Jump to content

Photo

Godzilla (Klassiska filmserien)


  • Please log in to reply
30 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 February 2014 - 22:06

Någon mer än jag som är sugen på att se de gammla filmerna? Själv håller jag på att skaffa alla 28 filmerna (plus Amerikanska omklippningen av första och den från 1998 som nu räknas som en del i millennium-serien).
Någon annan som är sugen på att se någon av de 3 serierna? (själv tänker jag se alla men kanske inte samtidigt)
Första serien, kallad Shōwa (1954-1975), är 15 filmer, 2:a serien, Heisei (1984-1995), är 7 filmer och den senaste serien, Millennium (1999-2004), är 6+1 (Amerikanska filmen från 1998 har adopterats in i den serien av Japanerna och filmens Godzilla har döpts om till "Zilla") filmer.
 
Det här är inte tänkt som en filmfest liknande de vi har haft innan utan tanken var att ha en tråd där de klassiska filmerna kan diskuteras om någon mer än jag skulle vara sugen på att se dem nu eller i framtiden. Sedan kanske om någon är sugen att se dem i ordning serievis så kunde vi bestämma att se några av dem runt samma tid eller så. Eller bara en och en. Kanske är du sugen på att se bara en av filmerna eller ett par? Säg till så kanske jag och/eller någon annan hänger med. :)
 
Själv är jag extra sugen på Millennium serien eftersom jag inte har sett någon av dem. Heisei (som ofta kallas för VS. serien av fans) är den serien som fick mig att förälskas i Godzilla så den ligger mig varmt om hjärtat och en jag gärna ser om (ett par av filmerna har jag inte ens sett). Shōwa serien är jag kanske mäst intreserad av början då serien blev lite väl löjlig sedan men jag tänker se dem också.
 
Vi kan också diskutera vilken av filmerna som är vår favorit (om ni har sett någon av dem dvs.) eller vilken ni tycker minst om. Nu var det rätt längesedan jag såg dem sist (Typ 15 år :o ) så smaken kanske är lite annorlunda men jag minns att jag verkligen gillade filmen från 1984, trotts att jag såg den utan text och inte fattade nåt av vad de sa. :P
 
 
En viktig sak att poängtera ut är att alla serierna är spin-off från orginalet Godzilla (1954)! Det betyder att även då varje serie är en reboot så har händelserna i första filmen från 1954 hänt i dem alla!
När det sedan gäller Millennium serien så har den en rätt dålig sammankoppling mellan varandra och det är vida diskuterat om de hör ihop eller är fristående uppföljare på filmen från 1954!
 
 
Listan av filmerna:
 
Godzilla (1954)
Godzilla, King of the Monsters! (1956) (Amerikansk omklippt version av filmen från 1954 med nya scener inklippta där Raymond Bur tog över huvudrollen)

 
Shōwa (1954-1975)
 
Godzilla Raids Again (1955)
King Kong vs. Godzilla (1962)
Mothra vs. Godzilla (1964) [Även uppföljare på Mothra (1961)]
Ghidorah, the Three-Headed Monster (1964) [Även uppföljare på Rodan! The Flying Monster! (1956)]
Invasion of Astro-Monster (1965)
Godzilla vs. the Sea Monster / Ebirah, Horror of the Deep (1966)
Son of Godzilla (1967)
Destroy All Monsters (1968) [Även uppföljare på Frankenstein Conquers the World (1965). Utspelar sig 1999 vilket gör den till sist i den här serien!]
Godzilla, Minilla, Gabara: All Monsters Attack (1969)
Godzilla vs. Hedorah (1971)
Godzilla vs. Gigan (1972)
Godzilla vs. Megalon (1973)
Godzilla vs. Mechagodzilla (1974)
Terror of Mechagodzilla (1975)

Heisei (1984-1995)
 
The Return of Godzilla (1984) [En amerikansk version, Godzilla 1985, finns också med Raymond Bur i huvudrollen]
Godzilla vs. Biollante (1989)
Godzilla vs. King Ghidorah (1991) [Lite av en reboot och presenterar en nyare, grymare Godzilla]
Godzilla vs. Mothra: The Battle for Earth (1992)
Godzilla vs. Mechagodzilla II (1993)
Godzilla vs. SpaceGodzilla (1994)
Godzilla vs. Destoroyah (1995)
 
Millennium (1999-2004)
 
Godzilla 2000: Millennium (1999)
Godzilla x Megaguirus (2000)
Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All-Out Attack (2001)
Godzilla x Mechagodzilla (2002) [Räknas även som uppföljare på Mothra (1961), War of the Gargantuas (1966), Space Amoeba (1970)]
Godzilla × Mothra × Mechagodzilla: Tokyo S.O.S. (2003) [Den ända filmen i Millennium serien som är direkt uppföljare på en annan, Godzilla x Mechagodzilla (2002)]
Godzilla: Final Wars (2004) [Även uppföljare på amerikanska Godzilla 
(1998) där titelkaraktären döps om till Zilla]


Edited by Crusader, 07 April 2014 - 02:59.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 February 2014 - 17:29

Jag hade tänkt se Godzilla (1954) eller Godzilla, King of the Monsters! (1956) imorgon eller i helgen. Om någon vill haka på så är ni mer än välkomna. :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 March 2014 - 01:54

Godzilla, King of the Monsters! (1956)
 
Journalisten Steve Martin mellanlandar i Tokyo för att snabbt hälsa på sin vän Dr. Serizawa när han får höra talas om att flera skepp har spårlöst försvunnit ute i havet och att en Dr. Yamane, tillsammans med sin dotter Emiko, ska undersöka det hela. Steve bestämmer sig för att stanna kvar i Japan för att med sin nya vän, säkerhetsvakten Tomo Iwanaga, följa händelserna och får snart höra talas om en gammal legend som folket på en ö har, om ett 50 meter högt havsmonster kallat Godzilla!

Japansk/Amerikansk monsterfilm som gjorde Godzilla världskänd! En omklippning av Godzilla (1954) för den Amerikanska marknaden där nya scener filmades med Raymond Bur som blev filmens nya huvudroll och de engelsktalande tittarnas guide till handlingen. Filmen är trotts de nya scenerna 10 minuter kortare för att göra filmen till en mer action fylld katastroffilm. Faktum är att filmen börjar när Godzilla har förstört Tokyo och återberättas sedan vad som ledde till katastrofen.
Raymond Burr var även med i rebooten Godzilla 1985 (1985), som var alltså direkt uppföljare på orginalfilmen men ignorerade alla uppföljarna, där han åter hade huvudrollen och spelade samma karaktär som i första filmen. Precis som med den så hade de spelat in nya scener med honom.
 
Nu undrar säkert nu varför jag ser den här istället för orginalet? Svaret är väldigt enkelt, jag har redan sett orginalet en gång men inte den här versionen och har länge varit nyfiken på den. Orginalet tänker jag se om vid ett senare tillfälle.
 
Den Godzilla som visas här är lite mer mmystisk än i de senare filmerna. T ex så uppenbarar sig en hemsk storm tillsammans med honom under en scen men någon sådan kraft har han inte sedan. Likadant så är den här Godzilla en ondskefull förgörare som straffar mänskligheten medans han senare blev mer av en hjälte (eller antihjälte). Fast samtidigt så får man inte glömma att den här Godzilla inte är samma som i de andra filmerna då den här Godzilla dör i slutet.
 
En sak jag saknar här är main title som också är Godzilla's Main Theme. Även då den finns med i själva filmens actionscener så saknar jag den i början, där den är i den Japanska varianten.
Godzilla's theme har varit med i ett flertal av filmerna (faktum är att många låtar i filmserien härstammar från 60-talet). Men Godzilla fick en 2:a theme i Godzilla vs. King Kong (fast större delen av stycket härstammar från den här filmen) som också har använts mycket!
 
Godzilla Main Theme (introt är från början del av Godzilla Theme 2 från Godzilla vs. King Kong!)

 
 
Kul fakta: Det japanska orgionalnamnet "Gojira" är en blandning av de Japanska orden för "Gorilla" och "Val" då tanken från början var att han var en hybrid mellan land levande och havs levande djur. En urgammal varelse som väktes av atomtesterna på 50-talet. Senare ändrades det till att han var en hybrid mellan 2 dinosaurer (Stegosaurus och T-Rex, tror jag) och i filmerna som kom på 80-90-talet så ändrades det till att han var en kvarlevande dinosaur kallad Godzillasaurus som muterades under en atombomb sprängning.
 
