Jump to content

Photo

Jag har blivit med mobil (igen)!


  • Please log in to reply
57 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 March 2006 - 15:37

Dåså... Denna vecka har man trätt in i en ny era. Man har äntligen fått tummen ur och använt de reserverade slantarna som var tänkt till en PDA.

Det blev en Qtek 9100, är redan förälskad. :wub:

Och nu har jag efter, minneskort köp, installerat MobiPocket för att kunna läsa eBöcker.

Nu vet jag att Peak föredrar Palm och eReader, men jag älskar teefon/pda korsningarna som Qtek har (tidigare rent utseende mässigt) och eftersom mitt bibliotek äntligen börjat med eböcker så valde jag MobiPocket (som är det enda systemet som stödjs). (Den kan även läsa "Plain Doc" som de flesta av mina eböcker redan ligger i).

Första böckerna i biblioteket: Pern #1, #2 och #3 (fråga mig inte om källan. ;) ) och låneboken "Sagan om Rand I: Landet nära tidens rand" av Cecilia Wennerström. (Såg att Steven Kings "Revolvermannen" fanns, men då som ljudbok).

Så nu återstår bara och hitta lite mer smågodis till underverket. :lol:

Edited by XC-SE, 16 March 2006 - 15:38.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 16 March 2006 - 16:01

Grattis. Det är en Pocket PC, va?

Bästa läsaren (även om den inte kan läsa Mobipocket-låsta böcker från biblioteket): http://www.ereader.c...ct/detail/15005

Mobipocket duger, och har några smågrejer som jag gillar (till exempel förmågan att läsa html-sidor och textfiler direkt), men eReader är betydligt trevligare, tycker jag.

Bästa konverteraren: http://www.palmblvd....22-palm-pc.html

Färdigkonverterade gratiskböcker: http://manybooks.net/categories/

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 March 2006 - 16:31

Japp, det är en PocketPC (eller Windows Mobile som det tydligen heter nu för tiden). Vet inte om ngt gick fel... efter en soft reset av qteken så försvann Moby från program (fanns kvar i startmenyn dock, och går och starta utan problem)... Nåja - det funkar ju iaf. :)

Edited by XC-SE, 16 March 2006 - 16:32.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 December 2009 - 14:44

Efter att en mystisk spricka uppenbarade sig över en natt på min trotjänare Qtek 9100 så insåg jag läget att det var dags för en ny telefon. Jag hade redan funderat på det, men nu insåg jag att det var dags att få tummen ur.

Jag var dels sugen på en SonyEricson Satio och dels sugen att testa en Android lur.

Det blev en ny HTC... :P Men nya Windows 6.5... :lol:

Det är fortfarande eböckerna som har fällt det slutliga omdömet. MobiPocket (lånar fortfarande böcker via biblioteket till och från) stödjer inte Andrioid ännu - och Satio tappade jag intresset för.

Och eftersom jag surfar mest så tyckte jag "stor skärm måste vara rätt skönt".

Det blev (givetvis) telefonen som är stört omöjlig att få tag på.

HTC HD2.

Lite stor (här är en jämförelse med iFånen) - men jag ser fram emot en större skärm.

Posted Image

Äntligen!

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 11 December 2009 - 20:41

Grattis till den näst bästa mobilen? :thumbsup:

Kan ju inte låta bli att visa upp nummer 1, alla kategorier ;)

Posted Image

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 December 2009 - 20:45

:lol2:

Bäst? Har Steve Jobs godkänt Klipp, Kopiera och klistra nu äntligen? ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 December 2009 - 22:51

Grattis XC. Det ser ut att vara en fin mobil. Givetvis måste jag passa på att fråga vad du fick ge för den och vad det var som fick dig att välja just den? :)

Edited by Cartman, 11 December 2009 - 22:51.


#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 December 2009 - 09:06

Fick ge runt 6700:- och det som fälde avgörandet var hårdvaran (en av de få med snapdragon-processorn), skärmen (klarar upplösningen 800x600) och stöd för multitouch. Den har dessutom "kapacitiv skärm" samma typ som iFånen använder. :)

Kommer ta ett tag och vänja sig vid att inte ha ett hårdvaru tangentbord - speciellt som ag bara använt det den senaste tiden.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 December 2009 - 11:50

Grattis till nya telefonen :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#10 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 December 2009 - 11:56

Tack för svaret XC. Hoppas att du kommer trivas med mobilen. :D

#11 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 12 December 2009 - 12:35

Bäst? Har Steve Jobs godkänt Klipp, Kopiera och klistra nu äntligen? ;)

:lol2:

Skämt åsido: kul att du äntligen kommit till skott och shoppat en! Grattis!
Kommer du lysa med din frånvaro här nu... ;)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 December 2009 - 14:10

Carty/Georgia: Tack. :)

Synon: Eftersom jag nu tar steget från 2G till 3G så innebär det bättre uppkoppling, så jag kommer trolige vara här ändå! :lol: Det tog tid eftersom just den här telefonens release har flyttats fram och flyttats fram igen. När min lokala butik fick in den så höll de ett ex åt mig. :)

Och för de som undrar: Ja, jag har installerat MobiPocket. :P

Edited by XC, 12 December 2009 - 14:11.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 13 December 2009 - 14:14

Ja, 3G är ett måste. Vad skönt att höra att du kan slita dig från mobilen emellanåt och hedra oss med din närvaro :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 December 2009 - 16:45

Jag är ju moderator så jag bör ju göra ett (bejublat) framträdande då och då för att hålla pöbeln medlemmarna på plats. :)

Jag var motståndare till 3G främst för att jag inte gillade hypen som uppstod kring videosamtal. Efter det så har jag förälskat mig i GPRS/WAP och nu insett att jag vill ha högre uppkoppling. Så 3G är ett måste för mig numera tror jag. :) Så där lagom till när 4G skall byggas ut! :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 13 December 2009 - 16:54

:lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#16 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 14 December 2009 - 10:07

Nå XC, få höra: nu har du ju haft den i några dagar så vad tycker du om den? Nöjd? Motsvarar dina förväntningar eller mer kanske? Enkel att använda?

*nyfiken* :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 December 2009 - 10:44

Jag är helnöjd så här långt. Snabb respons, kvick webbläsare och inga problem med att ansluta till mitt privata wlan. (Förra telefonen hade lite problem med WPA krypteringen och funkade inte jämt). Den höga upplösningen gör att hena webbsidor (forumet tex) kan laddas in, zoomas så hela sidbredden visas och ändå vara fullt läsbar. (Zomingen med två fingrar gillar jag dessutom, väldigt smidigt). Ingen stylus (whohoo) och både skärmen och winmo svarar bra på mina fingrar. (Även om vissa rullgardinsmenyer trilskas).

Mer då? Har inte testat synk ännu - men skall för att få in adressbok och kalendern.

Och Telia inviger sitt 4G nät i Stockholm idag om jag inte läste fel. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 14 December 2009 - 11:01

Kul :D

Visst är det ett måste med stor display när man är ute och surfar? Vilken webbläsare ingår? Kör du Opera eller något annat? Hur är kameran?
Låter som att den är ganska lik iPhonen mao. Finns det en motsvarighet till iPhones appar som man kan ladda ner?

Sorry, 7011 frågor, men jag tycker det är kul med ny teknik och nya apparater/manicker :P

Yes, 4G lanseras idag i centrala Stockholm och Oslo. Läs artikel på IDG

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#19 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 14 December 2009 - 11:21

Grattis till telefonen. Jag skulle nog aldrig köpa en telefon för mer än 3000 kronor. B)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 December 2009 - 11:54

@GG: Förstår att du tycker det. Jag är dock den typen som gillar att ha mer än en telefon. :)

Synon: Microsoft har en liknande tjänst som iFånens AppStore - men jag är inte utlämnad åt den utan kan ladda ned program varsomhelt ifrån och installera på telefonen. (Tex direkt från MobiPocket.com). Det krävs ett live-konto för att komma åt "Marketplace" och det har jag hittills i livet lyckats undvika...

Både Pocket IE och Opera ingår (jag använder den senare), på gamla telefonen använde jag Iris - som också var mycket bra.

Kameran är sådär. Inget högkvalitativt men funkar bättre än qtekens iaf.

Jag har aldrig varit särskilt nära en iFån, men av bilder jag sett från systemet så märks det att både Microsoft och HTC (med skalet HTC Sense) kikat närmare på telefonen. HTC Sense funkar riktigt bra - och har en funktion där man kan lägga upp favoriter med ikonen. Tex webplatser får en skärmdump av platsen och man kan lägga in foton under kontakter.

Väderfliken är för söt med en vindrutetorkare när den visar att det skall regna. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 14 December 2009 - 12:12

Låter som att du fått tag på en bra mobil och jättekul att du är nöjd. Säger som du: vill ha mer än en telefon - att kunna ringa på den är bara en bonus :P
Ok, så det finns liknande appar att ladda ner. Marketplace: vad är det och varför ska man undvika den?
Åh, vädergrejen, kan du inte fota den och visa upp den söta vindrutetorkaren? ^_^

Opera är bra att köra på mobilen, ska fixa den på jobbmobilen för där är det seeeegt att surfa.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#22 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 14 December 2009 - 12:20

det går att surfa (gprs) med min mobil också, ;) jag använder opera.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#23 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 December 2009 - 12:25

XC, du är som Synon, gör allt annat med mobilen än att använda den som en telefon att ringa med :lol:

Ja den var ju lite dyr ;) inget som jag skulle betala, men kanske det hade varit annorlunda om jag haft ett abonnemang med fast avgift :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 December 2009 - 13:21

Synon: Jag har alltid skytt Hotmail/Passport/Live-konto som pesten av någon anledning - men nu verkar det som om jag kanske får skaffa ett sådant konto ändå. :P Iaf om jag vill komma åt Marketplace. Det finns någon generös person som lagt upp en videosnutt på vindrutetorkaren.

Georgia: Telefonen är bara en liten försäkring... det är leksakerna utöver den som är intressanta. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 14 December 2009 - 13:40

Georgia: Telefonen är bara en liten försäkring... det är leksakerna utöver den som är intressanta. :D

Hear hear!

Hotmail etc, förstår dig. Har den uppsatt i messenger och får väldigt ofta suspekta länkar där från okända personer... :angry: Och nej, har ej orkat byta för då måste jag ju reconnecta alla kontakterna igen...

Vindrutetorkaren: :lol2:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.