Jump to content

Photo

[RIP] Ray Harryhausen


  • Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 May 2013 - 19:06

Mr Stop-motion: Ray Harryhausen har lämnat oss futtiga 92 år gammal. En man vars meritlista kanske inte är lång men ändock matig med special effekter i bland annat Sinbad-filmerna (som jag såg för inte så länge sedan) och med Clash of the Titans från 1981 som kronan på verket (som Hollywood remakeade här om året).

  • »The Harryhausen family regret to announce the death of Ray Harryhausen, Visual Effects pioneer and stop-motion model animator. He was a multi-award winner which includes a special Oscar and BAFTA. Ray’s influence on today’s film makers was enormous, with luminaries; Steven Spielberg, James Cameron, Peter Jackson, George Lucas, John Landis and the UK’s own Nick Park have cited Harryhausen as being the man whose work inspired their own creations.« — [Källa]

Edited by Garm, 12 August 2014 - 00:56.
Tillägg av taggar.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 May 2013 - 20:33

Hans namn och specialeffekter kommer att leva vidare. R.I.P.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 May 2013 - 23:18

Tack XC. Jag hade väl sett det i Google Reader förr eller senare, men ändå.

Och tänka sig. Helt ovetandes om det här så satte jag mig ner för att se om Clash of the Titans (1981) tidigare under kvällen. :o

Utöver dom filmer som Ray arbetade på så kan jag varmt rekommendera dokumentären Ray Harryhausen: Special Effects Titan. Finns att köpa på Discshop (DVD) - (Blu-ray) för den som är intresserad.

Tack för allt Ray! Vila i frid.

#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 08 May 2013 - 02:02

Tack för tipset, Garm! Helt klart intressant så den beställde jag på studs!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 May 2013 - 03:31

Kul att mitt tips gjorde dig nyfiken. Jag gillade den skarpt då jag såg den genom Internetkanalen för ett tag sedan och vid senaste beställningen från Discshop så fick den följa med. Jag gillar att se dokumentärer, men det är långt ifrån alla som är så bra att jag sedan köper dom. Hoppas att du gillar den och både kan se och avnjuta den livsgärning som Ray utförde, och hur den både har utvecklat och berikat filmhistorien. Med lite tur så blir du även sugen på att se några av hans filmer. Om du inte redan har sett alla förstås.

Edited by Garm, 08 May 2013 - 03:36.


#6 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 May 2013 - 16:40

Han gjorde rätt otroliga effekter. R.I.P!


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif