Jump to content

Photo

Rome


  • Please log in to reply
50 replies to this topic

#26 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 March 2007 - 09:06

Och trots goda ambitioner och en sanslös budget så serien blivit kallad tråkig och själlös av många som kunde förväntas gilla en sådana här serie.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#27 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 06 March 2007 - 10:10

Aha , det lät jo inte bra :(

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#28 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 06 March 2007 - 10:24

Efter din beskrivning skal jag skaffa hem dvdrne :D



Helt rätt! :D

Och trots goda ambitioner och en sanslös budget så serien blivit kallad tråkig och själlös av många som kunde förväntas gilla en sådana här serie.


Många? Brukar annars framhållas som en av de bästa historiska dramer (för den här perioden) som någonsin produceras, och har fått genomgående bra recensioner. Så vilka dessa människor är har jag ingen aning om - en närmare beskrivning av denna "själlöshet" hade varit trevligt.
Climbing to the Moon...

#29 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 06 March 2007 - 17:44

Jag är förvånad att ingen startat en tråd om denna - utan tvekan den mest intressanta serien som går just nu alla kategorier. Femman körde första säsongen tror jag, har väl även gått på Canal+?

Det börjar i alla fall med Julius Caesar och de krig han för i Gallien, hur han så småningom pressas till att vända sina styrkor mot själva Rom för att skydda sina intressen och därmed inleder en ny era för hela riket. Caesar och inbördeskriget är dock bara en del av historien - man får även följa Senaten och dess intriger, livet på gatan, soldaten i fält, etc. Är väl egentligen den första tv/filmproduktionen som försöker ge en mer komplett bild av det romerska riket kring 40 f.Kr.

Helt helt suverän: bra skådespelare, detaljrika (och autentiska) miljöer, sann mot de moraliska värderingar som gällde innan det kristna dygdetänkandet tog fart. Har svårt att hitta några egentliga brister, annat än att de begränsat det till två ynka säsonger. Hade gärna kunnat få bli en långkörare - finns så mycket att berätta.

Ingen?


Jag är ett stort fan, faktiskt. :D Skådespelarna är helt fantastiska och tja, historien är ju bra. ^_^
Har också hört av arkeolog-vänner att serien är fantastiskt autentisk. Och jag tycker att det ser bra ut, så då är det väl bra. ^_^
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#30 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 06 March 2007 - 20:24

Så, två fans åtminstone på 800+ medlemmar... Snart dags att öppna ett nytt subforum. ;)

Det enda jag kan tänka mig att en del har problem med är att man tagit sig vissa friheter med vissa av karaktärerna. Det finns t.ex inga historiska belägg för att Atia var en sådan häxa, eller att hon ens hade ett förhållande med Mark Antony, men tanken var då aldrig heller att göra en 20 timmar lång dokumentär för Discovery. När källmaterialet bygger på texter som skrevs för över 2000 år sedan har man inget annat val än att försöka fylla i luckorna med lite kreativt pusslande.
Climbing to the Moon...

#31 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 06 March 2007 - 21:14

Jag gillar också Rome. Väldigt bra serie som vuxit enormt i säsong 2. Väldigt trist att det bara blir 2 säsonger när det har blivit så pass bra.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#32 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 06 March 2007 - 21:54

Det har förekommit en del lösa rykten om en möjlig fortsättning, på en mindre budget. Det känns som om andra säsongen håller på att leda upp till att Octavian blir kejsare Augustus och där finns givetvis en massa att hämta. En annan idé skulle kunna vara att gå tillbaka lite i tiden och följa familjen Julii och Roms grundande - har aldrig gjorts förut såvitt jag vet.
Climbing to the Moon...

#33 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 07 March 2007 - 00:35

Gillar den skarpt. Indira Varma är min husgudinna. :wub:

#34 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 07 March 2007 - 00:52

Det har förekommit en del lösa rykten om en möjlig fortsättning, på en mindre budget. Det känns som om andra säsongen håller på att leda upp till att Octavian blir kejsare Augustus och där finns givetvis en massa att hämta.

Jag har också antagit det och den accelererande handlingen skvallrar väl lite om det också men det känns definitivt som dom skulle behöva mera tid för att bygga upp det på ett bra sätt för det är väl fortfarande en hel del grejer som kommer hända inna Octavian blir kejsare.

Måste bara påpeka här också hur otroligt bra James Purefoy är som Mark Anthony. Scene stealer varenda gång han dyker upp. :)

Edited by Wylie Times, 07 March 2007 - 00:55.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#35 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 07 March 2007 - 12:02

Jag har också antagit det och den accelererande handlingen skvallrar väl lite om det också men det känns definitivt som dom skulle behöva mera tid för att bygga upp det på ett bra sätt för det är väl fortfarande en hel del grejer som kommer hända inna Octavian blir kejsare.


Men visst var tanken från början att bara göra en miniserie som sträckte sig från intåget i Rom till mordet i Senaten? Att hela biten med Vorenus och att han blev senator var snudd på en nödlösning i sista minuten så man kunde köra vidare med en andra säsong? Kan tycka att handlingen accelererar lite väl snabbt ibland – som om Octavians väg mot makten inte var något man direkt hade planerat.

Måste bara påpeka här också hur otroligt bra James Purefoy är som Mark Anthony. Scene stealer varenda gång han dyker upp. :)


Otroligt egentligen att det är samma person som snubblade omkring med suspekt dialekt i Resident Evil och var allmänt träig. Får väl skylla på Paul W Anderson och hans berömda fingertoppskänsla, och hoppas han skärper till sig inför Castlevania filmen... Där är det någon som tänkt till rejält, verkligen. ;)
Climbing to the Moon...

#36 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 08 March 2007 - 15:24

Vet inte varför men jag var så utråkad av serien. Jag gav rätt och slätt upp. Gillade ingen (dock borde jag ju gett Purefoy e chans för wow han är mmm ;) )
Trodde detta skulle var något för mig då jag älskar historia men honestly bara tråkigt
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#37 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 08 March 2007 - 16:13

Måste bara påpeka här också hur otroligt bra James Purefoy är som Mark Anthony. Scene stealer varenda gång han dyker upp. :)


Ja, han är en bra skådis. Tyckte serien i stort hade många bra skådisar. :)
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#38 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 08 March 2007 - 16:26

Jo det är klart att hela casten är riktigt bra men Purefoy är something else. Speciellt i s2 som jag har sagt tidigare är klasser bättre än s1 (som då ändå var väldigt bra.)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#39 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 08 March 2007 - 19:22

Jo det är klart att hela casten är riktigt bra men Purefoy är something else. Speciellt i s2 som jag har sagt tidigare är klasser bättre än s1 (som då ändå var väldigt bra.)


Åhå! Jag har faktiskt inte sett säsong 2, men om den är lika bra som den första så ska jag. :)
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#40 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 08 March 2007 - 19:54

Den är inte lika bra , den är mycket mycket bättre. ;)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#41 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 09 March 2007 - 10:08

Kanske jag borde ta och kolla på säsong två då den kommer. Om jag har tur gillar jag nån där dör kan inte kolla på en serie där jag inte tycker om nån.
Lol och Purefoy, han är så härlig. Lyckades alltid missa honom.
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#42 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 09 March 2007 - 11:06

Skådespeleriet i allmänhet ligger på en högre nivå känns det som - klockren method acting genom hela gruppen. Tider av fred och slappande på divanen = lägger på sig några kilo (Purefoy bra exempel, jämför s.1 och 2). Långa fälttåg? Kanske lämnade tandborsten i trailern. Osv. :D
Climbing to the Moon...

#43 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 December 2008 - 15:41

”Rome” kan få filmisk avslutning

Bruno Heller, en av skaparna till den nedlagda HBO- serien ”Rome”, avslöjar nu för tidningen The Hollywood Reporter att han har för avsikt att producera en avslutning på serien.
- Det har pratats om att göra en filmversion, och det går framåt, säger Bruno Heller.

