Jump to content

Photo

Eror


  • Please log in to reply
221 replies to this topic

#201 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 05 June 2011 - 00:45

En tanke (ja den har med eror att göra på ett sätt) Vi har en forntid och en nutid, men min fråga är följande, ska vi ha en framtid också? Eller ska vi köra med konceptet framtiden ändras beroende på vad för gärningar de gör i nutiden och därför ifall de åker in i framtiden i en serie, och sedan i en annan åker lika långt in i framtiden så är den annorlunda? För jag har för mig att tidsresor är möjliga. Eller har ni redan diskuterat det och att jag har missat det?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#202 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 05 June 2011 - 16:10

Vi har väl diskuterat lite granna, men inte värst mycket? Jag tror vi kom fram till att framtiden kan vara ganska olika, beroende på vad författaren tänkt sig. På ungefär samma sätt som DC men framförallt Marvel gör det.

Det är lite som Doc Brown säger i slutet på Tillbaka till Framtiden: "The future isn't written yet, my boy! So make it a good one!"

#203 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 05 June 2011 - 18:17

Det är bra att veta sådant,tycker jag då.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#204 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 June 2011 - 19:27

Ja, jag vet inte om vi har tagit några officiella beslut om vilka regler som gäller för tidsresor. Om man kan ändra historien eller inte och vad det i så fall innebär i praktiken. Det vore ju inte så dumt att ha en framtidsera (eller flera) som fungerar på samma sätt som nutids/dåtids-erorna.

#205 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 06 June 2011 - 18:29

Jag tycker vi kör med idéen att man inte kan "ändra" på historien, men att det kanske inte spelar så stor roll, beroende på om man när man reser hem igen från sin tidsresa, hamnar i den nya alternativa värld man skapat, eller om man hamnar tillbaka där man började ifrån. =)

Hamnar man tillbaka där man började, så lär det väl känns tungt för skurken/hjälten. :P Hamnar man dit man ville, så lär man väl bli väldigt glad.
( eller ännu mer olycklig, vilket inte är så omöjligt att tro, eftersom orsak och verkan är nåt som människor kan ha lite svårt att överblicka ibland. ;) )

Edited by PredaBot, 06 June 2011 - 18:30.


#206 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 June 2011 - 19:52

Keep it simple tycker jag angående framtid och tidsresor. Det blir lätt tokigt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#207 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 08 June 2011 - 21:41

Vi får väl komma överens om det där när någon bestämmer sig för att det är dags att göra en tidsresehistoria. Eller så säger vi bara att det beror på hur man har konfigurerat tidsmaskinen :)

#208 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 15 August 2011 - 20:38

Låter som en spännande serie, Daniel! :)

Fick genast tanken... att den Feseliska Smittan är en bunt mikroorganismer som tillsammans kommunicerar genom subrymdsvibrationer mellan varandra. Tillsammans så får dom en sorts grundläggande intelligens! Intelligensen växer och krymper beroende på andelen mikrober i smittade värddjur som dom har för tillfället.

Dess slutgiltiga mål är som alla farsoter, att fortsätta växa i oändligheten, men med den tillagda faktorn av intelligens inbegriper detta mål att ta över alla former av intelligens i Universum, härska över det, och bli den yttersta, slutgiltiga intelligensen!! :thumbsup:

DARRA DÖDLIGA!! TY GUDAKOMPLEX-BACILLEN LEVER!! DEUM FURIAE BACILLUS! :evil:


Nu grävde jag upp nåt halgammalt men det som nämndes i mitt lilla intro var alla saker vi redan hade då, den levande basen är smittkällan förstås och så är de på jakt efter en av Ghasts dimensionshoppande skurkar.

#209 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 October 2011 - 17:54

Nu har jag gjort korta reservidéer ifall ingen annan tar tag i fortsättningen på Dedrups dödliga prisma. Andra delen heter Disco Inferno och har Johnny Boy och Magiska Markus samt det som hände Tin, Orientens Pärla och Pantern på reggaeklubben (där Dr Demon dyker upp). Tredje och avslutande börjar där Dedrups tog slut med alla hjältar i fritt fall i avsnittet med namnet Fritt fall.

#210 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 07 October 2011 - 07:24

Efter att ha läst genom en del trådar tyckte jag det var dags att flagga lite för Nordens Stjärnors första äventyr, det verkar både som SuperJelcander och Tfels/Predabot arbetar på varsin sådan så ni bör diskutera ihop er om detta. Tror SuperJelcander var först ut och har sin tråd i det här forumet.

#211 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 22 October 2011 - 14:41

Jao, minns dom diskussioner vi hade för några år sen, bla i Malmö. Grejen är väl dock att Jelcander i princip har bytt spår i livet, och fokuserar på andra saker än serier, så åtminstone jag antog i alla fall att han helt enkelt pensionerat sig, för obestämd tid?

#212 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 22 October 2011 - 16:11

Nejdå, som Thomas postade i en annan tråd (tror det var albumtråden) så ville han fortfarande skriva klart fortsättningen på Bit för Bit, och han ger respons på Mordet i Bunkern. Dock är han upptagen med att skriva åtminstone en seriös bok nu så vi får se hur framtiden artar sig.

#213 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 26 August 2014 - 19:09

Konsekvenser i NS-versumet efter Förgöraren då. (SPOILERS) Det här är både en Figur och en Era-notis så jag postar den i båda trådarna.

 

- Den Tin som var med i Förgöraren är inte den "riktige" Tin, utan helt och hållet robot. Frågan om var originalet är och varför den "falske" Tin har ersatt honom är något som jag lämnar för andra skapare att fylla i, men jag vill gärna påpeka att Tin 2.0 är en lika hygglig kille som sin "brorsa", annars skulle han inte ha kunnat stå emot Ahrimans kontroll.

 

- Virtus är fast i NS-versumet efter att den kärlekskranka Jeanne Nocturne "övertalat" Blackflash att han kan komma tillbaka för att hämta honom när Virtus vilat upp sig. Men som jag redan vet så kommer inte Blackflash att kunna återvända för saker som pågår i GG-versumet. Detta tillåter alltså att Virtus syns i bakgrunden av NS-äventyren då och då, om det så är han och Jeanne som delar ett ömt ögonblick på någon restaurang eller något komiskt som att han har på sig ett förkläde och hjälper Betjänten med disken. Men om han har en större roll i något NS-avsnitt som innefattar dialog eller så måste man prata med mig först.



#214 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 August 2014 - 19:32

Najs Sebastian! Virtus!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#215 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 July 2016 - 11:12

Textarbetet med senaste guiden är snart klart och den kommer landa på kanske 220 sidor. Nu kommer väl en del sätta i halsen då det är nästan 50 sidor mer än förra. Men, även om det är en hel del nytt informationsmässigt så beror en hel del av de extra sidorna på att kronologin och tidslinjen exempelvis layoutats om vilket gjort dem längre.

 

Göta Lejon önskade ju tidigare att hjältar och skurkar skulle grupperas för sig, är det nåt flera tycker?

Jag funderar (till nästa guide) på att flytta om lite i ordningen på informationen i profilerna så det skaparrelevanta kommer högst upp, bra, dåligt?

En annan tanke är att ändra hela upplägget på guiden och göra den mer som ett uppslagsverk med varje sak som ett uppslagsord. Tyck till.



#216 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 July 2016 - 12:37

När jag ändå håller på med skaparguiden tänkte jag göra färdigt den första läsarguiden.

Den kommer bara ta upp det som faktiskt har setts i de publicerade serierna, som i giderna från DC och Marvel. Den kommer ha en huvudsektion som är som ett uppslagsverk, i bokstavsordning. Till det kommer ett kapitel med synopsis om serieberättelserna, kronologisk och publicerad ordning, och en sektion om att man kan vara med och skapa serien.

Just nu är den 80 sidor och det är nog nära vad den slutligen blir.

 

Tanken är att den kan ligga på hemsidan, och när den är mer substantiell, kanske lagom till album 2 så kan man trycka upp en liten mängd.

 

Den blir också grundstommen till Den officiella guiden till Svenska superseriers universum som jag inte vet när första versionen blir klar.



#217 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 July 2016 - 21:04

Daniel, jag gillar och samtycker till precis allt du skriver i de två ovanstående inläggen!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#218 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 September 2016 - 21:20

Även jag hejar på när guiden utvecklas.

 

Sedan är jag förstås fortfarande av uppfattningen att det vore bättre att föra över informationen till wikin, än att greja nya versioner av pdf-versionen.

 

http://nswiki.svenskasuperserier.se/



#219 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 26 September 2016 - 16:45

Det är därför jag gladeligen låter den som vill ta materialet från guiden och föra in den. Själv är bäste dräng.



#220 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 September 2016 - 17:18

Mm. Tänker dock att om du ändå ska lägga ner jobb på att uppdatera guiden, skulle du kunna göra det på wikin i stället för i pedeäffen.



#221 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 September 2016 - 15:27

Det är mycket bökigare med en wiki med all formattering än att skriva i en ordbehandlare. Jag är ganska säker på att om du vill att wikin ska innehålla det guiden gör så får du göra det själv, eller kolla med dina medredaktörer om någon vill göra det. Eller så får det vara som det är nu.



#222 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 January 2017 - 22:33

Mm, det är väl så. Jag tror fortfarande att det på sikt blir enklare med wikin, men det är väl inte så lätt att övertyga någon om det när jag inte gör något med wikin själv... vilket jag ju inte gjort på ett ordentligt tag.