Jump to content

Photo

Green Lantern


  • Please log in to reply
230 replies to this topic

#201 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 13 April 2011 - 22:12

Perfekt casting till Kilowag!

Winter is Coming


#202 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 05 May 2011 - 17:21

Ytterligare en trailer har släppts.

http://www.comicscon...reenlantern.htm

Jag gillar speciellt Yellow Lantern-symbolen och Kilowogs träningsmetoder . :D

Intressant också att trailern innehåller både svärd och Geoffrey Rush , nästan som om det var en referens till en annan film som kommer på bio ganska snart. ;)
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#203 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 05 May 2011 - 22:33

Jajamän detta blir riktigt coolt tror jag!

Winter is Coming


#204 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 07 May 2011 - 16:45

Ser riktigt välgjort ut. Måste vara ett H*vete att få effekterna färdigt i tid med tanke på hur mycket CGI en sån där film har. Är ju så med många moderna sommarfilmer, men säkert mer med något så rymdbetonat som GL.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#205 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 15 June 2011 - 13:36

Jag har hela tiden tyckt att Green Lantern-filmen ser närmast perfekt ut. Däremot har jag inte alls trott att det är ett lätt koncept att sälja, för vanliga publiken eller recensenter, möjligtvis att den kan ha lite Star Wars-liknande potential när det gäller leksaker etc. Nu har första recensionerna kommit. En positiv, några medelmåttiga,och ett par närmast hatiska.

http://www.comicbook...4/news/?a=39474

Dykt upp en positiv till

http://www.comicbook...s/news/?a=39476

Edited by super85, 15 June 2011 - 14:13.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#206 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 15 June 2011 - 20:04

Det var lite oväntat faktiskt. Men ska bli intressant att höra vad det generella omdömmet kommer bli. =)

Kommer dock se filmen ändå, för jag köpte ju rabattkort på bio och allt. Då ska det ju också användas.
Nån som vet om GL faktiskt är FILMAD i 3D, eller rör det sig om en till konvertering?

#207 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 15 June 2011 - 22:13

Specialeffekterna är gjorda för 3D men vad jag förstått så är resten av filmad i 2D och konverterats för 3D. Får se hur den går på bio, "X-Men:First Class" och "Thor" har ju inte varit den typen av kioskvältare som t ex Spider-Man filmerna, The Dark Knight eller Iron Man var. Också intresserad av att se hur Captain America går på bio.

Edited by super85, 15 June 2011 - 22:13.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#208 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 16 June 2011 - 19:44

It's not easy being Green Lantern...

http://www.comingsoo...ws.php?id=78701
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#209 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 17 June 2011 - 13:54

Heh avatar-material för Kermit :).

En mestadels väldigt positiv recension från Harry Knowles

http://www.aintitcool.com/node/50056
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#210 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 June 2011 - 14:28

En inte fullt lika övertygad Jeremy Kirk som skriver för Firstshowing.net

Review: Martin Campbell's 'Green Lantern' Looks Good, Feels Empty

#211 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 19 June 2011 - 18:08

Kollade på siffrorna för Green Lantern och blir nog lite som jag misstänkte. Överlägsen etta och runt 53-55 miljoner dollar intjänade första helgen men, ingen kioskvältare det där heller. T ex att den går i 3D har inte gett någon boost till filmen alls, precis som med Thor. Ungefär samma siffror som X-Men: First Class men med risk att den slutar på mindre intjänade pengar om den inte går skapligt/acceptabelt under sin resterande tid på bio. Thor fick ju en boost av att den gått fint utanför USA. Hade dock svårt att tro innan sommaren att X-Men, Thor, och Green Lantern (varit mest skeptisk till GLs chanser) inte skulle dra mer pengar i USA än t ex Wolverine-filmen eller Superman Returns :blink:. Watchmen, en R-rated seriefilm som var enbart lanserad som en "Kewl Rulle med våld och sex!" och som hade premiär under mars månad tog hem mer/lika mycket pengar första helgen än, sommarfilmer från kända franchisen X-men eller publik/familjevänliga 3D äventyret Green Lantern? :mellow:

Kanske det blir just Captain America som blir årets stora seriehit? eller kan det vara så att publiken börjar nu tröttna på de här "Inte en Batman/Spider-Man-film"-superhjältarna?

