Jump to content

Photo

Terry Pratchett - Living With Alzheimer's


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Sci-Fi Nytt

Sci-Fi Nytt

    Senior Commander

  • Admin
  • 297 posts

Posted 29 January 2009 - 11:51

Den 4:e och 11:e februari så kommer BBC2 att visa en dokumentär där man följer den brittiske Alzheimer-drabbade fantasyförfattaren Terry Pratchett under ett år.

Namnet på dokumentären är "Terry Pratchett - Living With Alzheimer's", och är i två delar. Den första delen utspelar sig i början av 2008, strax efter att han fått sin diagnos, medan den andra riktar in sig mot vad man har att se fram emot i framtiden, och även om hur det ser ut för Alzheimer-sjuka och sjukvården i USA.

Läs mer.


Originalartikeln

#2 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 January 2009 - 13:07

Hoppas man får möjlighet att se den. Tror den kommer vara rätt intressant. :)

#3 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 29 January 2009 - 13:30

^ Echo that.
När man bara har ADSL är ju inte Internet-kanalen direkt något alternativ. Bara att hoppas att t.ex. SVT visar den.
Jag har öht sett rätt lite av Pratchett "irl" och det skulle vara kul att se hur han tacklar detta.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#4 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 January 2009 - 13:37

SVT är ju duktiga på att köpa in mycket från BBC och då detta är en dokumentär om Alzheimers så hoppas jag att chanserna ökar ännu mer. Tror den kan ha svårt att leta sig ut på Internetkanalen.

Här är för övrigt en intressant och läsvärd artikel som jag delade för ett tag sedan.

MailOnline

"Bestselling author Sir Terry Pratchett has been testing out a revolutionary helmet which is claimed to slow down or even reverse the effects of Alzheimer´s disease"


Edited by Cartman, 29 January 2009 - 13:38.


#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 29 January 2009 - 13:45

Det som kan tala för att dokumentären kommer i Sverige är ju att Pratchetts böcker ges ut i Sverige.

Annars så skulle jag tro att den letar sig ut på Internetkanalen som allt annat. Dokumentärer finns det gott om där ute.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 January 2009 - 14:58

Någon med kontakter skulle ju kunna tipsa SVT också. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#7 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 March 2012 - 12:53

Dokumentären är sedan i början av februari även släppt på DVD. Jag införskaffade ett exemplar men har inte hunnit med att se den och inte heller kom jag ihåg att tipsa andra om det här. Finns bland annat att köpa genom SF-Bokhandeln eller Megastore om man inte vill importera den själv från t.ex. Play eller liknande shop.

World-renowned author Terry Pratchett is facing an uncertain future. Despite selling over 55 million books worldwide and with his work translated into 33 different languages, he is an author who may one day live in a world without words. Terry has been diagnosed with early onset Alzheimer's disease. Every 14 minutes someone in Britain is diagnosed with Alzheimer's - and the best-selling writer of the Discworld series is now one of them.

This programme follows Terry coming to terms with his diagnosis, living with his condition, facing the certainty of its conclusion and his mission to find a cure. Adamant that he has "done nothing wrong" and that Alzheimer's sufferers should not be stigmatised, this is a genuine personal journey of one man, through the science and the reality of what it's like to be diagnosed with Alzheimer's disease.


Edited by Piranhaconda, 28 March 2012 - 12:54.


#8 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 March 2012 - 14:17

Jag frågade Discshop igår om dom inte kunde ta in dokumentären till försäljning och fick svaret att så skulle ske. Den skulle finnas i deras utbud (pris oklart just nu) om cirka 2-3 veckor. Tills dess kan man bevaka dokumentären här.

#9 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 April 2012 - 12:42

Och sedan igår finns den till försäljning hos Discshop.