Jump to content

Photo

IPB 4.0?


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 22 December 2014 - 19:42

Så går det när man är så dutti att man inte behöver härja på IPB:s supportforum.

Som ni kanske vet så köpte jag två livstidslicenser för ungefär 10 år sedan, som de lovade skulle gälla så länge IPB fanns, öäven om dessa licenser för länge sedan fasats ut eftersom de var ekonomiskt oförsvarbara (tydligen).

Och nu händer det. Invisionboard "läggs ner" och istället kommer det att vara en "core" som är den man licensierar och sedan finns det vissa addons, som till exempel ett forum (som av någon anledning heter IPB 4.0. Men det är tydligen inte samma produkt, vilket innebär att den sista produkten jag lagligt kan komma åt är 3.4.x.

Å andra sidan, backlashen till detta (vi är få som fortfarande har licenser så pass gamla, men högljudda tydligen) så vi får en liten "tröst" ifall vi uppgraderar:
 

Important Information about IPS Community Suite 4

You currently own one of our legacy Invision Power Board licenses. IPS will continue to honor the terms of your legacy license.

- Access to technical support tickets at no cost
- Access to updates to Invision Power Board at no cost

The product for which your license was purchased, Invision Power Board, is not being updated beyond the 3.4.x series. Our new product line, IPS Community Suite 4, is not included in your license type. You can choose to keep your current license as-is and continue to use Invision Power Board 3.4.x or you can choose to upgrade to IPS Community Suite 4.

If you choose to upgrade we are offering a $100 account credit for you to switch to our new license types. If you want to take advantage of this offer, just submit a ticket to Customer Service under the Support tab.


Sedan tittar på på deras priser...

Suite Core $100
IP.Board $75
IP.Chat: 5 Users Free
Standard Support Free
Total $175

och därefter $25 var sjätte månad tills de bestämmer sig att ändra allt igen.... De hundra jag skulle få räcker vad jag förstår två år framåt i tiden. (eftersom jag redan "köpt" forumet (trots att jag inte köpt den här nya Community Suiten) så räcker det tydligen med renewal-kostnaden))...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 December 2014 - 20:37

Inte billigt. :(

 

Lite genomskinligt att behålla versionsnumret. :P

 

Så dels vill de att man betalar $100 för "kärnan" och sedan ytterligare $75 för själva forumet? och hela paketet $25 halvårsvis?

 

Har ingen koll på vad andra forum tar, men räknar de med att den typen av prissättning skall generera nya kunder alltså? Forum är ju inte direkt glödhett idag.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 22 December 2014 - 21:25

Haha. Nä, jag har ingen aning. Vad jag förstår så skulle vi dock bara behöva betala $25 i halvåret (de två första åren fria pga $100-rabatten).

Nå, IPB 4.0 har utvecklats bra länge nu (sedan 2012) och det är inte släppt ännu, så jag har lite mer tid på att fundera..
Om man vill kan man ju kika på hur adoption rate för senaste versionerna av vBulletin är... :P


https://tools.digita...m/cookie-search

(scrolla ner till vBulletin major versions).

Så bli kvar på 3.4 skulle nog inte vara nåt problem för oss, med tanke på att många vBulletin ligger kvar på 3.x och 4.x (vBulletin 5.1 har 1.3% av den totala vBulletinkakan just nu).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 December 2014 - 21:55

Känns inte som någon katastrof att stanna på 3.4 nej.

 

$249 för vBulletin Connect, antar att det är för v5 och så länge den uppgraderas? Inte billigt det heller.
 
Det här kände jag var lite lustigt:

  • »vBulletin 5 Connect Includes free forum support for life of vBulletin 5 Connect and one month of ticket support (includes ability to download vB4, which we will no longer sell separately)« — [Källa]

Varför på hela tiden skulle jag vilja ha vB4 om jag lappat ut nästan två svenska laxar för v5?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 22 December 2014 - 22:03

För att det är enda sättet för dem att sälja 5:an?

vBulletin är fortfarande den stora, men den har tappat stort (tror den hade omkring 80% av marknaden när den var på version 3). Nu droppar den snart under 50.

Nya älsklingen hos forumägare är tydligen XenForo, men den är ju inte direkt gratis heller.. :P

https://xenforo.com/purchase/

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 December 2014 - 19:10

Plötsligt framstår ipb som rena änglar... :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 23 December 2014 - 21:24

Tacka vet jag när vi startade med IPB. Då hette versionen 1.3, och den var gratis.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 24 February 2015 - 09:05

Nu fick jag mail från dem angående 4.0 och den nya licensstrukturen.

 

Efter mycket övervägande så är jag fortfarande inte säker på om jag vill uppgradera eller inte, har till sista mars på mig att bestämma mig.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."