Jump to content

Photo

Total Recall - Remake


  • Please log in to reply
33 replies to this topic

#26 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 01 July 2012 - 17:53

Produktionsdesignen är snygg (känns väldigt "Blade Runner uppdaterad för 2000-talet") och Colin Farrell är mer övertygande som vanlig knegare än Arnold men å andra sidan är regissören Len Wiseman, som inte verkar kapabel till samma humoristiska underfundighet som Verhoeven.

Budgeten lär ha gått på hela 200 miljoner. Jag vet inte vad som fick slipsnissarna att bränna så mycket pengar på en remake av en kitschig gammal scifi-rulle men med tanke på att den har premiär ett par veckor efter den lite mer hajpade The Dark Knight Rises så riskerar det här nog att bli en ny John Carter.

#27 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 July 2012 - 21:34

Nu har de avslöjat vad som för många fans av orginalet är den viktigaste karaktären i filmen:


Posted Image
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#28 Wowbagger

Wowbagger

    Commander

  • Members
  • 197 posts

Posted 29 July 2012 - 09:30

Mer av allt är ju nästan alltid bra men själv blir jag så lätt rådvill :)

#29 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 April 2013 - 19:12

Total Recall (2012) [US/CA]
#Genre: Spion action mot science-fiction fond / Saker Arnold Schwarzenegger perfektionerade på 90-talet.
#Koncept: Hollywood gör ett återbesök till Philip K. Dicks novell "We Can Remember It For You Wholesale".
#Förväntningar: Snyggt och med en småkladdig story.
#Ögon&Öron-godis: Total Recall (1990) tillhör en film som egentligen inte behövde en remake - men vi fick den ändå. Eller remake och remake, det här hade kunnat saluföras som reimagine för det är inte mycket som är autentiskt från Paul Verhoevens klassiska pärla; det mesta har plockats isär för att sedan byggas ihop igen. 2012:ans story har en story som faktiskt är intressantare än 90:an, det dysotopiska jorden funkar minst lika bra som mars för att ge storyn lite stuns. Det blir väldigt mycket action där man får lite science fiction som känns som den gamla skolan: flygande bilar och nya spejsade varianter på vår vardagsteknik. Colin Farrell springer runt med ett valpigt uttryck i ansiktet, lyckas inte väcka något större engagemang. Kate Beckinsale och Jessica Biel får båda knäcka extra för att hjälpa till att sälja Quaid/Hauser karaktär till tittarna.
#Bäst: Gillar världen som målas upp och jag kommer på mig själv att vilja ha mer.
#Sämst: Storyn är kanske lika vass som i originalet och trots att så mycket stuvats om men är samtidigt så lika så man känner sig spoilad. En del av mig hade önskat att man grundat något eget på Dicks klassiska novell och lämnat 90:an ifred.
#XC Konstaterar: Sevärd, snygg och med bra story, men det känns som om man inte riktigt vågat släppa sargen.
#PS: Av någon anledning så överlevde en Verhoevens mindre karaktärer: den trebröstade glädjeflickan.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#30 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 May 2013 - 23:11

Filmen är nu sedd och jag är kluven. Jag har nog inte hängt med tillräckligt mycket i den här produktionen, för jag hade fått för mig att den skulle följa PKD:s novell bättre. Och när jag insåg att så inte var fallet blev jag besviken. Samtidigt så kunde jag inte förkasta filmen för den var klart underhållande och snygg. Enklast beskrivet är att jag skriver under på det som XC redan har formulerat så bra och så lägger man till lite mer besvikelse för min del. Där någonstans landar jag. Nu ska jag bestämt se om filmen från 1990 och sedan läsa novellen igen.

#31 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 06 May 2013 - 08:37

Filmen var en väldigt medelmåttig upplevelse. Inte speciellt oväntat med tanke på de inblandade, så en tråkig remake på Verhoevens underhållande och galna film. Den runt 10 år gamla TV-serien är en betydligt bättre variant av den här storyn.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#32 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 May 2013 - 09:18

@Garm: Det talades väl om alldeles i början av produktionen att den skulle baseras på novellen och inte filmen med Arnold. Men det är kanske lite svårt att ignorera en så pass ikonisk film.
 
@super85: Jag tror den lider mycket av att de lyckats skapa en helt ointressant huvudkaraktär, och här har man ju inte ens ett mysterium som väger upp det som i den klassiska filmen från 1990. Vi vet redan från början att han är senildement specialagent.


Edited by XC, 06 May 2013 - 09:19.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#33 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 06 May 2013 - 11:18

Det är ett tag sedan jag läste Dick´s novell, men jag har för mig att det då var ännu en inplanterad minnesnivå som skalades av. När jag såg filmen så förväntade jag mig att det skulle bli så där också, men där blev nog även jag besviken. Men filmen var ändå klart sevärd.



#34 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 May 2013 - 12:22

Har också för mig Libby att den slutar med att ytterligare en nivå minnen (gömda under de andra) avslöjas. Något om en utomjordisk invasion som avvärjs genom Quaids vänliga bemötande... Jag har också för mig att själva minnersimplementeringen fungerar annorlunda i novellen dessutom, att man måste ta bort gamla minnen för att få plats med de fabricerade. (Har för mig att det är därför det går snett i novellen: ett väldigt starkt minne sätter sig på tvären).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)