Jump to content

Photo

Oscarsgalan 2012


  • Please log in to reply
238 replies to this topic

#26 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 30 January 2012 - 11:26

Det verkar tyvärr stämma: http://www.aftonblad...icle14287091.ab

Då blir det ingen live gala för mig i år. Trist. :(

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#27 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 January 2012 - 11:37

:rant:

Skitkanal! Jag tappade totalt lusten att se galan live i år faktiskt. Finns det något annat sätt att följa den online? Någon som vet?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#28 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 30 January 2012 - 13:58

Det finns det säkert men jag vete fasen om jag vill hålla på och rackla med sånt. Då laddar jag nästan hellre ner galan dagen därpå i HD kvalitet.

Men synd att en trevlig tradition går i graven. Tack för det kanal 9.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#29 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 30 January 2012 - 22:28

Det var inge vidare nyheter, men jag tror att jag kommer att se den i alla fall. Hoppas jag inte blir ensam.

Winter is Coming


#30 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 05 February 2012 - 13:33

Usch, svårt att låta bli att se den. Är ju iaf Oscarsgalan det handlar om. Får väl göra en major insats och bita ihop tänderna och låtsas som att det regnar. Eller orera här på forumet. :P

Dokumentären "Hell and back again" köpts in av SVT och finns tillgänglig på Ur Play.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#31 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 05 February 2012 - 14:24

Ja det lutar väl mot att bita ihop. :(

Dokumentären "Hell and back again" köpts in av SVT och finns tillgänglig på Ur Play.

Härligt! :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#32 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 13 February 2012 - 11:23

Whoohoo! Sju statyetter till "The Artist" i BAFTA! Blir det samma succé i Oscarsgalan månntro? Inte mig emot! :D

/FILM

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#33 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 23 February 2012 - 17:35

Jag har börjat med slutspurten inför galan, ska se 5-6 filmer till innan den börjar har jag tänkt mig :)

Winter is Coming


#34 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 23 February 2012 - 17:50

Bra där! :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#35 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 23 February 2012 - 22:42

:thumbsup:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#36 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 February 2012 - 14:21

Pust. Fyra filmer kvar att se av de som jag - tyvärr - fick välja ut från hela nomineringslistan. Fick lov att inse att jag inte har tiden som krävs för att se så mycket mer. :(

Men inatt smäller det! Whohooo! Är ni redo?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#37 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 26 February 2012 - 14:36

Jag har sett 7 av 9 filmer bland de som är nominerade till bästa film, Extremely Loud & Incredibly Close och The Tree of Life har jag inte sett. Är det nån av dem jag absolut inte bör misssa tror ni? Sen har jag sett i princip alla som är nominerade i de tekniska kategorierna och i skådespelarkategorierna är det 4 st jag inte sett heller, inte direkt några som intresserar mig riktigt förutom Warrior och eventuellt nån till.


Winter is Coming


#38 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 February 2012 - 14:42

EL&IC kanske kan värd att se bara för Max von Sydows skull? Tree of Life förstår jag faktiskt inte alls varför den hamnade i nomineringslistan och kan inte tänka mig att den vinner nåt heller så har du tidsbrist så hoppa över den!

De filmer jag hoppar över är dokumentärerna, kortfilmerna och utländska film (bara hunnit se A Separation och inte inte med fler tyvärr).
De jag har kvar att se idag är: EL&IC, Warrior, Beginners och A Better Life.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#39 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 February 2012 - 15:20

Tyvärr blir det ingen live gala för mig i natt. Jag måste upp tidigt imorgon så jag ska föröka hålla mig borta från internet och se galan när jag kommer hem imorgon afton istället.

Jag har sett 7 av 9 filmer bland de som är nominerade till bästa film, Extremely Loud & Incredibly Close och The Tree of Life har jag inte sett. Är det nån av dem jag absolut inte bör misssa tror ni?