Edited by super85, 19 June 2011 - 18:11.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#212 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 June 2011 - 21:16

Tror nog att publiken börjar tröttna, faktiskt. Men sen vet nog många om att X-Men 3 inte var så lyckad, inte Wolverine heller, och Thor och Green Lantern tror jag inte lockade alla heller. Undrar om inte Transformers 3, hur usel 2:an än var, blir sommarens stora kioskvältare? Sen får vi inte glömma Harry Potter och Super8 också, konkurrensen är mördande i år!
*Hockey och superhjältar*

#213 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 June 2011 - 11:48

Gillar citatet från The Guardian:

He has to defend a small patch of California from the dangerous over-acting of Peter Sarsgaard, while Geoffrey Rush looks on, dressed as a fish.

:) [Källa]

Men filmen får OK i betyg.

Edited by Fiskrens, 20 June 2011 - 11:49.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#214 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 20 June 2011 - 21:26

Älskar den här trailern. Fast jag gillar ju karaktären, och mytologin kring det hela. Ser ut som att vara närmast en DC karaktär och dess värld kommit till liv på bio. Och det ska inte på något sätt tas som en diss mot t ex Nolans Batman eller Donners/Lesters Superman. Det här är så häftigt DCs Universum som det kan bli.


Edited by super85, 20 June 2011 - 21:28.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#215 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 23 June 2011 - 15:40

Japp den trailern är underbar.

Jag har för övrigt missuppfattat när filmen skulle ha premiär, fick för mig att det var i slutet av Juni men det är ju i slutet av juli som gäller! Jag var ju inställd på att gå och se den om en vecka eller två :blink:

Winter is Coming


#216 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 23 June 2011 - 17:40

Japp den trailern är underbar.

Jag har för övrigt missuppfattat när filmen skulle ha premiär, fick för mig att det var i slutet av Juni men det är ju i slutet av juli som gäller! Jag var ju inställd på att gå och se den om en vecka eller två :blink:


Ja, jag trodde samma sak tills jag kollade efter på Imdb för ett tag sen. Känns lite ovanligt långt, tycker jag. Hoppas man lyckas undvika spoilers tills man äntligen ser den.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#217 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 June 2011 - 11:23

Det går ju riktigt dåligt för GL just nu:

Green Lantern 3D (Warner Bros) Week 2 [3,816 Theaters]
Friday $6M (-72%), Estimated Weekend $19.4M (-63%), Estimated Cume $91M


Även om X-Men: First Class och Thor också tappade mycket andra veckan så var det inte så här mycket om jag förstått saken rätt, men det som är mer källa till oro är ju om det är så att marknaden verkligen börjar bli mättad för superhjältefilmer nu? Och i så fall när vi börjar se lite tecken på att filmerna ligger närmare serierna nu än förut också. Undrar t. ex hur det egentligen kommer att gå för Amazing Spider-Man!
*Hockey och superhjältar*

#218 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 26 June 2011 - 11:40

Grejen är väl att i GLs fall så har det inte vid något tillfälle gått speciellt bra. Allt har varit "sådär" sen första helgen, första helgen var helt ok, men ändå under förväntan. 3D-biljetförsäljningen, den vanliga biljetförsäljningen etc allt har varit "so so". Följt av att recensionerna för det mesta antingen varit att filmen är "sådär" och en hel del recensioner som var rakt av hatiska, även om i de fallen så verkade man även ha svårt för hela konceptet, vilket är lite småkul eftersom typ Harry Potter och varför inte Aladdin är sånt som brukar förstås av recensenter. Att den droppar runt 60-63 första helgen är ungefär det man nu räknat med också,egentligen känns det nästan som en positiv helg om den bara droppar runt 60. Om första helgen inte är en megahit så är det ju inte logiskt att den andra blir bra.

Sen finns det alltid filmer, t ex "Batman Begins" som hängde kvar hela sommaren och kom upp till 205 miljoner dollar i USA utan att ha haft en första superhelg som t ex Spider-Man filmerna haft. Hittils av årets superhjältefilmer så har Thor gått bra, eller mest för att den varit väldigt populär utanför USA och dragit in betydligt mycket mer där än i USA. Som jag sa tidigare, ingen av de här tre filmerna kommer att att ta in t ex lika mycket pengar i USA (i USAS marknad får bolagen in mer pengar än utanför) som t ex Batman Begins eller Superman Returns.

