Jump to content

Photo

RANDOM


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 18 August 2008 - 20:18

Jag visste inte riktigt om jag skulle ha det här ämnet i denna del eller i gemensama seriers del, men struntsamma jag kan flytta om ni tycker det. Men iallafall...


Efter att ha försökt att få ihop min evighets projekt De Oförstörbara i.... evigheter (lol) beslöt jag att lägga ned projektet lite åt sidan så jag kan påbörja en annan serie som ska funka som en "spinoff" serie för Nordens Stjärnor under Splittrings Eran:

Random

Synopsis:

Efter att en stor del av gruppen Nordens Stjärnor har splittrats, bestämmer tre av de äldsta medlemmarna Nox, Pantern och Jeanne Nocturne att flytta till den lilla staden Märsta och ta det lugnt tills vidare. Dessvärre dyker nya problem upp iform av en ny våg av super skurkar och kriminella av olika slag under ledning av en mystiskt ondskefull organisation. Delvis motvilligt, rekryterar trion ihop en ny grupp för att skydda Märsta från de onda. Vi får bland annat se Gigantress växa upp till en skyskrapas storlek, Mack springa i sonic booms och sist men inte minst, den mirakulöse Moder Svea som blir den nye gruppens ledare.
Medan Gruppen skyddar den lilla staden, försöker de även leva i en ny tid då även hjältar kan inte lyckas med allt i sina uppdrag, och lista ut varför en enorm organisation vill åt den lilla staden. Men det är inget jämfört med den största konflikten som nånsin drabbats...
Vad ska den nya gruppen kallas?

Konceptet:
Tanken med denna serie, är att det ska ses som Mike Allred's smått satiriska miniserie X-Statix. Alla medlemmar som rekryteras i ren desperation av trion är mer eller mindre med bara för kändisskapets skull. Men det ska öven fokuseras på hur alla hjältar från de gamla tiden försöker att inte bara anpassa sig till den nya eran och allt vad det innebär, utan även försöka kontrollera den nya generationen av superhjältar (och skurkar) som är alltför vilda och vårdlösa för både allmänhetens och sina egnas bästa.
Kombinera det faktum att Märsta som är en ganska liten stad med över 22 000 innevånare och är ett offer för en enorm kriminell organisation med den ena värsta superskurk värre än den andra.
Och med tanke på att det utspelas under splittrings era (eller bronze era) så kan själva serien ses som en något desperat försök att återuppleva franshisen men kanske såldes dåligt.

Karaktärer:
Okej, så inte bara tänker jag använda min orginella trio från Nordens Stjärnor, Nox Pantern och Nocturne, utan även alla figurer som jag skrev på Daniel Schenströms seriebibel men jag inte fyllde in detaljer. Jag har även tänkt att några kommer att inte mer dyka upp efter denna serie, eller några dyker upp igen i Nordens Stjärnor under moderna eran fast som superskurkar.

Arbete:
Jag kommer att skriva manuset för alla delar för serien, men jag vet inte riktigt om jag ska även teckna. Men eftersom jag är nog den enda som bor i Märsta, kommer jag nog att göra det vilket kan nog bara lika bra för att det kan ses som lite mer övning att teckna serier. Serien kommer att ges ut i fristående delar, men samtidigt ha en viss följetong eller ha en koppling som kommer att avslöjas efteråt.

Så om det är nåt ni tycker att det låter kul, så skicka ett svar ^^

PS: Anledning till att serien heter Random, är att eftersom gruppen kan inte kommer överens på vilket namn den ska ha, så serien kallas Random med tanken på att gruppen kommer att kallas flera gånger under avsnitten.

#2 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 18 August 2008 - 21:16

Jag har i alla fall varit i Märsta, hela två ggr, en gång för att hjälpa min syster att flytta lägenhet och en gång på hennes skolavslutning där. Jag fick lite känslan av att ingen jobbar där, bara bor och pendlar till Uppsala eller Stockholm typ. Idrott verkar vara det stora intressen med en väldigt stor nu nybyggd idrottsanläggning.

Min hemstad Enköping framstod nästan som en världsmetropol i jämförelse :D

Jag tycker det hursomhelst är en kul serieidé som passar in hur seriemarknaden såg ut på den tiden och passar i Nordens Stjärnors koncept med olika perioder. Och jag gillar när serierna utspelar sig på riktiga platser i vårt land. Nu ska vi bara publicera några avsnitt av Nordens Stjärnor så det finns nåt att spinna off på.

#3 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 09 September 2008 - 13:03

Igår var jag ute på en promenad ute i Märsta hela dagen och tog runt 160 bilder av byggnade och liknande tills batterierna gick dessvärre ut för att skaffa lite mer referens för serien jag kommer att jobba med, när man har givit ut några avsnitt av Nordens Stjärnor.
Men allteftersom jag tog foton av de byggnader, gator och liknande som skulle kunna få läsaren få intrycket att det här är just Märsta, och inte nån annan vanligt trist småstad, började jag gå runt de kvarter som jag inte har varit på åratal, gator som jag har aldrig sett eller gått igenom, bostäder som jag var säker på att de inte fanns där när jag var där sist, började jag tänka lite efter som jag brukar göra när jag är på promenad.

Folk säger ju hela tiden att de kan hela staden de har bott i mer än halva sina liv, men jag undrar om det stämmer med tanke på att jag har bott i Märsta sen jag föddes, och jag kände inte till många ställen som fanns där nu, än för flera år sen. Och samtidigt försökte jag tänka efter hur Märsta såg ut i Splittringseran som min serie ska utspelas sig på, vilket är 1995-2000 om jag inte har misstagit mig, och eftersom jag mindes vissa händelser som drabbades den lilla staden på ett negativt sätt.
Som Pub-maffian som jag och säkert många andra kallade dem ägare och dylika till barer och puber som konkurrerade ut varandra att det resulterade i sabotage i form av bränder, vandalism och liknade. Sen är det flera andra incidenter som jag kunde dra en viss parallellt linje med storylinen i min serieprojekt.
Sen samtidigt försökte jag som sagt minnas hur Märsta såg på den tiden och jag märkte att hur ironiskt det var för mig som tycker att det händer inte så mycket i en liten småstad som Märsta, så är det ändå mycket som har ändrats genom tiden.
Medan jag gick runt i de mindre bekanta gatorna runtom bostädsområden med de trist tegelbyggda lägenheten, kunde jag inte låta bli att undra om hur folk skulle veta att deras hemstad skulle bli offer för ett fiktivt historia om ett gäng superhjältar som skyddar den lilla staden mot en arme av superskurkar och de förstörelse som skulle följa efter. Skulle de bli uppröra, eller nåt annat? Skulle de gilla att se deras företag och liknande ritas i en kort ruta?

Det var bara ett fåtal tankar som flöt igenom mitt huvud medan jag gick runt. Jag kommer att fortsätta att ta foton av fler områden av Märsta, men även Valsta och kanske Sigtuna, men tills vidare nöjer jag med de 160 bilder jag tog. Och när jag tittar på bilderna av de gator och liknande, kan jag inte låta att komma till en slutsats:

Fan, jag bor i en allmän trist stad.