Jump to content

Photo

Filmfest 2016! SFN besöker Alfred Hitchcocks värld...


  • Please log in to reply
86 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 August 2016 - 17:13

Välkommen till en av tre parallella filmfester som kommer pågå ett tag framöver där vi kommer avnjuta Tarzan (Vi har f.n. beslutat att begränsa oss till filmerna med Johnny Weissmuller), Hitchcock (i urval av Crusader) och Greta Garbo (i urval av XC och Garm) på regelbunden basis.
 
Häng gärna med och avnjut sköna damer, muskulösa karlar, skjutglada pojkar och fåglar som flyger upp och ned!
 
Följande veckor gäller för Hitchcock-filmerna:
  • v33.1 | Hitchcock-vecka! | Blackmail --1929
  • v36.1 | Hitchcock-vecka! | The Man Who Knew Too Much --1934
  • v39.1 | Hitchcock-vecka! | The 39 Steps --1935
  • v39.4 | Hitchcock-vecka! | Young and Innocent --1937
  • v42.1 | Hitchcock-vecka! | The Lady Vanishes --1938
  • v45.1 | Hitchcock-vecka! | Rebecca --1940
  • v45.4 | Hitchcock-vecka! | Mr. & Mrs. Smith --1941
  • v48.1 | Hitchcock-vecka! | Suspicion --1941
  • v48.4 | Hitchcock-vecka! | Saboteur --1942
  • v08.1 | Hitchcock-vecka! | Shadow of a Doubt --1943
  • v11.1 | Hitchcock-vecka! | Spellbound --1945
  • v14.1 | Hitchcock-vecka! | Notorious --1946
  • v17.1 | Hitchcock-vecka! | Rope --1948
  • v20.1 | Hitchcock-vecka! | Under Capricorn --1949
  • v23.1 | Hitchcock-vecka! | Strangers on a Train --1951
  • v25.1 | Hitchcock-vecka! | Rear Window --1954
  • v27.1 | Hitchcock-vecka! | Dial M for Murder --1954
  • v29.1 | Hitchcock-vecka! | To Catch a Thief --1955
  • v30.1 | Hitchcock-vecka! | The Man Who Knew Too Much --1956
  • v31.1 | Hitchcock-vecka! | The Wrong Man --1956
  • v32.1 | Hitchcock-vecka! | Vertigo --1958
  • v33.1 | Hitchcock-vecka! | North by Northwest --1959
  • v34.1 | Hitchcock-vecka! | Psycho --1960
  • v35.1 | Hitchcock-vecka! | The Birds --1963
  • v36.1 | Hitchcock-vecka! | Marnie --1964
  • v37.1 | Hitchcock-vecka! | Torn Curtain --1966
  • v38.1 | Hitchcock-vecka! | Frenzy --1972
  • v39.1 | Hitchcock-vecka! | Family Plot --1976

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 August 2016 - 06:00

Eftersom jag var den sista att dra en Tarzan häromsistens så tänkte jag nu vara den som kommer först. ;)

Jag vet, jag vet. Men ni ser ju vad klockan är och förstår ju att min hjärna knappast går på högvarv just nu. :P

Bio Garm presenterar; Blackmail från 1929.

Det är första gången som filmen visas här.

Först så undrade jag ett tag över vad det var för version som jag hade fått fram då det mer påminde om en stumfilm i början, fast då utan textskyltar, så man fattade inte vad någon sa. Efter ett tag så började det dock att pratas. Så jag antar att det ska vara så.

Jag måste säga att jag gillade den här filmen. Jag har förvisso inte sett så många av Hitchcocks filmer innan den här, men man har lärt sig att känna igen en av hans filmer och det måste sägas att det märktes redan på den här tiden vem det var som höll i rodret.

Handlingen är bra och småspännande. Det är kanske inte någon av Hitchcocks tungviktare när det kommer till spänning, men någonstans så var han ju tvungen att börja.

Karaktärerna är trevliga. Det är lätt att tycka om Alice och känna för henne. Inte ens på den här tiden så fick kvinnorna vara ifred utan var tvungna att freda sig när karlarna började att kladda. Här gick det som det gick och jag är glad att Alice fick upprättelse i slutänden, även om det märks att det satte sina spår.

Frank tycker man varken eller om. Han är lite bufflig av sig, för att inte säga direkt osmidig i vissa situationer, men ju mer filmen går så verkar det som att han ändå har ett gott hjärta.

Tracy är en klassisk skurkroll och passar bra in i den här lite lättsmälta thrillern.

Det känns ju inte direkt som att Tracy hade tänkt till när han tänkte utpressa Alice. Det känns mer som att han höftade lite och såg åt vilket håll som det barkar.

Skådespelarna är bra. Jag gillar verkligen tjejen som spelar Alice. Känner att jag skulle vilja se något mera med henne.

Jag gillar fotot i filmen. Jag diggar verkligen en del vinklar och lösningar på hur man filmade en del av scenerna. Som t.ex. i början av filmen när polisen ska gripa Tracy och hur dom filmade reflektionen i spegeln när han från liggandes i sängen såg polisen stå vid dörren. Eller t.ex. när Scotland Yard börjar att leta efter Tracy och man genom någon form av dubbelexponering simulerar hur det är att bläddra i oändliga arkiv för att hitta rätt gärningsman bland tidigare gripna och dömda.

Musiken är riktigt bra i filmen. Väldigt pampig och passande.

Och den observante ser cameon av Hitchcock själv. Här ombord tåget/pendeln/tunnelbanan sittandes längst till vänster i bild läsandes en bok, när en pojke till höger i bild helt sonika drar ner hatten över ögonen på herrn. Hitchcock var ju känd för att dyka upp i sina filmer och här var han sig lik, så det var rätt enkelt att känna igen honom i den här filmen.

Kort och gott en bra och trevlig filmupplevelse som ger mersmak inför vårat fortsatta utforskande av Hitchcocks filmer.

Edited by Garm, 16 August 2016 - 06:06.


#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 August 2016 - 18:03

Utpressning / Blackmail (1929) [UK]
¡Oi! Spoilers kan förekomma rakt föröver! ( :lol: Älskar att använda den raden på filmer som är nästan 100 år gamla).
»Kvinna förlovad med polis dödar våldtäktsman och utsätts för utpressning i Hitchcocks första ljudfilm. Totalförbjöds i Sverige och fick tv-premiär först i juli 1977!« - MovieZine.se
RÄNTECHOCK: Jag kommer nog aldrig riktigt förstå mig på en av de inledande idéerna här. Alice går ut på dejt (som vi så modernt uttrycker det), klagar på att hon fått vänta (trots att poliserna blev klar tidigare än väntat) och hinner knappt sätta sig ned till bords innan hon börjar göra sig av med sällskapet. Till förmån för en annan man som hon stämt möte med. Hon är dessutom så obekväm i hans sällskap sedan där utanför porten så jag undrar om "utpressning" har en dold betydelse med.
NAKENCHOCK: Det kom väl inte som någon överraskning för något vad som utspelar sig senare i konstnärens våning. Anny Ondra gör dock en riktigt vass prestation när Alice förmodas ha dödat konstnären när denne försökt tvinga henne ned i sin säng. Sättet hon kommer ut på stelt och frånvarande och med nervösa ryckiga rörelser sade mycket om vad som hänt.
SPARCHOCK: Det är lite trist att man inte lagt ned mer jobb på Franks sidointrig här. För lite på tok blir det när han döljer bevis och skyddar sin fästmö utan att för den skullen ställa några frågor (inte som jag märkte iaf) om vad som hänt. Kanske rycktes han med när "Tracy" uppenbarar sig från ingenstans och påstår sig sett mordet. Man kan också förklara det med att han kanske ville skydda henne från ett samhälle som var väldigt fördömmande för kvinnor och gärna spärrade in dem på mentalsjukhus när de inte passade in i den av män bestämde mallen. Men lite obegripligt blir det dock när han uppenbarligen ser Alice lämna tesalongen med en annan man.
Det här är kanske en film som är mer intressant för sin tekniska prestation än sin något för förenklade intrig. Den är väldigt snyggt filmad och döljer väldigt bra att den ursprungligen var tänkt som en stumfilm. (Bägge producerades, och stumfilmen gick längre på biograferna, jag har dock sett dialogversionen). Det är väl bara de inledande minuterna som det arvet är riktigt tydligt -- och det blir en tydlig skarv där filmen får från stum till ljud. Dubben av Anny Ondra (som inte talade riktigt ren engelska) är väldigt väl genomförd, speciellt som den gjordes i realtid.
En av filmens snyggare scener är dock kanske när familjen White sitter vid frukostbordet och deras granne (som tydligen inte riktigt fattar vinken) maler på och på om mordet som skett runt hörnet av kvarteret och Alice bara hör kniv (mummel) kniv (mummel) KNIV. Ett väldigt snyggt sätt att gestalta Alices sinnestillstånd och använda den nya tekniken samtidigt.
Det här är en film som jag avgjort finner tilltalande där den står med en fot i varje land, för även om den omarbetades till talfilm så finns det tydliga stråk av stumfilm kvar i den. Och den förenklade intrigen till trots är den en intressant film av en regissör som skulle komma att bli en legend.

 

**


En del av mig undrar om Tracy verkligen kan ha sett handsken, Frank och Alice i telefonboxen, jag fick nämligen intrycket av att Frank hade ryggen mot dörren...

Och jag håller med om din uppfattning om honom, det här var en person "känd av polisen" som troligtvis kände igen Frank och gick all-in utan någon större plan. Han njöt antagligen av tanken på att ha en hållhake på en polisman.

 

Jag håller också med om Frank, en väldigt fyrkantig karaktär som inte känns riktigt färdigslipad. Som att använda en plastpåse istället för en attachéväska.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 August 2016 - 01:54

Blackmail (1929)

Scotland Yard Detektiv Frank Webber ska avsluta en tuff arbetsdag med att gå på bio med sin flickvän Alice White men efter ett bråk så stormar han iväg. Han ångrar sig snart men ser då Alice går arm i arm med konstnären Mr. Crewe som hon i hemlighet har bestämt träff med. Men det visar sig snart vara hennes livs största misstag.

Brittisk thriller och en av de filmer som anses historiskt betydelsefulla då det var den första riktiga Brittiska ljudfilmen. Regiserad av legendaren Alfred Hitchcock.

Först undrade jag om jag hade fått tag på fel version då det finns en stum version av filmen också, och jag var visst inte ensam. :P Orsaken till det här är att filmen började sin production som stumfilm och blev sedan ljudfilm medans de filmade.

Medans Tjeckiska Anny Ondra spelade huvudrollen som Alice White så bröt hon för mycket för att göra rösten när beslutet gjordes att filmen skulle bli ljudfilm så hon dubbades (fantastiskt bra, måste jag säga) av Joan Barry. Efter det här så var hon sedan bara med i Tyska filmer. Joan Barry fick sedan synas i Hitchcock's "Rich and Strange" (1931) men slutade något år senare när hon gifte sig. För John Longden, som spelade Detektiv Frank Webber, så blev det här hans stora genombrott då han visade att han var en bra skådespelare även i ljudfilmer. Även Hitchcock måste ha gillat honom då han var sammanlagt med i 5 av hans filmer (men det här är den ända vi har på vår lista).

Den här filmen är lite av en moralkaka. Trött på sin tråkiga pojkvän som har oregelbundna arbetstider så faller hon för en snygg spännande konstnär vilket ger henne mer spänning än hon någonsin hade velat ha. Lite "så kan det gå när man leker med idén att vara otrogen". Vilket inte är samma sak som att hon förkänar det som hände henne. Hon är bara en naiv och dum flicka som lät sig förföras och man kan inte hjälpa att tycka synd om henne. Men frågan är om hon verkligen förkänar Frank som ställer upp för henne utan en stunds tvekan. Jag måste föresten säga att jag är tacksam att Frank inte var filmtitelns "Blackmailer".

Filmen måste ha varit chockerande när den först visades. Våldtäkt var något som säkerligen aldrig pratades om då och jag tror att många blundade för att det förekom. Jag tror det är orsaken att det var så viktigt att ha med det här. Hitchcock har jag alltid velat chocka med att visa människans mörkaste sidor.

Jag kan tycka lite att de skulle ha skippat den ljudlösa biten i början men samtidigt så blir det rätt symboliskt med hur stumfilmen går över till ljud och kanske det tillochmed var meningen.
 
Filmens handling är egentligen väldigt kort men då scenerna är långa så får det den att bli lång vilket troligen beror på att den är baserad på en pjäs av Charles Bennett, som troligen var en favorit för Hitchcock då han sedan skev manusen till flera Hitchcock's filmer. Frågan är om slutet verkligen var ett lyckligt då det är uppenbart att Alice har svårt att leva med det och det kändes som grejen med hur de höll om varandra och släppte mer och mer tills de inte längre rörde vid varandra visade på att deras relation inte skulle klara det här.

Så låt oss like "Var är Hitchcock?". :P Hittade ni honom? Det var han som pojken busade med på tåget i början. :P

Jag vet inte om det bara är déjà vu men jag känner som att jag har sett den här innan för många år sedan.

Det här var iallafall en bra film med bra skådespelare, interessant musik och smart regiserad med många coola sätt att filma.

Betyg: 7 försvunna handskar av 10 (Bra)

 

Eftersom jag var den sista att dra en Tarzan häromsistens så tänkte jag nu vara den som kommer först. ;)

Jag vet, jag vet. Men ni ser ju vad klockan är och förstår ju att min hjärna knappast går på högvarv just nu. :P

Heh, du är ju värre än jag är. :P
 
 
 

Det känns ju inte direkt som att Tracy hade tänkt till när han tänkte utpressa Alice. Det känns mer som att han höftade lite och såg åt vilket håll som det barkar.



Jag gissar på att han hade affärer med konstnären och var den person som han väntade på att få meddelande från. Han tog tillfället i akt när han hittade kroppen. Men visst var han korkad att fly och det kändes ju inte precis som att han förkänade sitt öde.

 
 

Skådespelarna är bra. Jag gillar verkligen tjejen som spelar Alice. Känner att jag skulle vilja se något mera med henne.



Ja, hon var bra. Tyvärr så är det här den ända engelsktalande filmen hon har gjort.

 
 

Som t.ex. i början av filmen när polisen ska gripa Tracy och hur dom filmade reflektionen i spegeln när han från liggandes i sängen såg polisen stå vid dörren.


Sorry, men det där var inte Tracy utan en annan skurk spelad av en annan skåpdespelare.
 

»Kvinna förlovad med polis dödar våldtäktsman och utsätts för utpressning i Hitchcocks första ljudfilm. Totalförbjöds i Sverige och fick tv-premiär först i juli 1977!« - MovieZine.se


Jag är inte precis förvånad med tanke på vilka moraltanter Sverige var på den tiden.

 
 

RÄNTECHOCK: Jag kommer nog aldrig riktigt förstå mig på en av de inledande idéerna här. Alice går ut på dejt (som vi så modernt uttrycker det), klagar på att hon fått vänta (trots att poliserna blev klar tidigare än väntat) och hinner knappt sätta sig ned till bords innan hon börjar göra sig av med sällskapet. Till förmån för en annan man som hon stämt möte med. Hon är dessutom så obekväm i hans sällskap sedan där utanför porten så jag undrar om "utpressning" har en dold betydelse med.



Jag tror helt enkelt att hon var uttråkad med Frank och tycker att konstnären var snygg och spännande.

 
 

NAKENCHOCK: Det kom väl inte som någon överraskning för något vad som utspelar sig senare i konstnärens våning. Anny Ondra gör dock en riktigt vass prestation när Alice förmodas ha dödat konstnären när denne försökt tvinga henne ned i sin säng. Sättet hon kommer ut på stelt och frånvarande och med nervösa ryckiga rörelser sade mycket om vad som hänt.



Ja, verkligen. Det hela måste ha varit chockerande för publiken.

 
 

SPARCHOCK: Det är lite trist att man inte lagt ned mer jobb på Franks sidointrig här. För lite på tok blir det när han döljer bevis och skyddar sin fästmö utan att för den skullen ställa några frågor (inte som jag märkte iaf) om vad som hänt. Kanske rycktes han med när "Tracy" uppenbarar sig från ingenstans och påstår sig sett mordet. Man kan också förklara det med att han kanske ville skydda henne från ett samhälle som var väldigt fördömmande för kvinnor och gärna spärrade in dem på mentalsjukhus när de inte passade in i den av män bestämde mallen. Men lite obegripligt blir det dock när han uppenbarligen ser Alice lämna tesalongen med en annan man.



Jag tror helt enkelt att han ville skydda kvinnan han älskade oavsett vad hon hade gjort. Det här kunde ha blivit ett dödsstaff för henne. Han började fråga henne vad som hade hänt men då kom Tracy och störde dem. Sedan fick de aldrig en tid ensamma fören i slutet.

 
 

En av filmens snyggare scener är dock kanske när familjen White sitter vid frukostbordet och deras granne (som tydligen inte riktigt fattar vinken) maler på och på om mordet som skett runt hörnet av kvarteret och Alice bara hör kniv (mummel) kniv (mummel) KNIV. Ett väldigt snyggt sätt att gestalta Alices sinnestillstånd och använda den nya tekniken samtidigt.



Ja, verkligen. Jag gillade också skarpt den scenen. Hitchcock var känd för att alltid använda senaste tekniken fullt ut och det syns verkligen. Han har uppfunnit många stilar som fortfarande används idag.

Edited by Crusader, 22 August 2016 - 01:56.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 August 2016 - 10:06

Skall erkänna att jag var förvirrad där i början med och fick dubbelkolla om jag hade hittat rätt film. :P Dubbning i/vid efterbarbetningen var inget som man vid den här tiden hade sysslat med -- så tydligen är det därför som de inledande scenerna saknar tal. Hitchcock valde helt enkelt att inte filma om dem, på samma sätt så är dubben av Anny Ondra/Joan Barry helt fenomenal då den gjordes på plats vid kameran. (Om jag fattat informationen rätt iaf).

 

Så låt oss like "Var är Hitchcock?". :P Hittade ni honom? Det var han som pojken busade med på tåget i början. :P


Jag kände igen honom direkt, dåt var då jag kom ihåg att han normalt har cameos i sina egna filmer. :)

 

Skådespelarna är bra. Jag gillar verkligen tjejen som spelar Alice. Känner att jag skulle vilja se något mera med henne.

Ja, hon var bra. Tyvärr så är det här den ända engelsktalande filmen hon har gjort.

Och franska -- så länge det finns vettiga undertexter till tode det inte vara något problem.

 

»Kvinna förlovad med polis dödar våldtäktsman och utsätts för utpressning i Hitchcocks första ljudfilm. Totalförbjöds i Sverige och fick tv-premiär först i juli 1977!« - MovieZine.se

Jag är inte precis förvånad med tanke på vilka moraltanter Sverige var på den tiden.

Hehe. Jag var lite förvånad att det dröjde ända till 1977. Bara två år före Mad Max (som också totalförbjöds) och 3 år innan Studio S ikoniska videovåldsdebatt.


 

RÄNTECHOCK: Jag kommer nog aldrig riktigt förstå mig på en av de inledande idéerna här. Alice går ut på dejt (som vi så modernt uttrycker det), klagar på att hon fått vänta (trots att poliserna blev klar tidigare än väntat) och hinner knappt sätta sig ned till bords innan hon börjar göra sig av med sällskapet. Till förmån för en annan man som hon stämt möte med. Hon är dessutom så obekväm i hans sällskap sedan där utanför porten så jag undrar om "utpressning" har en dold betydelse med.

Jag tror helt enkelt att hon var uttråkad med Frank och tycker att konstnären var snygg och spännande.

Den förklaringen går väl att köpa, men den skaven ändå lite mot att hon stämmer träff med de båda samtidigt. För min del har det funkat bättre om hon träffat konstnären efter bråket.


 

SPARCHOCK: Det är lite trist att man inte lagt ned mer jobb på Franks sidointrig här. För lite på tok blir det när han döljer bevis och skyddar sin fästmö utan att för den skullen ställa några frågor (inte som jag märkte iaf) om vad som hänt. Kanske rycktes han med när "Tracy" uppenbarar sig från ingenstans och påstår sig sett mordet. Man kan också förklara det med att han kanske ville skydda henne från ett samhälle som var väldigt fördömmande för kvinnor och gärna spärrade in dem på mentalsjukhus när de inte passade in i den av män bestämde mallen. Men lite obegripligt blir det dock när han uppenbarligen ser Alice lämna tesalongen med en annan man.

Jag tror helt enkelt att han ville skydda kvinnan han älskade oavsett vad hon hade gjort. Det här kunde ha blivit ett dödsstaff för henne. Han började fråga henne vad som hade hänt men då kom Tracy och störde dem. Sedan fick de aldrig en tid ensamma fören i slutet.

Jag tycker ändå att som polis att han skulle varit lite pådrivande för någon form av svar -- iaf innan Tracy dyker upp. Det här var trots allt en kvinna som uppenbarigen gick hem med någon annan. Att han fortfarande älskar henne tror jag inte är någon ursäkt för att "Franks" intrig är så dåligt uppbyggd.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 August 2016 - 15:41

Intressant att få reda på hur det låg till med att filmen började som en stumfilm. Antar att vi alla såg samma version då. Och det känns ju rätt logiskt att Hitchcock tog vid stumfilmen när han sedan gjorde en ljudfilm. Det sparade säkert lite pengar och en del andra aspekter än att ha börjat om ifrån början. Men som sagt, man började ju att undra där ett tag vad det var för film som man hade fått fram. Jag hadfe inte haft något emot om det hade varit en stumfilm, men i sådant fall så hade jag ju gärna sått textskyltar så att jag hade kunnat förstå vad dom pratade om. :lol:

Intressant det där med att dubben av Anny Ondra/Joan Barry gjordes på plats vid kameran. Imponerande.

Och ja, Hitchcocks caneo var rätt enkel att se i denna film. Kul för övrigt att han brukade ha sådana i sina filmer.
 

En del av mig undrar om Tracy verkligen kan ha sett handsken, Frank och Alice i telefonboxen, jag fick nämligen intrycket av att Frank hade ryggen mot dörren.


Jag tolkade det som att han var inne i offrets lägenhet efter att denne hade dödats. Han såg ju när offret kom hem tillsammans med Alice och sedan när hon kom ut därifrån så såg man ju en skugga som närmade sig trappingången. Så jag antar att han var inne i lägenheten och såg vad som hade hänt, lade ihop ett och två och efter det letade upp Alice. Han kanske redan visste vem det var. Detta skulle kunna fungera om det dessutom är som Cruz är inne på, att det var Tracy som hade lämnat den där lappen åt offret tidigare, att dom hade någon form av ouppklarade affärer med varandra och att han därför kanske hade skäl att gå och knacka på hos Tracy lite senare och då upptäckte vad som hade hänt och beslutade sig för att utpressa Alice.
 

En av filmens snyggare scener är dock kanske när familjen White sitter vid frukostbordet och deras granne (som tydligen inte riktigt fattar vinken) maler på och på om mordet som skett runt hörnet av kvarteret och Alice bara hör kniv (mummel) kniv (mummel) KNIV. Ett väldigt snyggt sätt att gestalta Alices sinnestillstånd och använda den nya tekniken samtidigt.


Jag håller med om att det är en riktigt bra scen. Man kan verkligen se hur Alice krackelerar för varje gång som ordet kniv nämns.

-

Heh, du är ju värre än jag är. :P


Allt är XC:s fel. Det var hon som började! ;)

Nävars, jag kunde inte låta bli. Och hamsterhjulet i hjärnkontoret snurrar extra långsamt så dags på morgonen innan jag brukar gå och lägga mig.
 

Jag gissar på att han hade affärer med konstnären och var den person som han väntade på att få meddelande från. Han tog tillfället i akt när han hittade kroppen.


Jag tänkte inte på det när jag såg filmen, men nu när du säger det så låter det logiskt. Då hade han ju en anledning att gå och knacka på hos offret efter att Alice hade lämnat lägenheten och det var väl där och då som Tracy såg vad som hade hänt, lämnade kvar brottsplatsen som den var och bestämde sig för att utpressa Alice. Hur han sedan hittade henne kan man ju undra, men hon var kanske känd av dom flesta då hon ju jobbade i sin pappas butik.



#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 September 2016 - 13:08

Mannen som visste för mycket / Man Who Knew Too Much, the (1934) [UK]
¡Oi! Spoilers kan förekomma rakt föröver!
Ett semestrande äkta par råkar av misstag komma över information om ett kommande lönnmord, gruppen som ligger bakom dådet kidnappar parets dotter i ett försök att få dem att inte prata för mycket med polisen.
Så här närmare 80 år efter urpremiären så känns intrigen mer klassisk än spännande, jag har utan att egentligen sett den här filmen (eller någon av remakesen) just "sett den förut". Det här är inte en svår film att hänga med i, den är väldigt rak på sak och springer inte iväg sidledes på stickspår.
En sak som slår mig är hur tyst filmen är på sina ställen, 8år efter att Jazzsångaren tog biograferna med storm låter man för det mesta dialogen tala för sig själv och med naturliga ljud runtomkring. En nästan surrealistisk känsla när man vant sig att minsta fingerviftning kommer med ett svisch ur högtalarna och känslor accentueras med väl valda toner.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 September 2016 - 04:13

The Man Who Knew Too Much (1934)

Den här filmen är inte utan sina brister. Jag har svårt för hur tafatt filmen stundtals är. Handlingen känns ologisk på sina ställen, det känns som att man går miste om information och då speltiden är så kort så undrar man om en del av den hamnade i papperskorgen vid klippningen, skådespelarna är överdrivet teatraliska i en del scener, sättet som dom reagerar på känns föga övertygande, en del specialeffekter är bara dåliga och hela filmen känns lite amatörmässig. Det sistnämnda understryks för övrigt av Hitchcock själv tydligen.

In the book-length interview Hitchcock/Truffaut (1967), in response to fellow filmmaker François Truffaut's assertion that aspects of the remake were by far superior, Hitchcock replied "Let's say the first version is the work of a talented amateur and the second was made by a professional."

Saxat från Wikipedias artikel om remaken.

För övrigt skulle det vara intressant att se remaken med. Minns inte om vi har den på vår lista. Annars så är det bara att ta den vid ett lämpligt tillfälle.

Filmen har dock en del förlåtande drag. Jag gillar verkligen Peter Lorre i rollen som skurkarnas ledare Abbott. Så. Jädrans. Bra! Måste utforska lite andra filmer av denne skådespelare vid något tillfälle. Jag tyckte även att tjejen som spelade dottern Betty var väldigt bra. Skådespelerskan Nova Pilbeam gick bort förra året vid den högaktningsvärda åldern av 95 år och gjorde bara 14 filmer mellan åren 1934-1948. Hon gjorde en film till med Hitchcock, "Young and Innocent" från 1937 och den måste jag se oavsett om den finns på vår lista eller ej. I den här filmen så lämnar hon ett starkt intryck på mig med en riktigt bra prestation i rollen som Betty.

Övriga skådespelare är helt okej, rent av bra i en del fall. Men det var sannerligen inte många av dom som stack ut och gjorde något väsen av sig.

Jag gillar spänningen som trots allt finns på sina ställen i filmen. Och filmens "shoot out" i slutet är mycket välgjord ur mer än en aspekt.

Musiken var riktigt vass. Den var en stämningshöjare.

Det var en trevlig filmupplevelse, men som sagt, med sina brister.

Tydligen så har Hitchcock en cameo även i den här filmen, men den missade jag helt. Jag får gå tillbaka och se om jag hittar den utifrån beskrivningen som jag läste.

Edited by Garm, 09 September 2016 - 04:20.


#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 September 2016 - 12:27

Jo, det finns något skissartat över den här filmen, som om produktionsteamet inte riktigt hittade det där lilla extra.

 

Remaken från 1956 finns på vår lista (v15) men inte "Young and Innocent".


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 September 2016 - 20:40

"Young and Innocent" är en film som jag i efterhand ångrar att jag inte la till. Så är ni båda villiga så kan vi lägga till den. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 September 2016 - 00:13

The Man Who Knew Too Much (1934)

Det Brittiska gifta paret Bob and Jill Lawrence är i Schweiz tillsammans med dottern Betty där de blir vänner med den franska skidåkaren Louis Bernard och den rika gentlemannen Abbott. Men en trevlig kväll får ett tragiskt slut när ett mord begås. Efter att ha läst ett hemligt meddelande så blir plötsligt familjen indragna i internationella mord planer. Tillsammans med hans butler Clive så måste nu Bob ta reda på vad som pågår och rädda sin familj innan det är försent.

Brittisk thriller regiserad av legendaren Alfred Hitchcock och anses vara en av hans bästa från hans Brittiska period. Med Leslie Banks, Edna Best och Peter Lorre i huvudrollerna. Leslie Banks är inte någon jag känner till sedan tidigare och mycket beror nog på att han dog redan 1952, bara 61 år gammal. Edna Best trodde jag att jag hade sett i Agatha Christie's "Love from a Stranger" (1938) men filmen jag hade sett var Agatha Christie's "Love from a Stranger" (1937). :P Peter Lorre är jag därimot väl bekant med efter att ha sett Mr. Moto filmerna (som jag varmt kan rekommendera). Han var ofta typcastad som skurk i filmer innan dess. Han var en väldigt begåvad skådespelare. Väl att uppmärksamma är även 15-åriga Nova Pilbeam som sedan fick huvudrollen i Hitchcock's film "Young and Innocent" (1937), en film jag ångrar att jag inte lade till i listan då den verkar mycket intressant.
Trots att filmen har samma namn som en bok av G. K. Chesterton så har handlingen inget med boken att göra utan hade helt enkelt med tat Hitchcock hade rättigheterna till att filmatisera boken och valde att använda namnet.

Jag minns att jag såg den här för många år sedan men jag hade för mig att James Stewart spelade rollen i båda filmerna. Jag minns klart att filmen var svartvit och att jag blev besviken av slutet som inte alls var lika bra som remakens. Men deras handlingar är också rätt annorlunda. Jag kände igen mer av filmen mot slutet.

Hitchcock var inte själv helt nöjd med resultatet och gjorde sedan en remake 20 år senare vid samma namn. Uppenbarligen så måste den här berättelsen ha betytt mycket för honom och troligen fanns där mycket han ångrade att han inte hade gjort eller kanske de tekniska möjligheterna inte ännu fanns. Själv så sa han att han var en tallangfull amatör när han gjorde den här men var ett proffs när han gjorde remaken. Det ska bli intressant att jämföra filmerna sedan. :)

Man känner väl igen Hitchcock's stil i den här filmen. Då han hade flera stilar så är den här en av dem han blev mäst känd för, thrillers med humor och kvicka repliker. Precis som med förra filmen så tar han sig inte tid att förklara något utan saker bara händer och man får lägga ihop pusselbitarna sedan. Vem är vem och hur är deras relation är något man själv får räkna ut. Det hela gör att man kan känna sig en aning förvirrad i början och det finns en orsak att få filmskapare gör på det här sättet men Hitchcock var aldrig för att servera allt till tittarna utan ville att de skulle tänka själva vilket också är en av orsakerna han blev så lyckad för det kändes som att hans filmer följde med en efteråt. Likadant så struntar han ofta i detaljer som varför något händer och lämnar det osagt (Fåglarna är ett bra exempel där) och sluten är ofta hastiga utan att avslöja vad som händer sedan. När faran är över så är även filmen slut. Om karaktärerna sedan får ordning på sitt liv igen verkar han inte ett dugg intresserad av. Vi ser också en av de typiska sätten att lägga upp ett slut, när man i början får veta att Jill är en fantastisk skytt vilket lägger upp för slutet. Där är också symboliken med att hon missar i början men inte i slutet. Likadant det där med Abbott's klocka.

Stackars Clive, vad han får genomlida. :P
Filmen och dess handling är rätt galen, full med udda typer, hypnos, en sekt och en av de mäst underliga strider jag har sett på film (kast med liten stol).

I slutet sätts Jill inför ett hemst val: att låta en man bli mördad och riskera starten av ett nytt världskrig eller att riskera sin dotters liv och göra det som är rätt.
Man får även veta att skurkarna kämpade för en orsak och att de igentligen ville unvika onödig blodspilla (något som man kan misstänka tidigare eftersom de väljer att inte bara mörda Bob och hans fru). Troligen så var de någon form a frihetskämpar från landet som deras offer kom från.

En miss i filmen. Man ser blodfläcken i bröstet på Louis Bernard innan han blir skjuten. 

Även jag missade Hitchcock's cameo. :P

En väldigt bra film även om den också har sina svaga sidor. En av dem är väl själva slutet. Medans shootouten känns välgjord (även om poliserna kändes lite inkompetenta först) men Bob gick snabbt från hjälte till värdelös och det blev lite antiklimax över Abbott's slut. Det här är något Hitchcock sedan blev mycket bättre på under 50- och 60-talet.

Betyg: 7,5 dödliga hemligheter av 10 (Mycket Bra-)

@Garm: Hur blev det med ditt Mr. Moto tittande? Du skulle testa ett par av filmerna, sa du. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 September 2016 - 09:06

För min del spelar inte en film mer eller mindre någon roll.

 

Blir apjobbigt och korrigera i kalendern bara. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 September 2016 - 16:02

För min del spelar inte en film mer eller mindre någon roll.
 
Blir apjobbigt och korrigera i kalendern bara. :P

Vi kanska kan ta 2 filmer den veckan istället?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 September 2016 - 18:41

Det kan vi också göra.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 September 2016 - 02:06

Eller så lägger vi den filmen allra sist i schemat och behöver således inte stuva om i det alls eller se mer än en film i veckan. Även om det sistnämnda kanske går att lösa ändå. Beror väl lite på hur den aktuella veckan ter sig i sådant fall. Jag låter er bestämma helt enkelt. ;)
 

@Garm: Hur blev det med ditt Mr. Moto tittande? Du skulle testa ett par av filmerna, sa du. :)


Tack för påminnelsen. Jag hade helt glömt av att jag skulle utforska dom filmerna. Men nu fick jag ju en bra anledning till att göra det då dom filmerna verkar intressanta och att jag fastnade för Peter Lorre i den här Hitchcock-filmen. Jag ska ta mig en titt på vad som går att få tag på och sedan ge någon film (förslagsvis den första) en chans när det blir läge. Tycker jag om den så ser jag väl alla inom sinom tid.


Edited by Garm, 16 September 2016 - 02:07.


#16 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 September 2016 - 07:11

Jo, vi får väl se hur veckan blir. Själv skulle jag föredra att se 2 under den veckan så att vi ser filmen under rätt omständighet (kronologiskt dvs.) istället för att gå tillbaka i tiden i slutet. Som det ser ut nu så finns chansen att se den vecka 39 OCH 42 då den ligger mitt mellan de 2 filmerna vi ska se då så det finns 2 möjligheter där om ena veckan inte skulle passa. Det är iallafall min röst. Jag antar att XC får bestämma. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 September 2016 - 08:42

Jag röstar för att vi ser den kronologiskt, dvs vi lägger in dubbelfilm en vecka. Som Crusader säger så ver ju varje film ett 3 veckors fönster så det borde inte vara helt omöjligt och klämma in den mellan v39 och och v42. Lägger in det i listan och har redigerat min kalender.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 September 2016 - 20:13

Ajaj kapten! :garm rättar in sig i ledet:

#19 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 September 2016 - 20:25

Young and Innocent (1937)

Jag struntade i kontinuiteten och gick direkt på den här filmen då jag fick en liten crush på vackra och begåvade Nova Pilbeam efter att ha sett henne i den förra Hitchcock-filmen som vi såg. Och jag är inte mindre förtjust i Nova efter att ha sett den här filmen, snarare tvärtom.

Det här var en riktigt, riktigt bra film i mina ögon. En klassisk och småmysig "whodunnit" där man får följa en mordutredning av en tillsynes oskyldig man och dennes jakt på den riktiga mördaren. Till sin hjälp så får han dottern till den ledande polis som håller i utredningen. Mannen som angklagas för mord, Robert Tisdall spelas av en helt briljant Derrick De Marney. Han ger verkligen liv åt sin karaktär och man tar till sig den väldigt enkelt. Jag gillar sättet som karaktären pratar, den typiska brittiska betoning som han har. Han är en hyvens kille och man vill se honom friad från anklagelserna. Kvinnan som hjälper honom, Erica Burgoyne spelas av Nova Pilbeam och hon är inget annat än fantastiskt bra. En kvinna som kan ta hand om sig själv men som ändå känns lite ung och vilsen. Nova var bara 18 år gammal när hon gjorde rollen, något som kanske spelar in. Hon var ju bara 15 år när hon gjorde "The Man Who Knew Too Much. Jag gillar allt med karaktären Erica, hur hon talar och för sig, och man blir lite småkär i Nova. Lite starstruck helt enkelt. Men med en god anledning för det är en riktigt bra rollprestation. Och mycket som Erica gör för Robert är ju till stor hjälp, utab henne så hade det nog varit ännu svårare att försöka att rentvå sig själv.

Handlingen är bra men den lider av lite dålig regi på sina ställen. Som om Hitchcock haft svårt att få till vissa scener på ett trovärdigt och bra sätt. Dessutom så upplever jag klippningen som lite halvtråkig, med en del scener som har trimmats och ger känslan av att man får gissa sig till vad som har hänt i handlingen mellan raderna, utanför bild. Detta är dock inget större problem. Värre är nog slutet och hur framstressat och småtråkigt som det är. Man kan gissa sig till hur filmen ska sluta, men det saknar trots det nerv och blir inte speciellt spännande eller bra. Spänningen är inte heller nagelbitande intensiv genom filmen, utan ligger mer som en bra fond i bakgrunden för den relation som växer fram mellan Erica och Robert.

Men trots sina brister så är handlingen bra och det tillsammans med två intressanta och gemytliga karaktärer i huvudrollerna gör att man kommer långt. Speciellt då skådespelarna är så otroligt bra. Hitchcock lyckas kanske inte riktigt med regin här, men det är fortfarande på en imponerande nivå.

Jag gillar även fotot i filmen samt dom visuella trick man fick ta till för att övertygade oss tittare om vad som händer. Dåtidens specialeffekter är både bra samt småkul att se på. Tekniken har verkligen gått framåt men det är inte alltid som det har blivit bättre.

Jag gillar även humorn i filmen.

Jag såg Hitchcocks lilla cameo.

Så, den här filmen träffade mitt i prick för mig och jag lär återkomma till den i framtiden. Jag måste dessutom leta upp någon mer film med Nova att se.

Edited by Garm, 01 October 2016 - 06:12.


#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 September 2016 - 10:37

Jaha du. Jag protesterar mot din anarkism genom att vägra läsa ditt omdömme (innan jag sett filmen i fråga själv).
 
De 39 Stegen / 39 Steps, the (1935) [UK]
¡Oi! Spoilers kan förekomma rakt föröver!

Det här är ytterligare en sådan där film som du inte sett, men ändå sett hundra gånger förut. Ingredienserna finns där: den oskyldige som jagas som en brottsling, den som skyddar, den som bedrar och givetvis: skurken som duperat dem alla.

 

De kallas de 39 stegen, en grupp spioner som utför kontraspionage och den vackra miss Smith är en av dem. Hanney är mannen som går med på att hon gömmer sig undan sina fiender i sin lägenhet -- ett beslut han snart kommer få ångra. Redan här misstänker man att något är allvarligt fel: Smith delger och delar med sig av vad som pågår; kanske vet hon att hon inte kommer ifrån lägenheten levande kanske är hon en amatör som gjort ett misstag för mycket.

 

Smith mördas under natten och Hanney inser att han kommer vara den som får bära hundhuvudet i leken; han flyr till Skottland med avsikt att avslöja de 39 stegen och därmed rentvå sitt namn. Jag antar att det är en naturlig reaktion att hellre fly än illa fäkta -- men samtidigt så känns det som en plotdevice att Hannely flyr med avsikt att göra det hela värre.

 

Det här är en väl berättad historia, som kanske aldrig blir riktigt spännande men som på något vis känns som en upptakt till Helgonet och andra mer sentida storheter. Den är snyggt filmad med en del kuliga idéer, och här och där så känns utomhusscenerna väldigt inomhus (vilket är charmigt).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 October 2016 - 06:06

The 39 Steps (1935)

En småmysig film som aldrig blir direkt spännande eller särdeles intressant. Den förblir dock välspelad och man börjar att skönja ett mönster i Hitchcocks filmer, att man har varit riktigt duktiga på att hitta bra skådespelare till dom ledande rollerna.

I den här filmen så skiner Robert Donat (Hannay), Lucie Mannheim (Smith) samt Madeleine Carroll (Pamela) som starkast. Samtliga övertygande i sina roller. Smith är ju lite intressant för som XC nämner så framstår hon både som en amatör som gav sig ut på för tunn is, men även som någon som insåg att loppet var kört och.skickade informationen vidare till första tänkbara person och att Hannay var fel man på fel plats och vid fel tidpunkt.

Handlingen är som XC påpekar av sådan art att man har sett den så många gånger förr. Jag vet inte hur vanligt som det var förr, men idag så är det här vardagsmat. Tyvärr så ser jag ingenting i Hitchcocks försök som sticker ut och gör det minnesvärt, men det beror nog mera på att man har sett det så mycket och ofta, framför att han skulle ha gjort ett dåligt jobb. Det är väl inte heller klockrent, men det är synd att kalla det alltför dåligt.


Problemet här är att jag rätt tidigt i filmens handling börjar att tappa intresset för Hannays försök att rentvå sig själv samt jakten på den riktiga skurken. När slutet sedan nås så känns det enkelt, billigt och mest som en axelryckning.

Filmens handling lyfter något när Hannay och Pamerla blir fastlåsta med varandra med handklovar och sedan flyr ifrån sina kidnappare. Då blir det lite lekfullt och en del komiska scener. Även om Hannay också beter sig som ett svin i vissa scener när han säger åt Pamela vad hon ska göra.

Precis som XC så gillar jag att delar av handlingen utspelade sig utomhus. Dessutom så var utomhusmiljöerna passande för en katt-och-råtta lek. Undrar om det var på plats i Skottland, eller om dom hade hittat en plats som påminde om dessa omgivningar?

Jag missade Hitchcocks cameo. Han har en i den här filmen, det kollade jag upp. Så jag får gå tillbaka och se om jag kan hitta honom.

Hitchcock har i alla fall lite humor i sin regi. Som i scenen när den där kvinnan har öppnat dörren till lägenheten där Hannay tillfälligt bor, hon ser en död kvinnokropp och vänder sig mot kameran, öppnar munnen och ska ge ifrån sig ett skri, varpå Hitchcock snabbt byter scen till ett ånglok som precis blåser i sin vissla. Det är humor det.

Så ja, vad ska man säga. Jag gillar som vanligt flera av skådespelarna och deras prestationer. Handlingen tycker jag är rätt svag och intetsägande. Godkänd, men inte mer än det. Filmens manus är svagt. Hitchcock gör väl rätt okej ifrån sig som regissör, även om han nog kan bättre än det här. Vilket jag redan har fått erfara och säkert kommer att få göra igen i någon av dom andra filmerna av honom som vi ska se.

Edited by Garm, 01 October 2016 - 06:12.


#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 October 2016 - 18:57

Ung och Oskyldig* / Young and Innocent (1937) [UK]
¡Oi! Spoilers kan förekomma rakt föröver!
Med tanke på att Alfred Hitchcock i våra dagar är känd lite som skräckens mästare så är det med humor jag konstaterar att han är dyktig på det där med mysterier och romantik med. För det här är i första hand en romantisk film med ett litet mysterium för att de unga tu skall lära känna varandra.
Som sådan är det kanske inte någon avancerad och jätteoriginell intrig, men det är bra driv i den och den berättas väldigt snyggt. Men snyggast är kanske inledningen mellan den kommande mördade Christine Clay och hennes make som med lätta överspel filmen igenom får oss att undra om vi fick se ett "äkta" gräl eller om det var två aktörer framför kameran. Jag satt då halvt om halvt och väntade på ett "bryt" utanför kameran.
Den har också en räcka intressanta karaktärer som både vågar visa upp tjejer som kan ta egna beslut och hiskeligt stereotypa karaktärer som lodisen (som visar sig vara en genomsnäll Åsa-Nisse) och standard charmören i huvudrollen (ingen fast bostad, försörjer sig antagligen på att hålla damer sällskap).
Det här är en charmig film som kanske aldrig når upp till epitetet läskig, men väl påminner lite om gammal klassisk svensk film, som skänker ett förnöjsamt sällskap tiden ut utan att den för den skullen känns för gammal. Mycket för att miljöerna i sig snarare är en intressant kuriositet snarare än störande detaljer.
*) Äv "På farliga vägar" (nypremiär-titel) och "The Girl Was Young" (Usa)

 

--

 

Kan inte annat än hålla med Garm när det gäller den här filmen: småmysig är ett prefekt ord för att beskriva den.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 October 2016 - 23:54

Trevligt att du tycker om filmen. :)

#24 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 October 2016 - 03:21

Nu är det rätt långt kvar tills dess men när jag kollade min Hitchcock samling så hade jag även Torn Curtain (1966) så när vi kommer dit så tror jag att jag ser den också. Ni får mer än gärna hänga på. :P


The 39 Steps (1935)

Kanadensaren Richard Hannay är i London på Music Hall för att se en föreställning när ett plötsligt bråk utlöses och pistolskott avlåssas. Under paniken så hjälper han en kvinna, Annabella Smith, att komma ut i säkerhet som erbjuder sig att följa med honom hem. Men väl hemma så börjar hon att bete sig underligt och avslöjar att hon är en frilans agent hyrd för att stoppa en fientlig spion att hitta en hemlighet kallad "The 39 Steps". Ingen vet hur spionen ser ut då han kan byta utséende men han har ett kännetecken, han saknar toppen på ena lillfingret. Ofrivilligt indragen i spionaffärer som handlar om nationens säkerhet så är Hannay's ända val att fly med tåget "The Flying Scotchman" till Skottland och hitta den ända som kan hjälpa honom. Och den personen är inte Pamela.

Brittisk thriller med Robert Donat och Madeleine Carroll. De var redan lite kända men den här filmen blev deras stora genombrott. De blev också väldigt goda vänner men otur och Robert Donat's dåliga hälsa hindrade dem från att arbeta tillsammans igen trots att de båda ville. Robert Donat hade astma och problem med sina nerver, vilket är orsaken han gjorde så få filmer. Hitchcock som var nöjd med honom ville ha med honom i filmen Sabotage (1936) men film bolaget som då ägde Robert Donat's kontrakt vägrade låta honom. Hans karriär nåde toppen när han blev Oscars nominerad för bästa manliga huvudroll i The Citadel och sedan året efter vann för sin roll i Goodbye, Mr. Chips (1939) över Clark Gable i Gone with the Wind. Han var också en berömd teaterskådespelare, trots hans alvarliga astma. Efter många år av dålig hälsa (och ett nervöst sammanbrott) så dog han tillsist 1958, 53 år gammal. Trots att många tror att han dog av astman så dog han faktiskt av en hjärnblödning pga en hjärntumör stor som ett ankägg. Madeleine Carroll är mäst känd för 2 saker. Att vara den första Brittiska skådespelerskan som fick ett stort amerikanskt filmkontakt. Och för att lämna filmkarriären under World War II för att bli sjuksköterska åt amerikanska Röda Korset (hon hade nyligen blivit amerikansk medborgare) efter att hennes syster dog i Londonblitzen av tyskarnas bombningar. Hon gjorde sedan åter 3 filmer innan hon la av helt 1949. Under 50-talet och halva 60-talet gjorde hon vissa roller i TV-serier och radiopjäser. Hon dog sedan i cancer 1987, 83 år gammal.
Ännu en av de riktigt klassiska Hitchcock filmerna och en av de populäraste. British Film Institute utnämde den till 1900-talets bästa Brittiska film 1999 och många andra har den högt upp på listan. Filmen har blivit Radioteater, pjäser (bla en Svensk som hade premiär 2013), Datorspel och har även inspirerat mycket annat. Baserad på John Buchan's första roman om den skotska hjälten Richard Hannay (inspirerad av den verkliga spionen Edmund Ironside), The Thirty-Nine Steps från 1915. Det här är första av 4 filmatiseringar av den här boken. 1959 gjordes en remake av den här filmen. 1978 gjordes en ny filmatisering som var mer trogen boken (samt en TV-serie med samma skådespelare 1988-1989, Hannay). 2008 gjordes en mer modern filmatisering av boken.

Böckerna i serien om Richard Hannay:Han har också en gäst roll i 2 andra böcker:Filmens budget gick på £60,000 ("The Man Who Knew Too Much" (1934) hade £40,000), vilket var mycket på den tiden. En hel del av pengarna gick till de kända Hollywood skådespelarna i huvudrollerna då de ansågs viktiga för att få Hollywood att få upp ögonen för filmen.

Medans "The 39 Steps" är namnet på en hemlig organisation i den här filmen så är det fysiska trappsteg i boken (platsen där spionen tänker fly) och de andra filmatiseringarna, medans de tyska spionerna (som tänker hjälpa tyskland att invadera Storbritannien under Första Världskriget) är kallade "The Black Stone". Slutet utspelar sig i boken på en hamn och Hannay blir sedan kapten i den Brittiska armén under Första Världskriget. Boken blev väldigt populär bland de Brittiska soldaterna medans de var ute i kriget.
En annan stor skillnad är att i boken så berättar aldrig Annabella (som där är en man, precis som Pamela) om Scotland utan Hannay bara råkar att åka till rätt plats i Storbrittanien och fly in i rätt hus när polisen jagar honom. I boken så är också den äldre mannen som han får övernatta hos (som i filmen har en ung fru) en av skurkarna bakom konspirationen.

Kan inte låta bli att skratta över hur lugnt Richard Hannay tar allt med kvinnan i början och hur hon beter sig. Som om det är helt vanligt. :P

Jag har sett den här minst en gång innan (jag såg mycket Hitchcock som barn då mina föräldrar brukade se dem så jag minns inte) för kanske 10 år sedan eller mer och jag minns hur jag ogillade det abrupta slutet.
Men jag märker att det finns en hel del saker jag minns fel. T ex så kommer jag ihåg det som att större delen utspelade sig ombord på tåget. Antagligen så har jag blandat ihop det med "Strangers on a Train" (1951), en annan Hitchcock-film som utspelar sig ombord på ett tåg (och som är med på vår lista).
Men efterhand som jag ser så minns jag mer. Som t ex den unga hustrun Margret (köpt på något sätt) med den svartsjuka giriga gammla gubben som behandlade henne som en ägodel.
En twist som jag minns att överaskade mig (precis som den gjorde nu) var när Pamela förådde Hannay ombord på tåget. Lite kul föresten hur hon plötsligt ändrar betéende när hon inser att han talade sanning och börjar plötsligt ta hand om honom. :P

Den berömda scenen där Hanney klätrar utanpå tåget ser fortfarande cool ut.

Precis som i "The Man Who Knew Too Much" (1934) så har huvudkaraktären en vana att vissla filmens ledmotiv. Här är det en del av handlingen.

En logisk lucka i handlingen som jag minns att jag hade problem med förra gången också är att skurkarna kliver in genom ett fönster och mördar Annabella men håller sig sedan utanför och väntar på Hannay. Varför dödade de inte honom också när de ändå höll på? Jag antar att en möjlighet är att Annabella lyckades fly efter att hon blev huggen och de inte vågade följa efter henne men det känns ändå lite underligt (I boken så stannar den manliga motsvarigheten i flera dagar och Hannay är borta under tiden och hittar honom död när han återvänder till lägenheten). Men det hela är rätt typiskt Hitchcock att inte bry sig om detaljer rundt omkring utan bara själva grunden i handlingen. En annan sak jag reagerade på var hur snabbt det hamnade i tidningen och spreds över Storbritannien. Inte ens idag går det så snabbt. :P

Jag kan förstå att det här är en populär film som är älskad av många. Men jag kan också förstå att där finns de som inte gillar den (den var trots allt ev av de filmerna som bara var med på en av top 10 listorna jag kollade). Det här är en typ av handling som har blivit mycket vanlig sedan dess vilket kan få en del att känna att den är mindre speciell. Själv så gillar jag filmen rätt skarpt.

Betyg: 7,5 steg av 10 (Bra+)

 

De kallas de 39 stegen, en grupp spioner som utför kontraspionage och den vackra miss Smith är en av dem.

Det var skurkarna som var de 39 stegen och miss Smith tillhörde inte dem, vad jag vet. Eller missuppfattade jag något i filmen?
  

En småmysig film

Jag håller med.
 

Smith är ju lite intressant för som XC nämner så framstår hon både som en amatör som gav sig ut på för tunn is, men även som någon som insåg att loppet var kört och.skickade informationen vidare till första tänkbara person och att Hannay var fel man på fel plats och vid fel tidpunkt.

Ja, hon verkade vara lite av en amatör.
 

När slutet sedan nås så känns det enkelt, billigt och mest som en axelryckning.

Tyvärr ett vanligt problem med Hitchcock's tidiga filmer. Något jag tror jag nämde till båda de förra filmerna. Det verkar vara hans stil under den tiden att avsluta det enkelt. Men han är långt ifrån ensam att göra så under den här tiden. Jag tror vi reagerar på det för att vi är vana vid ett modernare sätt att avsluta filmer med mucket buller och en tuff slut strid. På den tiden så kändes det nog som hur en film skulle avslutas.
 

Filmens handling lyfter något när Hannay och Pamerla blir fastlåsta med varandra med handklovar och sedan flyr ifrån sina kidnappare. Då blir det lite lekfullt och en del komiska scener.

Klart bästa delen av filmen.
 

Även om Hannay också beter sig som ett svin i vissa scener när han säger åt Pamela vad hon ska göra.

Jag förstår honom, faktiskt. Hon är tjockskallad, vägrar tro på honom och försöker föråda honom vart tillfälle hon än får. Ända sättet var att få henne att göra som han ville. Jag kan förstå att han av frustration spelar rollen av den typ av person hon är övertygad att han är.
 

Jag missade Hitchcocks cameo. Han har en i den här filmen, det kollade jag upp. Så jag får gå tillbaka och se om jag kan hitta honom.

Jag trodde att jag hade hittat honom men det var inte han. :P
 

Hitchcock har i alla fall lite humor i sin regi. Som i scenen när den där kvinnan har öppnat dörren till lägenheten där Hannay tillfälligt bor, hon ser en död kvinnokropp och vänder sig mot kameran, öppnar munnen och ska ge ifrån sig ett skri, varpå Hitchcock snabbt byter scen till ett ånglok som precis blåser i sin vissla. Det är humor det.

Jepp. Typisk hans humor. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 October 2016 - 08:06

@Crusader: Jag läste också att "De 39 Stegen" är klassad som 1900-talets bästa brittiska film; vet dock inte om jag håller med -- personligen håller jag nog Young and Innocent som bättre (då utgår jag från de filmer vi sett hittils).
 
 
*

De kallas de 39 stegen, en grupp spioner som utför kontraspionage och den vackra miss Smith är en av dem.

Det var skurkarna som var de 39 stegen och miss Smith tillhörde inte dem, vad jag vet. Eller missuppfattade jag något i filmen?

Mer troligt att jag missuppfattade det hela, och jag dubbelkollade aldrig hur det hängde ihop.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)