 
Mycket bra och spännande film med väldigt välgjorda specialeffekter. När Godzilla anfaller Tokyo är något av det bästa jag har sett i en sådan här gammal film.
Men precis som med många andra monsterfilmer från 50-talet så gör den sig bäst i svart/vit vilket också troligen är orsaken att de aldrig har färgat den.
Slutet är väl när filmen IMO faller lite. De bygger upp ett sådant ostoppbart monster att de tvingas hitta på ett nytt fantastiskt vapen som kan förgöra honom, ett sätt att suga ut all syre ur vattnet så att allt levande totalförstörs (men hur förklaras aldrig). En IMO tråkig och för enkel lösning. Och kanske tyckte de själva det då, vad jag vet, de aldrig har använt den i några fler Godzilla filmer.
Fast det är tydligt att hela grejen med det hemask vapnet som aldrig borde användas men används ändå är en spegling på atombomberna som USA fällde över Japan under 2:a världskriget.
 
Har ni inte sett den här, eller orginalet, så borde ni ändra på det!
 
Betyg: Mycket Bra+


Edited by Crusader, 05 March 2014 - 02:09.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 March 2014 - 01:21

Godzilla 1985: The Legend Is Reborn (1985)
 
När tecken på det 80 meter höga sjöodjuret Godzilla syns utanför Tokyo's kust ställs världen inför en stor kris som riskerar att få världsmakterna att drabba samman. Journalisten Goro Maki undersöker handlingen för att komma till botten av det hela.
Samtidigt plågas Steve Martin fortfarande av den natten för 30 år sedan då Godzilla ödelade Tokyo.

Reboot på serien och direkt uppföljare på Godzilla, King of the Monsters! (1956) som utspelar sig 30 år efter första filmen och ignorerar alla de tidigare uppföljarna. Precis som med Godzilla, King of the Monsters! (1956) så är det här en Amerikansk omklippning av det Japanska orginalet som i det här fallet är The Return of Godzilla (1984) med nyinspelade scener där Raymond Bur åter spelar huvudrollen.
Från början planerade USA att radikalt ändra dialogerna och göra om filmen till en kvick komedi men Raymond Bur satte sig imot det då han tog orgionalets budskap mot atombomber väldigt seriöst. Fast det finns kvalever av det i de underliga komiska Amerikanska karaktärerna som är kvar i vissa scener.
 
Så varför ser jag den här istället för den Japanska versionen? Samma orsak som med förra filmen, jag har redan sett orginalet tidigare och det kändes passande att följa upp med den här och se fortsättningen på historien om Steve Martin. Även den här har kortats ner rätt ordentligt (20 min.).
Måste säga att vissa saker har de gjord dåligt. T ex så har de inte textat scenerna med ryssarna, t ex en scen med en ryssk ubåt så man förstår inte vad som händer. Likadant så har de klippt bort förklaringen till Journalisten Goro Maki i början.
 
I den här filmen förklaras Godzilla's attacker som att han livnär sig på kärnkraft och han förklaras som odödlig. Men om det är samma Godzilla som i första filmen (vilket borde vara omöjligt och isåfall hur han överlevde eller var han har varit under dessa 30 åren, förklaras aldrig.)
Sedan så tyckler jag väl att hela grejen med att Godzilla har en fågelhjärna som gör att han lyder fåglarans läten är lite fjantigt. Fast vill man ha det verklighetstroget och genomtänkt så ska man inte se på Godzilla-filmer. :P
Som sista så är scenerna när Godzilla anfaller Tokyo riktigt maffiga.
 
En mycket bra film men jag tror, och har för mig, att den är mycket bättre i orginalversionen.
Åter igen så visas kärnkraft som boven och det visas tydligast i när Ryssland försöker lösa Godzilla-problemet med en atombomb men istället väcker Godzilla till liv igen efter att Japanerna hade lyckats besegra honom. Godzilla beskrivs här som en oskylldig naturkraft skapad för att straffa oss människor, något som passar bra med den nya filmen.

Betyg: Mycket Bra


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 March 2014 - 02:08

Godzilla (1954)
 
När skepp plötsligt försvinner utanför Tokyo's kust börjar folk oroa sig och värre blir det när en liten by blir till synes anfallen av ett 50 meter högt sjöodjur. Dr. Yamane får i uppdrag att undersöka om en sådan varelse kan existera och tar hjälp av sin dotter Emiko och sjömannen Ogata. Snart inser de att varelsen existerar. Nu är frågan hur man stoppar en sådan varelse innan den förgör Japan.

Orginalet som startade det hela och skapade ett av världens mäst kända monster genom tiderna. En mycket välgjord och bra film som tveklöst kan mäta sig, och över träffa, dåtidens Amerikanska monsterfilmer.
 
Så vad är skillnaden mellan den här och Amerikanskt klippta versionen Godzilla, King of the Monsters! (1956)? En hel del, faktiskt. För det första så händer inte saker i samma ordning.
 
Saker som är annorlunda:
 
De överlevande från skeppattackerna i början som dog efter de räddades överlever här.
Urbefolkningen på ön som tror på Godzilla är en vanlig ö med en fiskarby här som oroar sig för sina nära och kära som har försvunnit till havs med skeppen och bara en galen gammal gubbe tror på den urgammla legenden Godzilla.
Helikoptern som anländer till ön med en utrednings grupp bär här bara en ensam journalist som ska intervjua en överlevande.
Stormen som verkar komma med Godzilla verkar här bara vara en tillfällighet. Och man hör inte Godzilla vråla här.
Dr. Serizawa är inte bortrest, bara väldigt privat.
Dr. Yamane's utredning i saken börjar inte fören efter händelsen på ön då vittnen påstår sig ha sett ett monster i mörkret.
Godzilla förklaras inte som återuppväckt av atombomber utan att atombomberna förstört Godzillas normala hem och dödat hans normala föda. Där är också mer vetenskaplig förklaring till hur det hela ligger till.
När Godzilla syns utanför Tokyo för första gången så skapas inte panik utan istället en debatt om hurvidar han ska dödas eller undersökas.
I den här orginalversionen så verkar Dr. Yamane adoptera en pojke som förlorar hela sin familj på ön när Godzilla kommer dit. Han förklaras aldrig i Amerikanska versionen.
Dr. Serizawa överaskar inte plötsligt Emiko (som förövrigt inte är hans hushållerska, som det verkar i den Amerikanska versionen) med att visa sin forskning (vilket såg väldigt creepy ut i Amerikanska versionen) utan hon ber honom visa henne.
Kraftledningarna som omringar Tokyo byggs här speciellt mot Godzilla.


Kul fakta: Det japanska orgionalnamnet "Gojira" är en blandning av de Japanska orden för "Gorilla" och "Val" då tanken från början var att han var en hybrid mellan land levande och havs levande djur. En urgammal varelse som väktes av atomtesterna på 50-talet. Senare ändrades det till att han var en hybrid mellan 2 dinosaurer (Stegosaurus och T-Rex, tror jag) och i filmerna som kom på 80-90-talet så ändrades det till att han var en kvarlevande dinosaur kallad Godzillasaurus som muterades under en atombomb sprängning.


Mycket bra och spännande film med väldigt välgjorda specialeffekter. När Godzilla anfaller Tokyo är något av det bästa jag har sett i en sådan här gammal film.
Men precis som med många andra monsterfilmer från 50-talet så gör den sig bäst i svart/vit vilket också troligen är orsaken att de aldrig har färgat den.
Slutet är väl när filmen IMO faller lite. De bygger upp ett sådant ostoppbart monster att de tvingas hitta på ett nytt fantastiskt vapen som kan förgöra honom, ett sätt att suga ut all syre ur vattnet så att allt levande totalförstörs (men hur förklaras aldrig riktigt mer än att de klyver syreatomerna). En IMO tråkig och för enkel lösning. Och kanske tyckte de själva det då, vad jag vet, de aldrig har använt den i några fler Godzilla filmer.
Fast det är tydligt att hela grejen med det hemska vapnet som aldrig borde användas men används ändå är en spegling på atombomberna som USA fällde över Japan under 2:a världskriget och hur det måste ha känts för mannen som först klöv atomen och fann dess otroliga kraft.
 
 
En film som alla måste se någon gång!
 
 
Betyg: Fantastiskt Bra


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 March 2014 - 02:20

Godzilla Raids Again (1955)
 
Piloterna Tsukioka och Kobayashi hamnar av misstag på en obebodd ö där de gör den fasansfulla upptäckten att se Godzilla slåss mot en annan mystisk jättevarelse, kallad Anguirus.
I den närmaste staden Osaka kallas Dr. Yamane åter in för att hitta en lösning på problemet men kommer fram till att det ända som kan göras är att försöka hålla Godzilla borta från bebodda områden. Samtidigt försöker fiskerederiet, som piloterna jobbar för, hitta ett sätt att överleva i en värld där Godzilla styr havet.
 
Direkt uppföljare på Godzilla (1954).
Filmen utspelar sig, som ni kanske märker, i Osaka som är Japans 3:e största stad och var tidigare Japans ekonomiska center. Orsaken är uppenbar om man har sett förra filmen. Där fanns inte mycket kvar av Tokyo att använda och återuppbyggnaden kunde omöjligt bli klart på 1 år.
Istället för att handla om en specifik händelse så handlar den här filmen mer om de som arbetar på ett fiskerederi och hur de försöker klara sig när de nu är så mycket farligare att vara fiskare. Piloterna Tsukioka och Kobayashi samt Tsukioka's flickvän Hidemi och hennes far Koehi står i centrum av den här berättelsen som verkar utspela sig under 1 år eller så.
 
I slutet beslutade de sig för att begrava Godzilla levande istället för att döda honom igen, vilket jag tycker var ett bra beslut. Men scenen när de ska begrava honom är lite väl utdragen och blir en aning långtråkig.

Efter att första filmen blev en gigantisk succé så ville givetvis Toho snabbt ha en uppföljare som kunde få in mer pengar på Godzilla som de insåg skulle bli en stor sak. Även då de som gjorde första filmen uppenbart hoppades på att i framtiden kunna göra någon form av uppföljare (i slutet på första så säger de att Godzilla säkert inte var unik och att man kunde vänta sig att någon gång i framtiden se ett nytt monster) så väntade sig nog inga att få göra en på bara 1 år.

Det här är första Godzilla-filmen med en monsterfight och presenterar fan-favoriten Anguirus som sedan kom att bli en av Godzilla's närmaste allierade.
 
I västvärlden döptes filmen om till Gigantis, the Fire Monster och Godzilla's vrål samt bakgrund ändrades så att det skulle verka som ett nytt monster. Resultatet blev en flopp vilket fick dem att senare släppa filmen i orginalklippningen med orginalnamnet.
Filmen sålde bra tackvare succén som Godzilla var året innan (3:e bäst säljande Godzilla-filmen) men fick ett svalt motagande av fansen som inte tyckte om den. Resultatet blev att Toho fick sig en tankeställare och beslutade sig för att låta nästa film ta sin tid, vilket blev King Kong vs. Godzilla (1962).
 
En rätt bra monsterfilm även den här men det märks att den har gjorts hastigare med en lite mindre budget. Textningen känns en aning fel så jag undrar om det inte är en fan-textning då de brukar försöka översätta ordagrant och därmed missa kopplingen mellan meningarna. Jag önskar kanske att de hade gjort en större sak i att förklara att det handlar om en annan Godzilla för det hela blir en aning förvirrande om man inte redan vet det.
 
Betyg: Bra


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 March 2014 - 01:38

King Kong vs. Godzilla (1962)
 
Ett läkemedelsföretag skickar en expedition till en ny-upptäckt ö utanför Australien, kallad Pharaoh Island, där det enligt ön's infödingar bor en 40 meter hög best kallad Kong, deras gud. De hoppas kunna fånga Kong och frakta hem honom till Japan för att sedan använda honom som sponsor för att höja tittarsiffrorna på deras vetenskaps TV-serie.
Undertiden råkar en amerikansk atomubåt släppa lös Godzilla från hans isfängelse. Det hela TV-seriens producent en idé om att ordna tidernas strid: King Kong vs. Godzilla!

Det här är den 3:e Godzilla-filmen och den första Godzilla-filmen att ha en mer lättsam ton, speciellt monsterscenerna då special effects regisören Eiji Tsuburaya ville göra Godzilla till en mer barnvänlig underhållning, något som de andra som jobbade med filmen inte tyckte om.
 
Den första Godzilla-filmen i färg. Den är även första gången som King Kong syns i färg. Filmen var en storsatsning för att fira att Toho fyllde 30 år och är fortfarande den bäst sålda Godzilla-filmen genom tiderna.
Toho köpte det amerikanska manuset King Kong vs. Prometheus som skrevs om för att passa Godzilla, och säljaren fick rättigheterna att producera om filmen för västländsk marknad med nya scener, musik och känsla.
Under den här tiden så var King Kong väldigt populär i Japan (mer än Godzilla) och den som drog folk till filmen vilket också är orsaken han fick sitt namn först i titlen. Dessutom var Godzilla skurk under den här tiden i serien. I slutet vinner även King Kong över Godzilla. Men det gick ryckten att Godzilla vann i den Japanska orginalversionen som sedan visade sig vara helt falskt.

Godzilla's dräkt i den här filmen blev lite av en fan-favorit medans KIng Kong's dräkt ansågs förfärlig.
En annan sak som är förfärlig är infödingarna som är brundmålade Japaner med Afrikanska dräkter som pratar dålig engelska (vilket låter minst sagt underligt men jag antar att engelska var det mäst exotiska språket de kunde. :P ). Orsaken till den här billiga lösningen var att rättigheterna till King Kong kostade dem så mycket ($200000) att de inte hade råd att filma på Sri Lanka som planerat.

Filmens "hjältar" är inte mycket att ha. 2 väldigt fjantiga Abbott & Costello aktiga figurer (varför de skickar bara de 2 för att fånga King Kong fattar jag inte) som mutar infödingarna med cigaretter (inklusive barnen). Ett par väldigt inkompitenta karaktärer och ända orsaken de lyckas fånga King Kong är för att han råkar supa sig full och däcka. Fast de skärper sig lite senare.

Som ni kanske märker så är filmen full med humor. Som t ex att King Kong visar sig räknas som smuggelgods som de måste böta för att de tar in i Japan. :P

Utöver Godzilla och King Kong så har filmen även en gigantisk 8-armad Bläckfisk som förövrigt spelas av en riktig Bläckfisk. King Kong har de givetvis förstorat en hel del för att han ska kunna mäta sig med Godzilla samt givit honom superstyrka och gjort att han absorberar elektrisitet som istället gör honom starkare och ger honom elkrafter.
 
Toho försökte göra en remake av filmen för 60-års jubleumet 1992 kallad Godzilla vs. King Kong som en del av Heisei-serien men det visade sig svårt att få rättigheterna till att använda King Kong. Istället försökte de göra Godzilla vs.Mechani-Kong (en King Kong robot från den Amerikanska/Japanska tecknade TV-serien The King Kong Show) men bara att använda King Kongs liknelse visade sig för svårt och istället gjorde de Godzilla vs. Mechagodzilla II (1993).

En bra monsterfilm men inte alls så bra som jag hade väntat mig.

Betyg: Bra+


Edited by Crusader, 23 March 2014 - 22:34.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 March 2014 - 07:14

Så, tekniskt sett inte en Godzilla-film men tillhör samma universum och är en återkommande karaktär i Godzilla-serien.


Mothra (1961)

4 överlevare från ett skeppsbrott hittas på en av de öde öarna, kallad Infant Island, där atombombtester utfördes. Mot alla ods har de överlevt den enorma radioaktiviteten på öarna något de påstår är tackvare en juice de säger sig ha fått av infödingar som bor på ön.
Den giriga upptäcksresaren Clark Nelson från New Kirk City i landet Rolisica leder en expidition till ön tillsammans med den blyga Dr. Shin'ichi Chujo och kollegan Dr. Harada. Ombord på skeppet gömmer sig journalisten Zen'ichirou 'Bulldog' Fukuda då han misstänker att Nelson planerar något skumt.
Väl på ön hittar de gigantiska växter, infödingar och 2 fredliga handhöga feer som de döper till Shobijin. Men medans forskarna vill lämna ön och dess invånare i fred så vill Clark Nelson ha feerna till varje pris om han så mnåste döda alla öns infödingar för att få dem. Men ön har en urgammal beskyddare som väntas att kläckas från sitt ägg när hon behövs, och hon heter Mothra!

Japansk jättemonsterfilm (kallad Kaiju) baserad romansamlingen The Luminous Fairies and Mothra. Shobijin (betyder "små söta flickor") spelas av de japanska twillingsångorskana The Peanuts.
Även då den från början inte ingick i Godzilla-universumet så borde filmen väl utspela sig mellan Godzilla Raids Again (1955) och King Kong vs. Godzilla (1962) medans Godzilla fortfarande är infrusen i isen.

Det här verkar vara första gången som atomstrålvapen används, något som sedan blir ett vanligt vapen mot Godzilla.

Det påhittade landet Rolisica skapades troligen för att inte förarga USA då deras atomtester uppenbarligen var en pik till de som USA utförde på Enewetak Atoll. Och staden New Kirk City är uppenbart baserad på New York City.
Och visst är Clark Nelson ett utmärkt exempel på en girig kapitalist som är villig att gå över lik för att käna pengar. Vilket är minst sagt tydligt när han mördar ett 20-tal infödingar för att få feerna.

Jag såg den dubbade versionen då det var den ända jag kunde få tag på. Dubbningen var för det mäst bra då de lät asiater med brytning dubba de flesta rösterna.

En mycket bra film som jag varmt kan rekomendera.

Betyg: Mycket Bra+




Mothra vs. Godzilla (1964)
 
Efter en Typhon hittas ett gigantiskt ägg flytandes i havet och den snikna showbiz affärsmanen Kumayama tar snabbt den i beslag för en billig slant åt hans chef, Dr. Jiro Torahata, som planerar att kläcka det och skapa en ny fantastisk attraktion.
När de två mini-feerna kallade Shobijin dycker upp och berättar att ägger tillhör Mothra och varnar för den förgörelse som kan ske när det kläcks och larven ska ta sig hem, så bestämmer sig journalisten Ichiro och hans nya ovana fotograf Junko tillsammans med Professor Miura att hindra planerna och återföra ägget till dess hem på Infant Island innan det kläcks. Men krisen förvärras när plötsligt Godzilla vaknar till liv igen.

Efter den stora succén med King Kong vs. Godzilla (1962) så beslutades det att para ihop Godzilla med yttligare ett populärt monster. Den här gången var det Toho's egna populära monster Mothra. Och senare samma år gjorde de samma sak med Ghidorah, the Three Headed Monster med Rodan.
Då Godzilla fortfarande var boven på den här tiden så stod den goda och populära jätte-larven Mothra först i namnet.

De sjungande tvillingarna kallade The Peanuts spelar åter Shobijin feerna.

Uppföljare på Mothra (1961) och har även vissa nickar till filmen t ex med den juice de tvingades dricka på ön. Då de inte nämner det här så var det den som skyddar infödingarna mot radioaktiviteten.
 
I den här filmen får man också veta att Mothra har en väldigt kort livstid och att det inte är samma larv i alla filmerna. När Mothra dör så föds en ny Mothra.

Det här är den sista seriösa av de första Godzilla-filmerna innan serien började ta en mer komisk väg (men det hindrade inte specialeffekts regisören Eiji Tsuburaya från att åter fjanta till actionscenerna med att t ex låta Godzilla fastna med svansen och snubbla). Det är också sista filmen i orginalserien där Godzilla är boven.

Som tidigare så känns textningen en aning fel så jag undrar om det inte är en fan-textning då de brukar försöka översätta ordagrant och därmed missa kopplingen mellan meningarna. Ibland förstod jag knappt vad de menar.
 
En bra Godzilla-film.
 
Betyg: Bra+


Edited by Crusader, 24 March 2014 - 07:16.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 March 2014 - 01:30

Rodan! The Flying Monster! (1956)
 
När gravarbetare dör i en djup gruva misstänks först mord men gruvigenjören Shigeru och hans flickvän Kiyo tror inte på den förklaringen och deras rädsla besannas när plötsligt en jättestor förhistorisk insekt kallad Meganulon anfaller gruvbyn.
Någon dag senare börjar ett mystiskt UFO synas som flyger snabbare än ljudets hastighet och anfaller allt den träffar på runt Stilla Havet, framförallt runt Japan. Professor Kashiwagi tror att det handlar om en släkting till den förhistoriska Pteranodon och ger rasen namnet Rodan! Men hur kan man stoppa ett sådant gigantiskt och snabbt monster vars vingar skapar en tryckvåg av samma kraft som en typhon?
 
Japansk jättemonsterfilm (kallad Kaiju) och den första i färg.
Ingen Godzillafilm igentligen men då Rodan sedan blev en del av Godzilla-universumet så räknas den här numera som en prequel till de filmer där Rodan sedan medverkar.
Även då den från början inte ingick i Godzilla-universumet så borde filmen väl utspela sig mellan Godzilla Raids Again (1955) och King Kong vs. Godzilla (1962) medans Godzilla fortfarande är infrusen i isen.

Rodan är namnet på en ras gigantiska förhistoriska släktingar till Pteranodon och det Japanska orginalnamnet på monstret (Radon) var en förkortning/smeknamn på den, något som försvinner lite i det att USA döpte om den.
Ett annat monster som är med är jätteinsekterna Meganulon, som sedan återvände 44 år senare i Godzilla x Megaguirus: The G Elimination Project War (2000).
 
Filmen är inspirerad av den händelse i Kentucky, 1948, då Captain Thomas F. Mantell omkom i en flygkrach när han jagade ett UFO (han var beordrad att göra det men vägrade ge upp när de andra gav upp och steg för högt). En händelse som satte fart i UFO-skräcken i USA och resten av världen. Men en Japan fick givetvis istället idén "tänk om UFO:t var ett gigantriskt flygande monster istället". :P
 
Igen fick jag nöja mig med den dubbad version då det var det ända jag kunde hitta. En av röstskådespelarna är George Takei, mäst känd som Mr. Sulu i Star Trek.
Filmen blev en stor hit i USA och en kultklassiker.

Slutet var lite sorgligt när den ena Rodan blir dödad och den andra vägrar lämna dess sida och dör med den i ett plågsamt skrik.
Filmen har lite samma problem som de flesta Toho-monsterfilmerna att de gör monsterna så pass kraftfulla och oförstörbara att det krävs något riktigt extremt för att besegra dem. Fast det var också lite av poängen här att om det krävdes det här för att besegra dem hur ska de klara sig om ett nytt jättemonster skulle dyka upp?

Filmen var bra och jag kan rekomendera den.

Betyg: Bra
 


 
Som avslutning så postar jag det här klassiska klippet från Blue Sunshine (1978)!


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 April 2014 - 01:39

Ghidorah, the Three-Headed Monster (1964)

En varmebölja drar över Japan, trotts att det är Janurai, meteoritregn syns över hela världen och hela vår del av galaxet beter sig underligt. En grupp Geologer, ledda av Professor Miura, ska undersöka platsen där en stor meteorit har slagit ner och finner ett gigantiskt magnetiskt ägg-liknande sak.
Prinsessan Salno, från det lilla Himalayska kungariket Selgina, är på flykt till Japan från lönmördare när hon räddas fån ett attentat av en Venusian som tar över hennes kropp och för henne till Japan för att varna folk för rymdmonstret King Ghidorah och Jordens kommande förintelse.
Naoko Shindo, som är journalist för ett TV-program om väreldens moderna myter, följer det hela med stort intresse medans hennes bror, en Polisdetektiv som skulle ha varit prinsessans livakt, försöker luska ut vad det är som pågår samtidigt som han försöker skydda prinsessan från de lönnmördare som letar efter henne.
När dessutom både Rodan och Godzilla vaknar till liv så verkar katastrofen vara nära. Men kanske Mothra kan lösa problemet?


Den femte Godzilla-filmen och första med hans nemesis, King Ghidorah (som för någon anledning låter som en stor insekt)! Det är också första Godzilla-filmen med 4 olika monster: Godzilla, Mothra (men bara en förden andra har dött), Rodan (en av dem överlevde visst) och King Ghidorah.

Jag har den här filmen på VHS sedan ca 18 år tillbaka då den var en av de utvalda Godzilla-filmer de släppte på 90-talet i Sverige, tillsammans med Godzilla (1954) (felaktigt namngiven titlen Godzilla, King of the Monsters! (1956) trotts att det var det japanska orginalet), Godzilla vs. Mechagodzilla (1974), Godzilla vs. King Ghidorah (1991), Godzilla vs. Mothra: The Battle for Earth (1992), Godzilla vs. Mechagodzilla II (1993) och Godzilla vs. SpaceGodzilla (1994) (tror det bara var de). Det är också orsaken att de är de ända filmerna (samt The Return of Godzilla (1984) som någon spelade in åt mig men tyvärr blev utan text) som jag hade sett tidigare och jag såg dem många gånger.
 
Jag minns den här som den sämsta av filmerna bla. för hur Godzilla var, att han kunde prata, hur alla verkade känna till de 2 små elvorna (fast jag kände då inte till förra filmerna och att de redan hade blivit tvingade show-artister) och att slutet var lite oavslutande. Fast då visste jag inte att filmen bara var till för att presentera King Ghidorah som Godzilla's nemesis och att han sedan träffade på honom i 3 filmer till under Shōwa-serien.

Det här är första filmen där Godzilla blir en hjälte.
Det här är också filmen där det hela flippar ut och blir väldigt löjligt. Godzilla framställs som en bråkig och tjurig tonåring som helst bara vill slåss med kompisar och inte alls rädda världen. Och han kan prata. Visseligen ett monsterspråk men ändå och feerna (som nu är kändisar i Japan) Shobijin-tvillingarna (åter spelade av sång-tvillingarna The Peanuts) översätter åt människorna.
Underligt nog så blev filmen hyllad och anses av fans och kritiker att vara den bästa Godzilla-filmen i den här serien. Nu när jag har sett filmerna före och har ett humm om de som kommer så kan jag förstå det hela mer och tycker inte längre att den var lik usel som jag tyckte då.

Fast jag tycker fortfarande stridscenerna mot slutet är löjliga som när Godzilla och Rodan spelar boll medans Mothra försöker att prata med dem. Fast jag måste erkänna att jag skrattade lite åt hur dumt det såg ut, likadant när Godzilla låter Mothra bita honom i svansen så att han kan dra Mothra fram snabbare. Likadant när King Ghidorah skjuter Godzilla i rumpan eller när Godzilla får ett eltorn mellan benen. Sedan får vi inte glömma när Mothra får Rida på Rodan's rygg när han flyger.
Men trotts allt så hade jag velat haft det mer seriöst. Och skippat hele sekvensen när de pratar för att inte glömma hur de helatiuden beter sig som människor i stumfilmer.

Samtalet går så här:

Mothra ber Godzilla och Rodan om hjälp men Godzilla säger att det är inte deras ensak och att de har ingen orsak att hjälpa människorna för de skapar ändå bara trubbel och Rodan håller med.
Mothra ber dem att sluta slåss men båda vill att den andra ska be om ursäkt.
Mothra säger att Jorden tillhör dem också och de borde skydda det.
De vägrar ändå så Mothra ger sig ensam in i striden vilket får dem att känna sig dumma så de hjälper till ändå.

Det här är första Godzilla-filmen som the Venusians (som bodde på Venus för tusentals år sedan innan deras värld blev förstörd av King Ghidorah) är med. I den engelska dubbningen översattes Venus till Mars eftersom man på den tiden trodde att Mars kanske hade varit bebodd.

Åter igen en riktigt usel fanöversättning där de översätter ordagrant så att saker blir oförståliga. T ex hur ska man fatta att "the small country between the worlds" handlar om ett litet land i Himalya-bergen? Och varför översätter de Venus till Jupiter?
 
Eiji Tsuburaya regiserade åter specialeffekterna och fortsatte att göra stridscenerna fåniga och barnsliga för att bättre falla barn i smaken. Han har visseligen skapat specialeffekterna till alla Godzilla-filmerna vilket han ska ha mycket beröm för men på 60-talet fick han för sig att Godzilla borde vara en barnvänligare familjeserie och började göra monsterstridscenerna komiska. Och det förstörde många av filmerna.

Men trotts de löjliga monsterstriderna i slutet så var den här betydligt bättre än jag minns den.

Betyg: Bra


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 April 2014 - 04:39

Invasion of Astro-Monster (1965)
 
Jorden plågas sedan en tid av ett underligt klimat efter att jordens magnetfält på något sätt har blivit stört. När mystiska radiosignaler motags från rymden så misstänker forskare att de har hittar ursprunget till problemet och följer radiosignalen för att överaskat hitta en 10:e planet bakom Jupiter, som snabbt får namnet "Planet X".
Under det sena 60-talet skickas ett rymdskeppet R-1 dit med astronauterna Glenn och Fuji, vars uppdrag är att undersöka planeten och hitta radiovågornas ursprung.
Väl där upptäcker de att planeten är bebodd och att dess folk, Xiliens, har kallat dit dem för att be om att få tillåtelse att åka till Jorden och fånga Godzilla och Rodan i hopp om att de ska kunna besegra King Ghidorah som håller på att förstöra deras planet och redan har tvingat dem at bosätta sig under marken.
Väl tillbaka på Jorden så går folket med på att hjälpa dem och forskaren Dr. Sakurai får ansvaret men Fuji och Glen anar oråd och börjar undersöka om det inte ligger något annat motiv bakom.
Samtidigt så har Fuji's lillasyster Haruno's pojkvän Tetsuo blivit lurad på sin senaste uppfinning av ett stort företag och misstänker att Namikawa, Glenn's nya flickvän, är inblandad.

Sjätte Godzilla filmen och direkt uppföljare på Ghidorah, the Three-Headed Monster (1964) vilket är första gången en handling fortsätter i en uppföljare.
Det här är också första gången i serien som det handlar om en rymdinvation.
Det här är även första och ända gången två karaktärer har kysst varandra i serien.
I en av huvudrollerna ser vi den amerikanska skådespelaren Nick Adams som senare dog under mystiska omständigheter 1968. Tyvärr så har de dubbat hans röst. Det här är första gången i serien som en icke-Japan har huvudrollen.
Det är också första gången rymdvarelserna Xiliens är med men det skulle ta nästan 40 år innan de var med igen.
 
En av de sämre titlarna i serien.
Godzilla och Rodan har gömt sig och sover i början av filmen. Troligen för att läka sina sår och vila upp sig efter striden med King Ghidorah i förra filmen.

Det här är också filmen med den ökända scenen på en dansande Godzilla, som ni kan se i min signatur. :P

I den här filmen startas ett världskrig mellan de som vill låta Xiliens ta över och de som vill kämpa emot.
Angående Xiliens plan så var det lite väl långsökt. Locka astornauter till deras hemplanet för att be om lov att "låna" Godzilla och Rodan, kontrollera King Ghidorah att anfalla deras egen planet för att sölja att de behövde hjälp, skapa en strid mellan dem så att människorna såg det och skicka hem astornauterna med en falsk belöning när allt de behövde göra var att hämta Godzilla och Rodan, dumpa dem i rymden och sedan invadera. Eller varför tog de bara inte kontroll över Godzilla och Rodan eller människorna (fast kanske deras känslor hindrade dem? Kanske därför de behövde ha Godzilla och Rodan på deras planet så de kunde stänga av deras känslor?)? Det hela kändes meninglöst. Fast att de behövde vattnet låter som en logisk orsak.

Man får också veta att Xiliens känslor är avstängda och att de är styrda av datorer. Jag skulle gissa på att antingen de förstörde sin egen planet med krig och lät sig kontrolleras för att unvika det igen eller att de bygde datorer som blev för intelligenta och tog kontroll över dem.

När det gäller King Ghidorah så kan man ju inte låta bli att undra över när han anföll Jorden och utrotade folket på Venus, var han även kontrollerad av Xiliens då? Eller anföll han kanske Planet X och förstörde den men Xiliens tog kontroll över honom?

Även då man inte får veta det så var det troligen Xiliens som låg bakom King Ghidorah's attack i förra filmen och att det är de som ligger bakom problemet med Jordens magnetfält (som nämns i förra filmen orsaka värmebölja och meteoritregn).

I slutet så spränger Xiliens sig själva med meddelandet att de flyr in i framtiden för att återvända. Men de återvände aldig i den här serien så kanske misslyckades deras försök att fly?
King Ghidorah flyr som vanligt. Godzilla och Rodan lämnas med frågetecken om hurvidar de överlevde striden eller inte.


Monster scenerna är för det mästa bra utom de scenerna där de slåss mot varandra och Eiji Tsuburaya åter har dem bete sig som komiska människor och låter det hela vara på en barn-nevå. Det är faktiskt sorgligt hur han under 60-talet förvandlade denna gigantiska monster-skräckserien till en serie familjefilmer och gjorde tidernas monster Godzilla till en komisk hjälte. Jag hoppas att filmerna återgår till sitt orginal efter att han slutar vara ansvarig för dem men jag är orolig att det kommer fortsätta såhär serien ut.
 
Men trotts det så är filmen rätt OK. Men också den sämsta i serien hitils. Godzilla har en betydligt mindre roll (vilket troligen beror på att han nu är hjälte och därmed inte kan gå runt och förstöra städer på fritiden) och huvudkaraktärerna är rätt bleka förutom Glenn. För att inte glömma den halvdana ploten med rymdvarelserna som kändes som ett sämmre äventyr av gammla Doctor Who utan Doktorn. Men ändå OK att se. Fast jag tror inte att jag ser om den igen under de närmaste 15-åren.

Betyg: OK+


Edited by Crusader, 22 April 2014 - 05:12.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#12 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 May 2014 - 02:52

Ebirah, Horror of the Deep (1966)
 
Ryota ger sig ut till havs tillsammans med hans två bästa vänner, Ichino och Nita, och tjuven Yoshimura för att leta efter sin bror, Yata, som försvann spårlöst i en storm. Men under en mystisk storm blir de plötsligt attackerade av den gigantiska monster-hummern Ebirah och spolas upp på den mystiska Devil's Island där de hittar en hemlig militärisk bas styrd av den sadistiske Captain Ryuui, som tillhör den mystiske militärorginisationen "Red Bamboo". På ön träffar de infödings flickan Dayo som har kidnappats från Mothra's ö, Infant Island. På flykt från soldaterna gömmer de sig inne i berget där de hittar en utslagen Godzilla och försöker komma upp med en plan för att befria slavarna och fly ön.

Sjunde Godzilla filmen. Jag är nu inne i seriens mörkaste tid, då den var som sämst tackvare att vissa, med Eiji Tsuburaya i spetsen, gjorde om serien till en fjantig lättsam barnvänlig familjeserie. Godzilla tittandet har lote gått från ett nöje till en plåga då jag blir osäker om jag ska se filmen i rädsla att den ska vara riktigt usel.
Det hela börjar inte bra med den pampiga musiken som brukar vara i början utbytt mot 60-tals discomusik. Soundtracket till filmen är lite som den i 60-tals Batman bara det att den här passar inte. Det hjälpte inteb heller med att textningen var försenad ca 5 sekunder. Och halvägs igenom så försvann ljudet och det var filmen det var fel på så jag fick skaffar en annan version. :(
 
Filmen börjar lite mitt i och det tar en liten stund att förstå vad som har händ då de uppenbarligen bestämde sig för att inte visa det i början.

Jag undrar hur det kommer sig att Godzilla ligger utsalgen (med utslagen menar jag nästan död) i berget. Har han tagit sig dit för att vila eller blev han besegrad av Ebirah? För han hamnade inte där i slutet av förra filmen iallafall. Och Red Bamboo visste inte att han fanns där. Jag börjar förstå varför vissa fans anser att den här filmen utspelar sig mellan två andra filmer i serien.
Lite underligt att de använder ström för att väcka Godzilla när det i tidigare filmer har varit en av hans största svagheter.
Sedan är det monster-mot-monster striderna som åter är av det fjantigare mer mänskliga hållet där Godzilla och Ebirah spelar boll med stenar.
Där var också en scen som var en klar rip-off av King Kong där Godzilla plötsligt "adopterar" infödingsflickan de väntar tills han somnar för att hon ska kunna fly men ett monster anfaller och hon varnar Godzilla. För att inte glömma flygplansattacken efteråt. Orsaken till det var att manuset först var skrivet för att vara just en King Kong film viod namn Operation Robinson Crusoe:King Kong vs Ebirah, vilket är orsaken att Godzilla ibland beter sig olikt hur han brukar bete sig och varför fienden, Ebirah, är av en mesigare vareiant än vad Godzilla brukar kämpa mot. Samt varför de använde stöm för att väcka honom (den Japanska versionen av King Kong får styrka av ström) och varför Godzilla använder sina krafter så lite.
Orsaken de bytte till Godzilla är troligen att Godzilla hade blivit mer populär än King Kong vid det här laget i Japan. Lite ironi över det då det var tvärt om innan och Godzilla fick ta andra plats för King Kong.

Filmen har också en liten plothole då den hemliga basen bara var en del av Red Bamboo. Man fick aldrig veta vilka de var, vad de ville eller varför de bygde atombomber. Och man återser dem aldrig i serien.

Ebirah blev aldrig dödad av Godzilla men fick sina klor avslitna så han lär inte göra någon mer skada och kommer troligen inte överleva det hela heller.

I filmen fick vi också för första gången möta Giant Condor som är en gigantisk fågel. Den återses i en senare filmen men består bara av klipp från den här filmen.

Filmen var betydligt bättre än jag hade befarat. Godzilla tillochmed visar lite stygghet mot slutet med att anfalla Mothra. Musiken var det som var sämst för det passade verkligen inte med 60-tals dansmusik.

Betyg: Bra


Edited by Crusader, 13 May 2014 - 02:59.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#13 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 May 2014 - 00:15

Son of Godzilla (1967)

På Zorgen Island leder Dr. Tsunezo Kusumi och Dr. Hujisaki en grupp FN-forskare som med hemliga expriment försöker kontrollera vädret samtidigt som jätte-syrsor kallade Gimantis/Kamacuras terroriserar deras läger. Den envisa journalisten Goro Maki anländer till ön i hopp om att hitta en stor scop då han har följt en mystisk hjärnvåg-liknande signal från ön. Och han är inte den ända som har följt signalen, för Godzilla är påväg.

Åttonde Godzilla filmen och tar steget mot att göra serien till en barnserie ännu längre med att skapa Minilla, en Godzilla-unge.
Vid det här laget så har USA slutat att lägga mycket tid och pengar på Godzilla-filmerna och börjat att istället bara visa dem på TV. Inte underligt med tanke på att den pupilära monster-skräck-serien har blivit en familjeserie som mer och mer riktar sig till barn.

Musiken till den här filmen är som en blandning av den svängiga dansmusiken i förra filmen och den av en fjatig komedi eller barnfilm.
Den lilla, och väldigt fula, Minilla får också ett vandrande skämt med att han alltid är den som t ex får en sten i huvudet eller ramlar eller får Godzilla's svans i huvudet.

Den här filmen hade en mindre budget än Godzilla-filmer vanligen hade. Men den saknar inte monster då vi får stifta bekanskap med de gigantiska syrsorna kallade Gimantis/Kamacuras och jättespindlen The Spiga/Kumonga.

Inte så dålig som jag befarade men lite väl fjantig ibland och vissa scener med Minilla rullade jag ögonen åt. Och handlingen hade aldrig någon riktigt fart.

Betyg: OK+


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#14 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 May 2014 - 00:42

Godzilla, Minilla, Gabara: All Monsters Attack / Godzilla's Revenge (1969)
 
Ichiro Miki är en ensam liten Latchkey-pojke (någon som efter skolan kommer hem till ett tomt hus och måste klara sig själv tills föräldrarna kommer hem efter jobbet) med en vild fantasi. Hans ända vänner är en jämnårig flicka vid namn Sachiko och leksaksmakaren Shinpei Inami. Han fantiserar sig bort till Zorgen Island, nu omdöpt till Monster Island, där Godzilla, Minilla och andra monster bor och upptäcker att ett nytt monster har kommit till ön, en stor Ogre kallad Gabara, som terroriserar Minilla precis som den äldre pojken vid samma som mobbar Inchiro hemma.
Men en dag när han är ute och leker i en övergiven bygnad hittar han en körkort som han glatt plockar upp. Vad han inte vet är att körtkortet tillhör en av två bankrånare och de vill ha tillbaka det.

Tionde filmen i serien och den första som är ämnad direkt åt barn. Eiji Tsuburaya fick äntligen som han ville då han sedan början av 60-talet jobbet för att göra om serien till en barnserie. Fast själv kunde han inte jobba med filmen pga hälsan och han dog året efter.

Så, vad hände med den nionde filmen i serien, Destroy All Monsters (1968), kanske ni undrar (om någon ens läser det här)? Tja, eftersom den utspelar sig sist i serien så beslutade jag mig för att se den sist.
 
Den här filmen blev, föga förvånande, seriens första flopp. Den första filmen i serien att sälja mindre än 2 miljoner biljetter (mindre än 1,5 miljoner). Förutom att de gjorde det till en barnfilm så är troligen en annan orsak att de återanvände väldigt mycket klipp från tidigare filmer (typ alla monsterscener), gissningsvis för att spara pengar.
Dessutom har Minilla krymt och kan nu prata (men bara i pojkens fantasi).
 
Filmen börjar med en riktigt usel skrikig Japansk Godzilla barn-låt där en artist och en barnkör sjunger om Godzilla.

Som många barnfilmer så har den så klart en moralkaka. Om någon mobbar dig så stå på dig och slår han ner dig res dig igen tills han är besegrad. En kanske lite förlegad inställning. Filmen slutar givetvis med att pojken slår ner mobbaren, tar över hans gäng och sedan blir själv en buse som gör en massa saker som han innan inte vågade för det var fel. Slutet gott... :P

Som en barnfilm så är den väl OK men som en Godzilla-film så är det här verkligen botten-nevån. Visst, de senaste har varit lite fjantiga när det gällde monsterscenerna men var ändå för det mästa bra. Och sedan att nästan bara använda monsterklipp från tidigare filmer (bortsett från ett i slutet) var verkligen en idiotisk idé och de borde ha förstått att fans inte skulle gilla det här. Pluss att en Godzilla-film för barn uppenbart skrämmer bort vuxna fans, speciellt när Godzilla inte fysiskt är med i filmen utan bara i ett barns fantasi.
Eftyersom det här är en Godzilla-film så ger jag betyg som så och det klan bara bli ett.

Betyg: Usel


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 May 2014 - 09:44

Jodå. Läser jag jag. :)

Godzilla är väl kanske inte en filmserie jag någonsin kommer att ta mig an; möjligen att jag ser den första för att ha sett den.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 May 2014 - 16:45

Åh, vad glad jag blev.  :hug: Trodde jag bara skrev för mig själv. :P

 

Tycker deffinitivt du ska se första, iallafall. :) Och den från 1984, om du får lust då den också är jättebra. De är mer som typiska monsterfilmer som du vanligtvis gillar. ;)


Edited by Crusader, 19 May 2014 - 16:47.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 May 2014 - 18:02

Ibland undrar jag inte om de där like-knapparna kanske skulle slås på igen för lite mer feedback på posterna. :)

Tack för tipset.
Skall försöka komma ihåg den om/när det blir aktuellt.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 May 2014 - 01:49

Jag läser också, men har inte haft något vettigt att säga, därav avsaknad av kommentarer från min sida. :)

 

Godzilla är kult i mina ögon. Filmer som man kan se många av och se om, nästan vilken dag som helst. Trots det så har jag en rätt blygsam samling av filmerna i min samling. Tror dom uppgår till 11 stycken med några av dom svindyra utgåvor direkt från Japan.



#19 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 May 2014 - 02:50

Vad kul. :)
 
Jag håller med. De är lätta att se om. Jag brukade ofta se mina VHS-filmer innan hoppet till DVD kom. Jag hoppades att det skulle komma en mega box eller att fler av de klassiska filmerna skulle släppas här inför den nya filmen men de släppte bara 3 Blu-ray filmer och det var inga av de som anses vara de bästa. Tvärt om var en av dem Godzilla vs. Hedorah som anses vara den sämsta filmen i hela Toho-serien (något jag inte kan utala mig om för jag har inte sett den men en flygande Godzilla som använder sin Atomic Breath som raket låter illa).
Fast nu släpper de iallafall några av Heisei och Millennium filmerna på Blu-ray i USA så jag hoppas de kommer hit också. Om det någon sin skulle vara rätt tid att släppa dem i västvärlden igen så är det nu!


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#20 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 May 2014 - 04:46

En box som samlar allt vore häftigt att äga, risken är väl dock att man inte skulle ha råd att köpa den. Man kan ju hoppas att något bolag vågar sig på en satsning med att ge ut lite filmer på den svenska marknaden nu när den nya filmen har kommit. Jag vet att det har getts ut några filmer sedan tidigare, men dom har ju egentligen bara skrapat på ytan. Om inte annat kan man ju hoppas på UK-utgåvor som man sedan kan köpa från ett lämpligt ställe, tror att man kanske är mer intresserad av dessa filmer där än vad folk är här.

Ska komma ihåg den här tråden när jag ser några av filmerna själv. Kam tänka mig att jag lär vilja göra det framöver.

Ska du se den nya på bio, eller gör du som mig och väntar in en ordentlig utgåva eller ordentligt släpp på Internetkanalen?

#21 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 May 2014 - 13:38

Jag ska se den på torsdag! :) Om någon film ska ses på bio så är det den är. :D

 

Jo, en box medf alla hade kanske blivit för dyrt. Kanske en box per era (fast första kanske de fick dela upp)?

Man får väl hoppas det att vi får hit några filmer eller iallafall att de kommer till England.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#22 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 May 2014 - 23:03

Kan tänka mig det och håller i princip med. Själv lär jag vänta in ett släpp på DVD eller Internetkanalen. Ser fram emot att få läsa ditt omdöme.
 
Mmm. Det där med att dela upp filmerna i olika boxar, en för varje era hade varit en riktigt bra idé. Då hade jag köpt Shōwa och Heisei som är mina favoriter. Jag kanske hade satsat på en komplett samling genom att ta en era/box i taget.



#23 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 May 2014 - 02:05

Ja, det hade nog jag också. Heisei har alltid varit min favorit och som det ser ut nu så lär inte det ändra heller. :P Shōwa har några riktigt svaga filmer i mitten av serien under tiden de försökte göra dem till barnfilmer.
I Heisei så fick Godzilla bli sitt gammla jag igen som en förödande okontrollbar kraft och de tillochmed gör honom ännu grymmare efter ett par filmer då all vänlighet helt tas från honom.




Godzilla vs. Hedorah / Godzilla vs. the Smog Monster (1971)

Gigantiska grodyngel-liknande varelser terroriserar kusten som är full med skräp och föroreningar. Familjen Yano hamnar mitt i det hela då Dr. Toru Yano är en expert på livet som lever i havet och hans unga men genialsika son, Ken, döper, under en intervju, varelserna till Hedorah (en förvrägning av ordet för "sludge") som snabbt blir det officiella namnet. Ken är starkt övertygad om att Godzilla ska komma för att rädda mänskligheten undan föroreningen men Hedorah-varelserna går samman och växer i en alarmerande hastighet och frågan är om ens Godzilla kan besegra dem. Och medans de livnär sig på smog och föroreningar så lämnar de också efter sig ett moln av svavelsyra som riskerar att förgöra hela planeten.

Sedan floppen med förra filmen så tog det 2 år innan nästa film kom. Den här gången lät de Yoshimitsu Banno försöka omskapa Godzilla. Som en miljöförkämpe så ville han skapa en film om miljöförstöring där Godzilla var hjälten.
En minst sagt underligt film. Som användandet av tecknade kortfilmer mitt i allt för att visa vad det handlar om. Delar av filmen är som en skolinformations film. Hedorah är också en av de underligaste varelserna Godzilla gar träffat på och det här är första gången somman får se en fiende skapas.
Musiken är också minst sagt underlig. För att inte nämna att Godzilla verkar vara väldigt aktiv i att rädda naturen undan miljöförstöring och rädda människorna.

En betydligt mörkare film än de senaste där människor dör i tusental på ett väldigt hemskt sätt. Faktum är att det här är första filmen sedan orginalet där jah kan minnas att en av huvudrollerna dör.
En annan bra sak är att monster striderna för första gången sedan King Kong vs. Godzilla faktiskt inte är fjantiga utan riktigt bra (förutom i slutet då Godzilla plötsligt blir extremt intelligent). Det hela beror på att Eiji Tsuburaya dog året innan och han var ansvarig för specialeffekterna och striderna i alla de tidigare filmerna. Känns tragiskt att jag ska minnas honom som en klåpare som förstörde serien dår han igentligen borde minnas för alla tekniska underverk han skapade som gjorde att t ex Godzilla (1954) var så fantastisk.
 
Yoshimitsu Banno blev så nöjd med filmen att han genast påbörjade en direkt uppföljare som utspelade sig i Afrika men Godzilla's skapare, Tomoyuki Tanaka, som hade legat på sjukhus under productionen tyckte att han hade förstört Godzilla och förbjöd honom att någonsin göra en Godzilla film igen eller göra Toho film överhuvudtaget vilket också är osaken att han inte har gjort så mycket sedan dess. Men trotts det så påstår han att Godzilla vs. Hedorah 2 fortfarande var planerad i många år efter. Själv så vägrade han ge upp utan fortsatte nkämpa för att få göra sin uppföljare (som sedan blev planer på en remake) tills han fick jobbet som producent för den nya Amerikanska Godzilla (Ja, den som just har haft premiär).
Filmen har splittrat fansen rätt ordentligt då vissa älskar dess unika och underliga stil medans andra tycker den är skräp. Utanför Godzilla-fankrätsen så räknas den som en av de värsta filmer som någonsin har skapats.

Filmen var riktigt spännande mot slutet... iallafall tills den kontroversiella scenen där Godzilla använder sin Atomic Breath som en raket och kan flyga. Banno sa att han tyckte filmen blev så mörk mot slutet att han ville lätta på stämningen lite fast jag personligen tycker inte det var rätt sätt.

En väldigt underlig film som dels tar tillbaka skräcken och hemsheterna till serien men samtidigt är så extremt underlig ibland där inget igentligen verkar passa som det ska. Det hela gör det svårt att ge den betyg.

Betyg: OK-


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#24 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 June 2019 - 23:39

Efter 5 år så tar jag upp Godzilla igen inför den nya filmen och fortsätter där jag slutade, ca två tredjedelar igenom Shōwa perioden (1954-1875). Jag hann aldrig se klart den sist pga att några av filmerna på sena 60-talet var sämre bla. tack vare att Eiji Tsuburaya ville göra om serien till en barnserie.
 
För att bättre hålla koll på betygen så går jag tillbaka till mitt gamla betygssystem medans jag ser de här.



Godzilla vs. Gigan (1972)

Gengo Kotaka är en arbetslös serietecknare med dåliga monsteridéer. Hans flickvän och manager Tomoko Tomoe lyckas fixa honom ett jobb som monsterdesigner åt Kubota på organisationen "World Children's Land" som med mål att skapa perfekt fred på Jorden skapar en nöjespark för barn där alla världens monster ska avbildas innan Monster Island och alla dess monsterinvånare sedan förgörs. Gengo springer på Machiko Shima som tillsammans med hennes vän Shosaku Takasugi letar efter hennes bror Takashi Shima som jobbade för Kubota men försvann efter att han upptäckte att organisationen hade hemliga mörka planer. De spelar upp ett hemligt band som Machiko har stulit från Kubota men de kan inte förstå ljudet.
Men på Monster Island så hör Godzilla och hans vän Anguirus ljudet och han blir orolig då han vet vad det betyder. Hans nemesis King Ghidorah är på väg tillbaka till Jorden, och med sig har han en ny allierad, den mäktiga Gigan!

Det här är 3:e filmen med King Ghidorah vilket gör den till en uppföljare på "Ghidorah, the Three-Headed Monster (1964)" och "Invasion of Astro-Monster (1965)". Filmens namn var först tänkt att vara "The Return of King Ghidorah" men de valde att göra Gigan till huvudmonstret istället.

Gigan är en fanfavorit och brukar ligga på Top 5 listan över populära Godzillamonster. Han anses vara en av Godzilla's kraftigaste motståndare. Personligen så ansåg jag inte att han var så kraftfull men han fick Godzilla att blöda vilket jag tror är första gången. Hans kraftfullaste vapen är sågen på bröstet (ja, ni läste rätt :P ).
 
Anguirus var det första monster som Godzilla kämpade mot, i andra Godzillafilmen "Godzilla Raids Again" (1955). Han har också blivit lite av en favorit för fans pga hans vänskap till Godzilla. I den här filmen så ger han sig in i fara för att försöka rädda Godzilla och jag måste erkänna att det var lite rörande.
 
I den här filmen så får man se Godzilla och de andra monsterna prata med pratbubblor som översätter vad de säger. :P Det är det klart löjligaste i filmen och onödigt då man förstår vad de menar utan det. Som tur är så används det lite.
 
Skurkarma i den här filmen är rymdvarelser kallade Nebulans som är gigantiska kackerlackor från en planet där urbefolkningen utrotade sig själva genom att förstöra sin egen planet med miljöförstöring och Nebulans utvecklades. De vill erövra Jorden innan människorna hinner förstöra den.

Där är en runt 10 minuter lång scen som bara går ut på att King Ghidorah och Gigan förstör Tokyo medans Godzilla och Anguirus är på väg dit. En rätt välgjord scen men Tokyo känns livlös då man aldrig ser några människor. Staden är miniatyrer och monsterna är skådespelare med dräkter på sig, som det brukar vara, men i vanliga fall så får man också se klipp med folk som flyr på gatorna och specialeffekter som får det att se ut som att där är små människor i staden men här saknas det vilket får de scenerna att ser mycket mindre verkliga ut.

Striderna var betydligt bättre än de har varit ett tag, troligen pga att Eiji Tsuburaya inte längre var ansvarig för dem. De var fortfarande lite mänskliga men betydligt mindre nu än i tidigare filmer. King Ghidorah fick väldigt mycket stryk. Kanske det är orsaken att han inte vågade sig tillbaka fören 1999 igen (Destroy All Monsters (1968)). ;) :P
 
Filmen var faktiskt bra. Inte alls så fånig som de senaste var utan underhållande och spännande. Väldigt få människor i den bara. Den kändes mer som en superhjältefilm där Godzilla var hjälten och Anguirus hans sidekick. :P
Musiken är på top och just den typen som sen blev standard för Japanska Godzilla. Pampig med full orkester. Det bästa med Godzillamusiken är att man känner igen stycken genom hela serien, ända från den första filmen.
 
 
Betyg: Bra+
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#25 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 June 2019 - 01:10

Godzilla vs. Megalon (1973)

Vid Aleutiska öarna så utför USA underjordiska atombombstester ända in på 70-talet där den största orsakar förödelse ända bort till Monster Island. Robotuppfinnaren Professor Goro Ibuki, hans bästa vän Hiroshi Jinkawa och hans lillebror Rokuro Ibuki ser också resultatet när en spricka öppnar sig och sväljer en hel sjö och de oroar sig att Japan ska gå samma öde till mötes som de legendariska försvunna kontinenterna Lemuria, i Indiska Oceanen, och Mu, i Stilla Havet, gjorde för 3 miljoner år sedan. Men en riktig försvunnen civilisation finns under havet vid Påskön, kallad Seatopia och atombombtesterna har förstört en tredjedel av deras land. Nu förklarar de krig mot mänskligheten och väcker sin gud Megalon. Då Megalon är väldigt korkad så använder de Goro's robot Jet Jaguar för att guida honom. Men när Godzilla lägger sig i så kallar de på förstärkning från Nebulans som skickar Gigan.


Den här filmen är lite av en uppföljare på förra filmen, Godzilla vs. Gigan. Här avslöjas det att Seatopia är allierade med Nebulans, hur nu det har gått till.

Lemuria var från början en teori för en försvunnen landbro i Indiska Oceanen eller Stilla Havet för att förklara att liknande djur fanns på andra kontinenter. Ockultister tog sedan över att det var en försvunnen kontinent och det hela hamnade i pop-kulturen.
Mu var ett annat namn för Atlantis som användes av en arkeolog på 1800-talet och en ockult författare tog över idén men gjorde det till ett annat namn för Lemuria.

Megalon anses av många vara den svagaste av Godzilla's fiender. Inte bara har den väldigt låg intelligens och är lättmanipulerad men den är också väldigt underlägsen Godzilla. Utan Gigan så hade den inte haft en chans. Den är dessutom väldigt långsam och kan inte flyga så frågan är hur den skulle kunna utrota mänskligheten?
Filmen var från början inte tänkt att vara en Godzilla film utan istället heta "Jet Jaguar vs. Megalon" vilket förklarar varför Megalon är så underlägsen Godzilla. Jet Jaguar var designad av en låg- och mellanstadieelev som vann en tävling i att designa en ny hjälte. Barnet döpte roboten till "Red Alone" men döptes om inför filmen och omdesignades för att mer påminna om den då väldigt populära Ultraman. (I den Tyska versionen så fick Jet Jaguar det mycket förvirrande namnet "King Kong") Projektet blev nedlagt när de insåg att Jet Jaguar inte kunde bära filmen själv men någon kom på idén att göra om den till en Godzillafilm och lägga till Gigan. Filmen filmades på bara 3 veckor.

Den här filmen presenterar ett universalt teckenspråk som monsterna har och kan kommunicera med. Jag har iallafall inget minne av att de har använt det förr.

Ett problem med att se filmerna så nära efter varandra är att man känner igen klipp som återanvänds från när saker sprängs osv.

 

Tyvärr så är dansbandsmusiken tillbaka igen. Men den var populär på den här tiden.

 

Lite underlig film. Precis som förra så känns det mer som en superhjälte film men den här gången ännu mer när där dessutom är en robot som kan växa sig gigantisk. Igen så är där väldigt få människor med i filmen. Det märks att de fokuserar mer på barn men den är samtidigt inte överdrivet barnslig och den har sina våldsamma stunder med blod och död. Precis som förra filmen så överlever alla monster i slutet. Gigan ses inte i någon mer Godzillafilm under den här perioden utan återvänder istället i TV-serien Zone Fighter som handlar om en familj superhjältar som dödar monster. Med hjälp av Godzilla (som vid tidpunkten var mer av en superhjälte) så dödar de Gigan i ett avsnitt som är direkt uppföljare på den här filmen.

 

Jag har lite svårt att sätta betyg för det var så längesedan jag såg Godzilla sist så all irritation jag kände över hur serien förvärrades är borta. Jag njuter av att se honom igen så jag kanske är lite blind för hur filmerna är i förhållande till de andra. Men jag försöker. :P

 

Betyg: Bra-


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif