Jump to content

Photo

Haven - Säsong 1 (Stephen King)


  • Please log in to reply
119 replies to this topic

#26 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 23 August 2010 - 22:46

Ja vi får se om wowbagger har rätt att det blir sämre efter piloten. Hm. Snart börjar ju höstsäsongen också och då tenderar jag att lite extra kritisk för att gallra bort sånt som inte är riktigt bra.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#27 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 August 2010 - 20:09

2. Butterfly

Nej, inte riktigt samma gnista som i första avsnittet. Tycker det är lite tråkigt med de här fallen som de så enkelt löser i varje (?) avsnitt. De känns inte så värst spännande. Mer intressant vore att utforska själva Haven och Parkers anknytning dit. Men Parker och Nathan är ganska gulliga tillsammans. :) Nåväl, en tv-serie som ger viss underhållning för stunden, men som lätt kan prioriteras bort om skulle behövas.

Så Wowbagger kanske inte var helt ute och cyklade. :P

Edited by Synon, 26 August 2010 - 20:11.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#28 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 August 2010 - 20:11

102

Jag vidahåller att det här är precis som Eureka fast med övernaturligt mumbo jumbo istället för science mumbo jumbo. Samma charmig och lite små quirkiga småstadskänsla minus Eurekas lite mer humoristiska läggning.

Det här avsnittet var något sämre än piloten men det funkade. Stephen McHattie spelar alltid creepy guys. Typecastad much? Man börjar se hur upplägget på serien kommer att bli. Parker kommer att börja jobba där och tillsammans med Nathan löser hon ett nytt fall av weirdness varje avsnitt med hennes föräldrar och the troubles som arc för säsongen.

Edited by Wylie Times, 26 August 2010 - 20:15.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#29 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 August 2010 - 20:12

Och den stora frågan är: kommer Wylie fortsätta följa den?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#30 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 August 2010 - 20:17

Kanske...

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#31 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 August 2010 - 20:18

Ett avsnitt till iaf tror jag...

För övrigt så håller jag med dig om att fortsättningen är given. Som sagt var, något man slötitta på om inget annat dyker upp.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#32 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 August 2010 - 20:20

Jo det känns inte som måste-se TV direkt. Men jag kan fortsätta kolla.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#33 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 August 2010 - 20:32

Trevligt, så får jag sällskap. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#34 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 30 August 2010 - 21:53

103 - Consumed

Det här tyckte jag var ett bra avsnitt. Bra story, bra slut. Jag tycker dock fortfarande att ingen av huvudkaraktärerna är så intressanta. Allra minst Nate. "Oh, I can't feel anything." Big whoop. Då är Balfours karaktär lite mer intressant. Ganska lite pusselbit till Audreys mamma.

Edited by Wylie Times, 30 August 2010 - 21:53.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#35 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 August 2010 - 21:55

Har du hoppat över ett avsnitt, Wylie? ;) Själv har jag sett denna:

3. Harmony

Bra avsnitt! Tycker det var skönt tempo rakt av, intressant story, samspelet mellan skådisarna funkade bra och de skötte sig riktigt bra. Dock kunde doktorn och Nathan tonat ner sitt andra, galna jag en aning... Där blev det lite too much Jack Nicholson-wanna-be. Sedan föredrar jag Eric Balfour (Duke) som har mer karisma än Lucas Bryant som jag tycker känns en aning stel ibland. Får mig att tänka på Michael Vartan ibland kom jag på nu.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#36 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 30 August 2010 - 21:58

Bah.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#37 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 August 2010 - 21:59

Ah, du gillade också avsnittet? (För jag förmodar att det egentligen skulle stått Harmony då nästa avsnitt heter Consumed ;) ) Och tycker också att Nate är lite sisådär... Håller med om att det börjar bli en aning tjatigt med hans "I can't feel anything"... :rolleyes:

Edited by Synon, 30 August 2010 - 22:01.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#38 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 30 August 2010 - 22:06

Ja jag gillar konceptet med galna människor blir friska och tvärtom. Sen var det ju en trevlig liten love story där också. Det hade ju varit väldigt kontigt om han inte hade fortsatt använda sin förmåga och det verkar ju ändå relativt lätt att kringgå utan att åka tillhavs. Sätt dig i ett ljudisolerat rum liksom.

Just det, vart tog Audreys stun gun vägen när hon istället blev tvungen att använda defibrillatorn?

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#39 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 August 2010 - 22:12

Samma tanke slog även mig, men blir ju bättre TV när de glider iväg med båten i solnedgången... Och jag undrade också vart hon gjort av med elpistolen. Men det såg väl coolare ut med lite redigare verktyg. :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#40 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 30 August 2010 - 22:17

Det ser indeed bättre ut. Och jag köpte det men ja, jag funderade lite över det innan.

Ja dom ville väl variera sig lite. :) Men sånt där kan jag reta upp mig på annars.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#41 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 August 2010 - 22:27

Glömde ju lägga till att jag också är förtjust i det här konceptet: alltså att galna människor blir normala och vice versa.

Undrar om det finns fler här som följer Haven eller om alla gett upp den?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#42 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 30 August 2010 - 22:35

Jag tror alla har gett upp. :P

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#43 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 31 August 2010 - 08:07

Undrar om det finns fler här som följer Haven eller om alla gett upp den?


Har inte hunnit se den ännu, men jag lovar att kommentera då jag är där. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#44 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 31 August 2010 - 11:43

Bra där. (Och annars lär jag påminna dig ;))

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#45 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 31 August 2010 - 21:16

#1.01: WELCOME TO HAVEN

Audrey Parker: [both pulling guns on each other] FBI. Who are you?
Nathan Wuornos: MPD. Who are you?
Audrey Parker: FBI. Are you deaf?


Haven utspelar sig kring den unga FBI-agenten Audrey Parker (Emily Rose). Hon är en person som har ett öppet sinne och redan där får vi associationer till X-Files. Hon delar vissa drag, modet att tro på det okända, även om folk kan se ned på henne för det. Faktum att just folk ser snett på henne för det belyses i introduktionsscenen med hennes chef, Agent Howard (Maurice Dean Wint).

Audreys ankomst visar på vad vi kan förvänta oss då vägen plötsligt spricker upp och hon kraschar med bilen. Det blir den roligaste scenen när hon möter Detective Nathan Wournos (Lucas Bryant) som räddar henne ur bilen, ser hennes pistol och vad som följer är det inledande scenen. Det skapar direkt en dynamik i karaktärerna och jag ser en möjlighet för den att utvecklas.

Särskilt när Nathans ärkefiende introduceras, Duke Crocker (Eric Balfour). De har ett förhållande som byggs på ogillande som blir sådär gulligt att se på. När Audrey också verkar finna honom tolerant ser jag genast för mig en dramatisk trekant där hon kommer slitas mellan de två männen. Vi får väl se hur det utvecklas, men pilotavsnittet ligger lite i Nathans favör. Även om Duke räddade hennes liv. Stilpoäng där.

Det är bra casting överlag: både på casten såväl som gästskådespelarna. Jag gillar dem och de väcker tillräckligt med intresse för mig att jag ska fortsätta att titta. För mig var det dessutom ett par bekanta ansikten som Emily Rose (Jericho), Eric Balfour (Buffy, 24 m.fl.), Nicole de Boer (Star Trek: Deep Space Nine och King-serien The Dead Zone) och Maurice Dean Wint (diverse kanadensiskt producerade serier).

Vad som kändes lite svagt var hur man verkligen försökte understryka att det här är en mystisk stad och att konstiga saker händer. Det kändes lite väl mycket och utan förklaring. Jag hoppas till exempel att Audrey kommer undersöka den plötsliga dimman (som för övrigt fick mig att tänka på Stephen Kings The Mist) och få något svar på vad den beror på.

Min gissning är att serien kommer ha mycket standalone-avsnitt, men att vi kommer matas då och då med mysteriet om Colorado Kid och den koppling som finns till Audrey. Det intresserar mig och vill få mig att fortsätta se. Jag tror (tyvärr) inte att det kommer vara ett dominerande tema. :(

Överlag ett helt okej avsnitt och introduktion.

Betyg: 3/5.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#46 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 31 August 2010 - 21:23

Oj, trodde inte det skulle bli så snart. Härligt! Bra skrivet. Gillar också scenen där de möts första gången. Sätter direkt grunden för deras fortsatta relation.
Har du läst boken? Jag har den hemma, men inte läst den än. Kanske bör vänta tills jag sett färdigt serien?

Edited by Synon, 31 August 2010 - 21:32.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#47 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 31 August 2010 - 21:30

Ibland överraskar jag! ;)

Nej, jag har inte läst boken och kommer troligen inte att göra det i den närmsta framtiden. Men jag tror det kan vara en bra idé med att vänta det. Håll mig sällskap ut ända till slutet! ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#48 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 31 August 2010 - 21:38

United we stand! Pst. Hur går det förresten med BSG... ;)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#49 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 01 September 2010 - 00:17

I stand corrected.

Trevligt med fler som tittar. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#50 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 02 September 2010 - 22:15

104 - Harmony

Man blev iaf inte hungrig av att se det här avsnittet. Yuck och yuck igen. Ska gå och slänga all frukt och grönsaker jag har hemma. :P

Men det var ett ok avsnitt. Jag fick inte riktigt logiken att gå ihop med hur alla djur dog men ja, strunt samma. Det funkade. Kul scen också med dom där gamla tidningssnubbarna som moderåd åt Audrey. :) Duke känns också mer och mer intressant samtidigt som Nate fortsätter gå åt andra hållet. Men han är iaf inte irriterande så alltid något. Ingen framåtrörelse i arcet det här avsnittet men det tror jag inte man kan vänta sig i varje avsnitt heller.

Edited by Wylie Times, 02 September 2010 - 22:16.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter