Jump to content

Photo

Law for Hire


  • Please log in to reply
32 replies to this topic

Poll: Tagline?

This is a public poll. Other members will be able to see which options you chose

Om denna bild kommer att vara på baksidan av nummer 11, vilka av dessa tagline är bäst att användas?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 20 January 2010 - 15:16

Så om det inte vore nog med att jag har flera manus och idéer för serier och andra projekt som Random och De Oförstörbara, så presenterar jag er en ny betoning av vad ni vet om fantasy:

Attached File  SSS_baksida.jpg   159.35KB   52 downloads

LAW FOR HIRE

Scenario: 5 år efter övärlden Den drabbades av Det Stora Kriget, föll de gamla kungariken i en enorm depression. Fattigdom, dålig ekonomi plågade alla raser, kungliga som civila.
Älvorna som var den högsta ledande kugariken i Den, hamnade i skamvrån pga dåliga strategiska och politiska beslut.
Under de kommande 65 åren, formar människorna en allians med orcsen och de mystiska Draktylerna och skapar demokrati i övärlden som stabiliserar ekonomin.
Men även om många raser och varelser hyllar den nya demokratin, är det lika många inkl. älvorna som protesterar och vill återföra sina gamla kungariken och traditioner vilket resulterar i terrorist aktiviteter och mindre inbördeskrig och konflikter.
Men orcsen skapar Law for Hire, en elit polistyrka som ombord på den gigantiska super hangaren Krall reser runt och skapar lag och ordning... för en viss summa betalt förstås.

Attached File  Sheila.jpg   53.7KB   55 downloads

Storyn kommer att fokusera på en orc tjej kallad Sheila Leikowskji, och hennes karriär inom special insatsstyrkan "Dragon's Breaths", och kommer att gå på tre delar, då en till synes rutinmässig uppdrag utvecklas till en Michael bay-esque action fylld jakt på en älv terrorist som planerar att utplåna den nya världen och föra in den gamla riken åter igen.
Det kommer också att vara en ganska ironisk serie, då älvorna är nu bad guys med rasism komplex och orcsen good guys med attityd.

Attached File  Super_Air_Carrier_Design_by_DarkPaladin300.jpg   123.06KB   37 downloads

Det kommer till nummer 12, är nu klart. Några frågor? vad tycker ni?

#2 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 20 January 2010 - 15:59

Vad sägs om: "Bortom fantasins gränsland... där styr - LAW FOR HIIIAAAARR!!" :D

Hrrm. Det sistnämnda kan så klart stavas rätt, om så vill.

#3 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 January 2010 - 17:59

Gillar Predabots förslag.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#4 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 25 January 2010 - 18:44

Okej, storyboardet till första delen är nu klart, Ge mig feedback =D

http://img515.images...toryboard1.jpg/

http://img204.images...oryboard2r.jpg/

http://img403.images...toryboard3.jpg/

http://img202.images...toryboard4.jpg/

#5 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 January 2010 - 19:36

Intressant grundidé med en konflikt mellan fantasyvarelser i den moderna världen! Det är en aning svårt att bedöma rättvist, för ibland ser jag inte vad det står eller vad skisserna föreställer. Det ser i alla fall ut att kunna bli bra tecknat. Fina bildvinklar och en skön stil. Men jag skulle gärna se storyn lite mer komprimerad. Det är många rutor där bakgrundshistorien förklaras med prat. Vi kanske inte behöver veta så många detaljer om det hela, utan låt det visa sig i storyn. Och så är det en del utdragna sekvenser, bland annat helikopterlandningen på skeppet och lite spring mot slutet. Men i stort sett känns det som en genomtänkt historia berättad med engagemang och skisser som lovar snygga bilder. Kör på! :popcorn:
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#6 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 25 January 2010 - 22:34

Gillar idéen, gillar den skarpt. Hade varit roligare att läsa den när den är klar.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#7 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 26 January 2010 - 20:55

Fick ett svar från en gammal polare som gick i samma serieskola som jag:

"Det hela känns väldans stereotypt. Skulle bli mer intressant om du frångick alver och ninjor. Delvis är det karaktärerna som känns för typiska. skulle kanske käna på att ge dem mer djup och utveckla dem under berättelsen. Känns som du byggt storryn som en x-man serie. problemet här är att vi inte känner dina karaktärer så du behöver göra en introduktion av varje karaktär. I x-man behövs det inte där känner man redan karaktärerna. Ser du problematiken? Skriv ner varje karaktär i noter för digsjälv då är det lättare att hålla koll på hur de utväcklas. det är det ända jag har för tillfället. Jobba på!"

Intressant feedback. Är det nån som vill använda counter?

Edited by DarkPaladin300, 26 January 2010 - 20:59.


#8 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 January 2010 - 21:19

Han har en poäng där. Figurerna känns anonyma.

Vad menar du med att använda counter?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#9 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 January 2010 - 18:21

Jag håller inte med din polares kritik. Du behöver inte introducera karaktärerna innan utan deras personligheter kan lika gärna utvecklas och visas upp i serien. Att du använder alver och orcher känns inte stereotypiskt så som du använder dem och jag tycker att en del av poängen med konflikten försvinner om man ska hitta på egna raser istället för standardfantasyraserna i den här storyn.

Men om du har ett kärngäng med orcher som kommer vara med i varje del och vill slå två flugor i en smäll med bakgrund och karaktärsintron ha ett försättsblad med credits, världens historia i korta drag (tänk introt till Star Wars eller Sagan om Ringen) och ansiktsbilder med orcherna deras namn och karaktärsdrag typ "Toothgnash - 23 år. Gruppens clown. Älskar sina spegelblanka 45:or mer än sin mor."

Då skulle du kunna byta en del av bakgrundsdialogen mot karaktärsutvecklande dito.

#10 DanielOlsén

DanielOlsén

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 63 posts

Posted 29 January 2010 - 18:23

Ja, i en historia där en del av poängen ÄR en skruv på det förväntade så är det bra att spela det rätt ut och låta vissa saker vara det dom är. Speciellt när det handlar om våra förutfattade meningar om "världar" som vi känner till dem i historier.

Har du läst Discworld så förstår du nog vad jag menar.

När det gäller figurerna och att lära känna dom. Det blir till dig att introducera dom smidigt. Din vän tänker inte på att även X-Men var en gång nytt. Varje historia här i världen måste börja någonstans.

Vet du inte vart du ska börja så kan man slänga in läsaren mitt i kaoset. Ha LFH ta ned ett Älvstofts labb. Visa deras karaktärsdrag under uppdraget, visa vem som betalar dom. Klipp sedan till någon eller något som tar upp dem i tredje person och samtidigt lanserar poängen med världen. Eller vad som helst, det är bara ett exempel.

Klubba inte läsaren med för mycket bakgrundsfakta på än gång. Det är lite av en balansakt. Disponeringen av exposition beror väl på vad temat och syftet är.

Edited by DanielOlsén, 29 January 2010 - 18:27.


#11 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 29 January 2010 - 18:28

Har du läst Discworld så förstår du nog vad jag menar.

Jag har läst de sen mellanstadiet ^^

#12 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 29 January 2010 - 18:47

Ett vanligt tips som jag gillar själv är att börja serien så långt in i berättelsen som möjligt. Alltså att skippa inledningstugget och tuta och köra direkt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#13 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 29 January 2010 - 19:04

Tja, det känns nästan bäst att nån skriver manus åt mig... XD

#14 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 29 January 2010 - 19:19

Tja, det känns nästan bäst att nån skriver manus åt mig... XD



Hade tänkt erbjuda mig, men jag tycker du ska ge det ett försök att skriva själv.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#15 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 29 January 2010 - 19:34

Håller med Sret. Eller så skriver du (Viktor) ihop med nån annan. Du skriver en övergripande story (scen för scen men utan detaljer och utan dialog) och nån annan gör sedan ett manus efter din text. Sedan diskuterar ni manuset och gör korrigeringar tillsammans. Det är vad jag föreslår!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#16 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 29 January 2010 - 19:53

Okej... Så vem är frivillig?

#17 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 29 January 2010 - 19:56

Ett vanligt tips som jag gillar själv är att börja serien så långt in i berättelsen som möjligt. Alltså att skippa inledningstugget och tuta och köra direkt.

Fast det där är svårt, vet man inget om karaktärerna så bryr man sig kanske inte om dom och då finns risken att man som läsare snabbt tröttnar.
Ska man börja med en fläskläpp så tycker jag personligen att man ska ha någon slags flashback en bit in i avsnittet så man får någon hum om karaktärerna.

#18 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 29 January 2010 - 20:03

Meningen är att man ska lära känna dem ändå. Men det är svårt ja.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#19 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 02 March 2010 - 22:14

Lite uppdatering: Med hjälp av Carro (chili19) lyckades jag få ihop en bättre version av storyboardet till del ett, och jobbar ihop lite på del två nu. Fast jag blev lite förvånad över att jag hade runt tre fyra sidor av tjugo möjliga kvar att fylla igen, och jag börjar undra om jag ska göra dte eller inte.
Och en sak till undrar jag också när jag tittade lite på storyboardet, är att om jag ska göra det bara till två delar istället för tre? Inte för att jag tror att det går, men man undrar ju lite av hur mycket man kan ha i en story---

#20 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 03 March 2010 - 06:36

Vanligtvis kan man klämma in mycket mer än vad folk gör. Många unga författare har en förmåga att dra ut scener i onödan. Det ger liksom en kick under arbetets gång att beskriva händelseförlopp noga och då blir det utdraget. Men för läsaren blir det inte bättre. Berätta rappt och effektivt så kan du nog klämma in storyn på två delar. Och om del 1 blir lite kortare (av tidsbrist) så kan ju del 2 bli lite längre. Då kan det bli ett tjockt nummer för del 2 (KaBlam har sänkt tryckpriset för albumformatet väsentligt!). Tuta och kör!!! :)
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#21 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 15 June 2010 - 18:43

Ska visa er en WIP av Law for Hire... Om jag bara kunde få en bättre kvalitet på skanningen >,<

Posted Image

Uploaded with ImageShack.us

#22 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 June 2010 - 20:20

Detta lockar till läsning! :thumbsup: Spännande koncept! Rätt så snyggt ritat också! Det är tydligt vad som pågår och distinkt tecknat. Bra variation på figurernas ställningar. Gillar även att linjernas tjocklek varierar. Det enda att klaga på är väl bakgrunderna som inte ser lika genomarbetade ut som figurerna. Ett tips kan vara att arbeta mer med bakgrunden i en ruta per sida. Det kan få hela sidan att se genomarbetad ut. Hoppas du fått upp flytet nu och jobbar på, för detta är glädjande att se! ^_^
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#23 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 15 June 2010 - 20:59

Tack :D Och jag har fått upp en bra flyte på det hela, men problemet är bara att jag har svårt att fatta skannern jag har. Om det fanns ett sätt att få in bilderna rena utan hål i linjen eller annat jobbigt

Åh, måste passa på att visa er en sida som är tuschat av Sandra LIndblom, en gammal elev kamrat från Serieskolan i Hofors (nu i Gävle):

Posted Image

Uploaded with ImageShack.us

#24 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 16 June 2010 - 06:29

Ska visa er en WIP av Law for Hire... Om jag bara kunde få en bättre kvalitet på skanningen >,<

Posted Image

Uploaded with ImageShack.us


Måste då säga det att det här ser riktigt snyggt ut. Bilderna är tydliga och man förstår exakt vad som händer på första ögonkastet: "Ett stort krig som ledde till förintelse". Något som tilltalar alla... Har själv gjort ett mega projekt som ligger hemma på ca 200 sidor som börjar snarlikt.

#25 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 24 June 2010 - 21:22

Nu kan jag med en extremt utmattat med stolt hjärta reportera att Law for Hire är nu färdigt tuschat, och inskannade och redo för lite gråtoning. Sebbe var snäll nog att kolla om han kunde göra nåt kul på en av sidorna som jag visar er nu. Jag ska lägga lite grundtoner, som Sebbe kan lägga lite snygga effekter som han tycker passar bäst på varje sida. Sebbe är en sann trooper i SSS gänget som tar sig tid att texta och allt möjligt :D

Posted Image

Uploaded with ImageShack.us