Jump to content

Photo

Nollfte eran


74 replies to this topic

#1 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 14 January 2010 - 17:33

Tralleri trallera!

Jag har inte lusläst all information som finns kring Nordens Stjärnor och den därtill hörande världen, men har jag förstått det hela rätt, har ni delat upp tiden i fyra eror. Detta får mig ju att bli extra intresserad av tiderna före och efter dessa fyra.

Någon gång måste vi väl spana in i Nordens Stjärnors framtid!

Men just nu är jag lite mer sugen på dåtiden. Bland de redan etablerade karaktärerna hoppas jag att det finns en och annan som är odödlig eller gammal nog för att få vara med. I övrigt slänger vi in några som är förfäder och/eller inspirationskällor (eller ingenting) till personer i de huvudsakliga erorna. Några riktiga historiska personer skulle jag också vilja ha med.

Lägger vi handlingen på adertonhundratalet skulle vi kunna få med både Jöns Abrahamsson Ram alias Puttetorpa Here (1791 - 1849) och Lars Larsson Molin alias Lasse-Maja (1785-1845) vilka båda skulle passa ganska bra in i ett superhjältesammanhang. Är det någon som har fler förslag på intressanta personer. Kvinnor ger alltid extrapoäng.

För övrigt har jag fastnat lite för ordet "donkeyman". Det förekommer bland annat i Eldarevalsen av Evert Taube och i Svarta palmkronor av Peder Sjögren. Jag funderade länge över vad en donkeyman kunde tänkas vara och bestämde mig så småningom för att det var någon som hade blivit biten av en radioaktiv åsna... men det är det inte, fick jag sedan veta. En donkeyman var den som skötte åsnan som hissade seglen... på de båtar som var maffiga nog att kräva en åsna för den uppgiften. Begreppet donkeyman hängde sedan kvar till ångbåtarna fast det inte fanns användning för åsnor där.

Egentligen kan jag inte komma på något bra sätt att använda det faktum att ordet håller sig till en bekant namnkonvention, eftersom konventionen inte är bekant för någon av personerna i serien. Såvida inte någon av dem kan skymta framtiden (vilket man förvisso kanske skulle kunna tänka sig) känner de varken till radioaktivitet eller vad som förväntas hända när man blir biten av ett radioaktivt djur. En tidsresenär skulle kunna ha något roligt att säga om saken, men jag skulle föredra att utelämna sådana ur berättelsen.

Nåja... Med eller utan donkeyman... Vad säger ni om idén? Ska vi utveckla den till något?

#2 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 14 January 2010 - 17:44

Den första superhjälten på flera tusen år dyker upp run mitten av 1900-talet så då får det antingen bli nån som är helt okänd för eftervärlden eller en tidsresa/resenär. Framtiden dock är mer öppen.

Eller helt enkelt sätta i en egen värld.

#3 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 14 January 2010 - 18:04

Jag har faktiskt några funderingar på hur framtiden skulle kunna vara, dock inget riktig idé än.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#4 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 14 January 2010 - 23:42

Den första superhjälten på flera tusen år dyker upp run mitten av 1900-talet så då får det antingen bli nån som är helt okänd för eftervärlden eller en tidsresa/resenär. Framtiden dock är mer öppen.

Eller helt enkelt sätta i en egen värld.



"Den första superhjälten på flera tusen år" låter i och för sig som en tolkningsfråga. Klart att det har funnits människor med superkrafter tidigare. Och klart att några av dem har använt dessa krafter i det godas tjänst. Men de har förstås inte kallats för superhjältar.

Skulle det kunna visa sig att någon är äldre än man trott? Eller har reinkarnerats på något vis? Annars kan man ju alltid hitta på nya karaktärer och låta någon av dem blir nedfryst eller undangömd eller framskickad genom tiden eller något för att hittas av Nordens Stjärnor i nutiden.

Hur är det med den där basen som kom till Jorden på stenåldern eller hur det var?

Jag har faktiskt några funderingar på hur framtiden skulle kunna vara, dock inget riktig idé än.



De funderingarna får du gärna dela med dig av. Fast det kanske är bäst att starta en ny tråd för det.

#5 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 January 2010 - 00:37

Den levande basen var aktiv på stenåldern men nånting dumt hände och den drog iväg för att komma tillbaks nån gång i början på 1900-talet och så starta den nya superhjälteeran. Efter stenåldern fram till dess har det inte funnits supervarelser som varit kända förän den stora hjälten för denna era satte igång och sprida möjligheter som lett till explosionen av supervarelser efter det. Innan kan förstås andra källor lett till olika superförmågor men det är viktigt att de som har dessa inte är allmänt kända för en del av mytoset hänger på den här första moderna super-superhjältepersonen och de andra kanske betraktas som rena legender som Herkules och liknande.

#6 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 20 January 2010 - 09:16

Känns som att jag borde läsa på lite så jag kan klura ut vilka kopplingar som kan göras. Var hittar jag det där dokumentet där alla sanningar står?

#7 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 20 January 2010 - 10:48

Den ligger här:

http://www.griffinde...aparguiden3.pdf

#8 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 20 January 2010 - 11:04

Ja, där var den, ja. Lyckades faktiskt hitta den själv. Det var visst inte så svårt om man ansträngde sig lite. I och för sig kanske det vore fint att lägga den någonstans där man kan hitta den utan att ansträänga sig alls.

#9 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 20 January 2010 - 16:37

Håller med. Den borde ligga klistrad i Gemensam Serie-delen, som borde döpas om till Nordens Stjärnor.

#10 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 January 2010 - 13:47

Så där, ja. Jag skrev ut guiden (och konstaterade i samband med det att jag nog hade kunnat spara några papper om man hade låtit vissa stycken få stå på samma sida i stället för på egna sidor i sällskap med var sitt tomrum) igår och tog med mig till jobbet för att läsa på. Lite förvirring väcktes, men framför allt några fragment av vad man skulle kunna kalla idéer:

Jeanne Nocturne och Tin minns inte sina bakgrunder så man skulle kunna tänka sig att de (eller någon som har en nära koppling till någon av dem) förekommer i historien. Om vi placerar berättelsen i Sverige (vilket jag har tänkt) blir Jeanne kanske lite knepig att få med om det är sant att hon är amerikan (vilket guiden visserligen inte är helt övertygad om) men man kan nog hitta på någon referens ändå om man absolut vill. Tin verkar baseras på en teknologi som inte var den allmänt gällande på artonhundratalet, men det kan ju förklaras genom att han har haft att göra med utomjordingar, en försvunnen jordisk civilisation eller en ovanligt framgångsrik galen vetenskapare.

Moose börjar sin historia långt innan detta, men enligt guiden ligger han och sover så här dags. Om han nu inte vill vakna tidigare, kan likväl en intressant fråga vara: Var finns han medan han sover?

I SSS #10 läser Nox sagor för ett par döda barn. Det framgår inte när eller hur de dog, så det är en berättelse man skulle kunna ha med i det här sammanhanget.

Orientens Pärla, Järnängeln och Kosmos Pärlor får sina krafter från olika förmål. Dessa föremål kanske fanns redan på artonhundratalet (och långt tidigare). Eftersom Orientens Pärla kommer från Turkiet kan man förmoda att hennes halsband också finns i den trakten vid den här tiden, så de kan vara svåra att få med. Änglastatyn tror jag där emot att man kan göra något av. Antingen kan man berätta om någon annan som har haft dess kraft tidigare, eller om skulptören som gjort den... eller både och.

Om jag fattar det rätt kan Spore hoppa mellan olika tider. Som sagt, är jag ju lite skeptisk till att dra in tidsresor i historien (Det skulle man kanske kunna göra senare om man vill göra en crossover mellan två redan etablerade miljöer.) men Spore kanske man eventuellt skulle kunna ursäkta. Hon verkar tillräckligt mysko för att inte förstöra saker genom att bete sig som en normal människa skulle ha gjort.

Dessutom är det etablerat att det finns några olika utomjordiska raser. Någon av dem borde man väl kunna blanda in oavsett årtal. Man kan ju också tänka sig (Jag tror inte att guiden säger något om det.) att vissa av dem kan leva i hundratals år och att man alltså skulle kunna introducera karaktärer som kan förekomma både i artonhundratalsserien och i de senare erorna. Möjligen skulle man kunna ha med självaste Dedrup, men förstår jag guiden rätt så kom han till Jorden först långt senare och då kanske det blir fånigt att hitta på att han skulle ha varit här vid ett tidigare tillfälle också. Fast det kanske går att motivera.

För övrigt är fiktiv geografi väldigt trevligt, tycker jag, så Gromköping kan ju gärna få vara med. Fast då kan det ju vara rätt bra att veta var Gromköping ligger. Eller åtminstone hur långt det är mellan Gromköping och vissa andra orter.

En annan sak jag funderar över: Är det några av de serier som inte handlar om Nordens Stjärnor, som också hör till samma universum, Spring för livet till exempel?

#11 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 22 January 2010 - 14:08

Gillar hur mycket efterforskning du lägger i detta. ^_^

Jag tror Plågaren är den enda andra serie som hör till samma universum, men jag är inte säker. Fråga Thomas. Annars så finns det inga kopplingar till andra serier, som jag hoppas kunna klara upp med Det Övergivna. Spring för Livet är GARANTERAT inte del av samma universum.

Edited by Virtus, 22 January 2010 - 14:09.


#12 TerrorTub

TerrorTub

    Senior Commander

  • Members
  • 261 posts
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala
  • Interests:Skräck.

Posted 22 January 2010 - 15:14

Då TIN är min skapelse så tycker jag absolut att han kan ha figurerat i tidigare århundraden, möjligen så pass tidigt som 1700-talet. Jag vill gärna ha hans exakta ursprung höljt i dunkel (utomjordisk, magisk, tidsresenär, alkemi eller liknande) men han kan gärna få medverka i äventyr. Personlig skulle det vara roligt att se honom i ngn excentrisk viktoriansk hertigs ägo som blandas in i din tänkta historia. Han kanske står avslagen i denna hertigs "skattkammare" och aktiveras av ngt som händer i anknytning till historien och blir en delaktig roll?

#13 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 22 January 2010 - 16:13

Jag tror att TIN ska dyka upp i första storyn som följer efter Bit för Bit från nummer 10 så där krävs nog lite koordination med Fredrik Jelcander så det inte blir knas med "ursprunget".

När det gäller utomjordningar så skulle jag själv gärna se en helt ny ras/person/varelse så att världen utvecklas mer.

Orientens pärlas halsband kan ha rest runt en hel del innan Nadiras släkt fick den i sin ägo. Jag har tänkt att den ständigt ska ha gått i arv eller varit gåvor mellan kvinnor dock. Men eftersom jag inte skrivit in nåt sånt och karaktären är Public Domain...

#14 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 22 January 2010 - 16:27

Var Gromköping ligger? Du milde, det har jag inte ens tänkt på. Hade tänkt mig en bit från norska gränsen och vid havet för staden har en hamn. Några förslag?

Förresten så håller jag på att utveckla en utomjordisk ras, ifall ni ville veta.

Edited by Sret, 22 January 2010 - 16:29.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#15 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 22 January 2010 - 16:54

Kan vi inte köra som Simpsons? Typ hinta vart stan ligger, men aldrig avslöjar det. Jag kan inte minnas om det är samma sak med Gotham City eller Metropolis, men jag har ingen aning vart i USA de ligger

#16 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 23 January 2010 - 00:15

DC (eller om det var Mayfair games eller båda) har släppt en atlas men eftersom det aldrig fastslagits från början var deras fiktiva städer legat så är det en såndär sak som en del fans älskar att träta om. Generellt brukar det luta åt att Gotham, New York och Metropolis är nära varandra på östkusten.

Jag tycker om idén om att aldrig nämna vart den ligger men försöka hålla koll på hur långa restiderna mellan städer är. Det ska inte vara för svårt med en enda tidning.

#17 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 January 2010 - 11:40

I allmänhet brukar både Gotham och Metropolis betraktas som New York, men i Smallville har de lagt Metropolis Kansas eftersom det ska ligga nära Smallville (som de flesta har varit överens om ligger i Kansas sedan åttiotalet) och i Lois & Clark ligger det i staten New Troy. Det finns lite olika bud, alltså. Det är ofta det som är en del av poängen med påhittade städer, att man inte ska behöva vara helt tydlig med var en historia utspelas. Men om orten finns i ett större sammanhang kan det vara bra att veta var i detta sammanhang den finns. Kanske vore det bästa om vi kom överens om kordinaterna för Gromköping så vi undviker motsägelser i serierna, men att vi håller detta i skaparguiden och aldrig tydliggör saken i några serier, så turisterna slipper bli besvikna när de åker dit och kollar.


Spring för Livet är GARANTERAT inte del av samma universum.

Nä, jag har för mig att Gripen omnämns som den förste superhjälten i den och det stämmer ju inte så bra överens med Nordens Stjärnor...


Då TIN är min skapelse så tycker jag absolut att han kan ha figurerat i tidigare århundraden, möjligen så pass tidigt som 1700-talet. Jag vill gärna ha hans exakta ursprung höljt i dunkel (utomjordisk, magisk, tidsresenär, alkemi eller liknande) men han kan gärna få medverka i äventyr. Personlig skulle det vara roligt att se honom i ngn excentrisk viktoriansk hertigs ägo som blandas in i din tänkta historia. Han kanske står avslagen i denna hertigs "skattkammare" och aktiveras av ngt som händer i anknytning till historien och blir en delaktig roll?

Låter som en bra idé. Vore ju synd att lösa mysteriet redan från början. Om vi antar att han förekommer i denna serie. Kommer han i så fall att minnas det i de senare erorna?


Var Gromköping ligger? Du milde, det har jag inte ens tänkt på. Hade tänkt mig en bit från norska gränsen och vid havet för staden har en hamn. Några förslag?

Man borde kunna sluta sig till Bohuslän om man ska hålla sig till den beskrivningen. Annars hade jag hoppats på att det kunde finnas i närheten av Småland eller Västmanland för att lättare få med tidigare nämnda historiska personer. I viss mån kan de väl resa runt, fast det inte fanns lika effektiva metoder för det på artonhundratalet.


Förresten så håller jag på att utveckla en utomjordisk ras, ifall ni ville veta.

Visst ville vi. Något att berätta om den?

#18 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 23 January 2010 - 18:15

Först det där med resa på 17-1800-talet det finns ju magi i det universumet, magiskt teleportation eller något, använd fantasin vet jag. Staden var till största delen av de århundradena en hamn för smugglare, pirater och annat olagligt, alltså ingen stad man som ärlig människa frivilligt skulle besöka. Så om Gromköping låg på västkusten så hade de haft nära till många stormakter, och därmed tjänat en slant på deras handel.

Den utomjordiska rasen jag nämnde, det är väl mer i formen av ett virus som muterar dess värd, beroende på hur värden är så blir mutationerna olika, som har man en speciell hudsjukdom och blir infekterad av viruset så kan man få metallhård grön hud, eller om man har otur, så kan man få ett utseende som elefantmannen om ni känner till honom. Vanligaste symtomen är oftast att man blir helt frisk från sjukdomar, nästan alla sjukdomar, AIDS och cancer, inga problem, viruset utrotar alla hot mot sitt nya hem. En annan symtom är höjd intelligens, bättre reflexer, man blir starkare, snabbare, man orkar mer och andra sinnen förstärks. Allt är inte positivt, man blir mer aggressiv, ny personlighet, virusen kan ta kontroll över kroppen, hjärtat kan kollapsa av ansträngningar av mutationen, minnesluckor, man får vanföreställningar, hör röster och får en stark lust att döda.I vissa fall så förstörs kroppen inifrån och ut av näringsbrist, man lider av sömnbrist och man är nästan alltid så hungrig att man kan äta allt, så många skulle bli kannibaler för att överleva. Fast allt beror på värden och hurdan värden är vid tillfället han eller hon blir infekterad, så alla får inte samma effekt av viruset, många dör efter några dagar. Mutationerna beror också på vilken ras man tillhör,(människa, hund, utomjording med mera), men mest beror den på värden själv, så det är inte ovanligt att två smittade människor får helt olika effekter av infektionen.
Viruset muterar själv hela tiden för sin egna överlevnad, så den vänjer sig vid de flesta mediciner efter några dagar, och den visar tecken på hög intelligens, till och med högre än mänsklig intelligens. Så ska man kalla dem för virus eller symbioser?
Viruset har visat sig ha personlighet, den är aggressiv, egocentrisk, saknar samvete och dödar värden för att själva komma undan med sina liv.

Vet inte mycket om det passar till Nordens Stjärnor.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#19 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 January 2010 - 20:12

Vet inte mycket om det passar till Nordens Stjärnor.


....Den passar utmärkt, som handen i handsken. Tro mig ^^

#20 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 24 January 2010 - 19:24

Staden var till största delen av de århundradena en hamn för smugglare, pirater och annat olagligt, alltså ingen stad man som ärlig människa frivilligt skulle besöka.

Det passar bra, tycker jag. Då kan man säkert få tag på nyimporterade artefakter av det mäktigare slaget där. Funderar på om Tin kanske kom dit i en låda ombord på ett skepp... eller om skeppet sjönk på vägen dit. Och frågan är förstås när detta i så fall hände.

#21 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 24 January 2010 - 20:58

Du gröna hämnaren, jag hade faktiskt några tankar åt det hållet för att vara helt ärlig.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#22 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 January 2010 - 10:40

Nästa fråga blir väl den om hos vem Tin finns (efter att han packats upp ur lådan). Är det en medlem av någon redan presenterad adelssläkt som fått tag i honom?

Jag har förresten letat lite information om Puttetorpa Here. Det kan ju vara bra att ha om han ska vara med i serien... vilket jag tycker. Först ett par bilder:

Posted Image
Posted Image
(Ignorera pilen! Jöns är den store killen i förgrunden.)

Och så några länkar:
Pottetorpa here, Jöns Abrahamsson Ram...
Puttetorpa Here
Det rinner trollblod i mina ådror
Mänskliga jättar i Sverige
Geschichte der Familie von Wrangel

Det där om att Jöns skulle vara son till ett troll (Se länk!) är en av flera alternativa förklaringar till varför han var så stark. Att det finns många konkurrerande historier om hans ursprung skulle man kunna använda i serien genom att flera personer påträffas som berättar olika versioner av samma historia. Om vi sedan ska avslöja en gällande sanning eller inte är en fråga värd att fundera över.

Mer att läsa om honom tror jag finns i en eller annan bok i en mig närplacerad bokhylla, så jag ska leta upp det där också...

#23 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 31 January 2010 - 00:05

Det passar bra, tycker jag. Då kan man säkert få tag på nyimporterade artefakter av det mäktigare slaget där. Funderar på om Tin kanske kom dit i en låda ombord på ett skepp... eller om skeppet sjönk på vägen dit. Och frågan är förstås när detta i så fall hände.


Gromköping ger många sådana fördelar, men jag kan väl sträcka mig att placera Gromköping något längre söderut om det är illa tvunget, men inte norrut, helst på östkusten. Det är en stor risk att skeppet sjönk, med tanke på att det är en hel del pirater som har hållit till där. Men om du inte kan få in Gromköping på något sätt, så kan du bara nämna staden, som:"Jag fann den märkliga saken till ett riktigt bra pris i Gromköping" inga måsten här inte. Kom dock ihåg att staden kallas för Sveriges Skugga, och det av goda anledningar.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#24 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 31 January 2010 - 18:21

Gromköping ger många sådana fördelar, men jag kan väl sträcka mig att placera Gromköping något längre söderut om det är illa tvunget, men inte norrut, helst på östkusten.

Östkusten alltså... Vad var det där om Norge då?


Men om du inte kan få in Gromköping på något sätt, så kan du bara nämna staden, som:"Jag fann den märkliga saken till ett riktigt bra pris i Gromköping" inga måsten här inte.

Återigen visar det sig att vi tänker i liknande banor.

#25 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 31 January 2010 - 18:49

Jag ville ha staden nära den gränsen till Norge för det var inte nära någon stor stad.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.



Reply to this topic