”Rome” är bara en i den långa raden HBO- serier som har fått se sig bli nedlagda de senaste åren. Precis som den populära serien ”Carnivale” tvingades ”Rome” lägga ner efter två säsonger. Den påkostade seriens hade då visat stabila, men relativt låga tittarsiffror, och HBO valde därför att avsluta serien. Men tidningen The Hollywood Reporter avslöjar nu att seriens skapare och huvudförfattare, britten Bruno Heller, har planer att förvandla den till långfilm.
- Det pratas om att göra en filmversion, och det går framåt. Jag skulle verkligen vilja göra en avslutning på serien, men vi är inte där än, säger Bruno Heller.

En av skådespelarna, ”The Punisher”- aktuella Ray Stevenson, har tidigare sagt att Heller påbörjat ett manus till filmen, men att det blev försenat av förra årets författarstrejk. Bruno Heller har efter det gjort succé med CBS- serien ”The Mentalist”.

”Rome” berättar historien om två legionärsoldater, som genom sina handlingar korsar väg med historiska personer som Ceasar, Kleopatra och Brutus. Serien hade skrivits för att gå fler än två säsonger, men det blev inte riktigt som planerat.
- Halvvägs in i den andra säsongen upptäckte jag att vi skulle bli nedlagda. Den andra säsongen skulle egentligen sluta med Brutus död, medan den tredje och fjärde skulle ha utspelat sig i Egypten. Den femte skulle sedan handla om Messias uppgång i Palestina. Men på grund av att vi blev förvarnade om vad som skulle hända med serien, skrev jag in den tredje och fjärde säsongen i den andra, vilket förklarar hur snabbt serien rör sig i historien mot slutet. Men det finns absolut mer historia kvar att berätta”.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#44 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 03 December 2008 - 19:25

Ja varför inte, serien slutade ju iförsig ganska bra men gärna en fortsättning.

Winter is Coming


#45 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 August 2011 - 13:37

Jag införskaffade den här serien till ett bra pris för ett tag sedan och nu känner jag mig manad att även se den och kommentera avsnitten lite.

The Stolen Eagle

Serien får en bra start genom detta intressanta avsnitt. Fokus läggs på en handling med flera röda trådar samt att introducera dess huvudpersoner. Jag tycker att handlingens röda trådar är väl sammanflätade med varandra och mycket intressanta. Avsnittets karaktärer är alla intressanta, men mest intressant just efter detta avsnitt tycker jag att Cato, Octavius samt Pompejus Magnus är. Men det kommer säkert att ändras under seriens gång. Skådespelarna är väldigt bra i sina roller, inte bara dessa tre exempel utan det gäller dom flesta. Det märks att man fick till en bra rollsättning redan från start. Handlingen är som sagt var riktigt bra och jag tror att dom tjänade på att ha anställda som var historiskt kunniga om denna era eftersom den känslan återspeglas i avsnittet. Sedan förekommer det säkert både felaktigheter samt egna tolkningar men det är sådant man får ta. Serien verkar i det stora hela vara bra på att förankra sig i den tidens verklighet. Handlingens trådar är alla lika intressant men bäst i just detta avsnitt tyckte jag nog att Octavius del var mest intressant. Han verkar vara en pojke med stor potential. Både pojke och ung man på en och samma gång. Jag gillade även scenerna där Lucius och Titus bekantade sig med varandra och gnabbades under sökandet efter Caesars stulna standar. Jag gillade även det politiska spelet i senaten där Cato tog ton och lät alla veta vad han tycker och tänker om Caesar. Det förekom även intressanta scener när Atia mer eller mindre skänker bort sin dotter Octavia till Pompejus Magnus. Trots att hon redan var gift. Inte helt oväntat kanske men bra sjukt gjort trots allt. Nu verkade ju Pompejus Magnus inte direkt vara mer intresserad än av att "bara" lägra henne som tur är. Sett till den visuella biten så är den perfekt. Den känns mycket realistisk. Musiken förhöjer även den upplevelsen.

Edited by Piranhaconda, 16 August 2011 - 13:37.


#46 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 August 2011 - 13:57

Visst ja - den här serien skulle man ju också försöka ta sig igenom... :ågren:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#47 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 August 2011 - 15:16

Jag tror definitivt att du skulle finna serien intressant och det säger jag trots att jag bara har sett ett avsnitt själv än så länge. :)

#48 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 August 2011 - 20:04

Rome är inte svår att sig igenom direkt, första säsongen slukade jag på knappt 2 dagar. Underbar serie som levde ett alltför kort liv :(

Winter is Coming


#49 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 August 2011 - 12:51

Än så länge så är det jag ser riktigt bra. :) Jag ser inte hela serien i ett sträck utan lite när jag känner för det. Annars tycker jag om att göra som dig när jag utforskar en tv-serie.

How Titus Pullo Brought Down the Republic

Det är mycket intressant som pågår i det här avsnittet. Lucius och Titus återlämnar Octavius till Atia. Där blir dom bjudna på middag som även visar sig bjuda på en intressant diskussion mellan dessa parter. Alla fyra karaktärer är ju minst sagt intressanta och mångbottnade. Lucius återvänder sedan till sitt hem med tillhörande fru och barn. Man kan ju inte direkt påstå att det blir ett kärt återseende. Snarare änsträngt. Här förutspår jag en hel del dramatik i dom kommande avsnitten då Lucius inte känns som en familjeman och Niobe verkar vara en kvinna med skinn på näsan. Titus beger sig i sin tur till glädjekvarteren och hamnar genast i trubbel. Turligt nog så kunde han förlita sig på att Lucius skulle se efter hans skador som uppstår samt ge honom tak över huvudet. Jag tycker även att dom blickar som Niobe och Titus utbyter med varandra är intressanta. Undrar om dom bara var vinklade så eller om det kan bli någonting mellan dom två framöver. Under tiden så får så vi även följa Marcus Antonius framfart. Extra intressant där är ju hur han blir vald till folktribun och hur han sedan inte lägger in sitt veto när det i senaten ska röstas om Caesars vara eller icke vara efter en motion lagd av Metullus Scipio. I dessa scener så uppskattar jag även att få lite mer ingående scener med Pompejus Magnus och hur denne tänker. Jag gillar även scenerna som utspelar sig hos Atia där Pompejus Magnus försöker att förhandla med Marcus Antonius för att se om han kan få Caesar att ge upp. Även dom efterföljande scenerna när Marcus Antonius nästan stryker med i ett attentat som nog mer var riktat mot Titus är intressant. Dom lyckas till slut att ta sig till Caesar där dom framför vad som har hänt i Rom och Caesar beslutar sig sedan för att marschera just dit för att visa att han inte tänker vika ner sig.

#50 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 August 2011 - 12:40

An Owl in a Thornbush

Det här avsnittet bjuder på flera intressanta trådar. Den mest intressanta tyckte jag var att man fick veta att det var Niobe som har fött ett barn medans Lucius har varit borta, alltså inte hans dotter. Man undrar ju om han någonsin kommer att få reda på det eller ej och hur han i sådant fall kommer att reagera. Får han reda på det så tror jag att han kommer att förstöra allt det som han har byggt upp och längtar efter men i dagsläget inte riktigt vet hur han ska hantera. Det finns även andra saker som berör. Som att Pompejus Magnus föreslår en taktisk reträtt från Rom istället för att stanna kvar och bekämpa Caesar när denne gör entré. Detta ogillas starkt av Cato och det kan jag förstå. Det återstår att se om det var ett smart drag eller ej och om Cato kan tolerera beslutet. Själv tror jag att detta beslut kommer att stå Pompejus Magnus dyrt i slutänden. Atia har även hon intressanta scener i detta avsnitt. Äntligen får man se lite mer av hennes och Timons relation till varandra. Visst är det så att hon utnyttjar honom men hon verkar inte ha honom helt i sitt grepp så här finns det potential till intriger dom två mellan. Jag tyckte också att scenerna med Titus och slavinnan var intressanta. Det var vackert på något sätt att han återvände och räddade henne. Och att han dessutom skulle springa rakt i händerna på delar av eller rent av hela stadskassan som Pompejus Magnus beslutade att dom skulle ta med sig var intressant. Beslutet att överge den som soldaterna fattade kommer säkert att vara ödesdigert för dom i slutänden. Men det är ju minst sagt intressant att det är i händerna på Titus som denna skatt nu vilar. Undrar vad han kommer att göra med den. Slutet på avsnittet när Caesar närmar sig Rom är en vinkning om vad som komma skall.