Jump to content

Photo

Chronicle


  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 February 2012 - 11:00

Den här filmen hade jag helt missat. Ännu en fejkdokumentär, den här gången om ett gäng ungdomar som får superkrafter, men den får generellt bra på t ex Rotten Tomatoes och trailern är faktiskt rätt lovande:

http://www.youtube.com/watch?v=nGcwSDNFcsU

Kanske inte ser den på bio, men i alla fall på "DVD"

[IMDb]

Edited by Georgia, 05 February 2012 - 17:56.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#2 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 February 2012 - 18:14

Jag lät den helt avsiktligt passera förbi... :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#3 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 04 February 2012 - 16:27

Hade jag nog också gjort om jag läst om den tidigare, men när den nu fått såpass bra mottagande blev jag mer intresserad.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 February 2012 - 17:18

Och vem vet? Kan ju vara riktigt bra! För ibland kan man bli överraskad om man inte har några förväntningar alls. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 February 2012 - 23:49

Chronicle (2012)

Tre Highschool killar hittar en mystisk kristall och får superkrafter. Plötsligt är världen en enda stor lekplats. Men krafter kräver ansvar och har en förmåga att locka fram ens dåliga sidor.

En handkamra filmad Found footage film om vänskap och krafter. Alla har vi väl drömt om att få superkrafrter men vad hade hänt om vi hade fått dem? Med krafter att göra vad som helst utan att någon kan stoppa en är en tung börda och har en förmåga att förändra folk. Hade en ledsen och arg person med starka känslor blivit gladare och lugnare med krafter eller hade det istället gett möjligheten att straffa världen?
Det här är en väldigt bra och trevlig film men även väldigt sorglig. De visar priset av krafter, på ett verkligthetstroget sätt hur en superskurk föds och plötsligt känner sig övermäktig samtidigt som han tar ut sin smärta på omgivningen och slutar bry sig om något.
Det enda igentligen dåliga var hoppet mellan grottan och när de använder sina krafter. Jag hade velat se dem för första gången upptäcka vad som hade hänt. Men kanske får vi det, samt svaret på hur de kom ut ur grottan (vilket de själva inte vet) i nästa film?
Mycket bra film iallafall och troligen den första filmen i genren som jag sett som inte är en skräckfilm. Den ger mersmak och jag ser faktiskt fram emot en uppföljare som fortsätter att bygga på den här handlingen samt besvara några av alla de frågetecken som filmen lämnade efter sig.

8,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 July 2012 - 19:58

En bra grundidé som tyvärr förstörs en del av slappt manus och trist stilval. Tycker mycket om själva settingen: vad händer med personer när de får superkrafter, och kan man verkligen ändra sitt liv? Utgångspunkten känns helt rätt, med den utstötte och mobbade Andrew vars pappa är en förbittrad skadad(?) gammal brandman och mamman kroniskt sjuk. Han får ibland på nåder följa med sin betydligt mer populära kusin Matt på nåder, men det sker mest av ren hygglighet. När de och vännen Steve hittar "något" som ger dem alla superkrafter och något slags psykisk band sinsemellan, förändras allt. Eller gör det?

Jag kan inte helt bestämma mig för om "found footage"-stilen funkar här eller inte. Å ena sidan blir det som vanligt ibland rent absurda scener som känns helt onaturliga. Jag är också rätt trött på stilen, och det var bara i The Last Exorcism av senare filmer jag tyckte det funkade något sånär. Å andra sidan ger det en jäkla nerv och närvaro till slutet, då allting brakar samman - det känns som om man är där. Samma sak med manus; å ena sidan är settingen bra, där Andrews utveckling och drama inom familjen drar med en någorlunda. Å andra sidan lyckas filmen med konststycket att hinna bli bitvis långtråkig på sina ynka 80 minuter när man släpas genom ännu en "kolla här vad jag kan göra"-scen. Tempot går upp och ned, önskar bara det inte gått ned så mycket mellan varven. Skådespel och effekter får godkänt. Slutet är rätt häftigt, om än det också lite väl utdraget och variationslöst.

Betyg: OK+ (ett litet sådant ;))

Edited by Fiskrens, 02 July 2012 - 20:00.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#7 cyberhof

cyberhof

    Captain

  • Members
  • 442 posts
  • Gender:Male
  • Location:Starship Enterprise

Posted 11 August 2012 - 21:41

En bra och mycket underhållande rulle jag hade inte sett eller hört något om filmen innan jag såg den och jag måste säga att det var en possetiv överaskning.
8/10