Jump to content

Photo

Vad ska man välja för e-boksläsare?


  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 02 November 2013 - 21:57

Har insett att jag har en hel del fysiska böcker och funderar kanske på att övergå till det här med e-böcker istället, man vad ska man då välja för slags läsare är frågan som sagt?


Edited by Magnus, 21 March 2017 - 16:45.


#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 03 November 2013 - 14:51

Jag tänkte faktiskt starta igång en serie med info om eböcker på scifinytt (har ett gammalt ämne på forumet som är oerhört ouppdaterat).

 

Lite småtips kan jag ju ge iaf:

 

1) Vill du ha en eInkläsare eller en tablet? EInk "simulerar" papper, medan en tablet är mer som en datorskärm. Jag har båda, så:

 

a ) eInk = Vill du handla från Amazon så finns ju Kindles. Är du fattig av dig och vill ha en billigt så kan dock denna rekommederas: http://www.prisjakt....t.php?p=1397927 Lite mindre än en "vanlig" läsare, men det ser jag bara som en fördel (lätt att stoppa i bröstfickan eller liknande). Kobo har dessutom fler böcker än Amazon (3.5 miljoner jämfört med 1.5 miljoner, tror jag). Kobo har utöver det massvis med svenska böcker om det gillas.

 

b ) Tablet: Förutom Kindle Fire så finns ju givetvis "gamla" Kobo Arc: http://www.prisjakt....t.php?p=1397922 Också den mycket billig just nu när en ny Arc kommer ut.

 

Läsa:

 

Har du eInkläsare så följer ju en bra läsare med. Köper du (t. ex) Kindle eller Kobo-tablets så är dock tabletläsarna generellt rätt dåliga. Även här föredras i sådana fall Kobo eftersom de inte låser in dig i en egen Appstore som Amazon gör. Så du kan installera den bästa eboksläsaren någonsing på Kobon:

 

Vad jag gillar med Moon+ Reader (finns en gratisversion med reklam och en billig Pro-version utan reklam och lite extragrejer. Helt klart värt att satsa på Pro-versionen) är förutom alla dessa konfigureringar som finns:

 

https://play.google....oft.moonreaderp

 

1) Autoscroll. Ända sedan Palm-tiden älskar jag autoscroll. Det tvingar mig att läsa saktare än jag normalt gör.

 

2) TTS (Text to Speech). Eftersom jag är ljudboksnörd så är TTS otroligt bra. Speciellt om man använder denna röst:

https://play.google....d=com.ivona.tts

https://play.google.....eng.usa.kendra

 

Fördelen med Kobo (också) jämfört med Kindle är att den klarar epub, vilket är defacto standard idag. Vad man än väljer rekommenderas innerligt att man skaffar Calibre (konverterings/biblioteksprogram för eböcker), googlar "Apprentice Alf" och laddar ner Calibrepluginen som även strippar eventuell DRM när man konverterar (så om man till exempel köper en drm-skadad epub så konverterar man epub -> epub och får en upplåst fil som kan läsas överallt). Sedan sideloadar man de upplåsta böckerna (antingen genom Calibres content server över Wifi eller genom kabel på datorn).

 

http://calibre-ebook.com/

 

Mycket svensk SF och fantasy på Kobo just nu, vilket är kul. En gratisbok att rekommendera för att hjälpa alla som startar komma igång: http://www.kobobooks...j_OBhWHzfIw&r=1

 

Slutligen: Vad som rekommenderas (används mest av mig): En 7tums tablet med Moon+ Reader Pro. Man kan ju använda en vanlig Android/Appletelefon också, men det blir så smått då. Billig bra tablet är då till exempel Kobo Arc.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 November 2013 - 15:20

Har man smartphone så finns ju ofta eboksläsare till dem också, jag har personligen läst eböcker på mina 3 senaste telefoner. Enda problemet som jag ser det (med min Windows Phone) är att krypterade epubs kan vara lite småmeckliga att få att fungera. Men det finns ju drm-fria alternativ idag, så jag ser problemet som litet.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 03 November 2013 - 16:48

Jo, jag nämnde att det funkar, men jag tycker att det blir så smått då. Dessutom lyckades jag aldrig hitta en bra eboksläsare (läs: med autoscroll) till iPhone.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 03 November 2013 - 21:30

Ahh det är e-Inksläsare jag menare :) Gillar inte att läsa på datorskärmar, men e-inksläsare ser ut som en bok och verkar ha bra battrilängd så det är det jag vill satsa på. :)



#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 03 November 2013 - 21:52

Japp, eboksläsare är bättre än tablets om man läser sida för sida (har man autoscroll gillas dock tablets bättre). Funkar faktiskt förvånansvärt bra.

 

De två stora som går att få tag på i Sverige är då Kindle och Kobo. Eller så kan man satsa på mindre läsare som Adlibris/Bokus egen. Men skall man ändå köpa, tycker jag man borde köpa från någon av de "stora".

 

Nackdelen med Kindle är ju att man inte kan läsa böcker från bibblan (det är epub trots allt). Vill man ha ljus så har både Kindle och Kobo läsare med belysning. Jag köpte som sagt Kobo mini, och jag är nöjd med den.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 09 December 2013 - 14:44

Kindle eller Kobo alltså, finns det något sätt man kan se vilka e-böcker det går att köpa till de, eftersom det verkade som om de hade lite olika utbud?

EDIT: Hittade själv, men kobo verkar helt okej, kanske skaffar en kobo då.


Edited by Magnus, 09 December 2013 - 16:04.


#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 10 December 2013 - 19:12

Jo, fördelen med Kobo (som gjorde att jag valde den) är att de har många svenska böcker också. Exempel (Listar de jag köpt så är det enklare.. :P):

 

http://www.kobobooks...zqwuYwQMyPw&r=1

 

http://www.kobobooks...UWkXEPV7QXA&r=3 (gratis!)

 

 

http://www.kobobooks...CVSA/page1.html

 

http://www.kobobooks...fylQ/page1.html

 

Rätt billigt nu för tiden också: http://www.prisjakt....rparams=ss=kobo


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 dystopi

dystopi

    Cadet First Year

  • Members
  • 4 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 March 2017 - 09:51

Jag behöver hjälp.

Vilken av dom här två verkar vara bäst?

http://www.denver-el...enver-ebo-610l/

http://www.pocketboo...#specifications

Jag har ingen erfarenhet av e-ink men vill nu investera i en sådan läsare.

Jag har enligt prisjakt råd med någon av dom här två med utgång från vad den får kosta (max 700) och hur den ska köpas (i en fysisk butik).

Eftersom jag är en novis inom området så har jag inte heller några speciella krav på vad jag vill ha och behöver, mer än att få ut så mycket som möjligt av det jag köper.

Jag läser e-böcker på dator, mobil och surfplatta men känner att jag vill ha ett mellanting av att fysiskt läsa en bok och att hänga över en display eller monitor. E-ink verkar vara det jag som jag söker.

Tanken är att få prova på en sådan läsare utan att behöva lägga ut en förmögenhet och om jag blir biten så kan jag alltid skaffa mig en bättre läsare i framtiden.

Edited by dystopi, 12 March 2017 - 09:53.

»Take no heroes, only inspiration« - (citat av Chris Dean sångare i Redskins skrivet under pseudonymen X. Moore)

 

»Sexton år. Gravid. Med ett UFO!» - (citat från världens bästa såpa Tre Kronor)

 

»Om verkligheten vill nå mig så vet den var jag finns» - (citat fyndat på nätet och tillägnat alla drömmare)


#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 March 2017 - 17:42

Har personligen ingen erfarenhet av varken eboks-läsare eller eink (har alltid gillar allt-i-ett-lösningen mobilen innebär). Peak har varit rätt inläst på ämnet eboksläsare, han kanske uppenbarar sig i tråden.

 

Pocketbooken verkar något lättare rent fysiskt. Pocketbooken har stöd för trådlöst nätverk men verkar sakna belysning. Denvern verkar också stödja några fler format (bland annat föer office-format).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 March 2017 - 22:46

För att vara jätteärlig så har jag inte stenkoll på e-inkläsare längre, mest för att jag läser på min platta (autoscroll som tidigare sagt). Lite vet jag dock.

 

Skulle jag vara tvungen att välja mellan de två så skulle det nog bli Denvern. Det är tre saker man bör ha om man skall köpa en einkläsare.

 

1) epub (och adobes DRM om man inte vill knäcka DRM:et), Det vill säga allt utom Amazons Kindle (visst kan man köpa en sådan men då blir man ju inlåst).

 

2) Frontlight. Gör det betydligt enklare (läs: möjligt) att läsa i mörker.

 

3) Plats för SD-kort. Gör det enklare att byta ut läsaren. Bara att plocka ut kortet och stoppa i nästa.

 

Vill man se till så att köpta böcker förblir en egna så rekommenderas Calibre (googla på det) och Apprentice Alf:s verktyg för att knäcka DRM:en (också googla). Calibre är också väldigt bra som både eboksregister och konverterar mellan alla möjliga olika format (så om det man vill ha bara finns på Amazon så kan man köpa den där, få bort DRM-eländet och sedan konvertera till epub.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#12 dystopi

dystopi

    Cadet First Year

  • Members
  • 4 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 March 2017 - 10:47

Tack till er båda.

 

Det är bra att höra sig för med andra som kanske vet mer än vad man gör själv och få lite hjälp med att bilda sig en uppfattning om allt.

 

Om jag ska försöka mig på att lista det som jag tror att jag vill ha och behöver så är det nog följande.

 

Jag vet inte om jag verkligen behöver WiFi för att nämna ett exempel. Jag föredrar nog att ordna med böckerna på datorn och sedan föra över dom direkt till enheten eller ett extra minneskort om uttag för sådant erbjuds.

 

Att surfa direkt på en sådan här läsare skulle väl möjligtvis vara om man vill låna en bok direkt till enheten om det nu går, men då kan man lika gärna låna direkt till datorn och sedan försöka att ta bort DRM och sedan flytta över.

 

Jag använder redan Calibre, vilket jag finner utmärkt och har hört talas om Alfs redskap för att ta bort DRM, även om jag sällan behöver göra det själv då det ofta redan är gjort av andra på dom böcker som jag laddar ner.

 

Att kunna expandera med ett extra minneskort är bra. Det skadar inte om enheten har ett väl tilltaget internminne, men det är inget som är avgörande så länge man kan expandera på egen hand.

 

Bra upplösning på skärmen är ju ett plus då det troligtvis bara ökar på läsupplevelsen.

 

Micro-usb laddning är att föredra. Jag gillar inte alls när företag skapar en egen sladd för går en sådan sönder så är det nog bara ren tur om man kan hitta en ersättningskabel och man har ju ingen lust att behöva lägga sin läsplatta i en låda bara för att man inte kan ladda den.

 

Att kunna påverka läsupplevelsen genom olika inställningar är också bra.

 

Olika typsnitt kanske importera egna sådana vid behov, ändra storlek och personifiera precis som man själv vill ha.

 

Att ha en lampa i enheten för att kunna läsa när det är mörkt kan vara bra att ha, även om jag kanske skulle klara mig utan en sådan. Jag vet inte riktigt. När på dygnet som jag läser varierar kraftigt.

 

Bra batteritid är viktigt, dels hur länge man kan läsa innan man måste ladda och att laddtiden inte är ett halvt dygn eller liknande tidsspann.

 

Läsupplevelsen är viktig så kanske att man ska kolla på vilken av enheterna som har bäst ram och andra  processorer för att kunna flyta på så bra som möjligt när man bläddrar och läser.

 

Det vore bra om enheten tar så många olika format som möjligt. Jag har mest epub samt mobi, men även en och annan pdf samt några lustiga format som jag tror är rippar direkt från Amazon Kindle. Men man kan ju alltid försöka att konvertera det som man vill läsa till just epub eller mobi så borde man komma rätt långt med en enhet som åtminstone är kompatibel med dom två formaten.

 

Den får gärna vara lätt och ha en ergonomi som gör den skön att hålla i handen. Rundade hörn är nog ett plus då kantiga sådana troligtvis bara är irriterande.

 

Det är vad jag kan komma på nu.

 

Tror ni fortfarande att Denvern är den bättre av enheterna utifrån mina önskemål?


Edited by dystopi, 14 March 2017 - 11:48.

»Take no heroes, only inspiration« - (citat av Chris Dean sångare i Redskins skrivet under pseudonymen X. Moore)

 

»Sexton år. Gravid. Med ett UFO!» - (citat från världens bästa såpa Tre Kronor)

 

»Om verkligheten vill nå mig så vet den var jag finns» - (citat fyndat på nätet och tillägnat alla drömmare)


#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 March 2017 - 18:08

Hmm. Denvern var det starkare batteriet vad jag förstår... Båda har micro-usb. Vad gäller upplösningen så var det väl Denvern som hade den bästa.

 

Inställningar och sådant är svårt att avgöra på förhand -- men båda borde ha möjlighet att ställa in storleken kan tyckas.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 March 2017 - 22:24

Jodå, jag tror att Denvern duger bra, iaf som ens första eink-läsare (kvalitén är ju svår att sia om, hur plastigt och sånt det är).

 

Surfa på en eink-platta är inte att rekommendera. De två Kobo-läsarna jag har har den möjligheten, men det är så gott som omöjligt i och med att refreshraten inte direkt är den bästa.

 

Bra för att köpa böcker över Wifi, dock. Har gjort det några gånger, även om även jag föredrar att sidladda dem för det mesta.

 

Kan ju nämna upplägget jag har just nu med min Androidplatta. Inget einkigt, men kanske bra för andra som vill läsa på tablet:

 

1) Eböcker: Moon+ Reader. Det bästa eboksprogrammet någonsin. Massa inställningar. Autoscroll.

 

2) Ljudböcker: Listen Audiobook Player numer. Jag har även Smart Audiobook Player och den duger den också (gillar dock Listen... mer)

 

3) Text-to-speech (om jag vill ha det) Eloquence TTS. Dyr som attan, dock.

 

DRM-borttagare, eböcker: Calibre. (PC-program)

 

DRM-borttagare, ljudböcker: Audials (PC-program) (köpt den nya versionen varje år i många år nu bara för att den är så bra)


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#15 dystopi

dystopi

    Cadet First Year

  • Members
  • 4 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 March 2017 - 00:01

Tack xc och peak. Då tar jag och köper denvern som min första e-ink läsare. Den blir säkert bra. Jag använder också Moon+ Reader, som peak säger så är den det i särklass bästa alternativet för åtminstone android. En av dom första apparna som jag köpte när jag skaffade min första smarta mobil. Vad exakt är autoscroll? Det är en funktion som jag inte har utforskat själv. Antar att den på något sätt känner av när det är dags att vända sida och gör det automatiskt åt dig? Jag använder både min android och en mp3-spelare för att lyssna på ljudböcker. På androiden så använder jag samma app som jag också spelar upp min musik i. Det funkar. Jag ska kolla upp förslagen som peak anger då det kanske kan vara värt att ha en exklusiv spelare till bara ljudböcker. Text-to-speach har jag något förinstallerat alternativ. Googles egna kanske. Vet inte för jag har aldrig använt funktionen. Jag ser att Eloquence TTS som peak nämner kostar 160 på play store och det var ett saftigt pris. Men man kanske kan hitta en apk till den och köra en sideload för att kringgå utgiften. Tack för tipset om borttagande av drm för ljudböcker, det är något som jag skulle vilja göra på både sådant som jag har köpt själv men även andra fynd på nätet. Jag måste utforska audials.

»Take no heroes, only inspiration« - (citat av Chris Dean sångare i Redskins skrivet under pseudonymen X. Moore)

 

»Sexton år. Gravid. Med ett UFO!» - (citat från världens bästa såpa Tre Kronor)

 

»Om verkligheten vill nå mig så vet den var jag finns» - (citat fyndat på nätet och tillägnat alla drömmare)


#16 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 March 2017 - 08:50

Autoscroll: Texten scrollar själv nerifrån och upp (fast som default så har Moon+ nån annan knepig scroll om jag minns rätt så man får ställa in att den skall scrolla nerifrån och upp). Finns en knapp för scrollen längst ner bland de andra ikonerna.

 

Då slipper man ju vända sida, och eftersom jag ofta både lyssnar på ljudboken och läser samtidigt så är det bekvämt. (lite osynk är det så man får hoppa upp till föregående sida nån gång ibland när scrollen är aningen snabbare än ljudboken.

 

Kom ju på att jag missade att nämna mitt favoritprogram om man vill läsa på en PC också: http://ice-graphics....der/IndexE.html

 

Av nån anledning defaultar den till Comic Sans dock, men eftersom man kan göra inställningar för textstorlek, font och färger så ser man bara det första gången man kör programmet.

 

Även den har en alldeles utmärkt autoscroll.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."