Rätt bra artikel om det här.

http://www.boxoffice...?id=3188&p=.htm

Edited by super85, 26 June 2011 - 13:41.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#219 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 27 June 2011 - 10:07

Trots att det inte gått så hejdundrans bra för Green Lantern på biograferna, planerar de tydligen fortfarande en tvåa:

http://www.mania.com...cle_130313.html
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#220 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 27 June 2011 - 18:53

Jo den nyheten från Hollywood Reporter är spännande. Antingen säger de bara sådär för att tona ner nyheterna om att den inte går speciellt bra i USA. Eller så vill de verkligen ha en franchise av GL och ser potentialen.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#221 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 30 July 2011 - 18:50

Så har man precis varit och sett filmen på bio. På sätt och vis kan jag förstå att den inte gått hem så värst bra i USA. Därmed inte sagt att jag tycker den är dålig, men den har sina brister.

Först och främst tycker jag att karaktärerna presenteras väl hastigt. Jag vet inte hur mycket som klippts bort, men det känns som mycket saknas. Hal Jordan är den man får veta mest om, men det är synd att de inte nämner att hans mor förbjöd honom från att bli flygare som sin far och att hans bror klandrade honom för hennes död.
Sedan får man lära känna Hector Hammond först efter att han fått sina krafter, så man blir lika överraskad som han själv när han läser folks tankar istället för att det känns som en bekräftelse på vad han misstänker att folk tänker om honom. Men sämst var nog vad som hände med honom på slutet, han kunde fått ett bättre slut.

Förutom det finns mycket jag velat se mer av, till exempel Hals brorson, folks reaktioner på Green Lantern, senator Hammond och speciellt Amanda Waller. Samma sak med The Guardians och resten av Green Lantern Corps, fast jag förstår om budgeten bara räckte för en viss del screentime. Å andra sidan tycker jag att det är bra att Hal får klara sig så mycket på egen hand, utan hjälp från sina kollegor.

Annars är det mycket jag gillar i filmen. Det man får se av Oa och Green Lantern Corps är väldigt coolt. Tomar-Re, Kilowog och Sinestro är bra gjorda, både visuellt och som karaktärer. Specialeffekterna överlag är helt okej, särskilt när ringarna används. Jag är också glad att de är så trogna serierna, som vad Hal formar med sin ring och att Parallax har ett ansikte. Bra att de inte tonade ner det, som Galactus i Fantastic Four 2. De driver också med superhjältegenren på vissa ställen. Vissa fans gillar nog inte det, men jag tycker bara det är kul.

Ryan Reynolds är okej som en självgod Hal Jordan som mognar till. Han har bra scener med Carol Ferris, även om Blake Lively kunde fått göra mer. Annars föredrar jag faktiskt scenerna med Hals kompis, som har rätt skön humor. Peter Sarsgaard blir lite over the top, men i hans situation tycker jag han har all rätt att bli melodramatisk.

Final vördict: Helt okej, fast det kunde varit bättre. Inte lika bra som X-Men First Class, men ungefär lika bra som Thor. Betydligt bättre än Transformers 3. Om det blir en uppföljare, hoppas jag att de förbättrar saker och ting.

Edited by SwedishSuperhero, 30 July 2011 - 18:51.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#222 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 July 2011 - 22:36

Green Lantern

Green Lantern Corps. är universums beskyddare som använder viljans kraft att förgöra ondska. Men när rädslans mästare, Parallax, bryter sig ur sitt fångenskap och dödar Gren Lantern Abin Sur så väljer hans ring en ny bärare på Jorden, Hal Jordan. Hal är en pilot vars plågsamma minnen av sin fars tragiska död ständigt får honom att dra sig undan och ge upp allt han försöker sig på. Är han verkligen rätt man att bära ringen?

Mycket bra och spännande film. Början var lite svag tyckte jag men destu mer filmen gick destu bättre blev den. Hur den inte kunde vara väl motagen i USA förstår jag inte.
Musiken var också väldigt bra. Sällan nuförtiden som en superhjältefilm har en fanfar som man trallar på när man går ut ur biografen.
Bäst i hela filmen var när Carol Ferris genast känner igen Hal som Green Lantern. :P
Hoppas verkligen på en uppföljare.

9/10




Håller med lite om kritiken. Amanda Waller kunde de lika gått ha struntat i att ha med såvidar hon inte får en större roll i nästa film. Och visst fick man veta väldigt lite om Hector Hammond men samtidigt så har hans bakgrund väldigt lite med orginalet att göra. Faktum är att väldigt lite är taget från serierna utan mer inspirerat. Själva mytologin funkar inte riktigt likadant (mindre kompliserat). Ett annat bra exempel är Parallax. Hal Jordan ÄR Parallax så på det sättet blir det hela väldigt komiskt. Visst, Hector Hammond's slut var lite dåligt men de gjorde dästu bättre jobb att bygga upp Sinestro även om scenen efter slut texterna kunde ha väntat till nästa film.
Fast fler scener med bikaraktärerna förstår jag att vi inte fick. Det hade betytt att de kanske hade fått klippa bort något viktigare. Och än hur kul det var att t ex se Hal's brorson så hade jag inte viljat missa t ex en träningsscen med Hal på Oa.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#223 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 31 July 2011 - 23:27

Såg den idag ( i 3D) och tänkte skriva lite tankar om den. Innehåller lite spoilers.

Green Lantern.
Regi: Martin Campbell. Manus: Greg Berlanti, Mark Guggenheim,Michael Green. I rollerna: Ryan Reynolds, Blake Lively,Mark Strong,Peter Sarsgard mfl.

Hal Jordan (Reynolds) är en våghalsig och modig testpilot som "failat" mycket i sitt liv. Under ytan är han osäker, och som så ofta med superhjälter (eller blivande sådana) så tänker han mycket på hur hans modiga farsa dog i en flygolycka. En dag så krashlandar ett rymdskepp där piloten är en skadad rymdvarelse vid namn Abin Sur. Abin är en Green Lantern, en av många rymdpoliser som är kända i universum för att vara helt utan fruktan. Abin Sur(Temuera Willson) har blivit skadad av Parallax, ett skrämmande äckel-monster som går i gång på frukta och osäkerhet och lever på det, Parralax är "gul energi" vilket är rädsla och ondska, alltså helt annat än den gröna energin som är viljestyrka. Som vi kan gissa så blir Hal Jordan vald som en ny GL, och får sin ring, en kraft-ring som han kan skapa allt hans fantasi tillåter. GL ringen är universums kraftigaste vapen. Ingen människa har nånsin varit en Green Lantern förut, och de andra rymdvarelserna är skeptiska att Hal Jordan håller måttet.

Green Lantern är på många sätt en rätt typisk superhjältefilm, och med det menar jag att den innehåller många av de brister superhjältefilmer ofta har. Den är stressad, den lider av att man säkert klippt bort en hel del scener eftersom studion velat ha en kortare rulle, t ex ett exempel på detta är att filmen börjar med en voice-over där man förklarar Green Lantern konceptet. Egentligen är det inget fel med detta, eftersom GL är inte en lika känd karaktär som typ Batman. Det som dock gör det lite klumpigt är att senare i filmen så frågar ju Hal Jordan just frågor angående hur hela Green Lantern konceptet fungerar, på ett lite naturligare sätt. Andra grejer är att filmen innehåller scener som antingen slutar lite för tidigt, eller börjar för sent. Vilket tyder på att studion troligtvis bett Campbell att klippa ner filmen så den blir kortare än 2 timmar, eller så har de själva saxat bort bitar för att få den kort. Detta gör att vissa grejer stressas fram, men det fungerar acceptabellt bra ändå.

Något annat rätt typiskt för superhjältefilmer är att "musiken är helt ok, och välproducerad men inget som fastnar jättebra i minnet"... alltså det är inte speciellt minnesvärt, och den är ändå gjord av James Newton Howard som tidigare jobbat med Hans Zimmer med Nolans Batman filmer. Den är helt ok, lite som musiken i Iron Man.

Om vi sen går in på grejer som manus , så är manuset godkänt. Det är en ursprungshistoria blandat med ett "hot som kan förstöra universum". alltså rätt typisk Origin-film. Den är inte perfekt eftersom man matar in en massa information på typ 105 minuter, men det fungerar. Filmen har en handling som funkar. Hal Jordan skrivs som en F*ck Up och som en karaktär man måste växa för gilla, men sen visar man att han är ändå godhjärtad eftersom det är viktigt för honom att ge en present till sin brorson trotts att majoriteten av hans familj tycker att han är en självisk förlorare. Det är enkla grejer som visas i all hast men det fungerar. Och det fungerar för att Ryan Reynolds är såpass ärlig i rollen. Reynolds har en tendens att överdriva roligheter, men jag tror att det fungerar till hans fördel här. Han har valt(eller blivit tillsagd av regissören) att vara något mer nedtonad här, vilket gör att hans prestation blir rätt bra till slut. Han ser helt fantastisk ut som Green Lantern. Sen köper jag hur han går från vara osäker och lite av ett r*vhål till den GL vars ljus brinner starkast. Som sagt, man stressar fram det, men det fungerar.

Blake Livelys Carrol Ferris är en positiv överraskning, hon börjar lite stelt i filmen men blir bättre framåt slutet och det är kul att hon är skriven som en smart och till slut en rätt tuff kvinna. Det är en ung kvinna som är utbildad pilot, jobbar som en chef för ett företag som bygger stridsflygplan och hon visar även att hon inte får panik när riktigt skrämmande grejer händer på slutet. Har läst en del kommentarer där folk totalt dissat karaktären för att vara "orealistisk", samtidigt som accepterar alla de grejer manliga superhjältar gör. Jag gillar Lively här och bra att man valde göra flickväns-rollen mer intressant än vad den ofta är.

Av de andra gröna lyktorna så får Sinestro(Mark Strong) mest uppmärksamhet (se eftertexterna), vilket är logiskt. Strong gör rollen som en ledande soldat, ungefär som en kapten eller löjtnant som försöker boosta sina soldaters själförtroende väldigt bra. Han har en bra röst för rollen och sen att han ser exakt ut som serietidningsversionen (lysande smink+cgi) gör bara saken bättre. Att han ser ner lite på människor är också rätt passande. Resten av Green Lanterns som har en personlighet i filmen är tuffe "sergeanten" Kilowog (Michael Clarke Duncan) och den mer sympatiska och intellektuella Tomar-Re(Jeffrey Rush) resten skymtar bara snabbt förbi i korta scener.

Skurkarna är en blandad historia. Sarsgards Hector Hammond är en äcklig J*vel som får lite gul parallax gegga i sig efter det får ett gigantiskt huvud, blir en telepat och är allmänt vidrig i resten av filmen. Han är ju äcklig, och han vill sätta på Carrol Ferris, men annars är han inte speciellt intressant. Det är en godkänd skådespelarinsats, men för mesta så är han bara ett äckel, man vill inte ens sympatisera med honom att hans sliskige farsa (Tim Robbins) tycker att han är en besvikelse. Han känner på något sätt Hal Jordan och Carrol Ferris sen tidigare, men eftersom man troligtvis klippt bort alla de referenserna/scenerna så lär vi inte oss så mycket av honom. Gula Äckel Parralax är däremot en rätt bra skurk. Stor, ful, med en skrämmande design, och sättet han tar kål på folk är rätt obehagligt. Angela Basset dyker upp som Amanda Waller, och känns lite som DCs/Geoff Johns försök att ge DCs live-action filmer en variant på Nick Fury, men rollen är såpass liten så jag vet inte hur bra det funkar.

Regissören Martin Campbell gör ett godkänt jobb med GL. Det är inte samma "Wow!" han gjorde med sina Bondfilmer (Golden Eye och Casino Royale) men han leverar en mer än godkänd film under säkert rätt hårda omständigheter. T ex så ser man rätt lite av andra GLs och jag tror att största anledningen är att det kostar förbannat mycket att göra en massa CGI rymdvarelser som slåss mot andra CGI rymdvarelser. Det är vanligt att huvudkaraktären har t ex ansvaret att fightas mot monstret i slutet, och delvis gillar jag det väldigt mycket, å andra sidan så tror jag(lite spekulationer, lite har jag läst) att resten av GL medlemmarna var menade att hjälpa Hal mer än vad de gör i tidigare versioner av manuset, WB har sagt "gör något billigare" och jag tycker Campbell levererar rätt bra.

Man ger ju t ex anledningar varför Hal tvingas rädda Jorden nästan ensam, även om man räddar det lite med att man märker att Sinestro och de andra ändå "vaktade" Hal lite. Många av actionscenerna är j*vligt bra, grejerna Hal skapar är ofta fantasifulla och roliga, Reynolds levererar Green Lantern Oath på ett grymt sätt på slutet, och avslutningen och sista slaget som Hal levererar är perfekt. Regissören skäms inte för att det är en DC-film, det här är troligtvis närmast man kommit DCs fantasifulla och rika universum i live action. Detta gör det här inte till en bättre film än t ex Batman Begins eller The Dark Knight, men det här är en trogen och ärlig adaptation av en DC karaktär. Det mer "unika" med den här filmen är ju rymd-delen vilket jag verkligen gillar, jag gillar se rymdfighter, och rymdfighterna och ett sådant här jättehot som Parralax har jag saknat i t ex Superman-filmer. Parralax är betydligt mer DCs Universum än en Lex Luthor som vill sälja lägenheter gjorda av kristaller.

Att den "driver" med superhjältar? finns en rolig scen angående GLs mask som jag faktiskt gillade, den var charmig(och uppfriskande nog så är kvinnliga karaktären smart i den scenen), sen har vi en annan scen där både Hal och hans kompis Tom (charmigt spelat av Taika Waititi) både vrålar ut hur häftigt dräkten är och hur coolt det är att vara superhjälte. Så jag tycker inte att den driver med superhjälter. Snarare tvärtom.


Fotot av Dion Beebe (Chicago, Collateral) är också mer än godkänt. Produktion designen av Grant Major och alla designs på diverse rymdvarelser och rymdfarkoster är väldigt bra. Specialeffekterna är bra, inget magisk sådär men bra. Som de ska vara i en sån här film med den budgeten. 3Dn är ok, men den är inte överdriven, den används rätt bra, bilden känns ibland lite för mörk tycker jag. Vet inte om 2D filmen känns så, men i överlag så tyckte jag att 3Dn fungerar bra.


Finns en hel del problem med filmen, och den är ojämn, ingen snack om det, men det är också en väldigt underhållande serietidningsfilm som omfamnar det fantsifulla och "allt kan hända" känslan som DCs serietidningsuniversum har. Om man är en sådan människa som inte kan uppskatta konceptet så förstår jag att man kan ha problem med det, men jag blev i alla fall underhållen.


3 Stjärnor av 5 möjliga. Ingen superfilm, och innehåller klara brister och skönhetsfel, men föredrar den framför t ex "Iron Man 2" eller Fantastic Four filmerna.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#224 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 31 July 2011 - 23:38

Woops, dubbelt inlägg och radera knappen jäklas.

Crusader :

Och visst fick man veta väldigt lite om Hector Hammond men samtidigt så har hans bakgrund väldigt lite med orginalet att göra. Faktum är att väldigt lite är taget från serierna utan mer inspirerat.



Ja Hammond är ju annorlunda, men om vi snackar om vad som är taget från serierna så är Green Lantern rent allmänt väldigt trogen serietidningarna. Specifikt allt det moderna med Hal Jordan som Geoff Johns skrivit sen "GL:Rebirth"

Ett annat bra exempel är Parallax. Hal Jordan ÄR Parallax så på det sättet blir det hela väldigt komiskt.



Hal Jordan blev värden för Parallax i serierna. Alltså hans själ blev "infekterat" av Parrallax och den gula energin på samma sätt som en Guardian blev "smittad" i GL-filmen.

Edited by super85, 31 July 2011 - 23:39.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#225 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 August 2011 - 00:05

Ett annat bra exempel är Parallax. Hal Jordan ÄR Parallax så på det sättet blir det hela väldigt komiskt.



Hal Jordan blev värden för Parallax i serierna. Alltså hans själ blev "infekterat" av Parrallax och den gula energin på samma sätt som en Guardian blev "smittad" i GL-filmen.

Fast det var en efterkonstruktion som de kom på 10 år senare till "Rebirth" för att rättfärdiga att göra Hal till hjälte igen. Från början var Parallax namnet Hal tog när han blev galen och ond. Det finns de som inte gillar att de tog en av DC-universumets största karaktärsvändningar och skyllde bort det på en parasit.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif