Jump to content

Photo

Det Mörka Tornet / The Dark Tower (Stephen King)


  • Please log in to reply
26 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 April 2006 - 14:33

Jag tänkte mig försöka på att läsa/lyssna mig igenom hela Dark Tower-sviten (med relaterade böcker) i nån slags ordning, och kom (med hjälp av vissa förvirrande diagram på nätet) fram till följande lista. Nån King-fantast som har nåt att kommentera den här listan?

  • Dark Tower I - The Gunslinger
  • Bag of Bones
  • Eyes of the Dragon
  • Dark Tower II - The Drawing of the Three
  • Rose Madder
  • The Stand
  • Dark Tower III - The Wastelands
  • The Mist
  • Dark Tower IV - Wizard And Glass
  • Salem's Lot
  • Dark Tower V - Wolves of the Calla
  • It
  • Insomnia
  • From A Buick 8
  • Hearts In Atlantis
  • The Regulators
  • Desperation
  • The Little Sisters of Eluria
  • The Talisman
  • Black House
  • Dark Tower VI - Song of Susannah
  • Everything Eventual
  • Dark Tower VII - The Dark Tower

*puh*

Följande diagram ligger till stor del till grund för listan: http://www.thedarkto...ections/roadmap


Edited by Garm, 04 March 2016 - 20:11.
Tillägg av tagg.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 April 2006 - 15:11

Det här var nytt för mig.

Har läst dom flesta böckerna på svenska men att det var relaterat till Dark Tower visste jag inte.
Håller ju fprtfarande på att traggla med Dark Tower IV - Wizard And Glass som jag tycker är så seeeg, börjar förstås hända lite saker nu när jag kommit ca. 300 sidor men ändå...

Inte orkar jag läsa om alla böcker ialla fall för att följa listan, men jag ska tänka på det när jag läser om The Talisman innan jag läser Black House (på svenska då)

The Little Sisters of Eluria, är ju novellen som finns i Legends, tur att jag inte läst den ännu då eftersom det visar sig på listan att den ska läsas efter bok 5
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 April 2006 - 15:23

Får se om jag kommer ihåg alla kopplingar i huvudet:

Bag of Bones -> Löst kopplat (Siffran 19 som finns med i reviderade versionen av Gunslinger)
Eyes of the Dragon -> Roland möter ju de två bröderna på sin resa. Dessutom är ju Flagg med.
Rose Madder -> De möter Rose nånstans på vägen minns jag.
The Stand -> De färdas igenom den världen. Flagg är dessutom med.
The Mist -> Lööööst kopplat. Novell från Skeleton Crew iaf. Tog med den eftersom den listas.
Salem's Lot -> En viss karaktär dyker upp
It -> Sköldpaddan.
Insomnia -> Här är en ren koppling med på slutet.
From A Buick 8 -> Minns inte...
Hearts In Atlantis -> Low Men.
The Regulators -> Minns inte.
Desperation -> Minns inte.
The Talisman -> Ingen direkt koppling, dock i fortsättningen.
Black House -> Stor koppling.
Everything Eventual -> Karaktären från novellen dyker upp.


Dessutom har ju King en annan löst sammankopplad "serie" som väl börjar med Dead Zone/Cujo, Castle Rock-serien...

Förresten: Nyutgåvan av Revolvermannen har väl kommit ut på svenska nu va? Är det den reviderade utgåvan (som King skrev om en aning) som getts ut?

Wizard & Glass, är det den med alla flashbacks?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 April 2006 - 16:01

Wizard & Glass, är det den med alla flashbacks?

Ja, om Rolands ungdom när han möter sin ungdomskärlek Susan.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 11 April 2006 - 16:26

Förresten: Nyutgåvan av Revolvermannen har väl kommit ut på svenska nu va? Är det den reviderade utgåvan (som King skrev om en aning) som getts ut?


Det stämmer...Jag läste den i förra veckan. Den var ganska bra, men lååångt ifrån det mästerverk jag hade väntat mig...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#6 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 11 April 2006 - 16:32

Wow... visste inte om denna koppling mellan böckerna! Ska tänka på det när jag läser vidare ;)
Posted ImagePosted Image

#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 April 2006 - 16:33

Första delen i den nyutgivna svenska översättningen av Revolvermannen kan man 'låna som ljudbok' hos eLib. (Om någon var intresserad av att veta det. Ställer mig dock skeptisk mot det faktum att låne-tal-böcker streamas. :mellow:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 11 April 2006 - 19:41

Så här står det på Dark Tower sidan som Peak länkar till:

The way I see it, all of King's books fall into four categories. First, there are the Tower books. Then there are those which have connections to the Tower like Eyes of the Dragon and The Stand. And then there are stories like Christine which don't relate at all. However, somewhere in between the official books and the ones that share common-ties, there are stories that relate to The Dark Tower on a much deeper level. These three books are Insomnia, Hearts in Atlantis, and Black House. But why are they different? Because they not only share common characters and plot-lines, but they add to the Mythology of the series. It's this contribution that I used to decide which books go on this page and which one's don't.


Så det beror väl på om man vill snappa upp varenda liten obskyr referens annars verkar ju Insomnia, Hearts in Atlantis och Black House vara viktigast.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#9 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 12 April 2006 - 09:20

Enligt dom som är stora King fantaster varav jag har två vänner som är så sägs det att Eyes of the dragon innehåller den mesta informationen och även The Talisman. Dom andra böckerna är inte viktiga. Det är bara namnen som återanvänds.
"There once was a man from Nantucket..."

#10 Supes

Supes

    Lieutenant Junior Grade

  • Validating
  • 52 posts

Posted 29 April 2006 - 17:08

Är Dark Tower verkligen så bra som alla säger? Jag har läst många av Stephen Kings största verk och sett filmerna men jag försökte läsa en fantasy bok av honom en gång som jag tror hette "Draktårar" och den var helt värdelös.

#11 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 29 April 2006 - 23:03

Eyes of the Dragon är lite annorlunda mot andra Stephen King-böcker, i och med att den är skriven som en "saga". Det sägs att han skrev den till sin dotter (Naomi, som också är namnet på en karaktär i boken) eftersom hon inte gillade hans "monsterböcker".. :P

Dock så ingår Eyes of the Dragon i Dark Tower-perferin, pga att Flagg är med (och Roland möter de 2 huvudpersonerna i boken under sin resa).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#12 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 May 2006 - 18:25

Sitter och lyssnar på The Stand - Extended edition just nu (nästan 50 timmar audiobok). Absolut Kings bästa bok. Episk är bara förnamnet.. :D

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#13 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 01 May 2006 - 19:18

Sitter och lyssnar på The Stand - Extended edition just nu (nästan 50 timmar audiobok). Absolut Kings bästa bok. Episk är bara förnamnet.. :D

Kan inte annat än hålla med där. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#14 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 May 2006 - 19:31

Undrar vad militären tycker om boken? Med tanke på hur militärerna (och politikerna då) reagerade i början av boken. Försöken att dölja vad som händer genom att avrätta journalister som får reda på sanningen och sånt.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#15 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 08 May 2006 - 16:24

Jo jag tycker också Drakens ögon var annorlunda åt det possitiva hållet, jag har faktiskt läst om den tom.
Det är en saga men ändå inte, mycket pågår som inte finns i barnsagor av idag.

#16 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 09 May 2006 - 08:14

Varför inte kommentera lite King när jag ändå håller på att lyssna mig igenom. Ingen speciellt ordning förutom när det gäller Dark Tower här:


*spoilers under här för er som inte läst*

Dark Tower I: The Gunslinger
Absolut den sämsta DT-boken, även om den är helt ok. Lite för kort för min smak, och den nya versionen är till och med flummigare än den gamla. Det "roligaste" är väl när Roland flyr från Tull (och skjuter ihjäl hela befolkningen).. :P Betyg 4 (av 10)

http://en.wikipedia..../The_Gunslinger

Apt Pupil
En av Kings mer "mainstream"-långnoveller (från samma samling som Shankshaw Redemption, Stand by Me m.m.). Amerikansk grabb får reda på att efterlyst nazi-förbrytare bor i närheten av hans hem och använder denna kunskap för att utpressa den före detta nazisten om att berätta om hans tid under kriget och vid ett koncentrationsläger. Påminner en hel del om Bachman-böckerna, tycker jag. Speciellt Rage och Roadwork. Betyg: 7 (av 10)

http://en.wikipedia.org/wiki/Apt_Pupil

The Ledge
Novell. En man vänstrar med en crimeboss fru, vilket inte uppskattas. Så mannen i fråga får en chans: om han lyckas ta sig runt en avsats utanför byggnaden de är i och klarar sig runt huset så får han överleva. Kul twist i slutet, men rätt så förutsägbart. Betyg: 5 (av 10)

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Ledge

Del 2:

Bag of Bones:
Mike Noonans fru, Jo, dör plötsligt när hon är ute på stan. Mike får reda på att Jo var gravid när hon dog. Mike, som är författare, upptäcker att han inte kan skriva längre. Bara åtgärden att sätta igång ordbehandlaren på hans Mac gör att han mår illa.

Lyckligtvis så har han sparat undan lite böcker från när han var yngre, så förlag och läsare märker inte av hans blockering. Några år senare så håller hans lilla lager på att ta slut, och Mike beger sig ner till deras sommarställe som han inte varit vid sedan fruns död.

Väl där upptäcker han att hans fru undersökt någonting mystiskt där nere, något som Mike nu hamnar mitt i. En hämndlysten kraft som nu verkar vara ute efter dottern till en kvinna han träffar där...

Mycket bra bok, måste jag säga. Sorglig bok, men ypperligt skriven. Betyg: 9 (av 10)

http://en.wikipedia....ki/Bag_Of_Bones

Boogey Man
Novell. Man går till psykiatriker för att avslöja vad det verkligen var som dödade hans barn. Tidig och inte speciellt bra novell. Betyg: 3 (av 10)

http://en.wikipedia....i/The_Boogeyman

The Long Walk
En av böckerna som King skrev under pseudonymen Richard Bachman.

I en facistoid nära framtid så finns tävlingen "The Long Walk". 100 stycken 16-åringar startar ut och vandrar tills det bara finns en kvar. Man måste hålla sig över en viss hastighet, annars får man en varning. Efter tre varningar så blir man skjuten av militärerna som följer efter i bilar. Den enda överlevande vinner ett pris där han får vad han vill under resten av livet.

"Battle Royale" i bokform, ungefär. Fast givetvis inte lika extrem. Man vet vad som kommer, men kan ändå inte sluta läsa/lyssna. Dystopisk så det räcker. Klassisk Bachman. Betyg: 8 (av 10)

http://en.wikipedia....i/The_Long_Walk

Del 3:
Eyes of the Dragon
Kings lilla "saga". Prins (Peter) blir oskyldigt inspärrad för mord på sin far (kungen) och hans betydligt mindre lämpade bror (Thomas) blir insatt på tronen. Bakom mordet står kungens hovmagiker (Flagg), som anser att Thomas är betydligt lättare att styra än Peter. Kommer Peter att kunna bli fri och rädda kungadömet från det kaos som Flagg förbereder för kungadömet?

Flagg dyker upp i The Stand och Dark Tower bland annat. Betyg: 6 (av 10)

http://en.wikipedia....s_of_the_Dragon

I Know What You Need
Novell. Skolflicka hittar den perfekta pojkvännen, som alltid verkar veta vad hon vill ha. Han visar sig dock vara för bra för att vara sann... Tidig sådär-novell. Betyg: 4 (av 10)

http://en.wikipedia....w_What_You_Need

Road Work
Bachman-bok. Barton George Dawes liv slås i spillror när det visar sig att en väg kommer att byggas genom hans hus och arbetsplats (en tvättinrättning). Han får i uppdrag att skaffa en ny lokal för tvätten. Nåt han struntar fullkomligt i. Samma sak när det gäller att hitta nytt hus för hans fru och han själv. Har att göra med att han inte vill lämna huset där hans son en gång i tiden dog av cancer.

När hans inaktivitet kommer fram så får han sparken från jobbet och frun lämnar honom. Dawes är dock inte helt ensam. Han har samlat på sig en hel del vapen och sprängämnen och tänker inte lämna huset frivilligt...

Påminner till stor del om filmen Falling Down, tycker jag. Mycket inre dialoger och sånt. Betyg: 6 (av 10)

http://en.wikipedia.org/wiki/Road_Work

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#17 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 July 2006 - 17:49

Nu när jag skulle fortsätta min läsning av Svarta Huset så såg jag att jag skulle börja på ett visst kapitel.

Spoilermarkerar för säkerhets skull
Kapitel 19!
I 'Wolves of the Calla' är nr. 19 av stor betydelse, även 99 och 1999.
Har ju fortfarande 2 böcker kvar att läsa om Dark Tower, men jag kan inte låta bli att fundera på om domedagen kom 1999 precis när vi gick över till 2000. Alla karaktärer är ju från senast 1987, så ingen av dom vet.
OK, domedagen har inte kommit i Svarta Huset som utspelar sig tidigt tvåtusental (?), men man vet ju inte riktigt i vilken värld Jack lever i och vilken värld de andra kommer från, Callahan flöt ju omkring i olika världar. Så vilken värld är våran värld?
Och om jag förstått rätt så har det gått mååånga sen Andy the Robot, t.o.m Blaine the Mono byggdes.
Så Roland är alltså från framtiden men världen är som vårat 1800-tal just nu i stort sett

Edited by Georgia, 21 July 2006 - 18:05.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#18 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 July 2006 - 08:21

Andra halvan av Svarta Huset har stor betydelse (och kopplingar till) för Dark Tower-serien

Intressant att Sophie undrar om Parkus är en Gunslinger eller inte när dom berättar om den ev. sista Gunslingern Roland och hans följeslagare till Jack. Så nu vet Jack att fler från hans värld är inblandade.

Blaine the Mono och hans 'självmord' nämns när ännu ett Mono tåg ska komma, alltså så måste det som sker i boken ske ungefär samtidigt som Dark Tower böckerna.

Mer info om Röde Kungen än man hitills fått ialla fall.

De inre Baronierna nämns nu med namn (för första gången vad jag vet) , så då är kopplingarna till Roland stor ialla fall.
Undrar om Roland och Jack är släkt? ;)

Nu svamlar jag bara :blink: när jag läser i böckerna förstår jag precis hur allt hänger ihop, men nu är det bara som en stor röra.



Funderar stark på att köpa:
Stephen King's The Dark Tower - A Concordance v.1 & 2 av Robin Furth

Edited by Georgia, 17 July 2006 - 08:25.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#19 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 July 2006 - 18:14

Nu börjar det klarna lite :P

Det blev riktigt rörigt när dom får se King's bok Salems Lot där Callahan är med i. Är alla medverkande i Dark Tower bara påhittade figurer eller inte? Men det började klarna lite efter Roland's och Eddie's möte med King själv (där har vi en man med stort ego som t.o.m skriver in sig själv i serien ;) ).
Men nu verkar dom vara i 'vår' värld ialla fall.
En bok kvar, hoppas det slutar bra för dom och att dom lyckas med sitt uppdrag.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#20 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 31 July 2006 - 22:39

Efter flera års väntan så har jag äntligen läst ut Dark Tower serien.
De 3 sista böckerna gick fort att läsa, för efter den plågsamma bok 4 så blev det riktigt spännande att jag knappt kunde lägga ifrån mig böckerna.

Och vilket jävla slut :upset: fast det blev förstås en liten ändring.
Undrar om det var planerat från början att det skulle bli så?

King's böcker brukar inte vara sorgliga precis, men under vissa delar av den här boken så har tårarna flödat.


Någon dag ska jag läsa om hela serien, men det kommer nog bli när alla bökcer har blivit översatta på svenska (och kommit i pocket).
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#21 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 July 2011 - 11:00

Vilken bra tråd det här var! Håller nämligen på att läsa Det mörka tornet, på svenska som synes. :) Precis börjat med den sjunde och sista boken. Ja, i sjätte boken så får vi ju hintar om att andra böcker även har viss anknytning till Det mörka tornet. Och visst känner jag igen Flagg från en annan bok så Peak din listning (och förklaringar) underlättar. Ska försöka läsa några av dem, vissa har jag läst sen tidigare men nu lär jag ju läsa dem med nya ögon.

Tack Georgia för att du spoilermarkerade, ska kolla på det när jag läst färdigt boken.

Peak: tog du dig igenom samtliga på din lista?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#22 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 26 July 2011 - 12:02

Jag tror det. Här finns en lista annars:

http://en.wikipedia....rk_Tower_series

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#23 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 July 2011 - 13:28

Jag som såg fram emot några omdömen av dig om de du läst. ;)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#24 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 26 July 2011 - 16:36

Haha. Jag har nog läst alla utom de senaste, och mer utförliga recensioner kommer så småningom på Levande Ljud. Kan väl sätta mig och ge kortare omdömen under kvällen iaf.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#25 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 July 2011 - 18:17

Tack Georgia för att du spoilermarkerade, ska kolla på det när jag läst färdigt boken.

Så lite så ^_^
Gjorde antagligen det eftersom alla böckerna ännu inte blivit översatta och släppta på svenska då jag läste dom.
Kollar vad jag har spoilermarkerat och jag kan ärligt talat inte minnas vad jag snackar/skriver om :rolleyes:
Dags att läsa om böckerna tror jag :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.