Jump to content

Photo

Top of the Lake


  • Please log in to reply
72 replies to this topic

#1 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 August 2013 - 16:38

Ikväll så börjar SVT att sända miniserien Top of the Lake. Den är skapade av Jane Campion (Pianot) och Gerard Lee. I rollerna återfinns bland annat skådespelare som Elisabeth Moss (Mad Men), David Wenham (Lord of the Rings), Peter Mullan (Red Riding-trilogin, Tyrannosaur), Holly Hunter (Pianot, Saving Grace). Med flera.

 

Miniserien har fått väldigt bra respons och kritik världen runt.

 

Själv tycker jag att den verkar ha en intressant handling, så jag har tänkt att ge den en chans.

 

Synopsis

Spoiler

 

Avsnitt 1 av 6 börjar ikväll på SVT1, klockan 21:45.

 

Det kommer även att sändas i repris samt på SVT Play.

 

***

 

I anslutning att SVT visar denna miniserie så kommer dom även att sända tre av Jane Campions filmer.

 

SVT1 måndag 9 september kl 22.50: En ängel vid mitt bord
SVT1 måndag 16 september kl 22.50: Pianot
SVT1 måndag 23 september kl 22.50: Bright star


Edited by XC, 20 August 2013 - 07:42.
Taggade tråden. /XC


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 August 2013 - 17:22

Ahh, visst har Lucy en liten roll i den va?

 

Skall helt klart kika in och se vad det är.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 August 2013 - 21:24

Ahh, visst har Lucy en liten roll i den va?
 
Skall helt klart kika in och se vad det är.

 

Skrev jag inte det, höll jag på att skriva. Ser att jag missade det. :blink:

Hon är mycket riktigt med på ett hörn. I två avsnitt. Det fjärde och femte enligt IMDb.



#4 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 August 2013 - 21:51

Jag tycker första avsnittet av Top of the Lake gav mersmak, om än med lite reservation. Det går rätt långsamt, och dialogerna är (typiskt Campion) rätt obekväma, men det är också mycket laddning och en hel del som antyds mellan raderna. Det finns mycket bakomliggande historia som bara hintas och släpps fram gradvis, får en att vilja se mer. Bra skådespel av framför allt Mullen, Moss och Hunter, men även av t ex flickan som spelar Tui. Jag ska helt klart se nästa avsnitt också.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#5 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 August 2013 - 22:29

Jag har avsnittet inspelat och ska se det när tillfälle ges. Jag har även bett XC att klippa och klistra lite så att vi får en egen tråd.

 

Härligt omdöme Fiskrens! Det känns lite så som det jag hade hoppats på. Jag gillar miniserier (speciellt om antalet är typ max 5-6 avsnitt) just på det här sättet. Med ett långsamt berättande där det går att utläsa en del mellan raderna, saker som man både får och inte får svar på i kommande avsnitt. Där man får tid att fundera lite själv mellan avsnitten. Det är sådant som får en att vilja se mer. Och fint att flera av skådespelarna gör en bra insats redan från start.

 

Mmm. Det ska bli trevligt att få se avsnittet själv. Återkommer med ett omdöme då.



#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 August 2013 - 10:49

Jag såg avsnittet över SVT Play nu på förmiddagen. Och mina intryck påminner väldigt mycket om Fiskrens.

 

På ytan är det här ett lite halvjobbigt drama om flickan Tui, det är väldigt mycket av de där dramaelementen som ärligt brukar få mig att stänga av. Men. Som Fiskrens nämner så finns det mycket underliggande saker som håller intresset uppe, trots att det är långsamt berättat och lite för mycket slice-of-life. Tuis pappa Matt verkar f.ö. vara ett riktigt hantverksarbete, han verkar tycka att han får göra lite som han vill (som att han ser sig själv som ägare av "Paradise" för att hans mamma är begravd där - trots att någon annan uppenbarligen äger marken). Matt är kanske också den karaktär som har mest av många egenskaper av sådant vi sett tidigare i många karaktärer). Den har en grådaskig, kall höststäming som ligger rätt bra med det övriga berättandet.

 

Skall erkänna att jag inte kände igen Hunter, trots att jag visste att hon skulle dyka upp. :P Jag har hört det ryktas att man lätt missar Lucy också.

 

Jag lär också se nästa avsnitt, trots att det är rätt uppenbart vem pappan är och trots att det är rätt uppenbart att GJs kollektiv kommer vara den nyckel som "låser upp" Tui. Något får mig att vilja veta hur det slutar.


Edited by XC, 20 August 2013 - 10:53.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 August 2013 - 15:40

Kan bara hålla med er. Inte fastnat helt för den, men kommer såklart se nästa avsnitt. Om jag inte glömmer bort det. Märkt att jag har svårare och svårare för att följa en tv-serie via TV. Särskilt reklam-kanalerna, men även då avsnitten visas endast en gång per vecka. Glömmer så lätt bort det en vecka senare. :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 August 2013 - 17:13

Håller med om det där att komma ihåg TV-serier. Tur man har en digitalbox som spelar in hela serien automatiskt :).


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 August 2013 - 20:42

Ah, kanske dags för mig att göra likadant :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 August 2013 - 20:52

Ställer alltid in inspelningen att spela in varje vecka. Har också dåligt komihåg.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 August 2013 - 17:57

Nytt avsnitt i kväll, så ses vi här sedan. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 August 2013 - 15:14

Jag har sett båda avsnitten nu och jag gillar det jag ser. Att Nya Zeeland är en bra skådeplats för film och tv-serier visste redan vi invigda, men jag gillar greppet att visa upp den andra sidan av landet. Det kalla, karga och ogästvänliga. Inte bara landskapet, utan även dom sidorna hos människorna.

 

Handlingen som sådan är bra. Lagom spännande och tempot är sakligt och lugnt. Efter varje avsnitt blir jag genast sugen på att se mer och jag uppskattar att man ser ett avsnitt i veckan så att man hinner att fundera lite själv kring det som man har sett och det som kan komma att hända.

 

Jag är inte helt övertygad om det uppenbara som vi har fått se i bild. Man har ju ringat in ett par karaktärer som potentiellt kan tänkas vara skyldiga till att Tui blivit gravid och att hon nu är spårlöst försvunnen. Men jag tycker att det känns som ett villospår, något att få oss att tro på det och sedan visar det sig inte vara den fulla sanningen. Det är så jag ser och känner för saken. Om inte, så skulle jag nog bli lite besviken i slutänden.

 

Skådespelarna är bra. Speciellt Peter Mullan som Matt, Peter Wenham som Al och lilltjejen Jacqueline Joe som Tui. Jag tycker även att Elisabeth Moss är bra som Robin, men det sitter inte helt klockrent. Sedan ska det väl även sägas att jag nog är lite skadad av att jag dyrkar Mad Men och hennes roll där, så det är svårt att se henne i något annat. Jag känner samma sak om Holly Hunter, hon är bra men det känns inte helt klockrent. Sedan bör jag nämna att flera av skådspelarna i mindre roller är riktigt bra och flera av dom känner jag igen sedan tidigare produktioner från Nya Zeeland.

 

Jag gillar även musik, regi och manus.

 

Så det är väl mina tankar hittills.


Edited by Garm, 30 August 2013 - 15:15.


#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 August 2013 - 17:11

02: Söket efter Tui går vidare och till synes har hon försvunnit från jordens yta. Man stärker bilden av Matt som skyldig samtidigt som man skickligt för in sido spår för att det inte skall vara för uppenbart vem som är skyldig. Det är inte lika självklart nu som det kanske var efter första avsnittet - jag tror dock att österrikaren är oskyldig och jag tror också att han fick hjälp med sitt självmord (precis som mäklaren fick hjälp med sin olycka, troligtvis av samma personer). Men scenen där Matt släcker lampen i badrummet och det verkar finnas ett rum innanför där lampan lyser (och en diodreflektion i golvet som kanske tyder på övervakningskamera?) tyder på att rent mjöl i påsen har han inte. Matt är lite för angelägen att tala om vilken överlevare Tui är och att hon är smart nog att hålla sig borta från floden, lite för angelägen att bekräfta bilden av att hon försvunnit av egen vilja. Och han verkar ju dessutom styra och ställa med polisen som han tycker, det lär vara en hel del uppförsbacke för stackars Robin. Utgår man dessutom för att varje större karaktär fällts in med ett syfte så skall det bli intressant att se hur det hänger ihop med kvinnokollektivet - och speciellt "Bunny" (sexmissbrukaren). Sedan undrar jag om det kan ha varit Lucy vi skymtade på väg ut ur Matts hus? Tyckte det lät lite som henne, och att Matt skulle hålla sig med städerskor låter inte troligt... Hon är visserligen inte krediterad förrän i avsnitt 4+5. Det fortsätter iaf in på den inslagna vägen där avsnitte känns lite för långsamt och lite för mycket drama men tillräckligt intressant utveckling för att jag skall se fram emot ett avsnitt till.


