Jump to content

Photo

Science-fiction romaner med *värme*


  • Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 SoulWarrior

SoulWarrior

    Cadet Second Year

  • Members
  • 12 posts
  • Gender:Male
  • Location:Heby, Sweden
  • Interests:Science-fiction, writing, music, travels, philosophy, meeting friends, Internet...

Posted 22 September 2013 - 18:34

Hej!

 

Jag är en science-fiction intresserad kille på 35 år som länkat till några egna alster på detta forum.

Nu söker jag tips om science-fiction med *värme*. Där man kommer nära karaktärerna, där det finns

en filosofiskt djup och storyn inte bara handlar om naturvetenskap och teknik.

 

Exempel på böcker jag gillar är:

 

"Solaris" av Stanislaw Lem - älskar konceptet med oceanen och ovanlig kärlek,

"Ender's Game" av Orson Scott Card - Vi kommer in under skinnet på Ender och känner starkt.

"Fahrenheit 451" av Ray Bradbury - Helt otrolig känsla på slutet, där allting avslöjas och allt ställs på sin spets.

 

Var finns science-fiction med *känsla*, det är allt jag frågar efter.

 

Att naturvetenskap och teknik dessutom beskrivs på ett utmärkt sätt är förstås ingen nackdel. :)



#2 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 23 September 2013 - 22:41

Inte så självklart enkelt att förstå vad du menar. Nu har jag ingen av dina exempel i färskt minne, men det minne jag har är att jag inte upplevde dem som du gjorde. Enders Game minns jag i alla fall att den var mycket bra, men jag tänkte se filmatiseringen först innan jag läser om den.

Annars är det väl Dean R Koontz jag tänker på först när det gäller "att krypa under skinnet". Men det är ju främst hans förmåga att levandegöra psykiskt störda karaktärer som jag beundrar, och det känns ju inte så "varmt". Nu har han ju även skrivit en del böcker med en mer possitiv grundsyn också, tex Todd-böckerna.

 

Clifford D Simak anses väl vara en av SF:s mest renodlade humanister och jag har recenserat några av hans böcker här

 

Poul Andersson har också gjort en del böcker som du kanske skulle gilla, tex Vindarnas Folk, som jag även den recenserade någonstans men jag hittar den inte nu. Den handlar i alla fall om hur människorna på en avlägsen planet har skapat en blandkultur tillsammans med den inhemska rasen, en kultur där båda raserna är precis lika mycket värda. Mycket läsvärd bok.

 

Jag såg förresten Solaris i bokhyllan nu, kanske ska jag plocka ner den och läsa. Den har jag nästan inget minne av alls....


Edited by Libby, 24 September 2013 - 12:40.


#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 26 September 2013 - 03:03

Hum. Svårt.

Tänkte iaf lista några SF-böcker som inte koncenterar sig på "tekniken" och som jag gillar:

"Santiago" av Mike Resnick (finns på svenska genom Bra Spänning för övrigt).
"1984" av George Orwell
"Flowers for Algernon" av Daniel Keyes (kanske den bästa i den här bunten, finns som kortare novell också).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 SoulWarrior

SoulWarrior

    Cadet Second Year

  • Members
  • 12 posts
  • Gender:Male
  • Location:Heby, Sweden
  • Interests:Science-fiction, writing, music, travels, philosophy, meeting friends, Internet...

Posted 26 September 2013 - 14:52

Tack för svaren. :)

 

Ja, jag söker inte nödvändigtvis värme som i att "förlora sig i en vacker dröm" utan snarare scifi-litteratur som skapar en stark känslomässig reaktion hos läsaren.

 

En bok jag älskar är "I Am Legend" av Richard Matheson. Inte direkt "varm" men man känner starkt för huvudkaraktären och hans öde.

 

Har läst en del av Dean Koontz och håller med om att han har känslan, har bygger upp en film i huvudet på en, karaktärerna är speciella. Mycket bra.

 

Söker bara mer av samma sort.

 

Har börjat läsa Neil Gaiman också och tycker han är fruktansvärt bra. Inte direkt science-fiction men han tangerar gränsen.

 

Ska kolla in "Flowers for Algernon" så snart jag kan. :)



#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 26 September 2013 - 16:02

Letar du starka känslor så är nog "Flower..." ett mycket bra val.. :)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 Bones

Bones

    Ensign

  • Members
  • 34 posts

Posted 22 November 2013 - 13:08

Jag skulle vilja förslå China Miévilles Embassytown och vad som helst av Harlan Ellison (även om Ellison kanske inte alltid skriver science fiction).