer efter USA när den kommer ut om det nu är var tredje eller varannan vecka och vi får en ganska tunn tidning varannan månad. Så du rör vid något viktigt där, Predabot, men låt oss först hoppas att Spidde klarar sin stora återkomst i Sverige. :)
*Hockey och superhjältar*