Edited by XC, 30 August 2013 - 17:12.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 August 2013 - 00:02

Jag tror inte heller att österrikaren var skyldig. Jag känner samma sak där som att Matt skulle vara skyldig, att det är lite för enkelt. Jag tror då att Matt har något annat för sig. Bortsett från scenen som du nämner där Matt tittar in i sitt eget badrum och det verkar finnas ett dolt utrymme där, så tänker jag också på den där scenen vid båten där han och Al utväxlade ett kuvert med innehåll (pengar?) vilket känns som att dessa herrar har någon annan form av skumraskaffärer för sig. Det fina med den här (och liknande) serier är ju att man får gissa lite mellan avsnitten. Och det kan ju visa sig att det var så enkelt som man inte ville att det skulle vara eller att det är komplicerat värre. Att den/dom skyldige/a är några som man inte ens har sett än, alternativt någon som bara har flimrat förbi i någon av birollerna. Scenen där eventuellt Lucy var med missade jag helt. Men jag undrar om det verkligen var hon eftersom jag också läst att hon dyker upp först i avsnitt 4 och 5. För övrigt så har du intressanta teorier. Jag är också nyfiken på hur kvinnokollektivet passar in i helheten.



#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 August 2013 - 11:07

Helt klart har har Matt ju något fuffens för sig och polisen verkar inblandad. Och det skulle inte förvåna mig om att det hänger ihop med att Matt vill ha bort kvinnorna från Paradise. Droger var det första som slog mig, men även någon form av utpressning. Men troligtvis så är det så att det var pengar i paketet och Matt helt enkelt köpte sig information om utredningen. I detta fall fick han förhandsinfo om husrannsakan och kunde städa av huset innan polisen kom.

 

Jag avskriver inte Matt ännu - det finns ju många vinklar som tyder på att det är han. (Som tex att Tui skrev "no one" på lappen i första avsnittet, ett uttryck Matt är väldigt förtjust i). Kanske är det här ett sådant där fall där inte målet är det viktiga utan själva resan. Mycket tyder ju på att den där byn fått sköta sig själv och att polisen inte vill rota för mycket, kanske är poängen med att Robin utreder Tui att helt enkelt röra om i grytan och bryta gamla lojaliteter.

 

Sedan är jag inte helt säker på om det är hon, kollade på AUSXIP och hittar ingen information där heller om hon skymtas i fler avsnitt. Kanske jag som inbillar mig, kollade scenen ett par gånger till på play och kan inte bestämma mig för om det är hon.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 31 August 2013 - 11:30

Jag tyckte inte att andra avsnittet höll riktigt samma klass som första, men tillräckligt bra för att fortsätta. Framför allt störde jag mig på det riktigt klantiga manusskrivandet i att låta Moss' karaktär gå ensam på natten till en misstänkt pedofil och vapengalning - som inte ens "hårdingarna" på puben ville gå nära. Det skulle ingen polis nånsin göra. :rolleyes:.

 

Jag tycker både Hunter och Moss gör sina roller strålande, båda två har sk-tbra tajming i sina repliker. Hunter lyckas vara både jordnära och mystisk på samma gång.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 August 2013 - 14:11

Mmm. Just det där med att hon kollar upp pedofilen själv (och försätter sig i en situation där hon är väldigt utsatt) kändes som ett avsteg från storyn i övrigt. Det skulle kunna förklaras med att hon hoppades att han skulle vara mindre på sin vakt när det var en ung - och till synes obeväpnad - kvinna som närmade sig honom. Och för ett par ögonblick så verkar hon ju nå fram, tills hon börjas ställa fel frågor.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 August 2013 - 22:09

Visst, den scenen som ni pratar om är kanske inte speciellt realistisk men samtidigt så tror jag inte att man eftersträvar det till 100% och jag tycker inte heller att det gör så mycket med scener som man ogillar mer än andra. Sådana finns nästan i var och varannan tv-serie som man ser på tycker jag.

 

Mmm. Pengar är jag rätt säker på att det var i kuvertet, men vad den betalningen avsåg kan man spekulera i. Droger är en bra gissning, även att Matt köpte information om utredningen och såg till att få ett försprång så att han kunde ha koll på sitt hus tills dess att polisen kom. Jag kan även tänka mig att polisen Al, kan vara inblandad i Tuis försvinnande på något sätt. Alternativt att Matt vill ha hjälp av Al med att få bort kvinnorna från Paradise. Så det ska bli intressant att se om man får svar på vad det handlade om i den scenen.

 

Jag har inte heller avskrivit Matt som skyldig, jag vill väl bara att det inte ska vara han eftersom det känns så billigt. Annars så tycker jag även att din analys där är trolig. Resan i sig, att Robin börjar att röra om i grytan i Tuis fall och vad det gör för samhället i sig och dom som bor där, är kanske mer viktigt än det klassiska "who dunnit".

 

Var i avsnittet tyckte du dig kunna se/höra Lucy?



#19 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 September 2013 - 16:26

Nytt avsnitt i kväll.

 

Det tredje avsnittet var riktigt bra. Först scenerna på brottsplatsen där Zanic hade tagit livet av sig, eller mer troligt att någon mördade honom och fick det att se ut som ett självmord. Det var riktigt spännande gjort. Men det som framförallt är intressant var all bakgrund som man fick om Robin. Inte lustigt att hon tar det här fallet så persoligt och att hon dessutom ser ut att ha tagit på sig för mycket i utredningen. Och slutet där, när hon använde en sönderslagen flaska för att utkräva hämnd lär väl slå tillbaka mot henne tiofalt kan jag tänka mig. Just att Al dök upp vid tältet mot slutet av avsnittet är nog dubbelbottnat. Han verkar ju definitivt ha känslor för henne samtidigt som jag kan tänka mig att det han var där för, var just för det hon gjorde natten/kvällen innan mot Sarge. Jag tyckte även att scenerna med Anita och Matt var intressanta. Jag visste väl att det var för bra för att vara sant. Matt verkade ju bara fiska efter mer information, även om han för en stund gav sken av att ha känslor. Eller känslor har han, bara att han ser ut att vara redo för lite ART. Och nu fick vi även svar på vad det var som försiggick hemma hos Matt. Ett knarklabb. Inte lustigt att Al fick en sedelbunt av Matt inför husransakan. Just Al är en intressant karaktär, för jag kan inte bestäma mig för om han är en hederlig polis (bortsett från mutan) eller om han är insyltad i fallet med Tui på något sätt.


Edited by Garm, 09 September 2013 - 16:45.


#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 September 2013 - 17:41

Tredje avsnittet var riktigt bra som du säger och det var en intressant inblick i Matt man fick. Tidigare så har han varit väldigt en väldigt undvikande karaktär som inte riktigt haft så mycket att göra i sina scener. Anita förtjänade f.ö. inte behandlingen hon fick från Matt - han verkar ha intimitetsproblem (och då snackar jag inte den typ som avhjälps med Viagra) och kanske är det en form av försvar att bli aggressiv och kasta iväg folk istället för att vara ärlig. Scenen vid Matts grav iaf var nästan kusigt jobbig att se - även om den inte kom som någon överraskning.

 

Likaså var det intressant att få veta mer vad som hände Robin, och få det lite bekräftat vaför Robin jobbar så hårt med fallet. Det skall bli intressant att se om/hur det hela hänger ihop med hennes egen våldtäkt, speciellt sedan Matt tydligen var en av hennes förövare. Al är en lustig figur, dels beter han sig lite som en fadersfigur för Robin och dels så verkar han vara ute efter något. En del av mig hoppas iaf att han är en bra polis och inte allt för korrumperad. Jag var faktiskt nästan lite besviken över att 'bara' var ett knarklabb Matt gömde i badrummet, det lär smälla rejält när saxen slår igen runt Matt och hans förehavanden. Undrar om Robin verkligen blev full eller om hennes vin helt enkelt var spetsat med något obehagligt. Al tog emot hennes 'fylla' med ett lite väl utstuderat lugn tycker jag.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 09 September 2013 - 20:15

Oops, jag har hamnat efter. Vet inte vad jag gjorde i måndags, men jag har i alla fall inte sett tredje avsnittet. Får ignorera den här tråden tills jag är ikapp ;).


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#22 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 September 2013 - 23:15

@XC: Jag håller i princip med dig om allt. Dock så har jag aldrig upplevt Matt som en undvikande karaktär. Jag tycker snarare att han känns väldigt konfrontativ i merparten av sina scener. Jag tycker inte heller att Anita, eller någon annan heller för den delen, förtjänar att behandlas på det sättet. Riktigt störande är vad det är, även om man vet att det bara är fiktivt. Mmm, du är inne på något där om att han verkar ha intimitetsproblem. Undrar om det är kopplat till hans relation till modern? Vi vet inte mycket om den, men han fick ju verkligen spelet när han och Anita besökte hennes grav. Att han lackade ur när Anita stod på graven är en sak, men att sedan börja prygla sig själv? Trevligt att du också uppskattade att man fick komma Robin in på skinnet. Det gav den karaktären ett lite större djup. Jag hoppas också att Al är en hederlig karaktär, för annars skulle jag nog bli besviken. Men det är småsaker här och där som gör att man tvivlar lite. Förhoppningsvis är dom inlagda just av den anledningen, att man bara ska tvivla under miniseriens gång. Som t.ex. den där mutan, att han är så "klängig" gentemot Robin och jag tyckte också att Robins fylla kändes skum. Man fick ju inte se klart att han spetsade hennes vin, men det hela kändes olustigt och oacceptabelt precis som Robin själv säger i avsnittet.

 

@Fiskrens: Näää. Så trist, jag hade sett fram emot att få diskutera avsnitten med dig allteftersom dom sänds. Jaja, hoppas att du skriver om avsnitten efter att du ser dom, när du än gör det, så man i alla fall får ta del av dina åsikter.

 

 

Och så har jag sett avsnitt fyra. Live rent av, det ni. Jag blev lite fundersam när Lucy Lawless gjorde entré en bit in i avsnittet. Hon skulle ju vara med först i avsnitt 5 och 6. Det visar sig finnas två versioner av miniserien. En i sju delar som visades på Sundance Film Festival och en i sex delar som visas för alla oss andra.

 

Och det här avsnittet var väl inte riktigt lika bra som det föregående, men fortfarande bra. Det här verkar vara en rakt genomongående välgjord produktion vars eventuella brister kommer vara av det mer förlåtande slaget.

 

På tal om Al tidigare i inlägget, så börjar det bli lite obehagligt nu efter att han frågar om Robin vill gifta sig med henne. Så det som man hela tiden har varit införstådd med, att han har starka känslor för Robin, kommer rakt ur hans mun som om det vore något som han sa varje dag. Jag skulle inte gå så långt och kalla Al för besatt, men hans känslor för Robin känns alarmerande.

 

Och när vi är inne på Robin så kommer mer ur hennes förflutna på tal och man börjar ju undra lite hur många fingrar som Johnno har med i spelet. Känslorna mellan Robin och honom känns inte lika obekväma som dom som kommer från Al. Men det är något med Johnno som gnager. Speciellt när man vet att Matt är hans far, och det faktum att det visade sig att Johnno var med när Robin blev våldtagen. Han påstår att han valde att inte ingripa på grund av feghet, men sedan så säger Robin något som gör att man undrar. Något i stil med att han var den som lurade ut Robin till parkeringen och sedan signalerade åt dom andra killarna att hon var på väg och redo att plockas upp. Det kan ju vara förstås vara något som man slänger ut till oss som tittar för att man ska få lite tvivel utan att det behöver vara något som sedan stämmer. Men jag väljer att fortsatt vara lite skeptisk till om Johnno är så oskyldig som han vill framstå. Och Robin känns verkligen helt tagen av Johnno med tanke på att dom knappt kan hålla fingrarna borta från varandra. Lite oroväckande.

 

Och så fick vi se fler scener med Robins mamma. Dom sista dessutom. Slutet av avsnittet när Robin lyssnar av sin telefonsvarare för att höra mammans sista ord är hjärteskärande. Intressant att Robins mamma tidigare ber, verkligen ber, henne att hålla sig borta från Johnno. Jag är nyfiken på varför och jag hoppas att man får veta varför.

 

Och som jag skrev tidigare så var Lucy Lawless med på ett hörn. Rollen var ganska liten tyvärr. Hon spelade tydligen Bob Platts fru, numera änka. Det ska bli intressant att se vad hennes karaktär fyller för funktion i det stora hela.

 

Robin träffade även en patolog i avsnittet. Där kom ett annat fall upp. Något om en annan tonårig flicka som till synes klev ut framför en bil och tog livet av sig. Men där patologen tvivlar. Kan det vara så att flera barn och ungdomar har blivit utsatta för övergrepp och liknande? Tydligen ville patologen att Al och hans mannar skulle ha fallen öppna i jakt på både svar och eventuella förövare, men det blev kalla handen. En till sak av många som för mig att undra på vilken sidan som Al står.

 

På slutet så fick man bevis på att Tui lever, men var det verkligen någon av oss som tittar, som tvivlade? Inte jag i alla fall, för jag har varit inställd från början på att hon lever och kommer att bli hittad. Nu är hon förvisso bara lokaliserad, men ändå.

 

Tror att jag fick med allt jag tänkte på medan och efter att jag såg avsnittet. Annars så får jag fylla i vid ett annat tillfälle.



#23 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 September 2013 - 09:13

Avsnitt 3 (ett efter, snart ikapp;))

 

Riktigt bra avsnitt, i princip samtliga karaktärer blir bara mer och mer komplexa. Att Matt skulle ha mer nyanser tyckte jag var rätt tydligt tidigare, men att Robin skulle göra en sån resa här var starkt att se. Möjligen en besvikelse i att det inte hände mer i mötet mellan Matt och GJ - den senare tycker jag nu har stått rätt stilla som bara levererar kvasi-djupingar: där skulle det behöva hända mer. Och kanske lite tråkigt att det bara var en drogverkstad i Matts källare.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#24 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 September 2013 - 22:43

Aha, så du låg inte efter mer än att du kunde/ville ta igen det så nära inpå. Trevligt. :) Intressant att du också tyckte att det var lite otippat att Robin skulle göra en sådan resa. Helt klart en positiv överraskning. Och jag håller med dig om GJ, jag skrev ju tidigare att jag hade lite svårt för den karaktären (och Robin, men där har det ju blivit bättring och det med råge) och jag tycker väl fortfarande det. Det händer inte så mycket kring henne tyvärr. Inte ens när Matt var på besök. Jag får känslan av att karaktären kommer att vara som nu hela vägen ut, även om jag givetvis hoppas att det ska hända något som gör GJ lite mer intressant.

 

 

@Synon: Har du gett upp eller följer du den fortfarande? Du vill inte bjuda på lite tankar och funderingar i sådant fall?


Edited by Garm, 10 September 2013 - 22:44.


#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 September 2013 - 11:17

@XC: Jag håller i princip med dig om allt. Dock så har jag aldrig upplevt Matt som en undvikande karaktär. Jag tycker snarare att han känns väldigt konfrontativ i merparten av sina scener.

Jag fick inte riktigt till formuleringen. Vad jag menade var att karaktären är 'undvikande' i sin relation till storyn. (Undfallande var kanske mer träffande, om än inte helt rätt det heller). Han är väldigt dominant och aktiv men bidrar egentligen till väldigt lite.

 

@Fiskrens: Håller med om GJ, en intressant karaktär som det känns som om man inte riktigt vet hur man skall ta till vara på.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)