Jump to content

Photo

Supertjejer tar över


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 27 February 2009 - 07:54

http://www.dn.se/kul...r-over-1.807110

Ibland underar jag om skribeten överhuvudtaget har läst en serie under 80 talet ;) Hon tar upp Tintin och Lucky Luke som manliga förebilder och beklagar sig att det inte finns några kvinliga men verkar helt kopla bort alla serier som verkar motbevisa hennes tes från 80 talet som publiserades i Sverige tex Yoko Tsuno, Franka och Linda i Linda och Valentin etc

Prata om att svepa brätt i sin kritik....

Är det någon som vet vad som kan ha varit så provoserande för skribenten på Modesty Blaise-­utställningen på Seriegalleriet? Har själv inte någon aning vad utställningen visar, men den komentaren sopar efektivt bort Modesty Blaise som en kvinlig hjälte.....

Edited by rehnvall, 27 February 2009 - 08:00.


#2 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 February 2009 - 08:22

Intressant artikel trots allt. Kan tycka att det på åttiotalet trots allt gjordes försök att få till starkare kvinnor i serierna, Elektra, Jean Grey, och Invisible Woman (som ju tills dess hette Invisible Girl) hos Marvel t ex. Nittiotalet är väl mer det mörka årtiondet för tjejer som " [...]tonårspojkars runkfantasier med Zeppelinformade tuttar och tajta trikåer". Visst, Buffy, Xena, och till viss del Wonder Woman har kommit starkt, men de är väl också hyfsat lättklädda. Särskilt Wonder Woman. Intressant här är väl exempel som Plain Janes och Persepolis.
*Hockey och superhjältar*

#3 Allycat

Allycat

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 29 posts
  • Gender:Female
  • Location:Västerhaninge
  • Interests:hej på er
    jag är jätte intresserad av allt som har med superhältar att göra ... tycker om att diskutera mycket :D

Posted 13 July 2011 - 15:43

jag tycker det finns hyfsat starka kvinnliga superhjältar men tycker dock att de ofta tar de manliga namnen och bara gör en kvinnlig superhälte av de men tycker däremot att de ska ju va tajta trikåer och lätt klätt de lixom är det hela med tjejer i super välden .
tycker mer att de finns ganska bra kvinnliga skurkar tycker nästan dom är coolare än de goda superhältarna en av min egen favorit är Posen Ivy .. som använder sig av sin extremt femina sida och hon kom in i hjäle världen för typ evigheter sen .. men jag tycker de finns många starka kvinnor Postad bild
-----Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker-----