Jump to content

Photo

Videon är död?


  • This topic is locked This topic is locked
44 replies to this topic

Poll: Har du slutat använda videon? (35 member(s) have cast votes)

Har du slutat använda videon?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote

#1 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 27 July 2005 - 17:07

När man läser i de ständiga reklam-utskicken från SIBA & ON-OFF ser man allt mer sällan annonser för VHS däremot massor av inspelningsbara DVD-spelare.
Så hur många har gått över till DVD-inspelare och kastat videon på skrothögen?
Eller är jag ensam om att fortfarande använda den gamla videon för slumpmässiga inspelningar av program som man missar eller någon film som man gärna vill ha inspelad men inte vill köpa.

Bör kanske tillägga att jag har DVD, dock ingen inspelningsbar.

#2 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 27 July 2005 - 17:34

Jag har också DVD, men ingen inspelningsbar...Det är sällan jag spelar in saker, eftersom det går så lite kul på TV nuförtiden :angry: Men de få gångerna något ska spelas in använder jag videon, som faktiskt inte är speciellt gammal...Nån gång i framtiden antar jag att jag också kommer köpa inspelningsbar DVD, men än så länge funkar det fint med VHS!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 July 2005 - 18:52

Äger två videoapparater, som används flitigt om program krockar med varandra som jag vill se. Även bra att ha om man spelat in någon film man vill ha med en massa reklam i, bara att spela över till video2 och skippa reklamen. :D

Tills helt nyligen ägde jag ingen DVD, men nu har jag fått en lätt begagnad dator med DVD-spelare men för att se DVD-filmer på TVn måste jag ju skaffa en sladd för att koppla ihop dom.
Ska så småningom köpa en inspelningsbar.
Men inte tänker jag slänga mina videoapparater för det.

Värsta är ju att man måste köpa om alla bra filmer man har på VHS nu när man har en DVD.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 July 2005 - 19:54

Min DVD har inbyggd VHS. Förutom min prylmani så känner jag inget större behov av att köpa en inspelningsbar DVD.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 27 July 2005 - 20:42

neeeej då, VHS är inte dött. bara lite bortglömt ibland. Som på Boxern frän thomson, de har så man kan spela in från DVD, styra DVD'n med boxerkontrollen etc, men man kan inte spela in på VHS :/

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#6 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 July 2005 - 21:27

Röstade på annat.

Har dvd, men ingen inspelningsbar.

Använder mina två VHS-maskiner ofta. Jag spelar in sådant jag vill se, men inte har tid att se just då eller som krockar med något annat jag ser. Också filmer som jag vill ha kvar, men är för snål för att köpa (det är inte många filmer det handlar om).
Än så länge finns ingen verkligt bra ersättare till VHS:en imho. Just detta att snabbt kunna spela in, titta på och sedan spela över med annat material är det jag vill använda den till.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#7 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 27 July 2005 - 21:40

Ett paradigmskifte har helt klart ägt rum i den här diskursen. Videoapparaten är numera dyrare än dvd-spelaren och det är väl ett tecken om något...

Dagens kids kommer väl minnas VHS som vi "30-something" minns BETA (eller movieboxen för den delen).

#8 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 27 July 2005 - 22:37

Vilket är billigast är frågan. Att ha en inspelningsbar DVD-spelare med hårddisk
kan ju vara praktisk. Men förr eller senare vill man nog lagra filmer
på DVD och då lär det väl bli ganska dyrt?

Om man nu t.ex. lyckats spelat in en hel säsong av en serie så
vill man nog ha kvar det. Det lär nog bli dyrt med så många DVD.
Inte heller kommer undan priset när DVD DL är enormt dyrare. :(

Det blir kanske billgare att köpa en ny hårddisk och byta i DVD-spelaren.
200GB hårddisk finns ju för under tusenlappen som exempel.

Dessutom blev min röstning något irrelevant.
Har DVD-spelare men inte inspelningsbar. Men brukar ofta spela in
program på videon.
Det blir liksom en motsägelse i röstningen ehh :blush:

Edited by Supertreck, 27 July 2005 - 22:44.


#9 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 28 July 2005 - 08:12

Fast DVD-skivor är ju MYCKET billigare än VHS-kassetter...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#10 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 28 July 2005 - 09:37

Förvånande att ingen har inspelningsbar DVD men det kommer väl ändras med tiden. Själv tycker jag att den gamla slitvargen videon fortfarande gör sitt jobb när det gäller sporadisk inspelning av program man missar osv. Att sedan banden är dyrare än DVD-skivorna gör inte så mycket, det är bara att återanvända de band med filmer och program man inte bry sig om längre eller köpt på DVD eller varför inte VHS ;)

Att försäljare av hemelektronik gärna vill att vi ska glöma videon är ganska väntat..men så länge filmbolagen släpper såväl DVD som VHS-versioner av de senaste filmerna så finns det liv i videon. Ett tecken på att den tiden börjar gå mot sitt slut är att endast DVD-formatet nämns när StarWars III ska släppas i november. Behöver inte betyda något men vi har väl alla sett pallvis med osålda "Sagan om ringen", Terminator III, Spider-man etc. på VHS som säljs för en struntsumma.

#11 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 July 2005 - 10:11

Nya filmer på VHS blir bara svårare och svårare att få tag på :( det började förra året, när alla affärer jag var inne i för att köpa Spider-Man 2 bara hade den på DVD, till slut hittade jag den på Åhlens, samma sak med sista filmen av Sagan om Ringen långa versionen. Brukade köpa mina filmer hos Filmmix på nätet, men när dom gick ihop med Discshop slopade dom VHS helt, och det drabbade oss VHS köpare, för de förhandsbokningar man hade gjort (se filmer jag redan nämnt) blev annulerade :angry: , det var dåligt, dom kunde inte ens låta oss som förhandsbokat nya filmer få dom på VHS.

Det var ju samma sak när CD'n kom, vinylen försvann sakta men säkert, men idag är den på väg tillbaka, undrar om samma sak kommer att ske med VHS? om 10 år kommer det dyka upp filmer på VHS igen? Skulle nog inte tro det, men man vet ju aldrig eftersom allt verkar komma tillbaka efter en viss tid.

Edited by Georgia, 28 July 2005 - 10:12.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 July 2005 - 12:19

Själv kan jag inte minnas när jag köpte ett VHS band (oninspelat eller inspelat) senast. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 28 July 2005 - 18:42

Jag har inte köpt en VHS-film på över tre år, men använder fortfarande videon för inspelning någon gång varje vecka, för att inte missa avsnitt ur olika serier.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#14 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 28 July 2005 - 23:02

Själv kan jag inte minnas när jag köpte ett VHS band (oninspelat eller inspelat) senast. :D

<{POST_SNAPBACK}>


Som du förstår. Alla har kanske inte råd att spendera några tusing på
en inspelningsbar DVD-spelare.
DVD-spelare att bara se film finns billiga av.

En billig variant inspelningsbar har ingen hårddisk som bränner direkt.
Men så ofta kan man väl inte bränna en DVD-RW?

Alltså utvärderas dessa med bara brännare som dåliga enligt min bedömning.

Jag har ingen inspelningsbar DVD-spelare. Jag får väl konka min
dator bredvid TV.n och blugga in och spela in på så vis och bränna
på DVD.

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 July 2005 - 10:46

Som du förstår. Alla har kanske inte råd att spendera några tusing på
en inspelningsbar DVD-spelare.
DVD-spelare att bara se film finns billiga av.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är rädd att du missat en viktig del av mina inlägg här: Som du kan läsa i min första post i denna tråd så har jag ingen inspelningsbar DVD, däremot VHS (som jag använder för inspelning). Jag tycker också att inspelningsbar DVD är alldeles för dyrt.

Jag kan faktiskt inte minnas när jag köpte en VHS kassett senast - det enda jag använder videon till är att spela in program som jag kommer att missa. Har massor av VHS filmer som jag aldrig tittar på längre.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 29 July 2005 - 12:12

Nästan, spelar sällan in program blev mitt val. En inspelningsbar DVD vore härligt, men eftersom jag sällan spelar in något från teve voire det ju en onödig investering. Eller, konvertera över de mängder med band jag har vore ju en rätt härlig sak att göra. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 29 July 2005 - 12:12

Vad hände med deluxe-formatet av video -Super-VHS? De påstods vara bättre bild på de apparaterna.

#18 Mindphazer

Mindphazer

    Senior Captain

  • Members
  • 840 posts
  • Location:Gävle
  • Interests:HardCore Sience Fiction!

Posted 29 July 2005 - 21:18

Jag är faktiskt inne på min andra inspelningsbara DVD (Nu avser jag givetvis stationära grejor som man kopplar ihop med TV:n. Brännare till Dator-diton har jag också två styck)

Själv har jag alltid tyckt att VHS suger. Dåligt ljud, dålig bild, låg lagringskapacitet, kvalitetsförsäming, bandsallad etc...För att inte tala om avmagnetisering!... :angry: Så relativt omgående när inspelningsbara DVD dök upp till ett någorlunda humant pris köpte jag en. Denna sålde jag dock rätt så nyligen för att köpa en ny med inbyggd HD, vilket är ännu bättre.

Ang framtiden för VHS:

Detta format har tekniskt sett varit dött i över 15 år, om inte mer. Men eftersom folk envisats med att inte bara ha sina gamla bandspelare kvar och hårdnackat fortsatt köpt nya spelare, så har den överlevt in i våra dagar. En levande relik m a o! Fast man kanske skulle spara sin gamla VHS ändå? En dag ringer dom säkert från Antikrundan... ;)

Allvarligt talat: Nu när priserna sjunkit så finns det inte så mycket att fundera över längre, anser jag...Fast det beror ju på vad man prioriterar....

#19 Mindphazer

Mindphazer

    Senior Captain

  • Members
  • 840 posts
  • Location:Gävle
  • Interests:HardCore Sience Fiction!

Posted 29 July 2005 - 21:21

Vad hände med deluxe-formatet av video -Super-VHS? De påstods vara bättre bild på de apparaterna.

<{POST_SNAPBACK}>


Den dog bort när DVD började lanseras på allvar, vilket är rätt så förståeligt. Jag tror dock att den typen av inspelningsbara band fortfarande går att få tag på.

#20 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 July 2005 - 22:04

En fråga,
har varit lite fundersam hur de inspelningsbara DVD-erna fungerar, det funkar som en video alltså? Man stoppar in en inspelningsbar DVD skiva och kan pausa och stoppa hur som helt, spola tillbaka lite om man råkade få med lite reklam medans man spelar in osv.? eller?

Nästa inköp ska ju bli en DVD, vill helst ha en inspelningsbar med hårddisk, men jag avvaktar lite pga priserna just nu.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#21 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 29 July 2005 - 22:11

En fråga,
har varit lite fundersam hur de inspelningsbara DVD-erna fungerar, det funkar som en video alltså? Man stoppar in en inspelningsbar DVD skiva och kan pausa och stoppa hur som helt, spola tillbaka lite om man råkade få med lite reklam medans man spelar in osv.? eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Bra fråga. Har också undrat de.

#22 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 29 July 2005 - 22:31

Vad hände med deluxe-formatet av video -Super-VHS? De påstods vara bättre bild på de apparaterna.

<{POST_SNAPBACK}>


Den dog bort när DVD började lanseras på allvar, vilket är rätt så förståeligt. Jag tror dock att den typen av inspelningsbara band fortfarande går att få tag på.

<{POST_SNAPBACK}>


Visste du att DVD-filmupplösning bara är nåt på 720x pixel bred ehh :blink:
Rätt så lönlöst att ha jättestor tv när bilder blir oskarpare.

#23 uniteder

uniteder

    Commander

  • Members
  • 213 posts
  • Location:Grängesberg och Örebro

Posted 12 August 2005 - 10:49

Min dvd-spelare är inte inspelningsbar så jag tycker då inte att vhs:en är död riktigt än, även om jag inte spelar in alltför mycket på den.

#24 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 12 August 2005 - 12:47

När Tivo kommer till Sverige kommer iaf VHSen att vara stendöd.

Men jag använder i princip aldrig min VHS annat än till att spela in saker som inte går att ladda ner vilket inte håller på vara så mycket nu för tiden.

Sen har man ju förstås en stor hög filmer på VHS...

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#25 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 30 August 2005 - 14:18

Tidigare i tråden nämnde jag att det ryktades att "StarWars III" bara skulle släppas på DVD och inte på VHS. Nu har det kommit officiella uppgifter från 20:th Century Fox som bekräftar detta. Även andra filmbolag som Buena Vista kommer inte släppa sina storfilmer på VHS exempelvis "Liftarens guide till galaxen". Ännu en spik i kistan för trotjänaren video-bandspelaren.

VHS -R.I.P

http://www.videobusi.../CA6251599.html

Edited by Walker, 30 August 2005 - 14:18.