Jump to content

Photo

Fildelning


  • Please log in to reply
466 replies to this topic

#401 tntclr

tntclr

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 134 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 July 2009 - 12:48

Till och med Kalle Anka fildelar :lol2:

Förlag backar från piratkopierande Kalle Anka - DN.se

Kalle Anka piratkopierar skivor - nu får förlaget stå till svars | SvD

Förlaget backar om Kalle Anka som musikpirat | Nyheter | Aftonbladet

Hade ingen av de stora tidningarna uppmärksammat det, så hade det nog fallit i glömska rätt snabbt.
Och inte tror jag att Egmont hade politiska tankar/åsikter heller när serien gick i tryck. Plus känner jag Kalle rätt så åkte han nog på ett bakslag pga sin piratkopiering :lol:


Riktigt sunkig upphovsrättspropaganda! Hur många barn har de lyckats indoktrinera med sin vidriga Disney-ideologi? Skrämmande! Jag läste själv Kalle Anka när jag var liten, och jag fruktar nu att min hjärna är en tickande bomb som när som helst kan slå över i en okritisk tautologisk rättrådighet à la knattarna! :lol2:
"Are science fiction and heart mutually exclusive? One word answer: Cocoon"
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down

#402 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 29 July 2009 - 15:02

http://www.gp.se/gp/...?d=907&a=508351
Står i GP också ;)

#403 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 29 July 2009 - 18:02

De trodde jag inte om Kalle, ingen som kan skanna in serien vore kul att läsa..fast då bryter vi mot den "heliga" upphovsrätten :D
Klickar man vidare på Aftonbladet så kan man läsa att även Skalman laddad ner musik, knappast icke upphovsskyddad om han har 30 000 timmars musik på sin I-pod :)
http://www.aftonblad...ticle5529417.ab

#404 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 29 July 2009 - 19:12

Kanske, ska ha den här hemma någonstans men just nu hittar jag den inte.

#405 tntclr

tntclr

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 134 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 August 2009 - 21:39

Horace Engdahl uttalar sig, saxat från en intervju i Sydsvenskan

Jag tycker du kan ge ett exempel på något du ville säga, men inte sa. Här och nu.

– Aha! Då tycker jag att våra politikers undfallenhet inför piratslöddret är en moralisk kollaps. Piraterna är skurkar. Kort och gott. Och de ska behandlas som skurkar. Det är en fullständig katastrof att de kan få en sådan övervikt bland de yngre. Vi har ett pedagogiskt underskott i samhällsundervisningen, som inte har gjort klart vad lag och rätt betyder. Och det gäller alla lagar stiftade i demokratisk ordning. Detta är den första frågan som pirateriet väcker. Sedan finns det för all del andra, även om de blivit gravt missförstådda. Hur stort integritetsproblem har det till exempel varit under alla år att biblioteken gör en anteckning i lånejournalen när någon får ut en bok? Jämför IP-numren!

Och detta kunde du inte säga förut?

– Jag har ju försvarat upphovsrätten, det är inget konstigt. Men jag har sagt det på ett artigt sätt. Inte så här grovt. Men det är allvar. Upphovsrätten är en av de vackraste konstruktioner upplysningen gav oss. Den ska vi inte leka bort för att vi har en gratisgeneration som inte har förstått grundläggande moral eller juridik. När författaren Lars Gustafsson försvarar Piratpartiet, och till och med säger att han röstar på det, då skäms man som intellektuell.

Horace Engdahl tömmer sin latte i botten och ställer ner glaset på bordet med en ljudlig smäll. En fri mans lattesmäll.


Ironiskt att Horace som framstående intellektuell, inte har den intellektuella hederligheten att ta det han uttalar sig om på allvar. Han har ju uppenbarligen inte brytt sig om att sätta sig in i vad debatten har handlat om de senaste åren.
"Are science fiction and heart mutually exclusive? One word answer: Cocoon"
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down

#406 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 12 August 2009 - 17:43

Horace, Horace, Horace... Jag finner icke ord för att kväda om din dårskap. Enbart svordommar.

Här har vi en kille som verkligen inte har nån endaste aning om vad som har hänt i samhället...

#407 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 September 2009 - 15:03

Metro - Pirate Bay i hovrätten – en riktig jäv(la) röra

Kan dom inte kolla bakgrund och sånt på de som ska döma (domarna) i rättegången innan de går ut med vilka som ska döma?
Är alla domare här i Sverige involverade i upphovsrätt på sin fritid? Man börjar ju undra...

Det intressanta i artikeln är att IFPI har gjort en anmälan om jäv på en av nämndemännen som råkar jobba för Spotify, medan TPB verkar vilja ha kvar honom. Känns lite bakvänt det där :lol:

– Vi kommer inte jävsanmäla Niemelä. Vi har undersökt och finner inte honom jävig, han hade gjort en bra bedömning själv, säger han till Metro Teknik via Twitter.
Peter Sunde välkomnar istället att Fredrik Niemelä har en teknisk kompetens och är ung. Ifpi invänder mot Niemlä med motiveringen att inga tveksamheter får föreligga på grund av ägarförhållanden kring Spotify när jävsfrågan redan hamnat i fokus i målet.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#408 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 24 September 2009 - 15:49

Jamen det tillhör väl såklart det naturliga i Kalle Anka. Rikedom och fattigdom och Kalle Anka som
inte tjänar så bra. Detta skulle väl i alla fall kommit för eller senare oavsett.

#409 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 17 October 2009 - 01:15

Förvånad, någon? :)

SweClockers.com - Nyhet: IPRED-effekten bortblåst
2009-10-14

Sedan IPRED-lagen trädde i kraft har internettrafiken i landet sjunkit kraftigt. Nu är den använda bandbredden uppe på normala nivåer igen.

Den 25 februari 2009 röstade Sveriges riksdag igenom ett lagförslag som gör det möjligt för upphovsrättsinnehavare att få ut personuppgifter knutna till ett visst IP-nummer. Upphovsrättsinnehavaren, ofta en intresseorganisation som företräder densamme, lämnar en begäran till domstol som sedan beslutar om bevisningen är tillräcklig för att uppgifter ska kunna lämnas ut.

Posted Image

Lagen trädde i kraft den första april i år och direkt därefter kom rapporter om att bandbreddsanvändningen i landet sjönk. Rapporterna visade sig stämma och fenomenet kom att kallas för IPRED-effekten. Nu, sex månader efter införande av lagen, är effekten som bortblåst.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#410 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 October 2009 - 11:15

Ja, det hade man ju inte kunnat tro... ;)

Lite kul att man kan utläsa jul och midsommar i grafen också. Och jag antar att alla kanter är helger.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#411 Restless

Restless

    Captain

  • Members
  • 554 posts
  • Gender:Female
  • Location:Tv-land
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 19 October 2009 - 00:16

Coolt! :)

Det är lite ojämnt under sommaren - regniga veckor och soliga veckor, kanske? ;)

Edited by Restless, 19 October 2009 - 00:17.

"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#412 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 November 2009 - 18:32

Så ska Pirate Bay kringgå lagen

Pirate Bay har börjat använda en ny teknik för fildelning som ska kringgå ett tidigare domstolsbeslut.
...
Nu har Pirate Bay istället bytt till en teknik som heter dht (distributed hash table). Dht är en teknik som stöds av de flesta torrent-klienter på marknaden. Genom att använda sig av dht så är Pirate Bay tekniskt sett inte längre en mellanhand i fildelningen.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#413 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 19 November 2009 - 22:14

Inte förvånande, de hittar alltid nya vägar.

Winter is Coming


#414 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 02 February 2010 - 19:52

Henrik Pontén strikes back! Tur att man slutat använda, verkar som det inte är så riskfritt som trott. För vem har inte laddat ner något sedan april?!

Polis gjorde i dag ett stort tillslag mot fildelare i hela Sverige.
Fem personer misstänks för brott mot upphovsrättslagen.
Enligt åklagaren kan det bli aktuellt med fler tillslag.
Razziorna genomfördes vid lunchtid på fem olika platser i Sverige. Polisen har bland annat tagit flera datorer i beslag.
En 28-årig man anhölls också men släpptes på eftermiddagen. Han är forfarande misstänkt för brott.
Tillslagen gäller två så kallade DC-hubbar. Sammanlagt misstänker åklagaren att mellan 9 000 och 17 000 musikfiler laddats upp på hubbarna och gjorts tillgängliga för allmänheten.


http://www.aftonblad...ticle6532920.ab

#415 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 02 February 2010 - 20:01

Vem orkar använda DC fortfarande? :P

Winter is Coming


#416 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 02 February 2010 - 20:17

Saknar DC, den var lättare söka på.

#417 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 02 February 2010 - 21:29

Det är inte svårt att söka på torrents heller, speciellt inte om man vet var man ska söka

Winter is Coming


#418 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 02 February 2010 - 21:52

DC var bättre när man skulle hitta sånt som är svårt att få tag på och det var alltid lättare att ta sig in på reg hubbar än att få invites till reg torrent sajter.

Sen har många bra torrent sajter har gått i graven eller gjorts värdelösa sen IPRED.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#419 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 03 February 2010 - 15:21

Jag sitter faktiskt på DC än, dock inte särskilt ofta på dom få kvarvarande stora Svenska hubbarna. :) Sitter mest på dom miniskula Serie-hubbarna och degar. När man ska ha tag på några fåtal filer och kanske även lite mer obskyra prylar, då är DC betydligt mer bekvämt att använda än torrent-filer.

Tråkigt för dom gossar som blev plockade... men alla vet att DC är ett väldigt oskyddat protokoll, dom borde ha skyddat sig med rejäla VPN-kopplingar till servrarna dom använde. Man får väl hoppas att alla eventuella rättegångar kommer skötas på ett schysst och korrekt sätt, men chansen för det är väl inte direkt astronomisk...

#420 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 10 March 2010 - 11:34

Fildelningen är Telias och Com Hems fel...

Säger det nya nätverket Kulturskaparna som består av upphovsrättsorganisationer och konstnärer.


Det nya nätverket Kulturskaparna består av 25 stycken olika organisationer som drivs av konstnärer och upphovsrättsaktivister hoppas kunna öka förståelsen för upphovsrätten, rapporterar tidningen Resumé.

Kulturskaparna representerar över 50 000 upphovsmän som är verksamma i Sverige. Upphovsmännen inkluderar bland annat författare, musiker, skådespelare, konstnärer och dansare.

I samband med lanseringen av nätverket utfördes även en Sifo-undersökning där 1000 svenskar tillfrågades vad de tycker om upphovsrätt på internet.

Mer än 70 procent svarde att de vill kunna betala för kultur direkt på nätet eller via sin bredbandsfaktura.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet anklagar Kulturskaparna bredbandsoperatörerna för att inte gå konsumenterna till mötes i sina önskemål om enkel betalning på nätet.

"Istället ser vi med förvåning hur till exempel Comhem och Telia är närmast ointresserade av att skapa förutsättningar för alternativ till den illegala fildelning som pågår i deras nät."

Operatörerna borde genast "få stopp på illegal verksamhet och ta fram tjänster med ett varierat och omfattande kulturutbud". Det skulle gynna både konsumenter och kulturarbetare, anser den nya lobbygruppen.


Vad säger ni? Skulle ni kunna tänka er att betala för det genom bredbandsoperatören? Själv tycker jag att det hänger på utbudet och priset såklart.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#421 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 March 2010 - 11:56

Jag är negativ om det ska utformas på ett sådant sätt som vi t.ex. gör för TV-licensen. Jag menar, jag äger en TV men jag ser aldrig på TV-programmen där (jag ser på DVd och spelar spel på den istället). Att jag då ska betala lika mycket som någon annan som ser på allt som fortgår på TV-skärmen känns väldigt skevt.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#422 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 10 March 2010 - 12:09

Det håller jag med om (tv-licensen är ett annat kapitel, bah) - i så fall tycker jag det bordes vara något slags paket som man kan välja.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#423 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 10 March 2010 - 13:05

Själv tycker jag att det hänger på utbudet och priset såklart.

Främst på utbudet och dom skulle aldrig kunna leverera ett lagligt alternativ som ens kommer i närheten av vad som finns på fildelningssjater nu.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#424 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 March 2010 - 16:39

Det här väl varit uppe förut? När de ville att Bredbandsbolaget skulle lägga på typ 50kr/månaden på priset för alla som har abonnemang hos dom som sen skulle delas upp till olika organisationer.
Eller gäller det en helt annan sak nu :unsure:

Sen förstår jag inte riktigt vad de menar med 'att inte gå konsumenterna till mötes i sina önskemål om enkel betalning på nätet.' Det är väl inte Internetoperatörerna som bestämmer hur svårt/enkelt det ska vara att betala på nätet, är väl de som säljer varan som bestämmer det.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#425 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 March 2010 - 16:49

Logik går inte alltid hand i hand i kampen mot pirater. Det vet du väl? ;)

Men jag tycker man måste arbeta med att få fram bättre lösningar där det är snabbt och enkelt att handla på nätet. Spotify har ett väldigt enkelt stt för mig att handla musik på och det var genom det jag kunde börja handla på nätet.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«