Nope. EL&IC är enbart värd att se för von Sydow. Resten är rätt mediokert. Tree of Life är en prettofest utan dess like. Endast Terrence Malick fans göre sig besvär. Jag hade mycket hellre sett Tinker tailor... och Beginners eller Warrior istället.

Själv har jag sett allt på min lista utom de utländska filmerna Footnote och In Darkness samt dokumentären Undefeated som jag inte har fått tag i. Albert Nobbs tänkte jag se i kväll samt eventuellt ett par kortfilmer. Kostymkategorin har jag hoppat över helt.

Jag försökte se på Pina i går som handlar om dansösen och koreografen Pina Bausch men om man inte är intresserad av modern dans är den ganska dryg att ta sig igenom. Wim Wenders har inte försökt göra filmen lättillgänglig utan den är mer riktiad till de redan invigda. Så den stängde jag av efter en halvtimme. Att det är en riktigt snyggt gjord film är främsta anledningen att jag såg på den så länge.

Jag återkommer senare med lite predictions. :)


Edited by Wylie Times, 26 February 2012 - 15:26.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#40 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 February 2012 - 16:52

Trist att du inte kan följa galan live och hänga med oss här. :( Men förstår varför. Plus då kan du ju snabbspola över F&F om de blir alltför dryga (vilket nog är att vänta, tyvärr). Men ska bli kul att se vilka du tippar som vinnare! Och lite avis är jag ska erkännas på att du sett så pass många filmer!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#41 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 February 2012 - 17:36

Tack! Jag är själv väldigt nöjd över att ha lyckats se så många fillmer i år och framför allt i så pass bra kvalitet. Nästa år tycker jag gott att dom kan börja skicka ut Bluray screeners till medlemmarna. ;) Jag är imponerad över din slutspurt också med tanke på hur mycket annat du har att stå i.

Eftersom jag ser galan dagen därpå så tar jag den givetvis från internetkanalen så att jag slipper F&F helt och hållet. Någon fördel ska man väl ha av att se på galan i efterhand. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#42 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 26 February 2012 - 22:18

Va synd Wylie att du inte är med live i år

Winter is Coming


#43 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 February 2012 - 22:20

Tyvärr. :( Jag önskar också att jag hade kunnat vara med. Det blir första gången på många år som jag inte ser den live. Men ibland krockar det.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#44 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 26 February 2012 - 22:25

Så kan det vara tyvärr.

Jag har tre filmer på lager här, Albert Nobbs, Beginners och The Iron Lady. Vilken film bör jag prioritera om jag ser bara en film innan galan börjar?

Winter is Coming


#45 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 February 2012 - 22:31

Det går jättebra att se Oscarsgalan över internet. Det är hur jag har fått göra sedan Kanal 9 tog över eftersom jag har ViaSat som inte har Kanal 9. Jag har bara missat 1 år och det var för att mitt internet la av.
Visst kan det ta en liten stund att hitta en bra kanal då t ex den jag använde förra året kanske inte längre funkar och ibland träffar man på en kanal som kräver pengar för att man ska fortsätta att se eller så har kanalen dålig uppkoppling. Kan vara svårt ibland att se i förväg vilken kanal som är bra men det brukar alltid ta relativt kort stund att hitta en bra kanal. Det var bara min första gång som det gick dåligt och jag missade lite då moch då men det var för att jag fick en dålig kanal och hade inga backups utan fick börja leta igen.

Jag kan iallafall tipsa er om vad för kanal jag använder när jag fixar det sedan ikväll om någon skulle vilja testa via nätet istället.

Synd att du inte har tid ikväll, Wylie.


Jag fattar inte att Kanal 5 låter F&F hålla på sådär. Antagligen så vill ingen annan göra programmet.
Oscarsgalan är inget humorprogram och det F&F skrev om att Hollywood är något man ska förakta och göra narr av är inte precis rätt inställning om man ska vara värd för Oscarsgalan. De som ser Oscarsgalan gör det för de älskar film, inte för att kritisera och diskutera hur mycket de hatar Hollywood.

Edited by Crusader, 26 February 2012 - 22:35.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#46 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 February 2012 - 22:52

Jag har tre filmer på lager här, Albert Nobbs, Beginners och The Iron Lady. Vilken film bör jag prioritera om jag ser bara en film innan galan börjar?

Själv tycker jag Beginners var den bättre av de tre. :)

Crusader: F&F får leda galan för tyvärr har de sin skara fans plus det ger både gratis PR (med alla skriverier) plus tydligen så ökar tittarsiffrorna då även fansen till gubbarna ser på galan. Och vad jag läst i intervjuer med dem så lär de köra på som förra gången. Suck. Allt de är ute efter är att provocera.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#47 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 February 2012 - 23:27

Suckar över att det börjar bli som i USA där tittarsiffrorna är det som betyder mäst. Tänk er F&F som TVvärdar över Nobelmiddagen.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#48 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 February 2012 - 23:29

Jahapp då var det dags att tippa lite. Jag börjar längst ner (på imdbs lista över nomineringar. Jag har inte sett någon kortfilm än så jag tar dom senare beroende på om jag hinner se någon.

Edit: Short Film, Animated

Jag hoppas de fantastiska flygande böckerna vinner här.

Documentary Feature
Jag har sett tre av filmerna. Eller ja, tre och en tredjedel. Jag har ingen aning om vilken som är favorit här, jag skulle kunna läsa på om sånt men jag väljer att göra det här helt baserat på vad jag vet och råkat höra/läsa. Wim Wenders är den mest käna filmaren här och filmen är lagom artsy för akademin så jag kör på Pina som mitt tips. Själv vet jag inte riktigt. PL3 och If a tree falls var båda bra men i överlag är det här en mycket svagare uppsättning än förra året.

Visual Effects
Jag både hoppas och tror att Hugo vinner den här. Inte så mycket att säga, det är den enda filmen som känns som en Oscarsfilm och jag gissar att Hugo kommer att belönas i dom tekniska kategorierna snarare än dom tyngre.

Sound Editing &Sound mixing
Alltid hopplöst svåra kategorier att bedöma. Jag säger Hugo på båda så kanska jag få ett rätt.

Original Song
Jag hoppas såklart på Mupparna och jag tror även att dom tar hem det. Trist med bara två nomineringar här. Jag misstänker att det fanns fler filmer med specialskrivna sånger.

Original Score
John Williams är nominerad i två kategorier. Slår han ut sig själv då? Jag gissar nästan det. Men det skulle vara kul om Tintin vinner. Jag gillade musiken där. War Horse, not so much. Däremot tror jag att det står mellan Howard Shore Ludovic Bource som skrivit musiken till The Artist. Med tanke på hur viktig musiken är i The Artist gissar jag att den vinner.

Makeup
Inte Harry Potter. Hm. Jag tror nog faktiskt på Järnladyn här och jag hoppas den den filmen vinner också för så imponerad var jag inte av Albert Nobbs men å andra sidan är det den sortens subtila makeup som brukar uppskattas. Hm.

Costume Design
Jane Eyre är väl den mesta kostymfilmen här men egentligen är dom allihop kostymfilmer. Knepigt. Och jag har bara sett två av dom. Hm, jag säger Hugo.

Art Direction
Hugo!!! Allt annat vore skandal. Ja ok, War Horse såg bra ut också och det kan hända att jag lägger in för mycket personlig smak här jämfört med en mer naturalistisk film som The Artist. Men nej! Jag kan inte se nåt annat än att Hugo vinner för den fantastiska tågstationen och dom otroliga återskapelserna av Meliets kulisser.

Editing
Thelma Schoonmaker FTW! (Scorsese’s klippare i alla filmer ända tillbaka till Raging Bull) Hon har redan vunnit ett par gånger men jag har svårt att tro att hon missar den här.

Cinematography
Knepigt. Personligen skulle jag säga Robert Richardson för Hugo men Janusz Kaminski gjorde ett grymt bra jobb i War Horse också. The Artist tyckte jag inte var så märkvärdigt. Visst emulerade det stumfilmsfotot bra men det känns som att det är allt den filmen gör. Emulera stumfilmseran. Ska man verkligen få en Oscar för det? Det skulle inte förvåna mig. Hmmmm. Ärsch, jag säger Richardson.

Foreign Language Film
Nader Och Simin är favorit här då den vunnit massor av andra priser bl a. GG och det är också min personliga favorit även om jag inte sett alla filmerna. In Darkenss handlar om judar som gömmer sig undan från Nazisterna och sånt går alltid hem på Oscarsgalan så det är eventuellt där det kan skrälla. Men jag gissar på separationen.

Animated Feature
Knepigt. Egentligen tycker jag nog bäst om Rango här men jag varken vill eller tror att den ska vinna. Jag hoppas alltid på dom mindre fimerna i den här kategorin eller dom som inte använder sig av CGI. Det är dessutom inte med någon Pixar film i år så jag tror akademin lutar mot den franska katten. Själv skulle jag dock helst se Chico & Rosa vinna bara för att det skulle vara väldigt kul om en animerad film för vuxna vann. Att sen Tintin inte är nominerad är väl en av galans största överraskningar. Jag hade tippat den som vinnare om den hade varit med.

Screenplay Based on Material Previously Produced or Published
Min favorit här är Tinker Tailor men jag tror Hugo vinner här och…

Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen
..The Artist vinner här. Det är trots allt dom två filmerna som jag tror kommer att slåss om det mesta. Jag skulle dock hellre se Woody vinna. Frågan är ju hur akademin ser på ett manus som inte har någon dialog?

Directing
Scorsese borde vinna men Michel Hazanavicius kommer att ta hem det för The Artist.

Actress in a Supporting Role
Octavia Spencer är favorit och kommer nog att vinna. Med reservation för Bérénice Bejo som dock är i fel kategori. För mig spelar det inte så stor roll vem som vinner. Alla är bra men Melissa McCarthy hör väl egentligen inte hemma där. Det är alltid svårt att bedöma en komisk roll mot en dramatisk. Det känns som drama alltid har överhanden där. Inte rättvist men så är det.

Actor in a Supporting Role
Chris Plummer är enligt utsago stor förhandsfavorit så dom smarta pengarna ligger på honom. Min personliga favvis är egentligen Nick Nolte men jag känner ju att jag måste hålla på Max (Heja Sverige!) Dock är jag helt ok med vem som helst här som vinnare utom Jonah Hill som inte har nåt här att göra. Han var bra men inte SÅ bra.

Actress in a Leading Role
Steep eller Davis. Steep eller Davis. Det är frågan. Davis roll har mer amerikansk anyknytning och tar upp nåt som känns mer angeläget för Hollywood än Margaret Thatcher. Själv hoppas jag nog också på Viola Davis. Hade Tilda Swinton varit med vet jag inte men hon blev mycket märkligt förbisedd.

Actor in a Leading Role
Är det inte på tiden att Gary Oldman får vinna nu? Han var grymt bra i TTSS men jag vet att akademin inte håller med mig här. Jean Dujardin plockar en av galans minst överaskande vinster.

Motion Picture of the Year
Är alltså i min egen blygsamma uppfattning Hugo om det inte framgått tidigare. ;) Det kan dock faktiskt vara för stunden för jag tyckte egentligen bättre om Midnight in Paris. EL&IC har inget här att göra. Inte heller Tree of Life, Moneyball eller War Horse heller. Jag fattar inte meningen med mer än fem nomineringar det blir ändå bara utfyllnad. Fast hade det varit fem had Midnight in Paris garanterat inte blivit nominerad. The Decendants var en väldigt bra film som jag skulle vara helt ok med om den vann men vinnaren heter dock The Artist. Tror jag.

Vi får välan se. Hoppas ni får en trevlig natt framför dumbukren, F&F till trots. Nästa år kan jag förhoppningsvis vara med igen. Och då är förhoppningsvis F&F borta också.


Jag har tre filmer på lager här, Albert Nobbs, Beginners och The Iron Lady. Vilken film bör jag prioritera om jag ser bara en film innan galan börjar?

Själv tycker jag Beginners var den bättre av de tre. :)

Agreed. Plummer har störst chans att vinna också.

Edited by Wylie Times, 27 February 2012 - 00:58.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#49 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 26 February 2012 - 23:58

Tror nog inte jag orkar se nån mer film nu, är rätt "mätt" nu efter våran filmturnering och nu Oscars. Känns som jag sett det viktigaste trots allt :)

Ska ladda med en red bull snart.

Nu dök Zachary Quinto upp på röda mattan :)

Edited by Rick Hunter, 27 February 2012 - 00:02.

Winter is Coming


#50 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 February 2012 - 00:19

Jag tippar på följande vinnare:


Best Picture
The Artist

Många filmer i kategorin och många som inte har något där att göra, som t ex The Tree of Life. Jag tippar att min favorit The Artist tar hem det i stark konkurrens från Hugo.

Actor in a leading role
Jean Dujardin (The Artist)

Dujardin var charmerande och spelade fantastiskt bra vilket jag hoppas juryn även insett.

Actress in a leading role
Viola Davis (The Help)

Davis var magnifik i The Help, men jag är lite osäker på om juryn tycker det är dags för Streep att äntligen få en Oscar? Men jag satsar på Davis iaf.

Actor in a supporting role
Christopher Plummer (Beginners)

Favoriten Plummer tar hem det här.

Actress in a supporting role
Octavia Spencer (The Help)

Spencer känns given.

Animated Feature Film
Rango

Utan konkurrens!

Cinematography
Hugo

Fantastiskt foto så lutar åt en Oscar.

Art Direction
Hugo

Tror Hugo tar hem även detta.

Costume Design
The Artist

Kostymfilmen Jane Eyre känns för självklar så jag hoppas juryn ser förbi det och väljer The Artist i stället.

Directing
Michel Hazanavicius (The Artist)

Michel tar det. Hoppas jag.

Film Editing
Hugo

Tvekade här mellan The Artist och Hugo, men väljer Hugo.

Foreign Language Film
"A Separation" - Iran

Enda jag hann med så jag väljer den. Inte för att den inte skulle förtjäna det för filmen var bra.

Makeup
The Iron Lady

Står mellan Albert Nobbs och The Iron Lady. Väljer den sistnämnda.

Music (Original Score)
War Horse (John Williams)

Lite lurigt, men jag väljer John Williams (War Horse) för den pampiga musikens skull som säkerligen faller juryn i smaken.

Sound Editing
Hugo

Tickar ju på ganska bra med alla kugghjul och klockor. Transformers får säkerligen en Oscar för ljud, men jag tippar på nästa kategori i stället för den.

Sound Mixing
Transformers: Dark of the Moon

Transformers.

Visual Effects
Rise of the Planet of the Apes

Har ju snackats ganska mycket om Apornas planet och dess CGI så jag tror den är en het kandidat. Annars lär det väl stå mellan de två robotfilmerna...

Writing (Adapted Screenplay)
Tinker Tailor Soldier Spy

Hm. Jag gissar på Tinker Tailor Soldier Spy.

Writing (Original Screenplay)
The Artist

Jag satsar på min personliga favorit The Artist. Dock kan jag tänka mig att Woody Allen kniper den bara för att han är han...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.